De Lijn raadt reizigers aan abonnement nu al te kopen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Jean

De Lijn raadt reizigers aan abonnement nu al te kopen

Bericht door Jean »

De Lijn raadt reizigers aan abonnement nu al te kopen

De Lijn raadt zijn reizigers aan niet tot eind augustus te wachten met de aankoop of verlenging van een abonnement. De laatste dagen voor het nieuwe schooljaar is het erg druk in de winkels van De Lijn en kunnen de wachttijden oplopen tot een uur en meer.

Wie een digitale identiteitskaart en computer met kaartlezer heeft, kan ook online een abonnement kopen.

Een uur wachten

"Omdat veel mensen tot eind augustus wachten om hun abonnement te kopen of te verlengen, kunnen de wachttijden aan de loketten op piekmomenten oplopen tot een uur en meer. Met 164.000 nieuwe abonnementen is augustus de drukste maand van het jaar voor onze abonnementendiensten", aldus woordvoerder Tom Van de Vreken.

Naast een abonnement online kopen of langsgaan in een winkel van De Lijn kan de reiziger zijn abonnement ook schriftelijk aanvragen.

Website

In juli kochten 978 mensen in Vlaanderen een abonnement via de website van de vervoersmaatschappij.
"Dat is meer dan een verdubbeling van de verkoop tijdens de negen maanden daarvoor. Steeds meer reizigers kopen hun abonnement dus online", luidt het. Meer info is te vinden op www.delijn.be of via 070/220.200. (belga/gb)
Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... open.dhtml
Jean

Re: De Lijn raadt reizigers aan abonnement nu al te kopen

Bericht door Jean »

Zo is het niet moeilijk dat er file's staan aan de loketten :

Goedkoop openbaar vervoer voor Vlaamse studenten in Brussel

Vlaamse studenten in Brussel kunnen voor het zesde jaar op rij een goedkoop abonnement krijgen voor het openbaar vervoer van de MIVB. Een studentenabonnement kost normaal gezien 205 euro per jaar, maar voor 8.000 Vlaamse studenten kan dit volgend academiejaar voor 45 euro.

Vlaams minister voor Brussel Bert Anciaux maakt hiervoor 1.047.960 euro vrij op zijn begroting. De goedkope abonnementen zijn vanaf 1 september te koop in alle BOOTIK-verkooppunten van de MIVB.

De partnerinstellingen van dit initiatief zijn de Erasmushogeschool Brussel, de Hogeschool-Universiteit Brussel, de Hogeschool Sint-Lukas Brussel, de Hogeschool voor Wetenschap & Kunst en de Vrije Universiteit Brussel. Nieuw is dat vanaf dit jaar ook opleidingen van het hoger beroepsonderwijs, zoals de vierde graad verpleegkunde, in aanmerking komen.
De betrokken onderwijsinstellingen zijn het Sint-Guido-Instituut en Paramedisch Instituut van het KTA Mechelen - vestingsplaats Jette (4e graad verpleegkunde) en KTA Jette (7e jaar Esthetische Lichaamsverzorging).

Wie als student ingeschreven is aan één van deze onderwijsinstellingen, er een basisopleiding volgt en jonger is dan 25 jaar komt in aanmerking voor het goedkope jaarabonnement.

De eerste 8.000 studenten betalen 45 euro. Voor de volgende 2.000 studenten kost het 165 euro. Alle andere studenten betalen de normale prijs van 205 euro. (belga/eb)
Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ssel.dhtml
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De Lijn raadt reizigers aan abonnement nu al te kopen

Bericht door Asterix »

Jean schreef:De eerste 8.000 studenten betalen 45 euro. Voor de volgende 2.000 studenten kost het 165 euro. Alle andere studenten betalen de normale prijs van 205 euro. (belga/eb)
Straf. Ruikt het niet naar discriminatie wanneer een overheid zo een systeem toepast? Waarom zou degene die voor mij in de rij staat en die aan exact dezelfde voorwaarden voldoet als ikzelf wél een goedkoper abonnement krijgen en ik niet? Louter omdat ik 8.001 ste ben? Waar zit het objectieve verschil in behandeling door de overheid? :roll:
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: De Lijn raadt reizigers aan abonnement nu al te kopen

Bericht door treinbruno »

gisteren in brussel noord stonden er zeker 50!!!(!) mensen in de rij, al vanaf de trappen tot het loket van delijn.
als je daar moet wachten :)
Afbeelding
Dietrich

Re: De Lijn raadt reizigers aan abonnement nu al te kopen

Bericht door Dietrich »

Dat is nog niets, ik heb gisteren en vandaag gestaan aan de Bootik's van de MIVB.

Gisteren wegens vertraging pas aangekomen om 11h30. Al goed, ik ga naar de Bootik van Zuid... blijkt dat er daar een honderdtal mensen staat. Daarna ben ik naar dat van Naamsepoort gegaan alwaar hetzelfde probleem (wel iets minder lange rij). Daarna nog wat verder gekeken en uiteindelijk in dat van Roodebeek beland. De rij was daar minder dus ik schuif aan. Je blijkt een ticket (nummer) nodig te hebben maar dat apparaat blijkt echter niet meer te werken (defect wat MIVB-taal is voor "de nummers zijn op" :P). Iemand van MIVB kwam mij vertellen dat het gemakkelijk sluitingsuur wordt wanneer alle nummers afgegaan zijn. Leuk.

Deze morgen speciaal om 5h30 opgestaan om om 7h05 in Zuid te zijn, er stond verdorie al een rijd van 40 man (ongeveer) terwijl de shop maar om 7h30 open is. Maar toch blijven aanschuiven, rond 7h45 een nummer gekregen en rond 8h15 had ik mijn nieuwe Mobib-kaart. Op dat moment stond er gemakkelijk 100 man aan te schuiven, was blij dat ik er niet meer tussen stond.
Nicky'

Re: De Lijn raadt reizigers aan abonnement nu al te kopen

Bericht door Nicky' »

Jeroen schreef:
Jean schreef:De eerste 8.000 studenten betalen 45 euro. Voor de volgende 2.000 studenten kost het 165 euro. Alle andere studenten betalen de normale prijs van 205 euro. (belga/eb)
Straf. Ruikt het niet naar discriminatie wanneer een overheid zo een systeem toepast? Waarom zou degene die voor mij in de rij staat en die aan exact dezelfde voorwaarden voldoet als ikzelf wél een goedkoper abonnement krijgen en ik niet? Louter omdat ik 8.001 ste ben? Waar zit het objectieve verschil in behandeling door de overheid? :roll:
Mwah niet echt.

Toen ik naar de hogeschool ging in Kortrijk deden ze ook van die acties, dat is eigenlijk een soort restant van hun subsidie die ze integreren naar studenten toe (zal het niet met gratis vaten zijn, kun je ze maar beter goedkopere vervoerspassen geven :P)
Dietrich

Re: De Lijn raadt reizigers aan abonnement nu al te kopen

Bericht door Dietrich »

Trouwens ik weet zelfs niet of vorig jaar bij de MIVB alle 8000 goedkope abonnementen zijn verkocht. Zoals eerder vermeld heb ik mij daar ook voor gehaast, maar in oktober bijna voor het einde van de actie waren er nog altijd honderden over...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De Lijn raadt reizigers aan abonnement nu al te kopen

Bericht door Steve »

Het quotum is nog nooit gehaald, dus al die paniek was nergens voor nodig. Gezien het veel grotere aantal verkoopkanalen is de kans wel groot dat dat dit jaar anders zal zijn. De MOBIB-kaart die bijna iedereen intussen heeft, opent veel mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld terecht bij alle KIOSK (snelverkooppunten in de metrostations die niet zelden tot 22 u 's avonds open zijn ...) en zelfs de 320 GO-verkoopautomaten, als je op voorhand je inschrijvingsattest opgestuurd hebt. En zelfs diegenen die nog geen MOBIB-kaart hebben, zullen zichzelf als nieuwe klant kunnen registreren via de BOOTIK Online. Dus echt geen reden meer om nog aan te schuiven in de BOOTIK...
Plaats reactie