Idee: tram naar de luchthaven van Oostende?

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Trainspotterke

Idee: tram naar de luchthaven van Oostende?

Bericht door Trainspotterke »

In september ga ik voor een weekje naar Mallorca en we vliegen met JetAir vanop de luchthaven van Oostende.

Met dat we vanop Oostende gaan vliegen, kwam even de gedachte bij mij op of het misschien niet mogelijk zou zijn moest men een tram laten rijden tot aan de luchthaven in de toekomst. JetAir is sterk bezig met het uitbreiden van zijn activiteiten vanop deze luchthaven. Er zijn nu al heel wat bestemmingen en in de toekomst zullen die wellicht nog uitgebreid worden. Zo'n grote investering zou een tramlijn naar de luchthaven eigenlijk niet zijn. De huidige kusttramlijn tussen Oostende en Middelkerke passeert eigenlijk niet zo ver er van. Moest men ter hoogte van de halte Ravelingen (waar de tramlijn langsheen de Zeedijk loopt) een (eventueel enkelsporige) aftakking maken die uiteindelijk nog geen 2 km lang zou zijn, zou men pendeltrams kunnen inleggen tussen het station/centrum van Oostende en de luchthaven. Vliegtuigreizigers die met het openbaar vervoer komen, kunnen dan van deze tram gebruik maken. De pendeltram kan dan ook dienen als versterking (zou eigenlijk ook als Oostendse stadstram kunnen uitgebaat worden) tussen Oostende-Station en Ravelingen.

Nu acht ik de kans wel klein dat het er ooit van komt, maar een mens mag toch al eens dromen, hé. :P Wij zullen in september wel nog gewoon de bus moeten nemen van Oostende-Station naar de luchthaven...

Graag wat reacties betreffende dit idee! :wink:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Idee: tram naar de luchthaven van Oostende?

Bericht door HLE 2302 »

Trainspotterke schreef:In september ga ik voor een weekje naar Mallorca en we vliegen met JetAir vanop de luchthaven van Oostende.

Met dat we vanop Oostende gaan vliegen, kwam even de gedachte bij mij op of het misschien niet mogelijk zou zijn moest men een tram laten rijden tot aan de luchthaven in de toekomst. JetAir is sterk bezig met het uitbreiden van zijn activiteiten vanop deze luchthaven. Er zijn nu al heel wat bestemmingen en in de toekomst zullen die wellicht nog uitgebreid worden. Zo'n grote investering zou een tramlijn naar de luchthaven eigenlijk niet zijn. De huidige kusttramlijn tussen Oostende en Middelkerke passeert eigenlijk niet zo ver er van. Moest men ter hoogte van de halte Ravelingen (waar de tramlijn langsheen de Zeedijk loopt) een (eventueel enkelsporige) aftakking maken die uiteindelijk nog geen 2 km lang zou zijn, zou men pendeltrams kunnen inleggen tussen het station/centrum van Oostende en de luchthaven. Vliegtuigreizigers die met het openbaar vervoer komen, kunnen dan van deze tram gebruik maken. De pendeltram kan dan ook dienen als versterking (zou eigenlijk ook als Oostendse stadstram kunnen uitgebaat worden) tussen Oostende-Station en Ravelingen.

Nu acht ik de kans wel klein dat het er ooit van komt, maar een mens mag toch al eens dromen, hé. :P Wij zullen in september wel nog gewoon de bus moeten nemen van Oostende-Station naar de luchthaven...

Graag wat reacties betreffende dit idee! :wink:
ik vind dit een zéééér goed idee !

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Idee: tram naar de luchthaven van Oostende?

Bericht door Steve »

Ik denk dat de luchthaven ettelijke keren meer reizigers nodig heeft om een tramverbinding (financieel) te rechtvaardigen. Vergeet niet dat een sterk uitgebreid busaanbod in elk opzicht goedkoper en eenvoudiger uit te voeren is, zolang het aantal reizigers het toestaat (en met gelede bussen kom je al heel ver).
Bartjedj

Re: Idee: tram naar de luchthaven van Oostende?

Bericht door Bartjedj »

Inderdaad. De luchthaven heeft (momenteel nog) een te laag reizigerscijfer voor een tramlijn.
Er zijn genoeg bussen van en naar het station en het centrum.

BDJ
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Idee: tram naar de luchthaven van Oostende?

Bericht door Beesty »

Er is iedere 10 minuten een bus naar de luchthaven, en deze zit meestal nog niet voor de helft gevuld, dus ik denk dat een tramlijn een beetje weggesmeten geld is.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Idee: tram naar de luchthaven van Oostende?

Bericht door dekooiker »

Dat idee van gelede wagens zoals MIVB-reiziger voorstelt is nog het meest realistische moest er ooit eens wat meer reizigers zijn dan nu het geval is.
Een tramlijn is totaal overbodig...
De trein.
Alleen voor durvers.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Idee: tram naar de luchthaven van Oostende?

Bericht door Patrick »

Een tram (in de huidige uitvoering) is niet echt een "bagagevriendelijk" vervoermiddel :D
Thomas

Re: Idee: tram naar de luchthaven van Oostende?

Bericht door Thomas »

Patrick schreef:Een tram (in de huidige uitvoering) is niet echt een "bagagevriendelijk" vervoermiddel :D

http://en.wikipedia.org/wiki/CarGoTram

8)
Trainspotterke

Re: Idee: tram naar de luchthaven van Oostende?

Bericht door Trainspotterke »

Ja, dat zou nog een goed idee zijn! :P Een tram van Flight Care die ineens het Marie Joséplein in Oostende oversteekt! :lol:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Idee: tram naar de luchthaven van Oostende?

Bericht door HLE 2302 »

Trainspotterke schreef:Ja, dat zou nog een goed idee zijn! :P Een tram van Flight Care die ineens het Marie Joséplein in Oostende oversteekt! :lol:
haha :lol: da zou ik wel es wille zien, BN-trams met fligt care liverei :D

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Trainspotterke

Re: Idee: tram naar de luchthaven van Oostende?

Bericht door Trainspotterke »

En nog wat van die bagagekarrekes gelijk op de luchthaven aanpassen om op meterspoor te kunnen doen rijden en dan achteraan aan de BN koppelen! :lol:
Plaats reactie