"Trams kunnen sneller zonder nadelig effect voor auto's"

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Jean

"Trams kunnen sneller zonder nadelig effect voor auto's"

Bericht door Jean »

"Trams kunnen sneller zonder nadelig effect voor auto's"


Trams kunnen door een combinatie van maatregelen sneller op hun bestemming raken en dat hoeft geen negatieve gevolgen te hebben voor het autoverkeer. Dat blijkt uit een studie in opdracht van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt.

"Door een combinatie van maatregelen zoals het aanpassen van de verkeerslichten, het sneller openen en sluiten van de deuren, het verplaatsen of wegnemen van (overbodige) wissels en het sneller rijden in een deel van de prémetrotunnels kan er heel wat verliestijd worden goedgemaakt", zo luidt het in een persbericht.

Gunstig effect op autoverkeer

Een opvallende vaststelling in de studie is dat de doorstromingsmaatregelen niet alleen goed zijn voor het tramverkeer, maar ook een gunstig effect kunnen hebben voor de doorstroming van het autoverkeer.
"Tegen het einde van het jaar komt er een proefopstelling met verkeerslichten op het traject van lijn 15 in Mortsel. In de rest van Vlaanderen zijn al 25 assen geselecteerd waar men de optimale afstemming van de verkeerslichten onderzoekt."

Verliestijd
De studie onderzocht verliestijden en mogelijke verbeteringen van de doorstroming op tramlijn 15 tussen Mortsel en Antwerpen. Een rit van Mortsel naar Antwerpen duurt gemiddeld ongeveer 30 minuten.
"Als je alle vertragingen zou wegwerken, duurt de rit gemiddeld zeven minuten minder lang. Dat is dus een kwart sneller."

Groene golf
Door de maatregelen gaat niet alleen de tram sneller, maar is er ook een positief effect voor het autoverkeer. Door aan een druk kruispunt groen te geven voor trams en voor auto's kan je een groene golf beginnen. De 'flow' van het verkeer wordt zo veel beter met goed resultaat voor tram en auto. (belga/adv)

Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... to-s.dhtml
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

"Trams kunnen sneller zonder nadelig effect voor auto's"

Bericht door dekooiker »

Als de trams nu eens de bussen even zouden voorlaten indien ze samen de bus/trambaan willen berijden, dan zouden de bussen ook merkelijk stipter rijden...
De trein.
Alleen voor durvers.
Bartjedj

Re: "Trams kunnen sneller zonder nadelig effect voor auto's"

Bericht door Bartjedj »

Dat vind ik echt een bijster idee. Dat de tram even opzij gaat...

Ik zie niet echt het nut van zo'n maatregel. Tram en bus hebben dezelfde snelheid op een OV-baan (of dat zou toch moeten).

BDJ
Nils
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: "Trams kunnen sneller zonder nadelig effect voor auto's"

Bericht door Nils »

Als men er eens werk van zou maken van het veminderen van het aantal buslijnen, die grote delen hetzelfde traject rijden als de tram. Het ideale zou zijn dat in plaats van hetzelfde traject te rijden, de buslijnen op de tram aansluiten in plaats van in elkaars weg te rijden. Het zou bovendien ook het busverkeer in de steden aanzienlijk verminderen. Voorwaarde is dan wel dat de frequentie van de trams hoog genoeg is.

Een voorbeeld zou kunnen zijn dat tram drie alle drie à vier minuten vertrekt, en dat de buslijnen richting Brasschaat, Schoten, Brecht,... vertrekken van aan de terminus in Schoten.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: "Trams kunnen sneller zonder nadelig effect voor auto's"

Bericht door dekooiker »

De tramlijn Mortsel-Linkeroever doet er inderdaad een pak langer over dan de bus.
Reden is het veelvuldig en langdurig stilstaan aan de haltes.
Bartjedj, daar draait het om: de bus moet achter te tram wachten, mag niet voorbij en zo gaan er minuten verloren op een rit.
Een klein gebaar (namelijk de bus even voorlaten) zorgt voor stipter vervoer.
Nog veel beter zou het werken als er op de gemeenschappelijke vakken richting stadscentrum enkel mag uitgestapt worden op de buslijnen, richting streek enkel instappen.
Zoals het vroeger was dus en de tram neemt het stadsvervoer voor z'n rekening.
Vlot, veilig en stipt OV.
Daar gaan we toch voor?
De trein.
Alleen voor durvers.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: "Trams kunnen sneller zonder nadelig effect voor auto's"

Bericht door thejay »

Nils schreef:Als men er eens werk van zou maken van het veminderen van het aantal buslijnen, die grote delen hetzelfde traject rijden als de tram. Het ideale zou zijn dat in plaats van hetzelfde traject te rijden, de buslijnen op de tram aansluiten in plaats van in elkaars weg te rijden. Het zou bovendien ook het busverkeer in de steden aanzienlijk verminderen. Voorwaarde is dan wel dat de frequentie van de trams hoog genoeg is.

Een voorbeeld zou kunnen zijn dat tram drie alle drie à vier minuten vertrekt, en dat de buslijnen richting Brasschaat, Schoten, Brecht,... vertrekken van aan de terminus in Schoten.
Tja, hier wringt natuurlijk wel een beetje het schoentje: tel al die reizigers op al die gelede bussen vanuit de streek eens op bij het volk dat op de trams stapt: dat past simpelweg niet. Hiermee zet je je reizigers in het stadsgebied in de kou, want die kunnen er op een gegeven moment niet meer bij.

En trams bijsteken... dat gaat moeilijk als je die voertuigen en de wattmannen/vrouwen niet hebt. Nieuwe trams aanschaffen kan natuurlijk als de Vlaamse regering (diep) in de buidel wil tasten. Personeelsgebrek is echter nu al een groot probleem en dat zal zich niet snel oplossen.

Overigens, al die mensen opzadelen met een gedwongen overstap kan ook tot reizigersverlies lijden; stadinwaarts misschien niet, maar staduitwaarts moet je heel goed opgaan letten hoe laat je aan de terminus in Schoten moet zijn om je streekbus naar huis niet te missen.
Dit is een verlies aan betrouwbaarheid waarbij in studies 20% reizigersverlies naar voren is gekomen.

Beter idee is met alle geplande tramverlengingen de bussen over andere assen te laten binnenkomen. (bijv. in Deurne/Wijnegem kan de bundel 410 via de Bisschoppenhoflaan gaan rijden.)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: "Trams kunnen sneller zonder nadelig effect voor auto's"

Bericht door dekooiker »

Voilà, dat wilde ik lezen!
JJN, hou u er ook aan om dit te bepleiten bij de heer S. van het C.E.B.
Zinvolle bediening van de Bischoppenhoflaan door lijn 410, de Turnhoutsebaan door tramlijn 10.
Ze rijden elkaar niet in de weg én er kunnen in totaal heel wat meer reizigers mee.
De trein.
Alleen voor durvers.
Trammist

Re: "Trams kunnen sneller zonder nadelig effect voor auto's"

Bericht door Trammist »

Lijnbundel 42 kan ook op de Plantin- & Moretuslei en de Quellinstraat ipv via de overvolle Turnhoutsebaan-Carnotstraat.
Met de auto ben je 5 keer sneller in het stadscentrum via de P&M-lei dan via de Turnhoutsebaan. Bovendien ontsluit je met de verplaatsing van die bussen een wijk die momenteel een zeer schraal bus- en tramaanbod heeft.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: "Trams kunnen sneller zonder nadelig effect voor auto's"

Bericht door dekooiker »

De door onze schitterende minister voorgestelde ingreep om de deuren sneller te laten sluiten zal op verzet mijnentweegs stuiten.
Reden?
Bij de nieuwe autobussen moet er verdorie làng gewacht worden vooraleer de bus na het sluiten van de deuren kan vertrekken.
Dat geeft ook tijdverlies, maar blijkbaar heeft de minister nog nooit met de bus meegereden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie