Extra nummers in trams en bussen in Gent

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Thomas

Extra nummers in trams en bussen in Gent

Bericht door Thomas »

Deze middag liep ik door Gent en zag ik dat er in alle trams en bussen een blad lag achter de ruit met een nummer op. Op lijn 1 was dit altijd 101.xx, op lijn 4 104.xx, op andere lijnen lagen er ook maar daar zag ik de nummers niet altijd.

Toen ik met de tram onderweg was zag ik ook enkele controleurs zenuwachtig rondlopen. Ze stonden te wachten met hun busje achter een hoekje, vlak voor de tram wou vertrekken liep er een van het busje naar de tram, stapte op en keek gewoon rond. het busje reed vervolgens een tweetal halten verder waar het op de tram stond te wachten, daarna bleef het achter de tram rijden.

Iemand een idee wat dat met die nummers is?
timothy_Vermeulen

Re: Extra nummers in trams en bussen in Gent

Bericht door timothy_Vermeulen »

1 staat voor Oostvlaanderen; de 2 cijfers nadien zijn is het lijn nummer, en de 2 andere zijn de chauffeur zen nummer.
bv 1.76.12

1- Oost Vlaanderen
76- Lijn Eke Industriepark- Lochristi
12- chauffeur

Enkel voor stadsvervoer, niet voor streek,sommige chauffeurs van streek rijden ook op stad(70-71-72)deze hebben dat niet
Thalys 9409

Re: Extra nummers in trams en bussen in Gent

Bericht door Thalys 9409 »

Je bent heel mis :

1 staat voor regio Gent

76 of ... : lijnnummer

12 : is het 12de van lijn 76

Het is zo als de chauffeurs van Gentbrugge111 hun diensten krijgen L76 12 Zuid 2 van 15.16 tot Zuid 1 17.36 of zoiets


Eerste cijfer regios

1: regio Gent
2 Waasland
3: Dender
4 Vlaamse Ardennen
Thomas

Re: Extra nummers in trams en bussen in Gent

Bericht door Thomas »

Heeft dit te maken om snel te zien de hoeveelste rit het is? Of ook voor de veiligheid, als die nummer doorgegeven wordt weet je direct "waar" het is, welke lijn eventueel ook de chauffeur?
arvooke
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: Extra nummers in trams en bussen in Gent

Bericht door arvooke »

zijn de nummers van de dienstorders
Plaats reactie