Antwerpse trams rijden op vrijdag en zaterdag uur langer

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Bartjedj

Antwerpse trams rijden op vrijdag en zaterdag uur langer

Bericht door Bartjedj »

Alle trams van De Lijn rijden sinds vrijdag in de stad Antwerpen op vrijdag en zaterdag een uur langer. Tot ongeveer 01.15 uur kunnen reizigers vanuit het stadscentrum naar de randgemeenten. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt vandaag gemeld. Door de verlenging van de tramuren ontstaat er een betere aansluiting met de nachtbussen van De Lijn.
De nieuwe service wordt met een communicatiecampagne in het Antwerpse nachtleven gepromoot. In totaal kost het project ongeveer 800.000 euro.


Evenementenlijn
Het succes van het sinds 2007 vernieuwde nachtbussennet en het hoge aantal passagiers op trams na 22 uur tonen volgens minister Van Brempt aan dat er veel vraag is naar laatavonddiensten van het openbaar vervoer. Een voorbeeld daarvan is de lijn 6, de zogenaamde evenementenlijn.

Die heeft een eindhalte aan het bioscoopcomplex Metropolis, maar vaak raakten mensen na de laatavondfilm niet meer terug thuis. Dit project moet zulke lacunes in het aanbod opvullen.

Flexibiliteit werknemers De Lijn
Volgens de minister is het ook voor de verkeersveiligheid een opsteker. Volgens haar is het openbaar vervoer 's nachts een van de oplossingen om het aantal weekendongevallen te verminderen.
Er is nu al vraag om het initiatief uit te breiden naar donderdag. Van Brempt rekent daarvoor op financiële steun van de stad Antwerpen.

Ze benadrukt dat de nieuwe dienst enkel mogelijk werd door de flexibiliteit van de werknemers en de vakbonden van De Lijn. De werknemers zullen immers iets langer moeten wachten om op vrijdag en zaterdag zelf het café in te duiken. (belga/mvdb)

Bron: http://www.hln.be
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Antwerpse trams rijden op vrijdag en zaterdag uur langer

Bericht door dekooiker »

Veel waarheid in de verklaring van de minister.
Helaas ook onzin: de 'evenementenlijn' trekt tussen Diamant en Olympiade amper volk.
Ik denk dat er veel reizigers nu van De Lijn gebruik maken omwille van de goedkope tarieven.
Bij het weer invoeren van de nachtbussen (1997, als ik me niet vergis) had dat al een zeker succes, sinds de (veel te goedkope) abonnementen mogen we van een zinvolle besteding spreken.
Neem het mogelijk verminderen van de ongevallen erbij en dan is duidelijk dat dit echt een goede investering is!
De trein.
Alleen voor durvers.
OMC

Re: Antwerpse trams rijden op vrijdag en zaterdag uur langer

Bericht door OMC »

Zal gaan tijd worden dat er op die dagen langer gereden wordt :)

@dekooiker: deze evenementenlijnen zijn er dan ook voor evenementen om de andere lijnen richting sportpaleis een beetje te ontlasten, met overvolle hermelijnen rijden is geen pretje :)
Stijn014

Re: Antwerpse trams rijden op vrijdag en zaterdag uur langer

Bericht door Stijn014 »

dekooiker schreef:Veel waarheid in de verklaring van de minister.
Helaas ook onzin: de 'evenementenlijn' trekt tussen Diamant en Olympiade amper volk.
Ik denk dat er veel reizigers nu van De Lijn gebruik maken omwille van de goedkope tarieven.
Bij het weer invoeren van de nachtbussen (1997, als ik me niet vergis) had dat al een zeker succes, sinds de (veel te goedkope) abonnementen mogen we van een zinvolle besteding spreken.
Neem het mogelijk verminderen van de ongevallen erbij en dan is duidelijk dat dit echt een goede investering is!
Tiussen diamant en harmonie zit die altijd goed vol. goede ontdubbeling voor de soms overvolle lijn 2
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Antwerpse trams rijden op vrijdag en zaterdag uur langer

Bericht door dekooiker »

Jarenlang op een lijntje gereden dat de Harmonie passeerde en zo vol zit die lijn 6 echt niet.
Op het vak Diamant-Luchtbal is het wél een ander verhaal.
Door deze lijn te reorganiseren kan er geld opzij gezet worden voor andere projecten.

Wat ik niet goed begrijp is dat de vakbonden de latere diensten zonder veel morren goedkeurden.
Uiteindelijk komt het erop neer dat de bestuurders pas tegen 2:00 gedaan met werken hebben en zo laat nog naar huis rijden is een serieus risico.
Enfin, de reiziger is er maar goed mee.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Antwerpse trams rijden op vrijdag en zaterdag uur langer

Bericht door Steven »

dekooiker schreef:Wat ik niet goed begrijp is dat de vakbonden de latere diensten zonder veel morren goedkeurden.
Uiteindelijk komt het erop neer dat de bestuurders pas tegen 2:00 gedaan met werken hebben en zo laat nog naar huis rijden is een serieus risico.
Voor vele treinbestuurders dagelijkse kost hoor.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Antwerpse trams rijden op vrijdag en zaterdag uur langer

Bericht door groentje »

Er zal wel wat tegenover staan, zeker? En tenslotte zijn het slechts 2 dagen, het gaat nu ook niet over de grote massa bestuurders, hé.
Bartjedj

Re: Antwerpse trams rijden op vrijdag en zaterdag uur langer

Bericht door Bartjedj »

Wat staat er tegenover:

- Geklopte uren zijn geklopte uren. Ik denk dat echt heel wat bestuurders bereid zijn om 's avonds langer te werken, zodat ze overdag meer thuis zijn.
- Nachturen. Afhankelijk van de CAO wordt dit vergoed, en soms niet slecht.
- En misschien nog andere zaken die wij niet weten...

BDJ
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Antwerpse trams rijden op vrijdag en zaterdag uur langer

Bericht door dekooiker »

Bartjedj schreef: - Geklopte uren zijn geklopte uren. Ik denk dat echt heel wat bestuurders bereid zijn om 's avonds langer te werken, zodat ze overdag meer thuis zijn.
- Nachturen. Afhankelijk van de CAO wordt dit vergoed, en soms niet slecht.
- En misschien nog andere zaken die wij niet weten...

BDJ
Ik denk...uw redenering is goed, maar klopt niet.
Vroeges raak je zó kwijt, lates daarentegen...dat is ook te horen op de voertuigen.
Let er eens op, als men oproept naar de chauffeurs regio Antwerpen-stad dan gaat het om extra diensten of om lates en bij hoge uitzondering om vroeges.
Nachturen (vanaf 20:00) brengen wat meer op maar weinigen zijn graag tot 2:00 aan het werk.
Dingen die we niet weten lijken er niet te zijn.
Dat is wat ik mag afleiden na 9 jaar met de bus gereden te hebben.

Het meest idiote aan de late ritten die ik vroeger (heel graag trouwens!) reed was dat we om 23:30 naar Schoten Taxanderlei reden en dan verder leeg naar Oelegem.
Kon die rit dan niet tot Oelegem verlengd worden?
Het tramnet langer laten bollen vind ik schitterend, de verbeterde dienstregeling op alle lijnen ook.
Maar soms zitten er nog stommiteiten tussen.
Aan de dienst Exploitatie om die dingen eruit te halen!
De trein.
Alleen voor durvers.
Slab

Re: Antwerpse trams rijden op vrijdag en zaterdag uur langer

Bericht door Slab »

Hmm, raar dat de trams in Antwerpen nu pas tot ongeveer 1u rijden, en dan nog maar alleen op vrijdag en zaterdag.
Ik woon in Gent, niet ver van waar tram 1 rijdt en hier passeert elke nacht rond 1u40-1u45 nog een tram, op lijn 21-22 is dit zelfs tot 2u. En dat al zeker een jaar.
1607

Re: Antwerpse trams rijden op vrijdag en zaterdag uur langer

Bericht door 1607 »

ik woon in zwijndrecht en de laatste tram richting antwerpen is hier rond 10 voor 1. en ik vind dat al laat genoeg. en voor het volk dat er opzit moet men dat niet doen ze want rendabel zal het wel niet zijn.
Plaats reactie