Wandeling tramkokers Antwerpen op 4-5 april 2009

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Bartjedj

Wandeling tramkokers Antwerpen op 4-5 april 2009

Bericht door Bartjedj »

De Lijn stelt in april de tramkokers onder de Carnotstraat in Antwerpen en de Turnhoutsebaan in Borgerhout open voor het publiek. Het is de eerste en laatste keer dat de Antwerpenaar er kan wandelen, want in 2015 worden de tunnels in gebruik genomen.

“Het eerste weekend van april krijgt iedereen de gelegenheid om door de ongebruikte tunnels te wandelen. De mensen vertrekken aan de Stenenbrug en dalen af via de bestaande bouwput om op het Koningin Astridplein opnieuw boven de grond te komen”, zegt Koen Peeters van De Lijn.

“De ruwbouw van de twee kokers onder de Turnhoutsebaan en de Carnotstraat is al jaren klaar. De afwerking van de tunnels start in 2010”, vertelt Peeters. Het is de bedoeling dat tram 24 tegen 2015 in dat stuk van de stad ondergronds gaat. De trams gaan vanaf premetrostation Opera naar beneden om op de Herentalsebaan opnieuw naar boven te komen.

Evenement
Het openstellen van de tunnels voor het grote publiek zal gepaard gaan met een evenement en De Lijn zal ook een aantal andere nieuwe tramlijnen en tramverlengingen voorstellen, waaronder die in de richting van het Eilandje en in de richting van Wijnegem.

Met dit evenement wil de vervoersmaatschappij dus de toekomstplannen voor het openbaar vervoer in de verf zetten. Het tunnelweekend vindt plaats op zaterdag 4 en zondag 5 april.
Trammist

Re: Wandeling tramkokers Antwerpen op 4-5 april 2009

Bericht door Trammist »

Ik zal er zijn! :D Ik was al langer op de hoogte. :wink:
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Wandeling tramkokers Antwerpen op 4-5 april 2009

Bericht door dekooiker »

Lijn 24 ondergronds= minder hinder voor de streeklijnen die er anders achterhangen, minder hinder voor de andere tramlijnen op deze drukke as.
Het zal weer veel geld aan de belastingbetaler kosten maar het is nuttig voor iedereen, zelfs de autogebruikers!
Indien mogelijk kom ik een kijkje nemen op 4 en 5 april.
De trein.
Alleen voor durvers.
Trammist

Re: Wandeling tramkokers Antwerpen op 4-5 april 2009

Bericht door Trammist »

dekooiker schreef:Lijn 24 ondergronds= minder hinder voor de streeklijnen die er anders achterhangen, minder hinder voor de andere tramlijnen op deze drukke as.
Het zal weer veel geld aan de belastingbetaler kosten maar het is nuttig voor iedereen, zelfs de autogebruikers!
Indien mogelijk kom ik een kijkje nemen op 4 en 5 april.
De metro zal op termijn net een alternatief en evt. vervanger worden voor de streekbussen.
En er is slechts 1 andere tramlijn op deze as, den 10, die in een latere instantie mogelijk ook ondergronds gaat.

In z'n huidige vorm is de bus duidelijk superieur aan de tram, maar dat kan wel eens veranderen!
Dietrich

Re: Wandeling tramkokers Antwerpen op 4-5 april 2009

Bericht door Dietrich »

Zal proberen eens te gaan kijken, kan wel interessant zijn. :)
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Wandeling tramkokers Antwerpen op 4-5 april 2009

Bericht door Accelerat »

Ik zal er waarschijnlijk ook zijn. :wink:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Wandeling tramkokers Antwerpen op 4-5 april 2009

Bericht door HLE 2302 »

sncf-sncb schreef:Ik zal er waarschijnlijk ook zijn. :wink:
ik ook !
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie