tramongevol tram 15 te antwerpen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Stijn014

tramongevol tram 15 te antwerpen

Bericht door Stijn014 »

Bij een ongeval met een tram kwam vanmorgen een 86-jarige vrouw uit Berchem om het leven. Volgens ooggetuigen stak het slachtoffer omstreeks 10.40 uur de Grotesteenweg over, tussen de Frans Van Hombeeckstraat en de Klauwaardsstraat, tot aan de trambedding. Daar merkte ze blijkbaar niet op dat tram 15 net aankwam en stapte de bedding op. De chauffeur remde onmiddellijk, maar kon niet voorkomen dat de vrouw door het voertuig werd gegrepen. Ze kwam onder de tram terecht en werd nog enkele meters meegesleurd. De brandweer moest de tram lichten om het slachtoffer te kunnen bevrijden. Ze werd in zeer kritieke toestand naar het Middelheimziekenhuis gebracht, waar ze later overleed. Het parket stelde een verkeersdeskundige aan.
bron: politiebriefing
Trammist

Re: tramongevol tram 15 te antwerpen

Bericht door Trammist »

Jep.

Vandaag gespot aan de Jan Van Rijswijcklaan:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De kwaliteit is niet zo schitterend, maar het was van "rap camera pakken en vlug een beeldje schieten!"

Ik was daar ter plekke omdat ik net het vakantiesalon in het [s]Bouwcentrum[/s] -heu- Antwerp Expo bezocht had. Ik had m'n fiets genoimen om niet in zo'n sardienenblik te moeten zitten. En serieus, ik hield de trams goed in het oog, en iedere tram die aankwam, wanneer die z'n deuren opende kwam er echt een stortvloed aan mensen uit (een volledige tramlading, dus).
Wat ik niét gezien heb, zijn speciale ritten voor het salon, maar dat zal komen door de invoering van lijn T6...

T7 kan misschien te maken hebben met dit, maar T8 ? Bovendien kwam ik enkele minuten later al terug een 7 tegen op de Grotesteenweg...
Vrouw overleden na aanrijding door tram
ma 26/01/09 13:14 (UPDATE) - In Berchem is vanmorgen een 86-jarige vrouw onder een tramstel terechtgekomen. Het slachtoffer is vanmiddag overleden in het ziekenhuis.

Het ongeval gebeurde rond 11 uur op de Grotesteenweg ter hoogte van het Frans Van Hombeeckplein.

Hoe de vrouw precies onder de tram terechtkwam, is nog onduidelijk. Vermoedelijk probeerde de vrouw om over te steken, en zag ze de tram niet aankomen.

Het slachtoffer kwam volledig onder de tram vast te zitten en moest bevrijd worden. Ze werd nog overgebracht naar het ziekenhuis, maar is daar overleden.
Bartjedj

Re: tramongevol tram 15 te antwerpen

Bericht door Bartjedj »

Beide richtingen zitten op die plaats serieus 'buiten zone'. Maar dat is het voordeel van A'pen: er zijn heel wat omleidingsmogelijkheden.

BDJ
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: tramongevol tram 15 te antwerpen

Bericht door ostbahnhof »

Aan het bouwcentrum rijden wel meer "vreemde" vogels voorbij.

het is het spoor voor de vaste diensten 2 en 6 en de route naar het tramdepot hoboken-zwaantjes: bijv. 7 en 8 rijden daar al met lijnfilm naar hun resp. eindhaltes om vandaar hun dienst te starten.

grts
o
Bartjedj

Re: tramongevol tram 15 te antwerpen

Bericht door Bartjedj »

Juist, dat was ik al vergeten :oops:
Vaak zie je dan inrijders (ri. depot) die vanvoor met 'Depot Zwaantjes' rijden, en al de rechts nog met de lijnfilm.

BDJ
Slab

Re: tramongevol tram 15 te antwerpen

Bericht door Slab »

Bartjedj schreef:Beide richtingen zitten op die plaats serieus 'buiten zone'. Maar dat is het voordeel van A'pen: er zijn heel wat omleidingsmogelijkheden.

BDJ
Er zijn in Antwerpen inderdaad veel omleidingsmogelijkheden, maar in Gent kan de tram dan weer gewoon koptrekken als er zich een ongeval heeft voorgedaan. :wink:
Bartjedj

Re: tramongevol tram 15 te antwerpen

Bericht door Bartjedj »

En daar versla je me, want dat is inderdaad veel makkelijker :wink:

Maar de reden dat dat in Antwerpen niet zo is, is de premetro. Daar mag in geen beding tegen de richting in gereden worden, doordat het seinsysteem er niet tegen kan. Dat dateert dan ook van de opening van de eerste tunnel...

BDJ
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: tramongevol tram 15 te antwerpen

Bericht door apestaart »

In de premetrotunnels is dat zo, maar toch niet op de bovengrondse tramlijnen
In Antwerpen heeft men nooit overgangswissels gekend

Aan de Kust is dat wel zo; wanneer er een ongeval gebeurt, rijden de trams gewoon
op enkelspoor
Trammist

Re: tramongevol tram 15 te antwerpen

Bericht door Trammist »

Lang, heel lang geleden (voor mijnen tijd) was er nochtans wel een overloopwissel in de Ommeganckstraat (naast de zoo,lijn T11 tussen de Carnot- en Provinciestraat. Die was daar omdat er regelmatig betogingen plaatsvonden voor de deur van het plaatselijk Vakbondskantoor. Maar na nen tijd wou de vakbond niet meer meebetalen voor de wissel, en De Lijn wou 'm weg, dus is ze verdwenen. Doch is de plaats nog steeds te zien, waar vroeger de "wisselbak" lag, is nu een rechthoekig oppervlak met doorgezakte kasseien te zien...
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: tramongevol tram 15 te antwerpen

Bericht door ostbahnhof »

Trammist schreef:Lang, heel lang geleden (voor mijnen tijd) was er nochtans wel een overloopwissel in de Ommeganckstraat (naast de zoo,lijn T11 tussen de Carnot- en Provinciestraat. Die was daar omdat er regelmatig betogingen plaatsvonden voor de deur van het plaatselijk Vakbondskantoor. Maar na nen tijd wou de vakbond niet meer meebetalen voor de wissel, en De Lijn wou 'm weg, dus is ze verdwenen. Doch is de plaats nog steeds te zien, waar vroeger de "wisselbak" lag, is nu een rechthoekig oppervlak met doorgezakte kasseien te zien...
Denk ook dat dat inderdaad de enige wissel op het net waas in antwerpen om op tegenspoor te rijden.

Verder is er nu een 100 tal meter enkelspoor als uitwijk/verbindingsspoor tussen Leopoldplaats en de Leien, wordt niet gebruikt door "gewone" lijndiensten enkel als uitwijker of in geval van onregelmatigheden: ook hier kunnen de trams erop komende uit tegenovergestelde richting (hopelijk ben ik duidelijk) ;-)

grts
o
Plaats reactie