Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Smalspoor, tram en light-rail in België
rail s

Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Bericht door rail s »

Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen
Er komen twee nieuwe tramlijnen in de luchthavenregio rond Zaventem. De ene verbindt Vilvoorde, Machelen en Zaventem, de tweede de NAVO en de luchthaven. Dat heeft Vlaams minister Frank Vandenbroucke bekendgemaakt tijdens een colloquium in Leuven, waar een stand van zaken werd opgemaakt van het Strategisch Actieplan voor Reconversie en Tewerksteling (START) voor de luchthavenregio.

Mobiliteit
Het START-plant werd in 2004 gelanceerd nadat DHL had bekendgemaakt dat het zijn Europese hub zou verhuizen naar Leipzig, wat na het faillissement van Sabena een nieuwe zware klap was voor deze regio. Op vlak van mobiliteit werd sindsdien vooral het busaanbod naar de luchthaven aanzienlijk verbeterd. Volgens Vandenbroucke is het aandeel werknemers dat met het openbaar vervoer naar het werk komt sinds 2001 verviervoudigd.

Andere maatregelen
Naast de twee vermelde tramlijnen plant de NMBS in het kader van de uitbouw van het gewestelijk expresnet de verhuis van het treinstation van Buda naar Machelen. Er wordt ook voort gewerkt aan de uitbouw van een kostenefficiënt vervoersaanbod voor werknemers met vroege of late uren. (belga/sam)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... jnen.dhtml
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Bericht door Steven »

Machelen Brabant bestaat nog steeds en is enkel in gebruik indien de lijn 25 tussen Brussel en Vilvoorde gesloten is door werken (meestal het weekend dus of tijdens de late uren). Waarschijnlijk zal men het stopplaatske opfrissen en moderniseren want heden ten dage ligt het er een beetje verwaarloosd bij.
beide stopplaatsen (Machelen en Buda) liggen op wandelafstand van elkaar.
Bartjedj

Re: Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Bericht door Bartjedj »

Vergelijkbare situatie als in Mortsel.
En waarschijnlijk gaan ze dan ook hetzelfde doen als in Mortsel-Liersesteenweg.

BDJ
rail s

Re: Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Bericht door rail s »

Ik vraag mij af wie de nieuwe tramlijnen gaat exploiteren?
Trainspotterke

Re: Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Bericht door Trainspotterke »

MIVB tiens! :wink:

Mag wel dat er een tramlijn naar de luchthaven komt. Ik heb ooit één keer de gelede bus van Expresslijn 12 genomen en als ik mijn adem inhield konden de deuren nog net achter mij sluiten.
pietje

Re: Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Bericht door pietje »

Trainspotterke schreef:MIVB tiens! :wink:

Mag wel dat er een tramlijn naar de luchthaven komt. Ik heb ooit één keer de gelede bus van Expresslijn 12 genomen en als ik mijn adem inhield konden de deuren nog net achter mij sluiten.
In Vlaanderen? en De Lijn wordt niet betrokken?
Vreemd, zeer vreemd

1 lijn komt zelfs niet in het Brussels gewest, dus dat zou mij al helemaal verbazen als die niet door De Lijn wordt uitgebaat.

Is het werk al bijna gestart, want anders geloof ik er geen jota van, het is bijna verkiezingen he :twisted:
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Bericht door gysev »

Dat heeft er toch weinig mee te maken. De MIVB komt nu toch ook al in Vlaanderen (bv Vilvoorde)? Zelfs de TEC komt hier met enkele lijnen net zoals De Lijn in Wallonië passeert. Ik denk niet dat De Lijn geïnteresseerd is in twee geïsoleerde tramlijnen die aansluiten op het Brusselse net.
Dietrich

Re: Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Bericht door Dietrich »

De Lijn rijdt ook in Brussel. Er is zelfs een grote halte met meerdere perrons aan het Zuid.

Maar denk zelf ook wel dat het de MIVB zal worden.
JayBeeke

Re: Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Bericht door JayBeeke »

Als het De Lijn zou worden dan hoop ik wel dat men zo slim van toch minstens normaalspoor te gebruiken ipv meterspoor.

mvg
JJN
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Bericht door Ruben »

gysev schreef:Dat heeft er toch weinig mee te maken. De MIVB komt nu toch ook al in Vlaanderen (bv Vilvoorde)? Zelfs de TEC komt hier met enkele lijnen net zoals De Lijn in Wallonië passeert. Ik denk niet dat De Lijn geïnteresseerd is in twee geïsoleerde tramlijnen die aansluiten op het Brusselse net.
Het klopt dat de MIVB en de TEC ook in Vlaanderen komen, maar voor zover ik weet hebben ze allebei geen enkele lijn die volledig in Vlaanderen ligt...
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Bericht door FLV-FGSP »

De Lijn Vlaams-Brabant is bezig haar aangeboren aversie tegen trams te overwinnen. Vlaanderen zal de infrastructuur leggen, de exploitant zal waarschijnlijk De Lijn worden. Dit sluit niet uit dat er op termijn ook trams van de MIVB tot de luchthaven zullen komen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Bericht door Steve »

Ruben schreef:
gysev schreef:Dat heeft er toch weinig mee te maken. De MIVB komt nu toch ook al in Vlaanderen (bv Vilvoorde)? Zelfs de TEC komt hier met enkele lijnen net zoals De Lijn in Wallonië passeert. Ik denk niet dat De Lijn geïnteresseerd is in twee geïsoleerde tramlijnen die aansluiten op het Brusselse net.
Het klopt dat de MIVB en de TEC ook in Vlaanderen komen, maar voor zover ik weet hebben ze allebei geen enkele lijn die volledig in Vlaanderen ligt...
De MIVB heeft wel de buslijntjes 76 en 77, die vertrekken vanaf metrostation Kraainem (dat net binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ligt) maar een paar honderd meter verder al in Vlaanderen zijn (Kraainem / Wezenbeem-Oppem) voor de rest van hun reisweg.

Omgekeerd heeft De Lijn twee lijnen die volledig in Brussel liggen: de 134 Diesdelle - Brussel-Zuid en de 190 Erasmus - Brussel-Noord. Maar alle dergelijke lijnen zijn historisch zo gegroeid, tegenwoordig moet hemel en aarde bewogen worden om nog een meter extra te mogen afleggen op "vreemd" territorium...
Trainspotterke schreef:MIVB tiens! :wink:

Mag wel dat er een tramlijn naar de luchthaven komt. Ik heb ooit één keer de gelede bus van Expresslijn 12 genomen en als ik mijn adem inhield konden de deuren nog net achter mij sluiten.
Lijn 12 / 21 heeft een specifiek profiel en dan vooral door de vele eurocraten die hem gebruiken tussen Schuman en de luchthaven. Op vrijdagavond en zondagavond is het full house, daarbuiten kan er ook wat volk zijn maar valt het al bij al mee.

Zodra de Josaphattunnel er is en er bijgevolg een rechtstreekse verbinding Luxemburg - Schuman - luchthaven mogelijk wordt per spoor, zal er zonder twijfel weinig meer overblijven van al dat volk voor lijn 12.

En wat al deze wilde tramplannen in Vlaanderen betreft: verlies vooral niet uit het oog dat de verkiezing in aantocht zijn...
Bartjedj

Re: Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Bericht door Bartjedj »

De L12 zit wel vaker goed vol, hoor.
Als ik 's avonds op mijn bus sta te wachten, zie ik hem vaak aankomen en dan zit daar redelijk wat volk op.

BDJ
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Bericht door Steven »

MIVB-reiziger schreef: En wat al deze wilde tramplannen in Vlaanderen betreft: verlies vooral niet uit het oog dat de verkiezing in aantocht zijn...
Die tramplannen komen uit het STARTplan, dat plan bestaat al enkel jaren en daarvan is al een deel in uitvoering door de vele extra buslijnen die er de laatste jaren zijn bijgekomen, daar is meestal veel minder media-aandacht rond. Zo heeft de NW-rand van Vlaams Brabant een vele hogere frequentie aan buslijnen gekregen en zijn er vele nieuwe lijnen ontstaan om meestal richting Zaventem/luchthaven te gaan. Die tramlijnen stonden dus in dat plan, ze zetten het dus nog is extra in het nieuws over iets dat al jaren eerder beslist is maar zeker nog niet uitgevoerd is. Probleem is dat het STARTplan meer is dan openbaar vervoer is, maar ook werkgelijkheid en dergelijke zaken meer. Alles heeft te maken met de reconversie van heel de regio rond de luchthaven, transport, economie en leefbaarheid.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Luchthavenregio Zaventem krijgt twee nieuwe tramlijnen

Bericht door dekooiker »

FLV-FGSP schreef:De Lijn Vlaams-Brabant is bezig haar aangeboren aversie tegen trams te overwinnen. Vlaanderen zal de infrastructuur leggen, de exploitant zal waarschijnlijk De Lijn worden. Dit sluit niet uit dat er op termijn ook trams van de MIVB tot de luchthaven zullen komen.
Vlaanderen legt de sporen?
Dat wil dus zeggen dat er een equivalent van Infrabel komt of toch niet?
(Laat Vlaanderen de sporen maar leggen want dan liggen die beter dan dat DL het zelf zou doen.)
En liefst dus normaalspoor en geen meterspoor gewoon om het comfort en snelheid hoog te houden.
Als exploitant is De Lijn dan weer de aangewezen partner.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie