Uitzondering op de regel

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
melle

Uitzondering op de regel

Bericht door melle »

Hallo,

Enkele dagen geleden was ik in Antwerpen in de premetro een halfuur naar trams aan het kijken tot ik er genoeg van had.

Even geleden las ik dit op b-signal:
Stations

Het laatste sein op het einde van een perron is altijd dicht. Pas als er een tram aankomt zal dit sein openen. Ook is ervoor gezorgd dat er steeds 2 trams aan een perron kunnen komen (tenzij hier geen plaats voor is). Voor deze zaken is een speciale seinopvolging uitgedacht:

Het laatste sein aan een station staat dus rood. Hierdoor staat het sein halverwege het perron Geel + 16, het sein aan het begin van het perron Geel + 27, en daarvoor Geel + Groen.
Als er echter al een tram aan het perron staat, zal de volgende tram Geel + Groen 2 seinen vroeger krijgen, waardoor hij weet dat hij moet vertragen. Het volgende sein staat op 27, het sein daarna, aan het begin van het perron op 16 en het sein in het midden van het perron op Rood+10.
Ik wist al van deze regel, maar ik vond het raar omdat ik dat half uur dat ik in station opera zat er geen enkele tram bijkwam, en het was er een behoorlijke file. Ik zag telkens een andere tram in de tunnel staan.

Werkt dit dan niet? Of zijn de hermelijnen te lang om met 2 op een perron te kunnen?
Trammist

Re: Uitzondering op de regel

Bericht door Trammist »

Ik ken héél veel van de premetro, maar dàt niet :shock: :oops:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Uitzondering op de regel

Bericht door Robin »

dit word niet altijd gedaan om verwarring te voorkomen bij de reizigers. Als je aan het perron toekomt dan zien de mensen niet altijd welke tram er staat want dan is de achterkant bedekt en naar de borden op de zijkant van de tram zien ze toch niet.

De trams zijn kort genoeg om er 2 te plaatsen.
Ik heb een half jaar bij De Lijn gewerkt heb ik vroeg me dit ook soms af.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Uitzondering op de regel

Bericht door Glodenox »

En dan is er nog het "probleem" dat als er een tweede tram komt aangereden, dat het inladen een pak langer duurt omdat er allemaal mensen die de tram vanvoor hadden verwacht ineens naar achter moeten stappen. Om die reden gaat men vaak - ook al mag men doorrijden - toch nog wachten tot de eerste tram vertrokken is.

Dat is toch tenminste wat ik persoonlijk heb gezien op de tram...

Greetings,
Glodenox
melle

Re: Uitzondering op de regel

Bericht door melle »

Toch een beetje belachelijk om dan zo'n file te creëren...
Bartjedj

Re: Uitzondering op de regel

Bericht door Bartjedj »

Ik verpats mijn site, en dan komt er ineens aandacht :lol:

Inderdaad, er kàn met twee trams aan één perron gestopt worden. Maar men doet het niet altijd, omdat de kans te groot is dat mensen dan de verkeerde tram nemen.

Ook kan het zijn dat de voorste tram net niet ver genoeg staat. Als hij net nog voor de geïsoleerde las staat van het vorige sein, zal de stroomkring niet vrij zijn en dus de sectie bezet. Het sein dat toegang geeft tot die sectie zal dan ook niet openen.

Dit zijn allemaal mogelijkheden. Wat er net aan de hand was, zullen we nooit weten :wink:
Plaats reactie