premetrowerken in Charleroi

Smalspoor, tram en light-rail in België
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: premetrowerken in Charleroi

Bericht door K V B »

gysev schreef:
HLE 2302 schreef:
Trammist schreef:Om dan te bedenken dat De Lijn in tramnood zit...
ook al, maar tramstellen van nog maar 30 jaar oud zo laten kapot gaan ? dat kan ook alleen maar in de walen (sorry)

greetz 2302
30 jaar voor een voertuig is toch vrij oud vind ik, ook voor een tram.
Niet voor een tram. Ik zit elke ochtend nog op een tram uit de jaren zestig, en als die ergens volgend jaar eindelijk aan de kant mag gaat die zeker nog 15 jaar door ergens in Oost Europa...
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: premetrowerken in Charleroi

Bericht door apestaart »

U bedoelt die PCC-trams in Antwerpen; deze zullen volgend jaar hun
gouden jubileum vieren
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: premetrowerken in Charleroi

Bericht door treinbruno »

De trams in Belgrado zijn echt antiek, die schokken abnormaal, vallen bijna uit elkaar, interieur helemaal versleten
maar ... Ze rijden nog 8)
Afbeelding
melle

Re: premetrowerken in Charleroi

Bericht door melle »

Wat doen de jaren er in hemelsnaam toe?

We weten allemaal dat als dat ding nog goed rijdt, het niet uitmaakt hoe oud het is.
De PCC's hebben hun dienst bewezen, maar ze gaan er nog zeker niet uit, daarvoor zijn er te weinig hermelijnen.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: premetrowerken in Charleroi

Bericht door LHOON »

Ga eens naar Milaan. Daar hebben de Peter-Witt trams van de "Ventotto" reeks, bouwjaar 1928, hun 80-ste verjaardag gevierd, en een 200-tal van deze wagens draaien nog steeds mee in de dagelijkse dienst. Meer geliefd bij de reizigers dan de moderne voertuigen. Meerdere later ingevoerde types zijn reeds afgedankt, maar deze draaien nog trots mee! Gewoon onverslijtbaar.

Een tram van dit type reed rond 1930 korte tijd in Brussel en leverde inspiratie op voor de 5000-reeks. Door de brede kast kon dit voertuig echter enkel op de Tervuren-lijn rijden.

Enkele van deze rijtuigen rijden nu ook in San Francisco.
Afbeelding Afbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: premetrowerken in Charleroi

Bericht door HLE 2302 »

gysev schreef:
30 jaar voor een voertuig is toch vrij oud vind ik, ook voor een tram.
vliegtuig, auto ... ja
boot,trein, tram ? zeker niet !
de oude serie treinen (tot aan de breaks/21-27) zijn van hele degelijke kwaliteit !
mits het nodige onderhoud gaan die makkelijk 50 jaar mee ...

trams, hetzelfde ... trams die amper hebben gereden en al 20 jaar in een loods staan kapot te gaan zijn totaal niet versleten ...
ik blijf het lot van die BN trams zielig vinden ... in vlaanderen heb ik nog nooit zoiets nieuws kapot zien gaan ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Dietrich

Re: premetrowerken in Charleroi

Bericht door Dietrich »

HLE 2302 schreef:in vlaanderen heb ik nog nooit zoiets nieuws kapot zien gaan ...
Ik wel, in Vlaanderen gebeuren dat soort zaken ook, alleen beter weggestoken. Is één van de vele afspiegelingen van het beleid en beheer in dit land.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: premetrowerken in Charleroi

Bericht door gysev »

HLE 2302 schreef:
gysev schreef:
30 jaar voor een voertuig is toch vrij oud vind ik, ook voor een tram.
vliegtuig, auto ... ja
boot,trein, tram ? zeker niet !
de oude serie treinen (tot aan de breaks/21-27) zijn van hele degelijke kwaliteit !
mits het nodige onderhoud gaan die makkelijk 50 jaar mee ...

trams, hetzelfde ... trams die amper hebben gereden en al 20 jaar in een loods staan kapot te gaan zijn totaal niet versleten ...
ik blijf het lot van die BN trams zielig vinden ... in vlaanderen heb ik nog nooit zoiets nieuws kapot zien gaan ...

greetz 2302
Wat ik bedoelde is dat die BN-trams in originele versie nooit gedeugd hebben en hopeloos oncomfortabel zijn. Als je dan toch werk maakt van een gedeeltelijke heropening in Charleroi kun je dus beter investeren in moderne trams dan miljoenen uitgeven om deze wrakken terug in dienst te nemen.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: premetrowerken in Charleroi

Bericht door gysev »

Dietrich schreef:
HLE 2302 schreef:in vlaanderen heb ik nog nooit zoiets nieuws kapot zien gaan ...
Ik wel, in Vlaanderen gebeuren dat soort zaken ook, alleen beter weggestoken. Is één van de vele afspiegelingen van het beleid en beheer in dit land.
Groot gelijk. Niet vergeten dat de blunders in Charleroi nog in het tijdperk van de NMVB gebeurden-en de baas daarvan was een Vlaming die daarna het mooi weer mocht maken bij De Lijn.
melle

Re: premetrowerken in Charleroi

Bericht door melle »

Hoe komt het dan dat het na 1992 wél is gelukt?
Geef de schuld maar aan de vlaming, want die zal wel verantwoordlijk zijn voor dat geknoei!
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: premetrowerken in Charleroi

Bericht door gysev »

melle schreef:Hoe komt het dan dat het na 1992 wél is gelukt?
Geef de schuld maar aan de vlaming, want die zal wel verantwoordlijk zijn voor dat geknoei!
Wat bedoel je nu eigenlijk? Was Hugo van Wesemael dan geen Vlaming? En was die niet directeur-generaal van de NMVB sinds 1982? En wanneer werden die miljoenen in Charleroi weggegooid? En wie was minister van verkeer? Juist ja...een Vlaming.

Gewoon om je even te doen nadenken: vooroordelen over Wallonië (en vooral Charleroi) zijn in bepaalde Vlaamse milieus weliswaar populair maar niet noodzakelijk 100% waar. Daarom: eerst nadenken en dan polemieken beginnen. Komt veel intelligenter-en sympathieker-over.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: premetrowerken in Charleroi

Bericht door LHOON »

Vergeet ook niet het wafelijzerprincipe: de NMVB bestelde nieuwe trams, er moesten er dus precies evenveel geleverd worden aan de Kust dan aan Charleroi, onafhankelijk van de werkelijke behoeften.
melle

Re: premetrowerken in Charleroi

Bericht door melle »

Hoe dan ook, mijn persoonlijk standpunt is dat het een grote klucht is.
Antwerpen wordt vernieuwd en krijgt nieuwe lijnen, dan moet wallonie ook iets hebben..

Precies of hun aandeel in OV ( Charleroi) zoveel is..
Als ze hun trams hadden onderhouden, dan hadden ze nu vel minder werk gehad met nieuwe trams te bestellen..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: premetrowerken in Charleroi

Bericht door Steven »

Je zegt dat ze trams bestellen maar nergens is terug te vinden dat het effectie zo is. Je neemt dus een besluit zonder over de juiste feiten te beschikken. Eerst zien wat ze gaan doen met wat ze hebben. Ze kunnen nog wel wat trams renoveren en waarschijnlijk komen ze dan wel toe voor het netwerk dat ze willen uitbouwen. Afwachten dus en niet te overhaast besluiten trekken zou ik zeggen.
Trammist

Re: premetrowerken in Charleroi

Bericht door Trammist »

Dat BN-tramproject was ook grotendeels een project om BN & A.C.E.C. kunstmatig leved te houden. NMBS deed daar destijds ook aan mee. Op den duur was dat écht niet meer te doen, en beide firma's zijn overgenomen door oa. Bombardier.
Plaats reactie