Vervanging PCC- en BN-trams

Smalspoor, tram en light-rail in België
IR3607

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Bericht door IR3607 »

Deze zijn zeer vlot te herkennen aan hun 4-paneeldeuren, blauwlederen zetels, ronde zwarte belknoppen en een plat dak bovenaan zonder airco-installatie.
Er rijden een paar oude PCCs rond die geen volledige modernisering gehad hebben, maar wel een nieuw likje verf vanbinne en ook de standaard belknoppen die je op de bussen & Hermelijns vindt! (dus niet meer die ronde zwarte belknoppen)

Gent Sint Pieters is idd de beste plaats om ze te spotten, vermits dit de enige plaats is in Gent waar alle tramlijnen passeren.
Alain N.

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Bericht door Alain N. »

Trammist schreef:Iemand tips voor het niet-gemoderniseerde-PCC spotten? Misschien ga ik volgende week nog eens naar Gent.
In Antwerpen rijden de niet-gemoderniseerde PCC's nog geregeld op lijn 8, vooral in de late avond en middag.
Trammist

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Bericht door Trammist »

Alain N. schreef:
Trammist schreef:Iemand tips voor het niet-gemoderniseerde-PCC spotten? Misschien ga ik volgende week nog eens naar Gent.
In Antwerpen rijden de niet-gemoderniseerde PCC's nog geregeld op lijn 8, vooral in de late avond en middag.
Bedankt, maar ik woon in Deurne en rijd zelf bijna elke dag met lijn 8 Silsburg-Bolivarplaats... :wink:

Als je nog tips hebt voor Gent mag je die hier ook posten. :)
Alain N.

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Bericht door Alain N. »

Trammist schreef:
Alain N. schreef:
Trammist schreef:Iemand tips voor het niet-gemoderniseerde-PCC spotten? Misschien ga ik volgende week nog eens naar Gent.
In Antwerpen rijden de niet-gemoderniseerde PCC's nog geregeld op lijn 8, vooral in de late avond en middag.
Bedankt, maar ik woon in Deurne en rijd zelf bijna elke dag met lijn 8 Silsburg-Bolivarplaats... :wink:

Als je nog tips hebt voor Gent mag je die hier ook posten. :)
Helaas, maar ik ken Gent nauwelijks. Ik moet toegeven dat als iemand "Deurne" zegt, dat ik dan eerder denk aan het Deurne bij de Rivierenhof en het Sportpaleis dan aan Eksterlaar en tram 8.
Trammist

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Bericht door Trammist »

Rijden er op woensdagnamiddag minder niet-gemoderniseerde PCC's in Gent?
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Bericht door bobke »

Vandaag las ik in de krant dat een schepen van Knokke voorstelde om de saaie kusttram op te doeken. en te vervangen door een monorail :lol:
AM'er

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Bericht door AM'er »

Tijdens de schoolvakantie rijden er minder trams en bijgevolg ook geen ongemoderniseerde PCC's.
Trammist

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Bericht door Trammist »

Ik ben uiteindelijk woensdag 22/06/2011 naar Gent geweest, en ik heb nog aardig wat oude PCC's kunnen fotograferen. Foto's plaats ik later wel eens...
AM'er

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Bericht door AM'er »

Vandaag reden er in Gent heel wat originele PCC's op de lijnen 21-22 :)
De vernieuwde PCC's waren er deze keer niet bij.

Lijn 4 reed op zaterdag traditioneel met vernieuwde PCC's en hermelijn.
IR3607

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Bericht door IR3607 »

Ik begin ook meer en meer vernieuwde PCCs te zien met digitale displays in plaats van de oorspronkelijke film...

Neem aan dat ze de films toch zouden moeten vervangen hebben nu er een nieuwe tramlijn komt? (lijn 24 die vanuit Melle Leeuw via Gent Zuid, Korenmarkt, Coupure en Rabot naar het station zal rijden eens lijn 21/22 onderbroken wordt).
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Bericht door apestaart »

Alain N. schreef:
Trammist schreef:Iemand tips voor het niet-gemoderniseerde-PCC spotten? Misschien ga ik volgende week nog eens naar Gent.
In Antwerpen rijden de niet-gemoderniseerde PCC's nog geregeld op lijn 8, vooral in de late avond en middag.
Ook op lijnen 4 en 12 rijden er genoeg niet-gemoderniseerde PCC's en en zelfs op lijnen 6, 7, 8, 10 en 11.
Deef32

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Bericht door Deef32 »

Nieuwe trams De Lijn 44 meter lang

De Lijn is van plan om voor het eerst in haar geschiedenis trams van 44 meter lang aan te kopen. De vervoersmaatschappij wil begin 2012 een aanbesteding afronden voor 88 nieuwe trams. Van die 88 zullen er zeker 50 extra lang zijn, ofwel ongeveer 44 meter.
Om de capaciteit uit te breiden, komen er in het voorjaar van 2012 al 13 nieuwe Hermelijntrams in Antwerpen. In dezelfde periode hoopt de vervoersmaatschappij een grote aanbesteding van 88 trams voor Antwerpen en Gent af te ronden. Voor het eerst wil De Lijn ook superlange trams aankopen. Het gaat om trams van 44 meter die 340 reizigers kunnen vervoeren. Ter vergelijking: de huidige Hermelijntrams in Antwerpen en Gent zijn zo'n 30 meter lang en kunnen 250 reizigers vervoeren.

'De extra lange trams kunnen een derde meer reizigers vervoeren, en zijn ook een derde duurder', luidt het bij De Lijn. Hoeveel de nieuwe extra lange trams precies zullen kosten, kan de vervoersmaatschappij moeilijk zeggen omdat de aanbestedingsprocedure nog loopt. De prijs voor een Hermelijntram bedroeg in het verleden zo'n 2 miljoen euro.

(vrijdag 04 november 2011, 17u42, Bron: Belga)
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Bericht door b-loc »

In gent rijden er nog een aantal originele PCC's worden deze ook nog gemoderniseerd?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Bericht door groentje »

Oud nieuws in een nieuw artikel. Dat ze die plannen hebben, is al enige jaren bekend, dat ze weinig gegadigden vonden om in te gaan op hun pps-voorstel (voorfinanciering door de bouwer, het onderhoud verplicht door de eigen werkplaatsen van De Lijn...), eveneens. In dit artikel kan ik niet lezen of ze nu eindelijk al een geïnteresseerde bouwer hebben gevonden, of dat ze hun voorstel hebben aangepast.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Bericht door Joris »

Hallo,
b-loc schreef:In gent rijden er nog een aantal originele PCC's worden deze ook nog gemoderniseerd?
Voor zover ik weet zijn de PCC's lager dan nummer 25 gemoderniseerd, hoger niet. En die zullen ze ook niet meer moderniseren.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie