lijn 11 antwerpen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

lijn 11 antwerpen

Bericht door ostbahnhof »

k zie de laatste tijd enkel trams met de originele lijnfilmkleuren op lijn 11(donkerrode letters op witte achtergrond) dit zowel op PCC's als Hermelijnen.

Zijn de appelgroenzeeblauwe filmen verdwenen of hebben slechts enkele stellen deze kleurfilmen.
thanks
o
Trammist

Re: lijn 11 antwerpen

Bericht door Trammist »

Inderdaad, lijn T11 gebruikt enkel nog rode letters op een witte achtergrond, zoals vroeger.
Dit is er (terug)gekomen na klachten van chauffeurs en de vakbond, omdat de appelblauwzeegroene kleur te verwarrend was met T10 Melkmarkt-Rivierenhof. Aan de Rooseveltplaats en het Astridplein kwamen te veel mensen aan de chauffeur vragen "of het wel nen tien is".

De Lijn vermijdt zoveel mogelijk de kleur wit als lijnkleur, omdat dit lastig in gebruik is op affiches, uithangborden en drukwerk.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: lijn 11 antwerpen

Bericht door dekooiker »

Da's een drogreden hé.
Waarom moet het lijntje op een netplan dezelfde kleur als de film hebben?
Van weinig praktisch nut in een kluwen als Antwerpen, Gent of Brussel.
De trein.
Alleen voor durvers.
Trammist

Re: lijn 11 antwerpen

Bericht door Trammist »

dekooiker schreef:Da's een drogreden hé.
jazeg, ik heb dat niet verzonnen, dat is de waarheid...
dekooiker schreef:Waarom moet het lijntje op een netplan dezelfde kleur als de film hebben?
Van weinig praktisch nut in een kluwen als Antwerpen, Gent of Brussel.
Duidelijkheid. Als toerist zou je daar dankbaar om zijn...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: lijn 11 antwerpen

Bericht door Steven »

Kijk naar Londen zelfs daar houden ze zwaar vast aan die kleuren die op plan en lijn overeenstemmen. Vele lijnen krijgen zelfs nog een eigen naam mee om alles duidelijker te maken.
melle

Re: lijn 11 antwerpen

Bericht door melle »

Londen is nu ook een extreem voorbeeld.

Het is een miljoenenstad waar alle stations op een km van elkaar liggen!
Elke lijn heeft zijn eigen baan, dat is al iets wat antwerpen niet heeft.

In londen komen ook massa's toeristen, ook iets waar antwerpen nooit aan zal kunnen tippen...
pietje

Re: lijn 11 antwerpen

Bericht door pietje »

melle schreef:Londen is nu ook een extreem voorbeeld.

Het is een miljoenenstad waar alle stations op een km van elkaar liggen!
Elke lijn heeft zijn eigen baan, dat is al iets wat antwerpen niet heeft.

In londen komen ook massa's toeristen, ook iets waar antwerpen nooit aan zal kunnen tippen...
Niet waar!
De Circle line loopt over een groot deel van de lijn gewoon over dezelfde sporen als andere lijnen (vooral de District)
Maar er zijn ook andere lijnen die gedeeltelijk sporen delen
melle

Re: lijn 11 antwerpen

Bericht door melle »

Nu noem je ook een voorbeeld op, je ziet dat ook duidelijk op het plan dat deze twee elkaar overlappen.
Voor de rest zijn er geen lijnen die aansluiten.

En daarbij, je snapt mijn punt niet. In antwerpen passeert bijna elke op dezelfde plaatsen.
de premetro heeft zelfs dezelfde baan! (Ja, er is een splitsing na diamant, maar dat is weer verwaarloosbaar)

Je kan dit gewoon niet vergelijken met Londen..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: lijn 11 antwerpen

Bericht door Steven »

Het gaat hem om het gebruik van de kleuren die je zowel in Antwerpen, Londen, Parijs of welke andere stad ook zal terugvinden. Ongeacht de afmetingen van een stad is het consequent gebruik van kleuren bij de verschillende lijnen handig voor toeristen. Wat maakt het dan uit of een stad nu 100.000 of een miljoen of meer toeristen trekt.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: lijn 11 antwerpen

Bericht door dekooiker »

Als er zelfs vele regelmatige reizigers niet de moeite nemen om te kijken wat er op de film staat zullen ze al zeker niet de moeite nemen om de kleuren op het netplan te vergelijken.
Persoonlijk (ik dus) zie ik geen voordeel in het kleuren van de lijntjes.
Vroeger was er een Antwerps plannetje voor Antwerpen '93 waarin de tramlijnen in het rood en de buslijnen in het blauw aangeduid waren.
Dat vond ik een pak handiger.

Dat er aan de overkant van het Kanaal tramlijnen een naam hebben wist ik niet.
Het is een goed idee dat hier eventueel ook kan dienen, zeker voor de meer toeristisch interessante lijnen.
Lijn 6 noemen ze tenslotte al van het begin de evenementenlijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: lijn 11 antwerpen

Bericht door apestaart »

En lijn 24 noemen ze "Kerkhoflijn" , omdat deze lijn rijdt tussen begraafplaatsen Silsburg
in Deurne en Schoonselhof in Hoboken/Wilrijk
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: lijn 11 antwerpen

Bericht door Steven »

een regelmatige reiziger heeft die kleuren net niet nodig, die ziet dat nummer en weet voldoende waar hij of zij naar toe gaat. Zo ben ik toch als ik regelmatig iets gebruik. De kleuren zijn er eerder om de NIET regelmatige reiziger te helpen.
Plaats reactie