Vernieuwen van de tramsporen aan de Oostkust.

Smalspoor, tram en light-rail in België
klooier

Bericht door klooier »

Inderdaad MaiKel, kleine correctie. Ze MOGEN werken op hun rustdag. Jouw bedenking is eigenlijk volledig terecht denk ik. Maar doordat het in het binnenland kalmer is in de zomer zou het misschien kunnen om chauffeurs uit bv. oost-vlaanderen de kans te geven om met de kusttram te komen rijden in de zomer. uiteraard met betaling van de verplaatsing vanuit de eigen stelplaats, anders komt daar toch geen kat op af (of anders is 't een kat zonder hersens).
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

Je kan wel, als jobstudent of als tijdelijke, een lijnwinkel uitbaten. Dan ben je ook met trams bezig. :D Ook al is het niet de perfecte job, al bij al valt dat zeer goed mee.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

klooier schreef:Inderdaad MaiKel, kleine correctie. Ze MOGEN werken op hun rustdag. Jouw bedenking is eigenlijk volledig terecht denk ik. Maar doordat het in het binnenland kalmer is in de zomer zou het misschien kunnen om chauffeurs uit bv. oost-vlaanderen de kans te geven om met de kusttram te komen rijden in de zomer. uiteraard met betaling van de verplaatsing vanuit de eigen stelplaats, anders komt daar toch geen kat op af (of anders is 't een kat zonder hersens).
Klooier,

Dat zou inderdaad eigenlijk geen slecht idee zijn!
Natuurlijk is de grote afstand wel een minpunt en zal dat potentiële chauffeurs toch ook wel afschrikken, ondanks het feit dat de verplaatsing betaald wordt.
Op de stelplaatsen van Destelbergen en Sint-Niklaas kampt men op dit moment eigenlijk met een vrij groot personeelstekort (zo gebeurt het regelmatig dat diensten gewoon niet buitenrijden omdat er geen chauffeurs zijn). Dat personeelstekort is er natuurlijk enkel of althans vooral in de schoolperiode.
Men kan op dit moment nooit extra personeel aanwerven, tenzij mensen die dit als bijberoep zouden doen (maar dat wil men blijkbaar niet). De reden daarvoor is het feit dat deze chauffeurs dan wel ingezet zouden kunnen worden in de schoolperiode, maar in de andere periodes (weekends, vakanties) zouden deze chauffeurs geen werk hebben of zouden ze werkdagen afnemen van collega's, wat de vakbonden natuurlijk niet zien zitten.
Een mooi ding zou dus zijn om de extra chauffeurs die in de schoolperiode in Oost-Vlaanderen rijden, tijdens vakanties en vooral het hoogseizoen aan de kust in te zetten.

@ Trainspotterke: De mensen uit de werkplaatsen krijgen inderdaad vanzelfsprekend op die wijze dan ook een opleiding, maar hoeven deze slechts éénmalig te krijgen. Wanneer men elk jaar nieuw tijdelijk personeel aanwerft, dient dit nieuwe personeel allemaal opgeleid te worden, wat De Lijn uiteraard een pak meer kost.

En @ Ruben: vroeger had je zelfs de mogelijkheid om (als jobstudent) als informatieverstrekker mee te reizen op de Kusttrams! Ik ken enkele mensen die dat een tiental jaar geleden nog hebben gedaan, maar ook hiervan is men ondertussen helaas afgestapt...

Groeten,
Maikel
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

MaiKeg schreef:En @ Ruben: vroeger had je zelfs de mogelijkheid om (als jobstudent) als informatieverstrekker mee te reizen op de Kusttrams! Ik ken enkele mensen die dat een tiental jaar geleden nog hebben gedaan, maar ook hiervan is men ondertussen helaas afgestapt...

Groeten,
Maikel
Dat gebeurt nog steeds hoor. Iedere zomer zijn er hosts/hostessen die op de trams Kusttrammagazines uitdelen, info geven en reizigers begeleiden naar bepaalde attracties.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Ruben schreef: Dat gebeurt nog steeds hoor. Iedere zomer zijn er hosts/hostessen die op de trams Kusttrammagazines uitdelen, info geven en reizigers begeleiden naar bepaalde attracties.
Ah, is dat zo? Dan heb ik wat dat betreft verkeerde informatie doorgekregen ;).

Groeten
klooier

Bericht door klooier »

Inderdaad, in de zomer zijn er af en toe hostessen mee om de reizigers te informeren ente begeleiden naar o.a. de seastar in oostende en nieuwpoort of de havenrondvaart in zeebrugge enzo... goeie hulp voor de bestuurder en als ge er kent die dat willen doen... stuur maar door (ook om in 't loket te zitten). Volgens wat ik gehoord heb zitten ze nogal krap met het aantal inschrijvingen de laatste jaren
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

klooier schreef:Inderdaad, in de zomer zijn er af en toe hostessen mee om de reizigers te informeren ente begeleiden naar o.a. de seastar in oostende en nieuwpoort of de havenrondvaart in zeebrugge enzo... goeie hulp voor de bestuurder en als ge er kent die dat willen doen... stuur maar door (ook om in 't loket te zitten). Volgens wat ik gehoord heb zitten ze nogal krap met het aantal inschrijvingen de laatste jaren
Ik dacht wel dat je daar nu minimum 18 jaar voor moet zijn hé, is het niet?
(Vroeger lag die leeftijd lager, op 16)

Groeten
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

MaiKeg schreef:
klooier schreef:Inderdaad, in de zomer zijn er af en toe hostessen mee om de reizigers te informeren ente begeleiden naar o.a. de seastar in oostende en nieuwpoort of de havenrondvaart in zeebrugge enzo... goeie hulp voor de bestuurder en als ge er kent die dat willen doen... stuur maar door (ook om in 't loket te zitten). Volgens wat ik gehoord heb zitten ze nogal krap met het aantal inschrijvingen de laatste jaren
Ik dacht wel dat je daar nu minimum 18 jaar voor moet zijn hé, is het niet?
(Vroeger lag die leeftijd lager, op 16)

Groeten
Voor lokethouder in ieder geval wel, voor host(ess) ook denk ik.
nicken

Bericht door nicken »

Ruben schreef:
MaiKeg schreef:
klooier schreef:Inderdaad, in de zomer zijn er af en toe hostessen mee om de reizigers te informeren ente begeleiden naar o.a. de seastar in oostende en nieuwpoort of de havenrondvaart in zeebrugge enzo... goeie hulp voor de bestuurder en als ge er kent die dat willen doen... stuur maar door (ook om in 't loket te zitten). Volgens wat ik gehoord heb zitten ze nogal krap met het aantal inschrijvingen de laatste jaren
Ik dacht wel dat je daar nu minimum 18 jaar voor moet zijn hé, is het niet?
(Vroeger lag die leeftijd lager, op 16)

Groeten
Voor lokethouder in ieder geval wel, voor host(ess) ook denk ik.
Tja kijk naar die chauffeurs,vroeger veel mensen zonder diploma en dergelijke,en nu A1,tja :shock:
klooier

Bericht door klooier »

Voor lokethouder moet je 18 jaar zijn op het moment dat je begint te werken. Dus bijvoorbeeld mensen die 18 worden de 17de juli ofzo kunnen wel nog in augustus aan de slag denk ik. Voor hostessen en hosts weet ik het niet meer. Vroeger werden die uit de pool van jobstudenten gevist maar naar 't schijnt hebben ze onlangs ook met interims gewerkt.
Plaats reactie