Stelplaats Draakplaats (Antwerpen)

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Stelplaats Draakplaats (Antwerpen)

Bericht door apestaart »

Er zijn in Antwerpen 2 stelplaatsen nl Antwerpen-Luchtbal en Hoboken
Maar aan de Draakplaats is ook een stelplaats voor bussen, maar er lopen tramsporen in
2 garagepoorten
De vraag is of dat ook een stelplaats is of een atelier voor herstellingen
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Stelplaats Draakplaats (Antwerpen)

Bericht door kika »

Werkplaats, 't is wat te klein om stellen te stallen, erachter zitten kantoren van de miva/Lijn en dan nog een school. Waar nu de bussen staan, was vroeger ook allemaal voor trams, als er sinds mijn kindertijd niets meer is veranderd lopen er nog aansluitsporen naar de NMBS (maar geen wissels meer).

En Groenenhoek wordt niet meer gebruikt als stelplaats.

edit:
Oeps, bedankt Stefanic, je hebt gelijk, het is ook geen werkplaats meer voor trams, maar er liggen inderdaad dingen als dwarsliggers.
Laatst gewijzigd door kika op 25 jan 2010, 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Stelplaats Draakplaats (Antwerpen)

Bericht door stefanic »

Aan de Draakplaats heb je aan de ene kant een oude 'stelplaats' die nu enkel nog gebruikt wordt voor opslag van materiaal (bovenleidingspalen, rails ed). Daarnaast loopt er een spoor naar boven (aansluiting NMBS voor lossen van trammaterieel dat per trein aankomt) maar dat spoor is niet meer aangesloten na de heraanleg van het Tramplein/Draakplaats.

Aan de andere kant van de Draakplaats (dus wel aan dezelfde kant van de spoorwegbrug) heb je het hoofdgebouw van de Lijn (GroteHondstraat) maar ook daar rijden geen trams meer binnen of buiten dacht ik. Daar zijn nog wel kantoren van DeLijn.

Onder de brug door (Tramplein) heb je de busstelplaats van De Lijn. Vroeger was hier de terminus Zurenborg van de buurtspoorweg (dus niet voor stadstrams). Ook hier had je een omhoog lopend spoor (zig-zag beweging) voor overslag op de treinen.
spoorwegrealist
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Stelplaats Draakplaats (Antwerpen)

Bericht door dekooiker »

Enkele jaren geleden stonden er in de loods (met de hellende oprit naar de treinsporen) nog oude (dienst?)wagens.
De trein.
Alleen voor durvers.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Stelplaats Draakplaats (Antwerpen)

Bericht door am62 »

stefanic schreef:Onder de brug door (Tramplein) heb je de busstelplaats van De Lijn. Vroeger was hier de terminus Zurenborg van de buurtspoorweg (dus niet voor stadstrams). Ook hier had je een omhoog lopend spoor (zig-zag beweging) voor overslag op de treinen.
En als ik me niet vergis noemt dat daar met de zeer schone naam "Omheining Statie van Borgerhout", net voorbij de halte Draakplaats voor oa de bussen 9/501-503 enz... Er loopt nog steeds een spoor naar boven.

Zie ook deze zeer interessante link
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=710444

Groeten uit FGRA
S
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Stelplaats Draakplaats (Antwerpen)

Bericht door stefanic »

'Omheining der Statie van Borgerhout' is nog steeds de naam van de straat die omhoogloopt langs de tramloods (dus niet zijde busdepot/buurtspoorweg). Deze weg liep vroeger voorlangs het fraaie station van Antwerpen Oost (waarvan foto's op de fraaie site die Steven toont in de link hierboven, waarvoor dank)
spoorwegrealist
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stelplaats Draakplaats (Antwerpen)

Bericht door jan_olieslagers »

Als ik het goed heb is dit ook de "woonplaats" van zo'n knalgele motorwagen waarmee de bovenleiding wordt onderhouden en hersteld?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Stelplaats Draakplaats (Antwerpen)

Bericht door stefanic »

jan_olieslagers schreef:Als ik het goed heb is dit ook de "woonplaats" van zo'n knalgele motorwagen waarmee de bovenleiding wordt onderhouden en hersteld?
Inderdaad. Daar zit de dienst ES Antwerpen Oost.
spoorwegrealist
Trammist

Re: Stelplaats Draakplaats (Antwerpen)

Bericht door Trammist »

jan_olieslagers schreef:Als ik het goed heb is dit ook de "woonplaats" van zo'n knalgele motorwagen waarmee de bovenleiding wordt onderhouden en hersteld?
De werktrams zijn allemaal ofwel naar het museum of verschroot. Bovenleidingen worden tegenwoordig onderhouden met dit soort vehikel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stelplaats Draakplaats (Antwerpen)

Bericht door Steven »

Trammist schreef:
jan_olieslagers schreef:Als ik het goed heb is dit ook de "woonplaats" van zo'n knalgele motorwagen waarmee de bovenleiding wordt onderhouden en hersteld?
De werktrams zijn allemaal ofwel naar het museum of verschroot. Bovenleidingen worden tegenwoordig onderhouden met dit soort
vehikel
.
stefanic zijn antwoord is juist. Draakplaats, antwerpen oost, het grens er allemaal aan elkaar het is een kwestie van u juist te plaatsen in de omgeving. De dienst ES van infrabel heeft daar inderdaad een gele motorwagen voor de bovenleiding staan.
Plaats reactie