De Lijn nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

De Lijn nieuws

Bericht door bobke » 02 mar 2010, 18:38

Al 50.000 buskaartjes verkocht via sms

BRUSSEL - Een maand na de lancering van het sms-ticket in heel Vlaanderen heeft de vervoersmaatschappij De Lijn al 50.000 sms-tickets verkocht. Dat meldt de vervoersmaatschappij dinsdag.

Sinds 1 februari kopen elke dag gemiddeld 1.700 reizigers een sms-ticket. Tijdens de test van het sms-ticket eerder op de stadsnetten van Gent en Antwerpen waren dat er dagelijks gemiddeld 800. De meeste sms-tickets worden aangevraagd op vrijdag. Op weekdagen piekt de verkoop tussen 16 en 17 uur.

Reizigers kunnen een sms-ticket kopen door voor het opstappen een bestelcode te sms'en naar het nummer 4884. Voor een sms-ticket van 60 minuten is dat 'DL', voor een sms-ticket van 120 minuten 'DL120'. Vervolgens krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs. Tijdens de geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt overstappen.

Een sms-ticket kost 1,30 euro voor 60 minuten of 2,10 euro voor 120 minuten. Daarbij komen nog 0,15 euro telecomkosten voor de aanvraag-sms. Het sms-ticket is tot 28 procent goedkoper dan een biljet bij de chauffeur, aldus De Lijn.

Een sms-ticket wordt afgerekend via de gsm-factuur of afgetrokken van het beltegoed bij prepaid kaarten.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100302_039



Kleine minderheid rijdt zwart met de bus

Reeds 0 reacties | reageer zelf

LEUVEN - De gebruikers van De Lijn in Vlaams-Brabant blijken zich over het algemeen meer dan behoorlijk aan de regels te houden. Dat blijkt tenminste uit het aantal zwartrijders. In Vlaanderen werden vorig jaar bijna 43.000 mensen geverbaliseerd voor zwartrijden of asociaal gedrag op een totaal van 1,4 miljoen gecontroleerde passagiers. Opvallend is dat de laatste drie maanden van het jaar het aantal zwartrijders daalde met een kwart. Dat is volgens Crevits te danken aan de invoering van het verplicht vooraan instappen in bus of tram. Vlaams-Brabant telt 1,6 procent zwartrijders. Dat zijn er heel wat minder dan in Oost-Vlaanderen en Antwerpen maar meer dan in West-Vlaanderen en Limburg. (STL)
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=OV2MUNBC


bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke » 03 mar 2010, 17:09

SP.A wil busstrook tegen fileproblemen

Hoe zou u de fileproblemen oplossen? Laat het ons weten op www.nieuwsblad.be/grimbergen

GRIMBERGEN - Om de fileproblemen aan de oprit naar de Brusselse Ring op te lossen, pleit SP.A voor een busstrook langs de Brusselsesteenweg.
Gemeenteraadslid Jeannine Thielemans (SP.A) vindt dat het hoog tijd is voor structurele maatregelen om het mobiliteitsprobleem op te lossen. ‘Wij willen de pendelaar een volwaardig alternatief voor de auto aanbieden', klinkt het. ‘Het openbaar vervoer moet sneller en klokvaster rijden. Ook moet de capaciteit verhogen, zodat de bussen niet overvol zitten. Daarom pleit SP.A Grimbergen voor de aanleg van een busstrook langs de Brusselsesteenweg.'

‘Een dergelijke busstrook, die ook in Vilvoorde haar deugdelijkheid bewijst, biedt meerdere voordelen', volgens Thielemans. ‘De pendelaar staat niet in de file en komt sneller aan op zijn bestemming. Door de vlotte doorgang kan eenzelfde aantal bussen meer ritten afleggen. Dat heeft dan weer invloed op de totale capaciteit van de betreffende buslijn. Samengevat: meer bussen die sneller hun rit afwerken en meer comfort bieden aan de reiziger.'

SP.A heeft de strook tussen de Dokter Hemerijckxlaan en de Wilgenbaan in het vizier, in de richting van de Brusselse Ring. Daar lag ooit een tramlijn, dus volgens SP.A is het perfect mogelijk om daar een busstrook aan te leggen. Om de veiligheid van de fietsers te verzekeren, zou de busstrook naast de bestaande rijstroken worden aangebracht, terwijl het fietspad op de bestaande helling zou blijven.

Burgemeester Eddy Willems (CD&V) is niet overtuigd van het voorstel. ‘Dat kost heel veel geld om die bussen langs die berm te laten rijden', zegt hij. ‘Ik weet niet of De Lijn staat te springen om die kost te dragen, voor die paar meters dat die strook lang kan zijn.'

Willems ziet meer heil in de heraanleg van de Ring. ‘Ik ijver al lang voor een aangepaste inrichting van de Ring. Dat zal volgens mij veel efficiënter zijn in het oplossen van het mobiliteitsprobleem.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=ER2N0FHD

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke » 03 mar 2010, 17:13

Derdebetalerovereenkomsten met De Lijn stimuleren gebruik van openbaar vervoer
Ook Boutersem laat inwoners genieten van gunsttarieven


Reeds 0 reacties | reageer zelf
Boutersem maakt openbaar vervoer een stukje goedkoper

Boutersem maakt openbaar vervoer een stukje goedkoper

delijn.be

Boutersem - Boutersem behoort tot de helft van de Vlaamse gemeenten die door een overeenkomst met vervoersmaatschappij De Lijn bepaalde kortingen kan geven op vervoerbewijzen voor de bus. Vooral de senioren en de jeugd profiteren daar elk op hun manier van.

Het zogenaamde derdebetalerssysteem houdt in dat de gemeente een deel van het vervoerbewijs van zijn inwoners of de reizigers op zijn grondgebied betaalt. Dit kan door een korting op het abonnement of een rittenkaart, een gratis abonnement voor een bepaalde leeftijdscategorie, enz. Sommige gemeenten combineren zelfs verschillende formules.

Het doel van deze overeenkomsten is het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren. Hiermee dragen de gemeenten en De Lijn bij aan het verlichten van de toenemende mobiliteitsinfarcten én leveren ze een niet te onderschatten milieubijdrage.
Voor de klanten is minder betalen voor de bus uiteraard leuk meegenomen.

Op dit ogenblik hebben 168 van de 308 Vlaamse gemeenten een derdebetaler-overeenkomst met De Lijn; in Vlaams-Brabant zijn er dat 33 van de 65.

We zijn erbij

Boutersem heeft gekozen voor een formule waarbij vooral de senioren en de uitgaande jongeren voordeel bij hebben:

Inwoners van 60 tot en met 64 jaar mogen gratis rijden op het hele net van De Lijn. De gemeente bezorgt de netabonnementen, de zgn. Omnipas 60+, aan het begin van het jaar aan alle rechthebbenden van het komende jaar, zonder dat ze hiervoor een aanvraag moeten indienen. Het abonnement wordt wel pas geldig op de eerste dag van de maand waarin de inwoner 60 wordt.

De jeugd van zijn kant gebruikt dan weer massaal de nachtbussen op vrijdag- en zaterdagavond. Deze bussen rijden tot 3.00 uur en zijn volledig gratis (behalve als je naar Brussel, Holsbeek of Mechelen wil, omdat daar geen derdebetaler-overeenkomst afgesloten werd).

Voor Boutersem is dit alleszins een stap in de goede richting en het kadert volledig in de doelstellingen van het gemeentelijk mobiliteitsplan. De financiële gevolgen voor de gemeentekas zijn al bij al beperkt, maar worden graag gedragen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100228_002

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke » 03 mar 2010, 17:16

De Lijn gaat minder rijden
Afbeelding


BRUSSEL - Minder (half)lege bussen 's ochtends, 's nachts en in de weekends en een ontdubbeling van sommige lijnen moet de dienstregeling efficiënter maken. De vakbonden hopen zo 30 miljoen euro te besparen zonder op personeel in te boeten.

Het kernbegrip voor deze besparingsronde wordt efficiëntie. Zonder te snoeien in het aanbod - en dus in het aantal lijnen en het personeel - hoopt De Lijn deze zomer een plan klaar te hebben dat jaarlijks 30 miljoen euro moet opleveren. In totaal moet de vervoersmaatschappij een kloof dichten van ruim 50 miljoen euro. Een deel daarvan, zo'n 20 miljoen, moet komen uit besparingen op kosten die los staan van het rijden van bus of tram. Strategische projecten, zoals marketingcampagnes, worden uitgesteld of vertraagd.

De vakbonden en de directie van De Lijn gaan binnenkort per provincie samen zitten om te bekijken hoe ze hun bussen en trams meer rendabel kunnen maken.

'Drie punten zullen overal op de agenda staan', legt Jan Coolbrandt, nationaal secretaris van ACV-Overheidsdiensten, uit.

'Ten eerste gaat men het aantal “lege kilometers, zoveel mogelijk vermijden. Dat is de afstand die een lege bus 's ochtends aflegt van de stelplaats naar de eerste halte, en 's avonds van de laatste halte terug naar die stelplaats. Dat brengt meteen geld op.'

'Een tweede besparingsmogelijkheid ligt bij de ritten 's morgens vroeg en 's avonds laat. We zullen iets later moeten beginnen en vroeger stoppen op de lijnen waar te weinig volk op zit. Op zaterdag en zondag zullen de bussen met dezelfde frequentie blijven rijden, maar met een andere cadans (evenveel bussen maar op andere tijdstippen, red.), zodat die voller zitten. Een laatste punt van besparing zijn de lijnen waarop bussen twee tot drie haltes delen.'

Elke rit passeert door een informaticaprogramma dat de efficiëntie moet bepalen. Tussen het theoretische model dat die programma's voorstellen en de effecten ervan op het personeel en de reizigers van De Lijn, kan wat speling zitten. 'De discussies aan de onderhandelingstafel zullen gaan over die grijze zone van de reizigers en de aanpassingen die het model vraagt van de chauffeurs', zegt Coolbrandt.

Rita Coeck van de socialistische vakbond ACOD stelt het iets scherper: 'Het personeel en de reizigers dreigen het slachtoffer te worden.' Maar voor zowel de reiziger als de chauffeur zijn er garanties dat er zo weinig mogelijk verandert. De mobiliteit van de reiziger is vastgelegd in een decreet en er zijn voldoende buffers ingebouwd om wijzigingen op te vangen, zoals de belbus. Van echt snoeien in het aanbod is voorlopig nog geen sprake. Wanneer de besparing door die efficiëntiemaatregelen niet zou volstaan, kan dat wel gebeuren. Maar daar is De Lijn niet happig op.

Het personeel hoeft voorlopig niet te vrezen voor ontslagen of loonverlies. Dat was trouwens een eis van de vakbonden om aan de onderhandelingstafel plaats te nemen. 'We zijn nu al zo'n vier maanden bezig met onderhandelen over de onderhandelingen, nu pas begint het serieuze werk', vertelt Coolbrandt. 'Er is een gevoel van opluchting en ongerustheid over de start van de gesprekken. Het belangrijkste moment zal zijn wanneer we zien hoe die theorie concreet uitdraait op de werkvloer.'

De dienstroosters van de stelplaatsen zijn volgens de vakbonden een ingewikkeld kluwen. Coolbrandt: 'Maar elke chauffeur weet perfect wat het voor hem of haar betekent als er iets verandert aan een weekenddienst of vroege shift. Niet alleen financieel, ook praktisch. Mensen stemmen hun privéleven af op hun werk.' Het is aan de 'planners' in elke stelplaats om die aanpassingen zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Tegen einde juni moet de besparingsronde achter de rug zijn. 'Een ruime marge om alles goed op elkaar af te stemmen', vindt Coolbrandt. 'Al zal men er alles aan doen om het sneller door te voeren.'

Bron: De Standaard

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke » 05 mar 2010, 11:37

10-jarige komt onder lijnbus terecht
Jongen in levensgevaar

Lier - Een 10-jarig jongetje is vrijdagochtend onder een lijnbus terechtgekomen in Lier. De jongen verkeert in levensgevaar.

Het ongeval gebeurde op de hoek van de Leuvensevest en de Netelaan in Lier. De jongen reed er met zijn fietsje over het zebrapad op het moment dat er een bus van De Lijn aankwam. De bus kon niet meer stoppen en sleurde het jongetje een twintigtal meter mee.

De politie onderzoekt momenteel of het probleem bij de remmen of de bestuurder lag.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 100305_032

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke » 26 mei 2010, 19:04

‘Meer efficiëntie zonder dat de reiziger het voelt'

26 mei 2010

De Lijn moet voort­aan even­veel doen - of toch bijna - met min­der mid­de­len. Dat is een nieu­we si­tu­a­tie voor de Vlaam­se ver­voer­maat­schap­pij, die dit jaar twin­tig wordt. De nieu­we top­man, Roger Keste­loot, mag met­een be­wij­zen wat hij waard is als ma­na­ger van een van ’s lands groot­ste on­der­ne­min­gen.

Acht maan­den deed de Vlaam­se over­heid er­over om bij De Lijn een di­rec­teur-ge­ne­raal te be­noe­men in op­vol­ging van In­grid Lie­ten. De Tijs sprak met Roger Keste­loot (52), de nieu­we baas van het ex­tern ver­zelf­stan­digd agent­schap dat vorig jaar net geen mil­jard euro Vlaams over­heids­geld kreeg. Het is twee keer zo duur als de Brus­sel­se MIVB, en telt ook twee keer meer rei­zi­gers.

Keste­loot was al sinds vo­ri­ge zomer waar­ne­mend top­man. Het week­blad Knack noemt hem ‘een uit­ste­ken­de or­ga­ni­sa­tor’, ‘geen ta­fel­sprin­ger’ en een enigs­zins ‘aty­pi­sche fi­guur’ voor het ni­veau waar­op hij moet func­ti­o­ne­ren. ‘Hij spreekt en ge­draagt zich niet als een ma­na­ger.’

Hoe dan ook is hij, twin­tig jaar na de op­rich­ting van de Vlaam­se ver­voer­maat­schap­pij, na Hugo Van We­se­mael en In­grid Lie­ten de eer­ste baas die meer moet den­ken aan be­spa­ren dan aan uit­brei­den.

De Lijn moet net als an­de­re over­heids­dien­sten be­spa­ren. Gaat de rei­zi­ger dat mer­ken?

Roger Keste­loot: ‘Nau­we­lijks. We heb­ben een hele bat­te­rij maat­re­ge­len klaar om te ver­mij­den dat we moe­ten be­knib­be­len op het aan­bod. Waar dat toch ge­beurt, bie­den we een al­ter­na­tief aan, zoals een bel­bus­dienst (bus op aan­vraag, red.).’ In Ant­wer­pen ver­van­gen we een aan­tal dun­be­zet­te tram­dien­sten door bus­sen.’

‘Pas in laat­ste in­stan­tie gaan we over tot het schrap­pen van rit­ten. Mee­st­al gaat het dan om de vroeg­ste en laat­ste dien­sten, met nau­we­lijks rei­zi­gers. In elk geval wordt niet ge­tornd aan de nor­men van de ba­sis­mo­bi­li­teit. In de loop van de zomer zijn alle aan­pas­sin­gen door­ge­voerd.’

Kwis­tig
Wordt soms niet kwis­tig om­ge­spron­gen met ma­te­ri­eel?

Keste­loot: ‘Per­so­neel en bus­sen moe­ten ef­fi­ciënter wor­den in­ge­zet, daar zijn we mee bezig. De soft­wa­re is aan­ge­past, waar­door we bus­dien­sten op een gro­te­re schaal kun­nen plan­nen en com­bi­ne­ren. Zo kan het in­te­res­sant zijn een privébus­ex­ploi­tant die voor ons rijdt en een eigen bus samen in te zet­ten op de­zelf­de lijn. Daar­door kan een chauf­feur snel­ler van zijn stel­plaats aan zijn eer­ste halte ar­ri­ve­ren en dus lege (rit­ten) ki­lo­me­ters ver­mij­den.’

‘Het doel is ook zo veel mo­ge­lijk ‘dode uren’ te ver­mij­den tij­dens de dienst. In Lim­burg zijn we deze maand be­gon­nen met die or­ga­ni­sa­tie. Al­leen door een op­ti­ma­li­sa­tie van die plan­nen den­ken we dit jaar ruim 10 mil­joen te be­spa­ren.’

Maar daar­mee kom je nog niet aan de be­oog­de 51,8 mil­joen euro ?

Keste­loot: ‘Na­tuur­lijk niet. Op de al­ge­me­ne wer­king kun­nen we 20 mil­joen be­spa­ren. Zo wordt een aan­tal stra­te­gi­sche in­no­va­tie­pro­jec­ten die de wer­king en or­ga­ni­sa­tie moe­ten ver­be­te­ren ge­fa­seerd of uit­ge­steld. We had­den een ‘Slim­Weg’-win­kel ge­pland in elke pro­vin­cie, uit een proef­pro­ject in Ant­wer­pen bleek dat niet echt een goede zet, we zijn daar­mee ge­stopt. Maar be­lang­rij­ker be­spa­rin­gen zit­ten in een aan­pas­sing van het rij­ge­drag van onze chauf­feurs en een beter voor­raad­be­heer.’

Tra­ger
Hoe ga je dat aan­pak­ken. Moe­ten ze al­le­maal een stuk tra­ger rij­den?

Keste­loot: ‘Neen. De bus­chauf­feurs krij­gen vanaf sep­tem­ber al­le­maal een op­lei­ding in ‘eco­dri­ving’. Te­ge­lijk wor­den alle voer­tui­gen uit­ge­rust met een scherm waar­op de be­stuur­der zijn reële ver­bruik ziet. On­der-zoek heeft aan­ge­toond dat de twee moe­ten wor­den ge­com­bi­neerd om ef­fect te heb­ben. Daar­naast heb­ben we in onze de­pots in het ver­le­den een stra­te­gi­sche voor­raad op­ge­bouwd die niet echt nodig is, we kun­nen het met een pak min­der on­der­de­len stel­len’.

Als je ef­fi­ciënter werkt en je aan­bod ver­min­dert, kost dat dan geen banen?

Keste­loot: ‘We heb­ben be­re­kend dat we het dan met on­ge­veer 220 vol­tijd­se jobs min­der kun­nen stel­len. Net als de privé-bus­be­drij­ven trou­wens, die on­ge­veer de helft van onze pro­duc­tie ver­zor­gen. Maar we heb­ben ons geënga­geerd nie­mand te ont­slaan, we los­sen het op via na­tuur­lijk ver­loop. Wel geldt sinds eind vorig jaar een se­lec­tie­ve aan­wer­vings­stop.’

De ex­ploi­tan­ten kos­ten De Lijn 262 mil­joen euro, het eigen per­so­neel kost 470 mil­joen. Toch pres­te­ren ze al­le­bei even­veel ki­lo­me­ters. Ligt de pro­duc­ti­vi­teit van de privé dan zo­veel hoger?

Keste­loot: ‘We heb­ben een he­le­boel dien­sten en taken die de ex­ploi­tan­ten niet heb­ben, zoals mar­ke­ting, stu­die­dien­sten en in­for­ma­tie aan de rei­zi­ger. Bo­ven­dien kost stad­s­ex­ploi­ta­tie met trams, die we vol­le­dig in eigen be­heer doen, meer dan streek­ver­voer met bus­sen. Maar hoe dan ook ge­brui­ken we ze als ben­ch­mark om de ef­fi­ciëntie van onze eigen dien­sten te ver­be­te­ren.’

Zwe­den
Is De Lijn klaar om in een ge­li­be­ra­li­seer­de markt de con­cur­ren­tie het hoofd te bie­den mocht het ooit zover komen?

Keste­loot: ‘Eu­ro­pa heeft be­slist de markt van het stads- en streek­ver­voer niet he­le­maal open te gooi­en. De over­he­den krij­gen de keuze. Vol­gens het eer­ste model om­schrij­ven regio of stad het net­werk en het bij­be­ho­ren­de aan­bod en ver­vol­gens schrij­ven ze een aan­be­ste­ding uit onder ver­voer­maat­schap­pij­en. Ne­der­land en Zwe­den wer­ken zo. Maar een twee­de mo­ge­lijk­heid is dat de over­heid de trans­port­ac­ti­vi­tei­ten in eigen regie houdt, en het is dat model dat Vlaan­de­ren ver­kiest.’

De Lijn moet geen ver­ant­woor­ding af­leg­gen voor het mil­jard euro die ze jaar­lijks krijgt?

Keste­loot: ‘In­te­gen­deel. De EU voer­de eind 2009 nieu­we wet­ge­ving in die de stads- en streek­ver­voer­maat­schap­pij­en ver­plicht een vol­le­dig trans­pa­ran­te boek­hou­ding en jaar­re­ke­ning te voe­ren. Daar zijn we nu nog volop mee bezig, het is een van de hoofd­ta­ken van de nieu­we fi­nan­ci­eel di­rec­teur. We zul­len in de toe­komst nog de mid­de­len krij­gen om de dienst­ver­le­ning te ver­zor­gen die de over­heid ons op­legt, maar we zul­len glas­hel­der moe­ten aan­to­nen welke de kost­prijs is die we daar­voor aan­re­ke­nen. Onze pres­ta­ties en uit­ga­ven moe­ten met an­de­re woor­den markt­con­form zijn’.

Goed­koop
Be­te­kent dit dat ook de dek­kings­graad van De Lijn om­hoog moet?

Keste­loot: ‘De dek­kings­graad (ver­hou­ding tus­sen eigen in­kom­sten en ope­ra­ti­o­ne­le kos­ten, red.) speelt hier geen rol in. Die dis­cus­sie werd eind vorig jaar trou­wens uit­ge­klaard. Uit een stu­die van PwC blijkt dat onze ex­ploi­ta­tie­kos­ten ver­ge­lijk­baar zijn met die van col­le­ga’s, maar dat onze ont­vang­sten veel lager lig­gen. Dat is een po­li­tie­ke keuze, het ta­rief­be­leid van de over­heid is erop ge­richt de prij­zen laag te hou­den. Voor­al onze abon­ne­men­ten zijn erg goed­koop’.

De Lijn pronkt met forse rei­zi­gers­aan­tal­len. Die cij­fers wor­den nu ter dis­cus­sie ge­steld?

Keste­loot: ‘Onze voog­dij­mi­nis­ter, Hilde Cre­vits, heeft ons in­der­daad ge­vraagd een cor­rect re­gi­stra­tie­sys­teem op poten te zet­ten. De In­spec­tie Fi­nan­ciën keur­de zopas het be­stek goed voor de aan­be­ste­ding van een re­gi­stra­tie- en tic­ke­ting­sys­teem én de in­stal­la­tie van boord­com­pu­ters. Alles samen gaat het om een in­ves­te­ring van 115 mil­joen euro.’

‘Een eer­ste proef­pro­ject gaat van start in Vlaams-Bra­bant, omdat onze col­le­ga’s van de Brus­sel­se open­baar­ver­voer­maat­schap­pij MIVB al een eind ver­der staan met tic­ke­ting. De vol­le­di­ge im­ple­men­ta­tie is ge­pland voor mid­den 2013. Eens het zover is, zul­len we be­schik­ken over een on­ge­loof­lijk in­stru­ment waar­bij we de be­zet­tings­graad van elke lijn op ver­schil­len­de tijd­stip­pen van de dag nauw­keu­rig in de gaten kun­nen hou­den’.

Bron: De Tijd

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke » 26 mei 2010, 19:04

Recordaantal reizigers voor De Lijn in België
woensdag 26 mei 2010
Recordaantal reizigers voor De Lijn in België

De Belgische vervoermaatschappij De Lijn heeft vorig jaar 531 miljoen reizigersritten vervoerd. Dat zijn er 23 miljoen (+4%) meer dan in 2008. Daarmee is 2009 het beste jaar ooit voor de vervoermaatschappij. Volgens De Lijn is de groei het gevolg van investeringen in extra aanbod en het toenemend aantal abonnees. Ondanks de besparingen zet de groei zich ook dit jaar door.

Voor het vijfde jaar op rij was de grootste groei in Vlaams-Brabant (+5,3%). Het aantal reizigers steeg er met 5 miljoen tot 99 miljoen. De uitbreiding van het aanbod naar het tewerkstellingsgebied rond de luchthaven van Zaventem is al jaren een belangrijke motor van de groei in Vlaams-Brabant.

Eerste kwartaal 2010
De reizigersgroei zet zich ook in 2010 door: de eerste drie maanden vervoerde De Lijn 138 miljoen reizigers, of bijna 7 miljoen (+ 5 %) meer dan de eerste drie maanden van 2009.

Half miljoen abonnees in zicht
De Lijn verklaart de reizigerstoename door de stijging van het aantal abonnees. Het aantal abonnees steeg met zes procent naar 457.202. Deze abonees nemen bijna vier op de vijf ritten voor hun rekening. Reizigers met een rittenkaart of biljet zijn goed voor één verplaatsing op vijf.

Crisis goed doorstaan
Directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn: “De cijfers geven aan dat De Lijn tot nog toe de financieel-economische crisis goed heeft doorstaan. In andere Europese landen zoals Spanje en Frankrijk heeft de toegenomen werkloosheid er ook toe geleid dat minder mensen het openbaar vervoer namen. In België is dat niet het geval – onder meer omdat in Vlaanderen het openbaar vervoer voor veel meer gebruikt wordt dan alleen voor woon-werk- of woon-schoolvervoer. Dat heeft dan weer te maken met onze voordelige netabonnementen.”

Kortingen
Het Openbaar Vervoer is in België mede zo aantrekkelijk omdat de helft van de Vlaamse gemeenten stimuleert door korting te geven op openbaar vervoer. De meeste gemeenten geven korting op de prijs van een abonnement (91 gemeenten) of rittenkaart (54 gemeenten).

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... %AB-142564

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke » 31 jul 2010, 18:10

Kusttram vervoerde in juli 1.478.629 reizigers

31 juli 2010

In juli heeft de kusttram 1.478.629 reizigers vervoerd. Dit is een stijging van 1,55 procent in vergelijking met juli 2009, zo meldt openbaarvervoermaatschappij De Lijn West-Vlaanderen zaterdag. De balans werd opgemaakt voor de periode tot 25 juli.

Gemiddeld namen 59.145 reizigers per dag de kusttram om te sporen tussen Knokke en De Panne. Op 21 juli reden 74.646 reizigers met de tram. Dit was meteen de drukste "kusttramdag" in juli. Zeventig procent van de reizigers in de zomer is toerist. De pluskaarten - een combinatieticket voor De Lijn en de toegang tot een attractie - kenden een terugval van 15 procent. Bij mooi weer is vooral het strand in trek en zijn er minder mensen die een attractie of een museum bezoeken. Vooral Plopsaland, Sea Life en de Zandsculpturen waren de bestverkochte pluskaarten in juli.

Bron: Nieuws.be

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke » 02 aug 2010, 14:34

Bijna 100.000 reizigers betalen via sms bij De Lijn

* maandag 02 augustus 2010, 10u04
* Bron: belga
* Auteur: bpr

*

Wouter Van Vooren

* Vorige
* 1 van 1
* Volgende

ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE TEXTLINK - NIET VERWIJDEREN
Zes maanden na de lancering van het sms-ticket in heel Vlaanderen heeft openbare vervoersmaatschappij De Lijn zowat 400.000 sms-tickets verkocht. Bijna 100.000 reizigers hebben al een of meerdere ritten met de gsm betaald, zo meldt De Lijn maandag. De maatschappij onderhandelt met de gsm-operatoren Base en Mobistar over een uitbreiding van het systeem.

Met het sms-ticket, dat voorlopig alleen beschikbaar is via Proximus, wil De Lijn haar reizigers een goedkoper alternatief bieden voor een biljet bij de chauffeur en stipter kunnen rijden, luidt het in een persbericht.


Sinds 1 februari, toen het sms-ticketingsysteem in heel Vlaanderen beschikbaar werd, heeft De Lijn 394.013 sms-tickets verkocht, of gemiddeld 2.200 per dag. De meeste sms-tickets worden aangevraagd op vrijdag. Op weekdagen piekt de verkoop tussen 16 en 17 uur.


Meer dan de helft van de sms-tickets (52 procent) wordt in de provincie Antwerpen verkocht. Dan volgt Oost-Vlaanderen met 25 procent. Dat deze twee provincies het best scoren is niet toevallig: het sms-ticket werd meer dan twee jaar getest op de stadsnetten van Antwerpen en Gent. Vlaams-Brabant is nog goed voor elf procent, West-Vlaanderen voor acht procent en Limburg voor vier procent.


Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zei in april dat ze verwacht dat Base en Mobistar nog dit jaar zullen instappen in het sms-ticketingsysteem van De Lijn.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100802_037

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke » 03 aug 2010, 18:53

Staking openbaar vervoer aan Belgische kust `

BRUSSEL - Toeristen aan de Belgische kust moeten woensdag rekening houden met een staking in het openbaar vervoer. Het personeel van trams en bussen legt dan het werk neer uit protest tegen aanpassingen van de dienstregeling. Die zijn het gevolg van bezuinigingen.

Volgens openbaar vervoermaatschappij De Lijn zal de actie tot ernstige verstoringen van de dienstverlening leiden. Ook het woon-werkverkeer zal hinder ondervinden, aldus een woordvoerder maandag.

bron: http://www.nieuwsblad.be

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke » 04 aug 2010, 09:20

Kusttram rijdt vandaag niet uit

* woensdag 04 augustus 2010, 07u15
* Bron: vrt
* Auteur: llo

*
*

belga

* Vorige
* 2 van 2
* Volgende

ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE TEXTLINK - NIET VERWIJDEREN
Vandaag rijden er zo goed als geen trams of bussen aan de kust. De aangekondigde staking van de De Lijn wordt goed opgevolgd. Het personeel van De Lijn staakt uit onvrede met een aantal besparingsmaatregelen.

De vakbonden bij De Lijn zijn het niet eens met het besparingsplan dat wordt ingevoerd bij de openbare Vlaamse vervoersmaatschappij. Ze zeggen dat de werkdruk toeneemt, omdat de dienstregeling verandert.

Volgens De Lijn zijn de nieuwe werktijden nodig om besparingen te kunnen uitvoeren. Het personeel pikt het niet dat het aantal trams op weekdagen wordt verlaagd van vier naar drie per uur. Aan zee hebben vakbondsmillitanten drie stakingsposten opgezet.

'In praktijk niet haalbaar'

Volgens Jürgen Braeckevelt van de christelijke vakbond ACV zijn de reistijden in theorie haalbaar, maar niet in de praktijk. 'Chauffeurs zien daardoor op het einde van hun rit hun pauze sterk verkort door vertragingen', aldus Braeckevelt. 'Het voorstel van de directie houdt ook in dat de chauffeurs per dienst meer ritten moeten verzorgen. Dat betekent een verhoging van de werkdruk en een vermindering van de veiligheid', aldus Braeckevelt.

Geen trams of bussen aan de kust

Volgens de vakbondsman rijden er geen bussen of trams in Oostende, De Panne en Knokke. 'Het zal vandaag heel moeilijk tot niet lukken om tram of bus te nemen in de kustregio', aldus Braeckevelt .

Volgens Dirk Schockaert, woordvoerder van De Lijn, rijden zo goed als geen trams en bij de bussen zou zowat de helft binnen blijven. Een aantal busdiensten die worden uitgevoerd door private exploitanten zouden wel rijden.

Ook navolging in rest West-Vlaanderen

De actie krijgt ook op andere plaatsen in de provincie West-Vlaanderen navolging. 'Het is logisch dat er in het binnenland solidariteit ontstaat met de bestuurders van De Lijn aan de kust', zegt Braeckevelt van het ACV . 'De problemen zijn overal dezelfde.'

'Aan de kust rijden hoogstens drie buslijnen. In Brugge rijdt maar tien procent en in Ieper, Diksmuide, Ieper en Kortrijk is de dienstverlening ook beperkt. In heel West-Vlaanderen rijdt zowat zestig procent van de bussen', aldus Schockaert van De Lijn.

Toeristen

De Lijn begrijpt de staking niet. 'We zijn onze besparingsronde gestart met eerst zelf de broekriem aan te spannen. Er is gesnoeid op het marketingbudget. Er kwam een wervingsstop en enkele strategische projecten zijn uitgesteld. Nu is het de beurt aan een optimalisatie van de dienstverlening', zegt Schockaert. De Lijn beklemtoont dat aan de rusttijden niet wordt geraakt.

Volgens De Lijn zijn de reizigers en de toeristische sector de dupe van de staking. 'Veel toeristen trekken op een dag met minder zon naar een evenement of attractie in een andere badplaats en gebruiken daarvoor de kusttram', besluit Schockaert.

Tegenvoorstellen

Donderdagmorgen gaan vakbonden en De Lijn opnieuw rond de tafel zitten. 'We wachten op de reactie van de vakbonden op de tegenvoorstellen die we hen overmaakten na de jongste gesprekken', zegt Schockaert.

'Wij vinden dat het aantal reizigers de basis moet zijn voor aanpassingen. We stellen voor om vooral 's avonds een aantal ritten te schrappen. De kusttram moet op zijn huidig rooster blijven rijden. Op 1 oktober al omschakelen naar een frequentie van vier naar drie trams zal leiden tot overvolle tramstellen. In het huidig rooster komt die aanpassing er pas na de herfstvakantie', aldus vakbondsman Braeckevelt.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100804_011

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke » 07 aug 2010, 12:45

Akkoord over besparingen bij De Lijn West-Vlaanderen
De vakbonden en directie van De Lijn West-Vlaanderen hebben vrijdag een akkoord bereikt over een reeks besparingsmaatregelen voor de regio kust.

Woensdag legden de bestuurders van bussen en trams het werk neer uit onvrede met de voorstellen van de directie. Donderdag werden een aantal alternatieven voorgelegd, die vrijdag door de syndicale partners zijn aanvaard.

"Diensten en rij- en rusttijden van zowel tram en bus zullen worden herbekeken", zegt woordvoerder Dirk Schockaert van De Lijn. "Een nieuw overleg met uitgewerkte voorstellen is gepland op dinsdag 17 augustus 2010. Om dit overleg alle kansen te geven, zullen momenteel geen verdere acties gevoerd worden."

De vakbonden vreesden vooral een afbouw van de rusttijden door een herverdeling van de ritten. Zo zou de frequentie van de kusttram in oktober worden verminderd, waardoor de bestuurders met overvolle trams worden geconfronteerd en op het einde van hun rit door de vertragingen slechts een minimale pauze zouden hebben. Ook voor de buschauffeurs werden meer garanties gevraagd voor een maximale rusttijd.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100806_092

dentheo
Berichten: 7703
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De Lijn nieuws

Bericht door dentheo » 07 aug 2010, 14:17

bobke schreef: Akkoord over besparingen bij De Lijn West-Vlaanderen

"Diensten en rij- en rusttijden van zowel tram en bus zullen worden herbekeken", zegt woordvoerder Dirk Schockaert van De Lijn. "Een nieuw overleg met uitgewerkte voorstellen is gepland op dinsdag 17 augustus 2010. Om dit overleg alle kansen te geven, zullen momenteel geen verdere acties gevoerd worden."
Eigenaardige titel..er is een akkoord , maar het is er eigenlijk nog niet want er komt een ander voorstel
Theo
Groeten vanop de Heide

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke » 12 aug 2010, 18:36

Aantal reizigers van belbussen licht gedaald in 2009
12/08/10 17u06
Ondanks het feit dat in 2009 het aantal belbusgebieden in Vlaanderen met 1 steeg tot 130 en het aantal door belbussen afgelegde kilometers toenam van 14,7 tot 15,03 miljoen km, daalde het aantal vervoerde reizigers vorig jaar van 2,16 tot 2,13 miljoen. Afbeelding
De Lijn zet belbussen in in dunbevolkte gebieden. Deze hebben een vaste route of dienstregeling, maar rijden enkel op aanvraag. Uit de evaluaties van de belbussen blijkt volgens Crevits dat deze in een aantal gevallen slechts in geringe mate gebruikt worden.

"Als oplossingen voor het lage gebruik worden aanpassingen doorgevoerd aan het belbusgebied door uitbreiding of samenvoeging van twee naast elkaar gelegen gebieden." De minister wil in de toekomst de mogelijkheid onderzoeken om onderbezette belbussen te vervangen door taxi's.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... 2009.dhtml

Van mij mogen ze die belbussen direct afschaffen. Het meest onrendabale dat er is.

1.500 nieuwe bushaltes verlicht met zonne-energie
12/08/10 06u12
Minister Crevits.

Alle nieuwe schuilhokjes bij bus- en tramhaltes van De Lijn zullen verlicht worden met zonne-energie. Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) trekt 1,35 miljoen euro uit om 1.500 haltes uit te rusten met zonnepanelen, een batterij, schemerschakelaar en bewegingsdetector.
De gemeentebesturen die de schuilhuisjes plaatsen, dragen zelf een kwart van de kosten, "maar dat is snel terugverdiend", zegt de minister. "De meerkost bedraagt 1.200 euro per hokje, waarvan de gemeente dus 300 euro voor haar rekening neemt. Daar staat tegenover dat ze niet langer de aansluiting op het stroomnet moet betalen en tot stand brengen. De verlichting bestaat uit LED-lampjes die enkel licht geven als er iemand aanwezig is".

Crevits doet het voornamelijk om comfort- en veiligheidsredenen, zegt ze. "Vooral oudere mensen voelen zich niet altijd veilig als ze 's avonds aan een onverlichte halte moeten wachten op de bus of de tram. En begin maar eens de dienstregeling te raadplegen als er geen verlichting is. Proefprojecten in Wevelgem en Beveren leren ons dat mensen positief reageren op de nieuwe hokjes", besluit de minister in de krant Het Laatste Nieuws.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... rgie.dhtml

dentheo
Berichten: 7703
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De Lijn nieuws

Bericht door dentheo » 12 aug 2010, 18:43

bobke schreef: De gemeentebesturen die de schuilhuisjes plaatsen, dragen zelf een kwart van de kosten, "maar dat is snel terugverdiend", zegt de minister. "
Volgens mij zijn veruit de meeste schuilhuisjes de laatste jaren van die Franse mastodont reclame man ?
Theo
Groeten vanop de Heide

Plaats reactie