De Lijn nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Tijgernoot »

Er wordt uitgegaan van 240 reizigers per tram bij de nieuwste bestelling, dat komt overeen met het aantal reizigers in een Hermelijn. De nieuwe bestelling lijkt mij dus zeer waarschijnlijk trams van 30 meter.

Voor langere trams staat er altijd nog een optie open bij Bombardier, die later dit jaar met de levering van 48 trams begint.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

De Lijn koopt nog eens 300 nieuwe bussen en trams
De Lijn zet de vernieuwing van haar vloot voort. Bovenop de meer dan 400 bussen en trams die momenteel worden geleverd, gaat de openbaarvervoersmaatschappij namelijk nog eens 300 nieuwe exemplaren aankopen. Dat is dinsdag bekendgemaakt tijdens de voorstelling van het jaarverslag.
In de voertuigvloot van De Lijn zijn momenteel al 386 nieuwe bussen en 48 lagevloertrams hun intrede aan het doen. Maar daar stopt het niet bij, zo bleek dinsdag. Want niet alleen werd de bestelling van de lagevloertrams met 40 exemplaren uitgebreid, ook werd al een aankoopprocedure opgestart voor nog eens 146 nieuwe trams, onder meer voor de vervanging van de kusttrams. En daarnaast zou in de loop van de zomer nog eens een bestelling van 113 bussen volgen.

Wat het jaarverslag zelf betreft, bevatte dat vooral goed nieuws, want 2014 werd afgesloten met een financieel evenwicht. Het aantal reizigers daalde voor het vierde jaar op rij (-1,4 procent tot 532 miljoen reizigers), maar de ontvangsten stegen wel (tot 150 miljoen euro). Omdat het aandeel betalende reizigers verder toenam, maar ook omdat het aantal gratis ritten verder daalde.

Meer comfort en nieuwe reizigers

‘Ook in tijden van besparing slagen we erin onze financiën op orde te houden’, zei Roger Kesteloot, de directeur-generaal van De Lijn. ‘Door te investeren in nieuwe voertuigen, tramlijnen en betere doorstroming willen we de bestaande reizigers meer comfort bieden en nieuwe reizigers aantrekken.’

Ook goed nieuws was er overigens over de verkoop van sms-tickets en het aantal controles op zwartrijden. Beiden gingen flink de hoogte in. In 2014 werden net geen 10 miljoen sms-tickets verkocht, wat zoveel betekent als een stijging met 22 procent. En voor het eerst werden meer dan 2 miljoen reizigers op zwartrijden gecontroleerd. Van hen had 2,3 procent geen geldig ticket, goed voor het laagste niveau in 7 jaar.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150526_01698474
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: De Lijn nieuws

Bericht door CursorX »

Dat lijkt me wel heel sterk op het verkoopsklaar maken van het bedrijf tegen 2019...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De Lijn nieuws

Bericht door groentje »

CursorX schreef:Dat lijkt me wel heel sterk op het verkoopsklaar maken van het bedrijf tegen 2019...
vreemde redenering, een bedrijf dat zich net zwaar in de schulden steekt, maakt zich niet op voor verkoop in mijn ogen. Een paar ideologische scherpslijpers trekken zich daar misschien niets van aan, en zullen misschien toch proberen verkopen, maar dit lijkt me niet de strategie bij De Lijn.
Plaats reactie