De Lijn nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
kars

Re: De Lijn nieuws

Bericht door kars »

nmbs820 schreef:Zullen er dan nieuwe tramlijnen in Gent en Antwerpen zijn anders zullen ze toch met teveel trams zitten? Of zullen ze PCC's aan de kant schuiven?
Dat staat gewoon in het artikel hierboven: "Ze worden ingezet voor de uitbreiding van het net en vervangen ook een aantal oude PCC-trams. Omdat 20 trams groter zijn dan de huidige Hermelijntrams en PCC-trams, neemt de capaciteit toe. In Gent zal de vervoermaatschappij door de levering van 10 nieuwe trams evenveel PCC’s uit dienst nemen."
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Teach2 »

K V B schreef:
De beelden in het Nieuwsblad laten echter wel een te korte tram zien. Een Flexity van 42m heeft 8 assen... Een vergelijkbaar model rijd momenteel in Geneve rond. Dat type ss ook een tweerichtingstram op smalspoor...
De beelden zijn van de korte variant (5delen ipv 7).

Het gaat trouwens over de nieuwe Flexity 2. Wat de opties betreft gaat het over 10 bijkomende korte trams voor Antwerpen, 14 lange voor Antwerpen en 16 lange voor Gent:
http://www.railwaygazette.com/news/urba ... -gent.html
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De Lijn nieuws

Bericht door kika »

nmbs820 schreef:Ik vind die trams er mooi uitzien, alleen jammer dat het nog zo lang wachten is. :)
Dat lijkt me toch behoorlijk snel, levertijd van ongeveer 2 jaar? Of waren ze al begonnen? Blij om te zien dat dergelijke investeringen nu nog gebeuren, ondanks alle besparingsberichtgeving. Lijkt me vrij noodzakelijk.
AM'er

Re: De Lijn nieuws

Bericht door AM'er »

Ik veronderstel dat ze de 10 oudste (niet gemoderniseerde) PCC's uit dienst gaan nemen.
Het leek alleszins verwarrend op het VRT-journaal toen ze naar een vernieuwde PCC wezen.

Gezien een heleboel PCC's in Gent nog vorig jaar voorzien werden van digitale schermen, zou dit een geldverkwisting van formaat zijn.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Joris »

Hallo,
AM'er schreef:Gezien een heleboel PCC's in Gent nog vorig jaar voorzien werden van digitale schermen, zou dit een geldverkwisting van formaat zijn.
Zou niet opvallen tussen alle andere geldverkwistingen hoor :wink:
Verder kennen we allemaal de spoorkennis van een doorsnee journalist...
Ergens wel jammer moest die tram dezelfde snoet krijgen als de brusselse, dan krijgen we ook hier een te sterke eentonigheid :(
Rest enkel nog de vraag: waar gaan die gebouwd worden? Begint het met een B en eindigt het op "rugge"?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: De Lijn nieuws

Bericht door wbrm »

Er zijn geruchten dat Bombardier Brugge een aantal trams mag gaan bouwen. Dat zal maar een deel zijn (mogelijk zelfs maar een deel van de optie van 40 stuks), de rest is voor Bautzen waarschijnlijk (waar de Hermelijnen gemaakt werden).
Dat gaat nog moeilijk worden in Brugge: Desiro's en Flexity MIVB. Dat is nog werk tot 2016 ofzo. Allemaal voor eigen land!
...En daarna kunnen ze tent sluiten :lol: (ben maar aan het lachen hoor, Brugge maakt nog kans op: Kusttram, Spartacus Limburg, terug NMBS, buitenlandse orders, enz...)
Deef32

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Deef32 »

nmbs820 schreef:Zullen er dan nieuwe tramlijnen in Gent en Antwerpen zijn anders zullen ze toch met teveel trams zitten?
Of zullen ze PCC's aan de kant schuiven?
Er zullen extra trams nodig zijn met het oog op de "oppensioenstelling" van de oudste PCC's, én er staan wat wijzigingen op stapel.
Te beginnen op 1 september e.k., dan wordt de Antwerpse tram 15 verlengd tot Boechout. Tegelijkertijd wordt tram 9 in het leven geroepen (Linkeroever-Eksterlaar). Het traject van tram 4 wordt vanaf 1 december 2012 gevoelig hertekend (Hoboken-Silsburg) En dan hebben we het nog niet over de toekomstige tramlijn naar Wommelgem die de ongebruikte metrokokers onder de Turnhoutsebaan gaat gebruiken. En een toekomstige tramlijn naar Ekeren over de noorderleien (waarvan sprake is dat er een premetro zou komen te Ekeren). En dan zwijgen we nog over de diverse verlengingen, waaronder lijn 24 (Hemiksem) en lijn 7 ('t Eilandje).

In Gent spreekt men over de "vertramming" van buslijn 3, de voormalige trolleybuslijn. Diverse verlengingen, waaronder ééntje naar het nieuwe voetbalstadion van AA Gent...

Dus de nieuwe trams zullen wel werk genoeg hebben :wink:
nmbs820

Re: De Lijn nieuws

Bericht door nmbs820 »

Amai, als ik dat allemaal lees begrijp ik nu wel goed waarom dat ze er zoveel nodig hebben. :)
AM'er

Re: De Lijn nieuws

Bericht door AM'er »

De nieuwe hermelijnen zijn alvast een zeer goede zaak (veel meer capaciteit, zuinig en gebruiksvriendelijk)
Ik vind het ook in de toekomst noodzakelijk om voor een voldoende frequentie de PCC's afwisselend in te zetten met de hermelijnen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: De Lijn nieuws

Bericht door K V B »

AM'er schreef:De nieuwe hermelijnen zijn alvast een zeer goede zaak (veel meer capaciteit, zuinig en gebruiksvriendelijk)
Ik vind het ook in de toekomst noodzakelijk om voor een voldoende frequentie de PCC's afwisselend in te zetten met de hermelijnen.
Afwisselend hermelijnen en PCC's op dezelfde lijn inzetten is juist slecht voor de frequentie. Onvermijdelijk ga je dan pakketvorming krijgen, en krijg je dan gewoon een PCC met vlak er achter een Hermelijn, waarbij bij elke halte iedereen nog steeds probeert op de ondertussen al overvolle PCC te stappen...
Laurenske

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Laurenske »

Het is uiteraard fantastisch nieuws maar het komt toch echt wel veel te laat. Momenteel zet men zelfs de 7001 pcc (eigenlijk een museumtram) in op lijn 6. Bovendien zal er al op 13 augustus een groot tekort aan trams zijn door de verlenging naar Boechout die dan open gaat, mede omdat er volgens mij nog geen Hermelijnen terug van de kust zijn. Ik hou mijn adem in voor de 1ste september. Bovendien vraag ik mij ook af waarom er "maar" 10 lange Flexity's naar antwerpen komen. Dit is bijlange niet genoeg om één lijn volledig mee uit te baten, laat staan 2 (momenteel is het plan om ze op lijn 15 en 3 in te zetten.) Men had dan nog beter enkele kortere Flexity's vervangen door de langere variant. En ook bij het 2de order heb ik vragen. Waarom krijgt Gent er 16 langere bij? Ik kan me moeilijk voorstellen dat lijn 1 zo'n drukke lijn is dat men er 26 40 meter trams voor nodig heeft. Daarom vraag ik mij af waarom men er voor kiest om minder drukke lijnen uit te baten met 40 meter trams terwijl er andere drukkere lijnen (nl. 3,15 en ik zou zelfs lijn 2 en 5 durven zeggen) dan maar korte krijgen. Hopelijk gaat men dus nog wat sleutelen aan dat 2de order en komt er ook een derde. Want het plan is nu om pas bij het tweede order Antwerpse p.c.c's buiten diens te stellen maar ik zou er niet op hopen! Maar ik herhaal het het is natuurlijk fantastisch nieuws en ik kijk uit naar eind 2014.
Deef32

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Deef32 »

En ik hoop dat men dan ook frequenter een HermeLijn op tramlijn 12 gaat inzetten. In de ochtend- en avondspits zijn de PCC's op die lijn (trouwens de oudste van DL Antwerpen, lijkt me) net sardienendozen, vooral het traject van het centraal station naar de Bolivarplaats (justitiepaleis).
Deef32

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Deef32 »

Laurenske schreef:Want het plan is nu om pas bij het tweede order Antwerpse p.c.c's buiten diens te stellen maar ik zou er niet op hopen!
Waarschijnlijk gaat men al in "tramnood" zitten als men al PCC's schrapt bij de eerste bouwschijf....

Maar ik herhaal het het is natuurlijk fantastisch nieuws en ik kijk uit naar eind 2014.
Ik kijk er ook naar uit! :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Steve »

Deef32 schreef:En ik hoop dat men dan ook frequenter een HermeLijn op tramlijn 12 gaat inzetten. In de ochtend- en avondspits zijn de PCC's op die lijn (trouwens de oudste van DL Antwerpen, lijkt me) net sardienendozen, vooral het traject van het centraal station naar de Bolivarplaats (justitiepaleis).
Lijn 12 is nu wel niet het toonbeeld van alle lijnen wat betreft vlotte doorstroming, een goed traject waar de zaken goed vooruitgaan (zoals een eigen bedding), enzovoort, noch is het een "structurerende" lijn in wijken waar er geen of weinig ander openbaar vervoer is. In een situatie waarin er keuzes moeten worden gemaakt, kan ik begrijpen dat de prioriteiten elders liggen...
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: De Lijn nieuws

Bericht door apestaart »

Deef32 schreef:En ik hoop dat men dan ook frequenter een HermeLijn op tramlijn 12 gaat inzetten. In de ochtend- en avondspits zijn de PCC's op die lijn (trouwens de oudste van DL Antwerpen, lijkt me) net sardienendozen, vooral het traject van het centraal station naar de Bolivarplaats (justitiepaleis).
Daar zou ik niet teveel op rekenen, in het beste geval zullen ze op lijn 12 gekoppelde PCC's inzetten en dan zult ge al mogen blij zijn; en dan nog: men doet dat alleen als er drukkere evenementen zijn.
Plaats reactie