De Lijn nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
Trammist

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Trammist »

rail s schreef:Ik denk dat mensen best willen betalen voor kwaliteit. Pakweg de MIVB heeft over het algemeen een hogere frequentie, hogere tarieven en hogere kostendekkingsgraad en zo zijn er nog wel voorbeelden te vinden.
Maar de MIVB heeft volgens Test-Aankoop de laagste tevredenheidsgraad van de drie Belgische lokale (zonder NMBS dus) vervoerders.

Verder heb ik niet bepaald de indruk dat mensen De Lijn 'goedkoop' vinden. Integendeel zelfs, 'duur' is vaak het eerste wat mensen zeggen als je vraagt naar hun opinie over het OV. Maar dat komt vaak omdat ze te lui zijn om een negeneurokaart te kopen...
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: De Lijn nieuws

Bericht door BlubBlub »

Zelfs zonder 9eurokaart is EUR 3 voor een rit niet wat je noemt overdreven duur he.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De Lijn nieuws

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat je de aantrekkingskracht van de gratis passen voor de senioren niet moet onderschatten. Ik ken die pappenheimers wel enigszins, en ik ben ervan overtuigd dat een flink pak van hen zullen afhaken. Vergeet niet dat ook zij geteld, later dus misschien niet meer geteld, zullen worden en ik vrees dat dan een tweede golf schrappingen zal volgen, want laat ons maar toegeven: als er te veel 65+ wegvallen, dan zou de bezetting van bepaalde ritten wel eens drastisch kunnen dalen.
Anderzijds zou het ook puur boerenbedrog zijn mocht men de reizigers die men nu gelokt heeft (met lage tarieven, met een gratis abonnement voor wie zijn auto weg doet), en die dus een stuk van hun dagelijkse leven op de bus hebben afgestemd plots in de kou laten staan.
Met vriendelijke groet

overweg13
rail s

Re: De Lijn nieuws

Bericht door rail s »

Trammist schreef:
rail s schreef:Ik denk dat mensen best willen betalen voor kwaliteit. Pakweg de MIVB heeft over het algemeen een hogere frequentie, hogere tarieven en hogere kostendekkingsgraad en zo zijn er nog wel voorbeelden te vinden.
Maar de MIVB heeft volgens Test-Aankoop de laagste tevredenheidsgraad van de drie Belgische lokale (zonder NMBS dus) vervoerders.

Verder heb ik niet bepaald de indruk dat mensen De Lijn 'goedkoop' vinden. Integendeel zelfs, 'duur' is vaak het eerste wat mensen zeggen als je vraagt naar hun opinie over het OV. Maar dat komt vaak omdat ze te lui zijn om een negeneurokaart te kopen...
Uit de artikelen die ik kan terugvinden hier en hier blijkt dat toch niet, enkel het onveiligheidsgevoel ligt bij de MIVB veel hoger, en ik betwijfel of dat iets met ticketprijzen of frequentie heeft te maken...

En dat mensen denken dat OV duur is heeft eerder te maken met het feit dat al het OV in België goedkoop is én ook autobezit redelijk goedkoop is dankzij bedrijfswagens, premies enz. Een prijs die de werkelijke waarde van de verplaatsing vertegenwoordigt zou al een pak interessanter zijn voor De Lijn.
pietje

Re: De Lijn nieuws

Bericht door pietje »

overweg13 schreef:Ik denk dat je de aantrekkingskracht van de gratis passen voor de senioren niet moet onderschatten. Ik ken die pappenheimers wel enigszins, en ik ben ervan overtuigd dat een flink pak van hen zullen afhaken. Vergeet niet dat ook zij geteld, later dus misschien niet meer geteld, zullen worden en ik vrees dat dan een tweede golf schrappingen zal volgen, want laat ons maar toegeven: als er te veel 65+ wegvallen, dan zou de bezetting van bepaalde ritten wel eens drastisch kunnen dalen.
Anderzijds zou het ook puur boerenbedrog zijn mocht men de reizigers die men nu gelokt heeft (met lage tarieven, met een gratis abonnement voor wie zijn auto weg doet), en die dus een stuk van hun dagelijkse leven op de bus hebben afgestemd plots in de kou laten staan.
Tuurlijk, mijn ouders horen daar ook bij: ze zijn intussen met pensioen en rijden enkele keren per jaar met de bus omdat het gratis is en ze dan niet naar parking moeten zoeken.
Zodra het 1€ kost ben ik 100% zeker dat zij het abonnement niet meer zullen aanvragen, want nu wordt het gewoon ongevraagd opgestuurd.

Ter info, in het dorp waar zij wonen is er nooit een OV bediening geweest (uitgezonderd voor scholen) en sinds het decreet basimobiliteit rijdt daar een gesubsidiëerde taxi (=Belbus). Voor een normale lijnbus moeten zij eerst 3 km rijden tot aan een bushalte.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: De Lijn nieuws

Bericht door ijzeren rijn 82 »

dat de tarieven duurder mogen worden vind ik niet meer dan normaal
als je nu bekijkt kost het toch niks voor met de bus te rijden
als je in voorverkoop biljetten koopt rij je voor 1.50 2hr lang
veel gemeenten en steden werken met het derde betaler systeem (10 ritten voor 5 euro oftewel 0.50 euro per rit )
SMS tikets zijn nog goedkoper 1.45 euro
als parkeert met de wagen in het centrum ben je meer kwijt
dan mogen alle bus propvol zitten dat is nooit redabel aan zulke prijzen nog niet voor 50%

wat de belbus betreft , ik vindt dat een mooi systeem , zeker oudere mensen maken er veel gebruik van , moet dit ooit wegvallen dan geraken veel ouderen niet meer weg van thuis
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: De Lijn nieuws

Bericht door K V B »

rail s schreef: Ik hoop dat men kiest voor een nieuw rondje verbelbussen van buslijnen, het verhogen van tarieven en het herbekijken van streeklijnen die in stadsgebied in de file gaan staan, ik vrees er echter voor... :?
Wat we nodig hebben is tariefintegratie. Dan kan men streekbussen aan de rand van de stad bij een treinstation laten stoppen. Er staan inderdaad teveel streekbussen in de file in de stad.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De Lijn nieuws

Bericht door dentheo »

K V B schreef:
Wat we nodig hebben is tariefintegratie. Dan kan men streekbussen aan de rand van de stad bij een treinstation laten stoppen. Er staan inderdaad teveel streekbussen in de file in de stad.
Er is al tariefintegratie met de tram, maar toch zie ik nog veel bussen in de stad....
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: De Lijn nieuws

Bericht door K V B »

dentheo schreef:
K V B schreef:
Wat we nodig hebben is tariefintegratie. Dan kan men streekbussen aan de rand van de stad bij een treinstation laten stoppen. Er staan inderdaad teveel streekbussen in de file in de stad.
Er is al tariefintegratie met de tram, maar toch zie ik nog veel bussen in de stad....
Het probleem is deels dat een tram niet sneller is in het stadscentrum dan een bus. Als je reizigers wil laten overstappen van een vervoermiddel op een ander als deel van een regelmatige verplaatsing moet een van die vervoermiddelen een stuk sneller zijn om het tijdsverlies tijdens het overstappen te compenseren. Bijvorobeeld: Evergem - Gent st. Pieters is 23 minuten per trein, en 40 minuten met de tram. Als we dus het busnet in het Meetjesland stroomlijnen, en zo veel mogelijk bussen beperken tot Evergem dan doe je er best aan de reiziger vooral met de trein verder te laten reizen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:Anderzijds zou het ook puur boerenbedrog zijn mocht men de reizigers die men nu gelokt heeft (met lage tarieven, met een gratis abonnement voor wie zijn auto weg doet), en die dus een stuk van hun dagelijkse leven op de bus hebben afgestemd plots in de kou laten staan.
Men zou als overheid nu eens keuzes moeten gaan maken over wat men wil gaan doen met die hoop mensen die zich willen verplaatsen en vervolgens hierover een langetermijnvisie ontwikkelen. Eigenlijk zijn we met te veel waardoor de wegen dichtslibben, files langer worden en bussen overvol zitten. Is het dan een oplossing om bussen af te schaffen? Nee, volgens mij niet want quasi-alle bussen in Vlaanderen zitten echt wel goed gevuld. Ze dan maar fors duurder maken, zal er dan weer voor zorgen dat je een hele groep terug richting auto jaagt en dan kan men weer komen klagen dat de wegen te snel stuk gaan, de stadscentra dichtslibben, er te weinig parkeerplaatsen zijn etc etc.

Ik heb de indruk dat men niet goed meer weet waar in of waar uit met die mensenmassa en dat het klassieke beleid (het ene ten koste van het andere) nu echt wel zijn limieten heeft bereikt. Ik zie dat meer en meer: concerten zijn meteen uitverkocht, men krijgt de massa mensen niet meer vervoerd, winkels kunnen het koopvolk niet meer slikken, vliegtuigzitjes zijn meteen weg, bouwgrond wordt schaars,... Het begint echt problematisch te worden.

K V B schreef:
dentheo schreef:
K V B schreef:
Wat we nodig hebben is tariefintegratie. Dan kan men streekbussen aan de rand van de stad bij een treinstation laten stoppen. Er staan inderdaad teveel streekbussen in de file in de stad.
Er is al tariefintegratie met de tram, maar toch zie ik nog veel bussen in de stad....
Het probleem is deels dat een tram niet sneller is in het stadscentrum dan een bus. Als je reizigers wil laten overstappen van een vervoermiddel op een ander als deel van een regelmatige verplaatsing moet een van die vervoermiddelen een stuk sneller zijn om het tijdsverlies tijdens het overstappen te compenseren. Bijvorobeeld: Evergem - Gent st. Pieters is 23 minuten per trein, en 40 minuten met de tram. Als we dus het busnet in het Meetjesland stroomlijnen, en zo veel mogelijk bussen beperken tot Evergem dan doe je er best aan de reiziger vooral met de trein verder te laten reizen.
En wat met de bewoners tussen Evergem en Gent die niet op wandelafstand van het station wonen?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De Lijn nieuws

Bericht door kika »

Jeroen schreef:Men zou als overheid nu eens keuzes moeten gaan maken over wat men wil gaan doen met die hoop mensen die zich willen verplaatsen en vervolgens hierover een langetermijnvisie ontwikkelen. Eigenlijk zijn we met te veel waardoor de wegen dichtslibben, files langer worden en bussen overvol zitten. Is het dan een oplossing om bussen af te schaffen? Nee, volgens mij niet want quasi-alle bussen in Vlaanderen zitten echt wel goed gevuld. Ze dan maar fors duurder maken, zal er dan weer voor zorgen dat je een hele groep terug richting auto jaagt en dan kan men weer komen klagen dat de wegen te snel stuk gaan, de stadscentra dichtslibben, er te weinig parkeerplaatsen zijn etc etc.

Ik heb de indruk dat men niet goed meer weet waar in of waar uit met die mensenmassa en dat het klassieke beleid (het ene ten koste van het andere) nu echt wel zijn limieten heeft bereikt. Ik zie dat meer en meer: concerten zijn meteen uitverkocht, men krijgt de massa mensen niet meer vervoerd, winkels kunnen het koopvolk niet meer slikken, vliegtuigzitjes zijn meteen weg, bouwgrond wordt schaars,... Het begint echt problematisch te worden.
Keuzes maken: ja, dat moet. De rest van je betoog is nogal simplistisch. Vliegtuiszitjes meteen weg -> de goedkoopste uit de reclame naar een bepaalde bestemming, er zijn er nog genoeg andere. Concerten uitverkocht -> dan ga je niet naar één of andere wereldster maar naar de lokale kroeg, cultureel centrum,... waar een bandje wel aardig speelt en je je vermaakt met je vrienden. Winkels die het koopvolk niet kunnen slikken -> nu moest ik echt lachen, ga eens op dinsdagvoormiddag winkelen, zelfs al doe je dat in een populaire winkelstraat of één of ander winkelcentrum met regionale uitstraling. Of ga naar een ander winkelgebied, niet in de solden, bestel via internet. Waar je over klaagt zijn heel beperkte mediagenieke massa-events. Ruimere openingstijden en werktijden helpen trouwens al veel. En niet teveel meelopen in bepaald kuddegedrag. Problematiek is er wel degelijk, maar problematisch zijn bijvoorbeeld het gebrek aan visie en om echte keuzes te maken. Je kan niet iedereen blij maken, zoveel is zeker.
K V B schreef:
dentheo schreef:
K V B schreef:
Wat we nodig hebben is tariefintegratie. Dan kan men streekbussen aan de rand van de stad bij een treinstation laten stoppen. Er staan inderdaad teveel streekbussen in de file in de stad.
Er is al tariefintegratie met de tram, maar toch zie ik nog veel bussen in de stad....
Het probleem is deels dat een tram niet sneller is in het stadscentrum dan een bus. Als je reizigers wil laten overstappen van een vervoermiddel op een ander als deel van een regelmatige verplaatsing moet een van die vervoermiddelen een stuk sneller zijn om het tijdsverlies tijdens het overstappen te compenseren. Bijvorobeeld: Evergem - Gent st. Pieters is 23 minuten per trein, en 40 minuten met de tram. Als we dus het busnet in het Meetjesland stroomlijnen, en zo veel mogelijk bussen beperken tot Evergem dan doe je er best aan de reiziger vooral met de trein verder te laten reizen.
En wat met de bewoners tussen Evergem en Gent die niet op wandelafstand van het station wonen?[/quote]
Die kunnen nog steeds met de tram. Je moet dat lezen als 'als de bussen tot daar rijden, moet je met hetzelfde vervoerbewijs snel op een trein kunnen overstappn. Daar mag je dan niet te lang op moeten wachten en je moet gemakkelijk en snel van het station op de bus en omgekeerd kunnen.'

Misschien dat 1 van de mods alle discussie kan afsplitssen zodat het weer 'nieuws' wordt?
Gisteren stond er een opinieartikeltje bij Knack (http://trends.knack.be/economie/opinie/ ... 719907.htm) waar zeer voorzichtig werd geopperd dat er over prijsverhogingen gesproken moet kunnen worden. Ik vind het gek dat de discussie niet gaat over wat een zinnige prijs, kostendekking is of hoe de kosten worden verdeeld, maar of er überhaupt een prijsverhoging mag zijn, ligt dat nu echt zo gevoelig? Zijn punt over belbussen is misschien nog het interessant: het is vast links en recht zinnig en handig, maar op een aantal plaatsen zijn taxi-cheques voordeliger. Daarmee kan je ook vermijden dat bepaalde mensen overdadig veel gebruik maken van hun gratis abbonement i.c.m. een belbus.

Nog nieuws: sinds januari geeft de Lijn bij verstoringen vanaf 15 minuten bij de trams de reden mee: http://www.delijn.be/u_bent/pers/persbe ... ringen.htm
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Asterix »

kika schreef:Gisteren stond er een opinieartikeltje bij Knack (http://trends.knack.be/economie/opinie/ ... 719907.htm) waar zeer voorzichtig werd geopperd dat er over prijsverhogingen gesproken moet kunnen worden. Ik vind het gek dat de discussie niet gaat over wat een zinnige prijs, kostendekking is of hoe de kosten worden verdeeld, maar of er überhaupt een prijsverhoging mag zijn, ligt dat nu echt zo gevoelig? Zijn punt over belbussen is misschien nog het interessant: het is vast links en recht zinnig en handig, maar op een aantal plaatsen zijn taxi-cheques voordeliger. Daarmee kan je ook vermijden dat bepaalde mensen overdadig veel gebruik maken van hun gratis abbonement i.c.m. een belbus.
Hoe kan je nu 'overdadig veel gebruik maken' van je abo? Ik denk dat de mensen die voor hun plezier een bus naar het-maakt-niet-uit-waar-naartoe nemen, op één hand zijn te tellen. Als je de drempel tot het gebruik van het OV gaat verhogen, zal je mensen hun gedrag wel kunnen bijsturen doordat ze meer thuis zullen blijven zitten en minder activiteiten buitenshuis zullen ondernemen maar of dat dat nu zo een meerwaarde voor de maatschappij betekent? Dat is geen 'overdaad' tegengaan, dat is mensen thuis gevangen zetten. Het lijkt mij hooguit een slechte vorm van symptoombestrijding terwijl we eigenlijk zouden moeten praten over de pathologie: de grote hoop mensen die de wereld willen ontdekken en die we niet meer adequaat getransporteerd krijgen. Wat mij dan ook enorm stoort aan de prijsverhoging, is het gebrek aan visie erachter. Het gebrek dat je ook ziet in het loopbaandebat, in de sociale zekerheid en op andere beleidsdomeinen: botte besparingen zonder dat er van die mooie filosofische overpeinzingen iets in huis komt. Links een bus afschaffen, rechts de prijs verhogen: dat is droge economie, dat is geen beleid waar de maatschappij iets aan heeft.

Nog iets over mijn 'simplistische' opmerkingen dan. Het is allemaal wel gemakkelijk gezegd om eens op dinsdagnamiddag te gaan winkelen maar wie van de actieve bevolking kan dat? De dag dat men nu eens daadwerkelijk anders gaat beginnen denken over de combinatie werken en leven en er hierdoor keuzevrijheid ontstaat over wanneer ik kan gaan werken en wanneer gaan winkelen, die dag kunnen we eens opnieuw babbelen. Ik geefje gelijk, daar moet dringend iets aan veranderen maar tot die dag behoort winkelen op dinsdag voor velen niet tot de opties dus is het geen oplossing om dat weg te lachen.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Teach2 »

Het lijkt mij hooguit een slechte vorm van symptoombestrijding terwijl we eigenlijk zouden moeten praten over de pathologie: de grote hoop mensen die de wereld willen ontdekken en die we niet meer adequaat getransporteerd krijgen.
Akkoord, maar gewoon nog meer bussen inleggen en mensen blijven vervoeren aan onrealistische prijzen is dan net zo zeer 'symptoombestrijding', want op die manier stimuleer je gewoon verder het échte probleem, de echte oorzaak van die verkeerschaos: de onverbeterlijke drang van de Vlaming om op 50km van z'n werk een huisje-met-tuintje te bouwen, en dan elke dag gezellig in de file te gaan staan (gesponsord met kilometervergoeding), of op de trein of bus te kruipen (gesponsord door de belastingen en de werkgever). Daar zit het onderliggende probleem, en zolang je daar niks aan doet is al de rest niet meer of niet minder dan dweilen met de kraan open.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De Lijn nieuws

Bericht door dentheo »

Jeroen schreef: de grote hoop mensen die de wereld willen ontdekken en die we niet meer adequaat getransporteerd krijgen.
Misschien kunnen we er dan ook nog een bon bijgeven voor een gratis pannenkoek bij elke busrit.
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Asterix »

Teach2 schreef:
Het lijkt mij hooguit een slechte vorm van symptoombestrijding terwijl we eigenlijk zouden moeten praten over de pathologie: de grote hoop mensen die de wereld willen ontdekken en die we niet meer adequaat getransporteerd krijgen.
Akkoord, maar gewoon nog meer bussen inleggen en mensen blijven vervoeren aan onrealistische prijzen is dan net zo zeer 'symptoombestrijding', want op die manier stimuleer je gewoon verder het échte probleem, de echte oorzaak van die verkeerschaos: de onverbeterlijke drang van de Vlaming om op 50km van z'n werk een huisje-met-tuintje te bouwen, en dan elke dag gezellig in de file te gaan staan (gesponsord met kilometervergoeding), of op de trein of bus te kruipen (gesponsord door de belastingen en de werkgever). Daar zit het onderliggende probleem, en zolang je daar niks aan doet is al de rest niet meer of niet minder dan dweilen met de kraan open.
De prijzen zijn inderdaad onrealistisch maar als je de consument zijn gedrag wil bijsturen, moet je m.i. op zijn minst een volwaardig alternatief aanbieden. En dat alternatief is er gewoonweg niet tenzij je thuis blijven zitten als 'minderkapitaalkrachtige' een waardig alternatief vindt. Het klopt dat mensen vaak ver van hun werkplek wonen maar dat komt dan weer omdat in de grootsteden de 'woonkost' onbetaalbaar wordt. Je kan dan stellen dat er alternatieve vormen van werken moeten worden gepromoot maar dat heeft de regering zich niet mee bezig gehouden, noch heeft men de werkgevers aangezet hier werk van te maken. Alles wat verder reikt dan besparen, lijkt anno 2012 te hoog gegrepen.
Plaats reactie