Jeroen schreef:Men zou als overheid nu eens keuzes moeten gaan maken over wat men wil gaan doen met die hoop mensen die zich willen verplaatsen en vervolgens hierover een langetermijnvisie ontwikkelen. Eigenlijk zijn we met te veel waardoor de wegen dichtslibben, files langer worden en bussen overvol zitten. Is het dan een oplossing om bussen af te schaffen? Nee, volgens mij niet want quasi-alle bussen in Vlaanderen zitten echt wel goed gevuld. Ze dan maar fors duurder maken, zal er dan weer voor zorgen dat je een hele groep terug richting auto jaagt en dan kan men weer komen klagen dat de wegen te snel stuk gaan, de stadscentra dichtslibben, er te weinig parkeerplaatsen zijn etc etc.
Ik heb de indruk dat men niet goed meer weet waar in of waar uit met die mensenmassa en dat het klassieke beleid (het ene ten koste van het andere) nu echt wel zijn limieten heeft bereikt. Ik zie dat meer en meer: concerten zijn meteen uitverkocht, men krijgt de massa mensen niet meer vervoerd, winkels kunnen het koopvolk niet meer slikken, vliegtuigzitjes zijn meteen weg, bouwgrond wordt schaars,... Het begint echt problematisch te worden.
Keuzes maken: ja, dat moet. De rest van je betoog is nogal simplistisch. Vliegtuiszitjes meteen weg -> de goedkoopste uit de reclame naar een bepaalde bestemming, er zijn er nog genoeg andere. Concerten uitverkocht -> dan ga je niet naar één of andere
wereldster maar naar de lokale kroeg, cultureel centrum,... waar een bandje wel aardig speelt en je je vermaakt met je vrienden. Winkels die het koopvolk niet kunnen slikken -> nu moest ik echt lachen, ga eens op dinsdagvoormiddag winkelen, zelfs al doe je dat in een populaire winkelstraat of één of ander winkelcentrum met regionale uitstraling. Of ga naar een ander winkelgebied, niet in de solden, bestel via internet. Waar je over klaagt zijn heel beperkte mediagenieke massa-events. Ruimere openingstijden en werktijden helpen trouwens al veel. En niet teveel meelopen in bepaald kuddegedrag. Problematiek is er wel degelijk, maar problematisch zijn bijvoorbeeld het gebrek aan visie en om echte keuzes te maken. Je kan niet iedereen blij maken, zoveel is zeker.
K V B schreef:dentheo schreef:K V B schreef:
Wat we nodig hebben is tariefintegratie. Dan kan men streekbussen aan de rand van de stad bij een treinstation laten stoppen. Er staan inderdaad teveel streekbussen in de file in de stad.
Er is al tariefintegratie met de tram, maar toch zie ik nog veel bussen in de stad....
Het probleem is deels dat een tram niet sneller is in het stadscentrum dan een bus. Als je reizigers wil laten overstappen van een vervoermiddel op een ander als deel van een regelmatige verplaatsing moet een van die vervoermiddelen een stuk sneller zijn om het tijdsverlies tijdens het overstappen te compenseren. Bijvorobeeld: Evergem - Gent st. Pieters is 23 minuten per trein, en 40 minuten met de tram. Als we dus het busnet in het Meetjesland stroomlijnen, en zo veel mogelijk bussen beperken tot Evergem dan doe je er best aan de reiziger vooral met de trein verder te laten reizen.
En wat met de bewoners tussen Evergem en Gent die niet op wandelafstand van het station wonen?[/quote]
Die kunnen nog steeds met de tram. Je moet dat lezen als 'als de bussen tot daar rijden, moet je met hetzelfde vervoerbewijs snel op een trein kunnen overstappn. Daar mag je dan niet te lang op moeten wachten en je moet gemakkelijk en snel van het station op de bus en omgekeerd kunnen.'
Misschien dat 1 van de mods alle discussie kan afsplitssen zodat het weer 'nieuws' wordt?
Gisteren stond er een opinieartikeltje bij Knack (
http://trends.knack.be/economie/opinie/ ... 719907.htm) waar zeer voorzichtig werd geopperd dat er over prijsverhogingen gesproken moet kunnen worden. Ik vind het gek dat de discussie niet gaat over wat een zinnige prijs, kostendekking is of hoe de kosten worden verdeeld, maar of er überhaupt een prijsverhoging mag zijn, ligt dat nu echt zo gevoelig? Zijn punt over belbussen is misschien nog het interessant: het is vast links en recht zinnig en handig, maar op een aantal plaatsen zijn taxi-cheques voordeliger. Daarmee kan je ook vermijden dat bepaalde mensen overdadig veel gebruik maken van hun gratis abbonement i.c.m. een belbus.
Nog nieuws: sinds januari geeft de Lijn bij verstoringen vanaf 15 minuten bij de trams de reden mee:
http://www.delijn.be/u_bent/pers/persbe ... ringen.htm