De Lijn nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

Schilders kleuren tramspoor blauw
BRUGGE - Na meer dan een jaar werk is de zeewaartse brug aan de Pierre Vandammesluis eindelijk klaar. Maar toen de brug werd opengesteld, bleek dat de schilders iets te ijverig waren geweest en ook het tramspoor hadden geschilderd. Gevolg: geen tram kon er nog door.

Consternatie toen donderdag de blauw geschilderde brug over de Pierre Vandammesluis weer werd opengesteld voor het verkeer. De schilders, die meer dan een jaar met de opknapwerken aan de brug bezig zijn geweest, bleken niet alleen de brug, maar ook de tramsporen blauw te hebben geschilderd.

‘Dat was niet de bedoeling want de verf treedt op als isolator. Daardoor had de tram geen stroom meer en kon er dus geen enkel rijtuig meer door', zegt Dirk Schockaert, de woordvoerder van De Lijn.

Waslijst problemen

De werkmannen moesten in allerijl de nieuwe verf weer van de sporen krabben. Na een uurtje zat dat karwei erop. ‘Er was sowieso nog een paar uur werk aan de brug donderdag om de verkeerssituatie weer helemaal in orde te krijgen. Er was dus geen extra vertraging door dit kleine misverstand', zegt Paul Hanssens, districtshoofd van de Vlaamse dienst Maritieme Toegang, de opdrachtgever van de werken. ‘De schilders zijn iets te ijverig geweest.'

Het akkefietje met de verf was het orgelpunt van een waslijst aan kleine en grote problemen bij de werkzaamheden aan de bruggen. Er zijn vier sluisbruggen en telkens duurt het meer dan een jaar voor de reinigings- en verfbeurt van één ervan klaar is. In 2006 werd de eerste brug met water onder hoge druk gereinigd, maar dat mocht voor de volgende bruggen niet meer omdat er een klacht kwam wegens geluidsoverlast.

In augustus 2007 liet rederij Cobelfret de werken aan de tweede brug stilleggen omdat bij het reinigen verfdeeltjes loskwamen die met de wind meekwamen tot op de duizenden nieuwe auto's op de grote auto-terminals.

Uiteindelijk zouden de werkzaamheden aan die brug maanden stilliggen.

Ook de werken aan de derde brug, die donderdag beëindigd werden, duurden anderhalve maand langer dan gepland. ‘We konden niet sneller', zegt Hanssens. ‘Die bruggen zijn gevaartes van meer dan zestig meter hoog, die ook volledig in de stellingen moeten worden gezet. 'sNachts doorwerken was uit veiligheidsoverwegingen geen optie, maar we hebben wel met twee shifts gewerkt. En bij te koud weer kun je niet schilderen.'

Veel automobilisten – die soms tot een halfuur of langer moeten aanschuiven door de werkzaamheden aan de bruggen – zullen huiveren bij de gedachte dat er nóg een brug moet worden gereinigd en geverfd voor alles eindelijk af is.

‘Voor de laatste brug is nog geen timing voor vastgelegd omdat er nog niet in kredieten is voorzien', zegt Hanssens. ‘Zodra dat het geld er is, kunnen we in principe beginnen. Misschien volgende zomer, ofwel het jaar nadien. Sowieso werken we beter tijdens het zomerseizoen omdat het weer dan beter meezit.'

De vier bruggen over de Pierre Vandammesluis werden in 1984 in gebruik genomen. ‘Het is de eerste keer dat ze zo'n onderhoudsbeurt krijgen', zegt Hanssens. ‘Nu kunnen ze er weer 25 jaar tegen.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tCode=8000
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De Lijn nieuws

Bericht door groentje »

Een klacht over geluidsoverlast bij een hogedrukreiniger. Waar gaan ze nog mee afkomen...
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

Kusttram verstoord door breuk bovenleiding
22/08/10 13u48 Afbeelding De Lijn ondervindt vandaag hinder op het traject van de Kusttram door een defect aan de elektrische bovenleiding ter hoogte van Raversijde. Daardoor kan de tram niet rijden tussen Westende en Oostende. Dat is net het drukste traject van de Kusttram. De hinder kan nog tot maandag duren.
Op het traject langs de zeedijk tussen Oostende en Westende-bad viel de bovenleiding zaterdag omstreeks 18 uur naar beneden over een afstand van ongeveer anderhalve kilometer. Op dat moment passeerde er een tramstel. Niemand op de tram raakte gewond, maar de materiële schade is groot.

Medewerkers van De Lijn zijn zaterdag al gestart met de herstellingswerkzaamheden. Maar er zijn problemen om enkele wisselstukken ter plaatse te krijgen. Daardoor loopt het herstel vertraging op.
"
We leggen vervangbussen in", vertelt woordvoerder Dirk Schockaert van De Lijn West-Vlaanderen. "De reizigers moeten rekening houden met vertragingen. De oorzaak van het defect wordt onderzocht, maar onze prioriteit gaat momenteel uit naar de herstellingen.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ding.dhtml

Met een mooie foto van een hermelijntram, een typische kusttram :lol:
boehoew

Re: De Lijn nieuws

Bericht door boehoew »

Op deredactie.be staat het ook vermeld.
Het is blijkbaar hermeLijntram 6332 die bij het vallen van de bovenleiding aanwezig was.
Er is duidelijk een grote barst in de ruit voor de rolfilm te zien.
Benieuwd of ze dit zullen herstellen... Ze kunnen misschien Carglass telefoneren... :)
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Nicholas »

Ik was dit weekend in Westende-Bad en het was een hele soep met die vervangbussen. Bijna alle vervangbussen die vertrokken in Westende-Bad zaten daar al volledig vol. De tram reed wel vanaf Westende-Bad richting De Panne en vv.
Zondagavond was het probleem dan weer van de baan, maar er waren nog wel wat vertragingen, zelfs na 22u.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

De Lijn Oost-Vlaanderen werft 41 nieuwe chauffeurs aan

3 september 2010

"Op zo kort mogelijke termijn" werft De Lijn Oost-Vlaanderen 41 nieuwe chauffeurs aan. De bus- en tramchauffeurs krijgen twee extra verlofdagen en hun kennis wordt gebruikt bij het aanpassen van dienstregelingen. Die afspraken maakten vakbonden en directie vrijdag, nadat begin deze week twee dagen gestaakt werd.

De directie van De Lijn Oost-Vlaanderen stemde vrijdag, na uren onderhandelen, in met de drie grote vakbondseisen. "We gaan het tekort aan personeel aanpakken door op zo kort mogelijke termijn 41 nieuwe chauffeurs aan te werven," zegt Isabelle Colbrandt van De Lijn Oost-Vlaanderen. "We waren al aan het aanwerven, omdat de ziektegraad hoger is dan gemiddeld en we met vrij veel langdurige zieken te maken hebben."

Om het tempo van de opleidingen te verhogen, worden extra instructeurs aangetrokken. Ten tweede krijgen de Oost-Vlaamse chauffeurs voor het eind van het jaar minimaal twee extra verlofdagen bovenop de wettelijke. "Dat wordt onder de vorm van anciënniteitsverlof of conventioneel verlof toegekend." Tot slot wordt de kennis van de chauffeurs gebruikt om dienstregelingen aan te passen "daar waar nodig en waar mogelijk". De stakingsdreiging voor maandag is dus afgewend.

"Een opleiding duurt zes weken, dus het probleem is niet van vandaag op morgen opgelost", zegt Dirk Stautemas van ACOD, namens het gemeenschappelijk vakbondsfront met ACV en ACLVB. "Toch is het een stap in de goede richting, de aanwervingen zijn nodig zodat de chauffeurs hun verlof van 2009 en 2010 en 2011 kunnen opnemen."

Bron: Metro Time
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

De Lijn gaat dienstroosters in Google Maps steken
De Lijn hoopt begin 2011 definitief van start te kunnen gaan met de integratie van zijn dienstroosters in Google maps. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits geantwoord op een schriftelijke vraag van sp.a-parlementslid Jan Roegiers. Slechts twee juridisch-technische obstakels moeten nog worden uitgeklaard.
Google biedt openbaar vervoersmaatschappijen wereldwijd al enkele jaren de mogelijkheid hun dienstregeling te laten opnemen in zijn routeplanner Google Maps. Brussel was één van de eerste Europese hoofdsteden die met de MIVB op de kar sprong. Vlaanderen bleef voorlopig echter een blinde vlek, verduidelijkt Roegiers.

Obstakels wegwerken
Daar zou nu verandering in komen, al moeten twee obstakels eerst nog worden uitgeklaard. Zo onderzoekt Google momenteel een voorstel van De Lijn om de aansprakelijkheid te verdelen, terwijl ook de visualisatie van de reiswegen nog voor een technisch probleem zorgt. Voor dat laatste is De Lijn intussen naar een alternatieve oplossing op zoek, aldus Crevits.

Concreet zullen gebruikers van routeplanner Google Maps voortaan ook het openbaar vervoer als transportmiddel kunnen aangeven, tegenover de beperkte keuze tussen een reisweg te voet of met de wagen nu. "De routeplanner zal dan het beste traject aangeven, inclusief volledige dienstregeling van De Lijn en eventuele overstappen", verduidelijkt Roegers, die nog hoopt dat op termijn ook files in de Google-kaart opgenomen zullen worden. (belga/vsv)
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... eken.dhtml
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De Lijn nieuws

Bericht door dentheo »

Is er geen verschil tussen "dienstrooster" en" dienstregeling" ???
Ik dacht dat dat twee verschillende dingen waren....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Steve »

dentheo schreef:Is er geen verschil tussen "dienstrooster" en" dienstregeling" ???
Ik dacht dat dat twee verschillende dingen waren....
"Dienstrooster" verwijst inderdaad veeleer naar de werktijden binnen een organisatie, de planning van het personeel zeg maar. "Dienstregeling" zou hier véél gepaster zijn.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

Lijntickets ook betaalbaar via Base en Mobistar
Niet meer enkel Proximus

Klanten van Base en Mobistar kunnen in het vervolg de bus betalen door een sms te sturen. Bij Proximus kon dat al langer.

De openbaarvervoersmaatschappij De Lijn en de twee mobiele operatoren hebben na lange onderhandelingen toch een akkoord bereikt over het sms-ticket. Door een code te sms’en betaalt de reiziger zijn vervoersbewijs. Betalen gebeurt via de telefoonrekening.

Proximus inte langer monopolie
Het systeem is al sinds 2007 beschikbaar bij Proximus, in het begin enkel in Antwerpen en Gent. Sinds de lancering zijn er al 1,3 miljoen Lijntickets verkocht via sms.

Minister van Mobiliteit Hilde Crevits mikt op twee miljoen sms-tickets per jaar. Voor De Lijn is het ticket voordeling omdat de chauffeur tijd wint. Hij moet immers geen ticket verkopen.

Vanaf 1 januari 2011 start de verkoop van Lijntickets, maar intussen loopt er een proefproject waarin klanten al een ticket kunnen kopen. Deze periode dient om eventuele technische problemen weg te werken.
http://www.zdnet.be/
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De Lijn nieuws

Bericht door kika »

bobke schreef:Lijntickets ook betaalbaar via Base en Mobistar
Ook voor roamers of gebruikers van virtuele providers op 1 van die netwerken?
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

De Lijn moet stipter en betrouwbaarder worden
De Lijn moet haar kostendekkingsgraad met jaarlijks 0,5 procent optrekken. Dat cijfer is op de valreep toegevoegd aan het ontwerp van nieuwe beheersovereenkomst van De Lijn die vandaag is goedgekeurd door de Vlaamse regering. Bedoeling is ook dat de trams en bussen stipter gaan rijden, dat de reizigers exacter geteld worden en dat De Lijn "efficiënter" gaat werken.
Over het ontwerp van beheersovereenkomst, die de wederzijdse rechten en plichten tussen De Lijn en de Vlaamse overheid regelt voor de periode 2011-2015, lekte al een en ander uit. Een van de heetste hangijzers was het optrekken van de kostendekkingsgraad van de Vlaamse vervoersmaatschappij. De Lijn moet met andere woorden meer uitgaven met eigen inkomsten kunnen dekken.

Nu ligt de kostendekkingsgraad op zo'n 15 procent. Bedoeling is om die kostendekkingsgraad met 0,5 procent per jaar te verhogen. Een half procent lijkt misschien niet veel, "maar het gaat om een aanzienlijke inspanning", stelt minister van Mobiliteit Hilde Crevits.

Hoe?
Hoe de kostendekkingsgraad zal verhoogd worden, is nog niet helemaal duidelijk. Bedoeling is dat De Lijn daarover in 2011 een plan op tafel legt. Veel instrumenten lijken er alvast niet voor handen. Zo mogen de tarieven volgens het Vlaams regeerakkoord niet sterker stijgen dan de index. Zwaar snoeien in het aanbod om zo kosten te besparen, zou dan weer kunnen botsen met het decreet basismobiliteit dat elke Vlaming een minimumaanbod aan openbaar vervoer garandeert.

Aparte tarieven
Volgens minister Crevits wordt niet geraakt aan gemaakte afspraken rond tarieven en basismobiliteit. Wat volgens Crevits eventueel wel mogelijk is, is dat De Lijn aparte tarieven in het leven roept bij het aanbieden van nieuwe producten of diensten. Zo is er sprake van een netwerk van snelbussen. Mogelijk kan De Lijn daar een "ander prijsbeleid" hanteren.

Extra reizigers
Een andere manier om de eigen inkomsten te verhogen is natuurlijk extra reizigers aantrekken. In de beheersovereenkomst wordt gemikt op 10,5 procent extra reizigers tegen 2015 (bij ongewijzigd beleid).

Volgens Crevits is ook afgesproken om de stiptheid van de trams en bussen in kaart te brengen en te verbeteren. Om de doorstroming en stiptheid te verbeteren zou er bijvoorbeeld een performanter verkeerslichtenbeïnvloedingssysteem voor de chauffeurs komen. Een sanctie- of compensatiemechanisme bij een gebrekkige stiptheid is volgens minister Crevits niet aan de orde. "Zo'n systeem lijkt me niet nodig. De reizigers willen vooral dat hun tram of bus op tijd komt. Laat ons dat nu eerst in kaart brengen en bijsturen waar nodig", klonk het.

Chipkaart
Minister Crevits maakt zich ook sterk dat het aangekondigde nieuwe registratiesysteem met elektronische chipkaart nog deze legislatuur zal ingevoerd zijn. Vanaf 2011 wordt gestart met de verdeling van de eerste chipkaarten en eind 2013 zouden alle abonnees er eentje moeten hebben.

De invoering van die chipkaart moet een einde maken aan de aanslepende discussie over de juistheid van de reizigerscijfers en moet De Lijn ook een duidelijker beeld geven van de reizigersstromen. Bedoeling is om ook de dienstregeling aan te passen aan die informatie. Zo kan het aanbod uitgebreid worden als lijnen overbezet blijken en kunnen bijvoorbeeld belbussen of taxi's ingezet worden op lijnen die onderbezet blijken.

Meer controles
De beheersovereenkomst bevat daarnaast nog een reeks becijferde doelstellingen. Zo wil De Lijn bijvoorbeeld jaarlijks 5 procent meer reizigers controleren. Aangezien er nu jaarlijks 1,5 miljoen reizigers worden gecontroleerd, zou dat neerkomen op een jaarlijkse stijging van 75.000 extra gecontroleerde reizigers.

Minder boetes
Op het vlak van veiligheid mikt de vervoersmaatschappij op een jaarlijkse daling van het aantal verkeersongevallen met 2,5 procent. Het is ook de bedoeling dat de chauffeurs van De Lijn minder verkeersboetes krijgen. Nu staat de teller op 1 boete per 110.000 gereden kilometers. Tegen 2015 moet dat dalen naar 1 boete per 150.000 gereden kilometers. Nog een streefdoel is de halvering van het aantal "probleemritten" (ritten met capaciteitsproblemen) tegen 2015.

Nu de Vlaamse regering de ontwerp-beheersovereenkomst heeft goedgekeurd, gaat de tekst voor 90 dagen naar het Vlaams parlement. Nadien keert de tekst terug naar de Vlaamse regering.
http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Consum ... rden.dhtml
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Dieselfreak »

bobke schreef:Nu ligt de kostendekkingsgraad op zo'n 15 procent. Bedoeling is om die kostendekkingsgraad met 0,5 procent per jaar te verhogen. Een half procent lijkt misschien niet veel, "maar het gaat om een aanzienlijke inspanning", stelt minister van Mobiliteit Hilde Crevits.
Misschien kan men op lijnen met weinig gebruikers kleinere bussen inzetten?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: De Lijn nieuws

Bericht door dekooiker »

Beter: lijnen afschaffen of de frequentie zwaar beperken.
Sinds rood aan het bewind kwam is er overal een wildgroei (behalve West-Vlaanderen en een deel van Limburg) aan lijnen.
Of die nu nodig waren kwam niet ter sprake want...basismobiliteit was het toverwoord.
We bieden vervoer aan en zien wel of er iemand op afkomt.
Geen enkel serieus bedrijf (Vlaamse overheid in dit geval, zij legden dat De Lijn op) gaat zo te werk.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Shrek »

Ik denk dat prijzen verhogen een betere oplossing is. De mensen die het echt niet kunnen opbrengen krijgen nu toch al voordeeltarieven.
+30% mag geen probleem zijn (1€/2€ met voorverkoop) volgens mij. Ook de abbonementen zijn nu spotgoedkoop, ze gaan er niet minder verkopen als deze 50€ duurder zijn :wink:
Plaats reactie