De Lijn nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
Peter Eijkman

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Peter Eijkman »

kika schreef:
overweg13 schreef:En hoe wordt dat opgelost? vandaag al gezien: de klant blijft gewoon wat langer voorin hangen, tot het sms'je komt. Gevolg: als er enkele sms-klanten instappen, stropt alles nog meer op dan met klassieke ticketverkoop.
Mijn mening: afschaffen die sms-troep. Er zijn genoeg voorverkooppunten, waar je trouwens nog goedkopere biljetten kunt kopen.
Als ik 4 dagen ofzo in België ben, is het een veel te grote klus om voorverkooppunten te vinden: ik ben meestal al voor 8u onderweg, krantenwinkels zeggen wel eens 'nee sorry, heb er geen meer' , of ze zijn met vakantie, nog niet open en op feestdagen zijn ze gesloten. Als er al een naast de bushalte is, want dat is ook eerder de uitzondering. Ik ben meestal een soort van gedoemd om alles bij de chauffeur te kopen als ik niet toevallig in de 'grote stad' ben waar er automaten en wat meer voorverkooppunten zijn. Maar bon, gezien ik al een aantal jaar geen Belgische SIM-kaarten meer heb, de technologie nogal ruk is en er blijkbaar ook veel fraudepogingen mee zijn, zal ik het ook absoluut niet missen.
Tjonge Jonge! Als ik dit zo lees, word ik ter plekke terug fan van de OV Chipkaart, de Nederlandse -op ALLE vormen van OV, dus ook de trein!- geldige kaart. Gebaseerd op een per vervoersmaatschappij verschillend opstaptarief+ een tarief per kilometer. Inchecken bij opstappen, uitchecken bij afstappen...Overstappen binnen vervoers maatschappij: uitchecken, inchecken; kaart zegt: "overstap", geen nieuw opstap tarief. Overstappen naar andere maatschappij: uitchecken, inchecken; kaart zegt: "goede reis"... Hoewel er nog kinderziekten optreden is een en ander in principe heel eenvoudig.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De Lijn nieuws

Bericht door groentje »

Daar wordt -met Mobib- aan gewerkt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Shrek »

Peter Eijkman schreef:Tjonge Jonge! Als ik dit zo lees, word ik ter plekke terug fan van de OV Chipkaart, de Nederlandse -op ALLE vormen van OV, dus ook de trein!- geldige kaart. Gebaseerd op een per vervoersmaatschappij verschillend opstaptarief+ een tarief per kilometer. Inchecken bij opstappen, uitchecken bij afstappen...Overstappen binnen vervoers maatschappij: uitchecken, inchecken; kaart zegt: "overstap", geen nieuw opstap tarief. Overstappen naar andere maatschappij: uitchecken, inchecken; kaart zegt: "goede reis"... Hoewel er nog kinderziekten optreden is een en ander in principe heel eenvoudig.
De Belgische vervoersmaatschappijen zijn dan ook stikjaloers op de OV-chipkaart :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
Peter Eijkman schreef:Tjonge Jonge! Als ik dit zo lees, word ik ter plekke terug fan van de OV Chipkaart, de Nederlandse -op ALLE vormen van OV, dus ook de trein!- geldige kaart. Gebaseerd op een per vervoersmaatschappij verschillend opstaptarief+ een tarief per kilometer. Inchecken bij opstappen, uitchecken bij afstappen...Overstappen binnen vervoers maatschappij: uitchecken, inchecken; kaart zegt: "overstap", geen nieuw opstap tarief. Overstappen naar andere maatschappij: uitchecken, inchecken; kaart zegt: "goede reis"... Hoewel er nog kinderziekten optreden is een en ander in principe heel eenvoudig.
De Belgische vervoersmaatschappijen zijn dan ook stikjaloers op de OV-chipkaart :wink:
Dat is ironisch bedoeld, hoop ik?

Het basisidee is dan wel vrij leuk (en grotendeels vervat in de MOBIB-kaart), maar de uitwerking in de praktijk en alles wat erbij komt kijken... tsjonge jonge.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Dat is ironisch bedoeld, hoop ik?

Het basisidee is dan wel vrij leuk (en grotendeels vervat in de MOBIB-kaart), maar de uitwerking in de praktijk en alles wat erbij komt kijken... tsjonge jonge.
Maar enen, ze besteden alledrie miljoenen om de mobib zo snel mogelijk ingevoerd te krijgen. Dat heeft wel zijn redenen denk ik :)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De Lijn nieuws

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
Steve schreef:Dat is ironisch bedoeld, hoop ik?

Het basisidee is dan wel vrij leuk (en grotendeels vervat in de MOBIB-kaart), maar de uitwerking in de praktijk en alles wat erbij komt kijken... tsjonge jonge.
Maar enen, ze besteden alledrie miljoenen om de mobib zo snel mogelijk ingevoerd te krijgen. Dat heeft wel zijn redenen denk ik :)
Hoop ik ook, maar terwijl ze dat doen, doen ze geen ander deugnieterijen.
In Nederland was ook snel duidelijk, net als bij ons met de automaten, dat de ontwikkelaars met een BMW rijden, en de spoormensen van het "team" nooit een kaartje nodig hebben..
Theo
Groeten vanop de Heide
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

Mogelijk nieuwe bestelling De Lijn bij VDL
ROESELARE - Vervoersmaatschappij De Lijn zou een order voor 105 bussen geplaatst hebben bij busbouwer VDL Roeselare. Zou, want De Lijn noch VDL Roeselare bevestigt het nieuws. De procedure is nog lopende.
Volgens Krant Van West-Vlaanderen gaat het om een order van 105 bussen, meer bepaald hybridemodellen. Bij een hybridebus wordt een dieselmotor aangevuld met een elektromotor waardoor er minder CO2 wordt uitgestoten.

De bouw van de 105 bussen is goed voor vijf maanden werk voor de Roeselaarse producent. Die zou na de zomer volgend jaar starten aan de reeks. De mogelijke bestelling van De Lijn is goed nieuws voor VDL Roeselare want recentelijk verloor het nog een contract voor 170 bussen bij de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Het contract was vijftig miljoen euro waard maar werd toegewezen aan een Duitse concurrent. Daarmee zag VDL Roeselare ook vijf maanden werkzekerheid aan zich voorbij gaan.

De Roeselaarse busbouwer vocht het order aan en kreeg (deels) gelijk voor de Raad van State. Die schorste de beslissing op basis van de motivering die MIVB meegaf. Directeur Peter Wouters van VDL Roeselare was gisteren niet bereikbaar voor meer toelichting.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 4_00871512
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

Topman De Lijn: niet langer bussen tot in elke uithoek

20 januari 2014

De Lijn wil volop inzetten op de steden. Dat ook op het platteland iedereen op 750 meter van zijn deur een bus moet hebben, wil topman Roger Kesteloot ter discussie stellen.

De volgende Vlaamse regering zal meer moeten investeren in openbaar vervoer. Daarbij zullen harde keuzes gemaakt moeten worden. De basismobiliteit – die iedereen een halte en een aanbod op 750 meter van zijn woning garandeert – moet daarom ter discussie gesteld worden. ‘Niet het recht op mobiliteit, maar wel de manier waarop het vandaag ingevuld wordt’, licht Roger Kesteloot, de directeur-generaal van De Lijn, toe bij zijn verlanglijstje voor de volgende regering. ‘Niet dat we het aanbod willen afbouwen, maar het zal creatiever ingevuld moeten worden, eventueel in overleg met de lokale besturen.’

Socioloog Ignace Glorieux (VUB) onderzocht in 2007 de sociale effecten van de basismobiliteit. ‘Je zal maar in de Westhoek wonen, geen auto hebben en bejaard zijn. Dan is het wegvallen van de bus geen goed nieuws. Maar ik begrijp dat buslijnen die amper gebruikt worden, te veel kosten en te weinig opbrengen. Het is dan aan de politiek om de afweging te maken en te beslissen.’

De basismobiliteit is decretaal vastgelegd in 2001. Het was een van de paradepaardjes van toenmalig minister van Mobiliteit Steve Stevaert (SP.A). Ook dat andere pronkstuk van Stevaert, gratis openbaar vervoer voor 65-plussers, mag voor Kesteloot sneuvelen. ‘Alleen wie een laag inkomen heeft, zou vermindering mogen krijgen. Dat is billijker’, zegt de directeur-generaal. Tegelijk wil hij een vrijere hand in het bepalen van gedifferentieerde tarieven. Wie een ‘beter’ product van De Lijn gebruikt (bijvoorbeeld snellere bussen of trams), zou meer aangerekend worden.

Bron: Nieuwsblad

Bussen laten rijden waar er geen kat op zit, is meer dan een logische beslissing om dit af te schaffen. Hopelijk komen ze op het besef om ook belbussen (gratis taxi's zijn dat) ook af te schaffen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De Lijn nieuws

Bericht door overweg13 »

bobke schreef:Bussen laten rijden waar er geen kat op zit, is meer dan een logische beslissing om dit af te schaffen. Hopelijk komen ze op het besef om ook belbussen (gratis taxi's zijn dat) ook af te schaffen.
Ik vermoed dat jij het OV alleen maar neemt als je dat goed uitkomt... Anders zou je de belbus wel leren appreciëren. Het zijn trouwens geen gratis taxi's. Ze brengen je van halte naar halte, niet van adres naar adres. En vaak moet je er een serieuze omweg bij nemen, want anders dan jij denkt - maar je hebt waarschijnlijk nog nooit in een (bel)bus gezeten - zit je zelden alleen in die taxi... Overigens moet je je als reiziger ook aanpassen aan zowel de amplitude als de frequentie van de belbussen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Patrick »

bobke schreef:Bussen laten rijden waar er geen kat op zit, is meer dan een logische beslissing om dit af te schaffen. Hopelijk komen ze op het besef om ook belbussen (gratis taxi's zijn dat) ook af te schaffen.
Er zijn ook treinen waar (bijna) geen kat op zit. Tussen Ieper en Poperinge bijvoorbeeld, alhoewel dat zeer tijdsgebonden is.
Als de mensen aan de overweg staan net buiten het station van Ieper, durft er al wel eens eentje zeggen: "Kijk, ze liggen weer allemaal plat!" :D
Laat me duidelijk zijn: Poperinge moét bereikbaar blijven met de trein. Het is het namelijk het einde van de wereld hier :lol:
Indien men de stopplaats Vlamertinge (dorp) opnieuw zou openen, zouden we wel eens meer volk kunnen zien dat nu noodgedwongen de bus moet nemen.
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: De Lijn nieuws

Bericht door benoit »

Patrick schreef: Er zijn ook treinen waar (bijna) geen kat op zit. Tussen Ieper en Poperinge bijvoorbeeld, alhoewel dat zeer tijdsgebonden is.
Als de mensen aan de overweg staan net buiten het station van Ieper, durft er al wel eens eentje zeggen: "Kijk, ze liggen weer allemaal plat!" :D
Laat me duidelijk zijn: Poperinge moét bereikbaar blijven met de trein. Het is het namelijk het einde van de wereld hier :lol:
Indien men de stopplaats Vlamertinge (dorp) opnieuw zou openen, zouden we wel eens meer volk kunnen zien dat nu noodgedwongen de bus moet nemen.
Is dat niet zo bij veel eindpunten van verbindingen? Hoe dichter bij het eindpunt, hoe minder bevolkt ze zijn. Zie ook de trein naar De panne, Genk, Neerpelt,...
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

Nieuwe trams voor kust, Antwerpen en Gent


ANTWERPEN/GENT/OOSTENDE - Vlaanderen gaat 320 miljoen euro investeren in nieuwe trams. Dat heeft minister van Mobiliteit Hilde Crevits bekendgemaakt. Vooral het netwerk van kusttrams wordt gemoderniseerd, maar ook Antwerpen en Gent krijgen nieuwe trams.
De Vlaamse regering schrijft een openbare aanbesteding uit voor de vernieuwing van de trams van De Lijn. Daarvoor maakt Vlaanderen 320 miljoen euro vrij, meldt minister Crevits.

De nieuwe trams zijn lagevloertrams, waarbij reizigers kunnen instappen zonder treden te moeten nemen. Op de nieuwe trams wordt ook reizigersinformatie gegeven en de haltes worden via audio en schermen aangekondigd.

Kust

De 48 huidige kusttrams worden vernieuwd, terwijl 9 extra kusttrams een verhoging van de frequentie mogelijk moeten maken. Er worden verder nog eens vijf trams voorzien voor een mogelijke verlenging van de tramlijn naar Veurne.

Steden

Ook in Antwerpen komen er 66 nieuwe trams. Een deel van die nieuwe trams zal geleidelijk de huidige kleine trams - nog 155 in Antwerpen - vervangen, de rest wordt ingezet voor de verdere vertramming in het kader van het Masterplan.

Gent krijgt dan weer 18 nieuwe trams. Ook die trams zullen ingezet worden om het net verder uit te breiden. Ook een deel van de 40 kleine trams die nog in Gent rondrijden, zal vervangen worden.

Eerdere bestelling in aantocht

In de marge laat Crevits ook nog weten dat er vanaf november 2014 in Gent (tien trams) en in Antwerpen (38) al nieuwe trams van eerder geplaatste bestellingen in gebruik genomen zullen worden.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 0_00989215
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: De Lijn nieuws

Bericht door apestaart »

Als de kust zijn 62 nieuwe trams zal krijgen dan zullen die hermelijntrams overbodig worden en komt zo een einde aan de jaarlijkse verhuis van die hermelijnen van Antwerpen/Gent naar de kust wat handenvol geld kost en dan kunnen die hermelijnen blijven waar ze thuishoren nl in Antwerpen en Gent.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: De Lijn nieuws

Bericht door K V B »

bobke schreef: ANTWERPEN/GENT/OOSTENDE - Vlaanderen gaat 320 miljoen euro investeren in nieuwe trams. Dat heeft minister van Mobiliteit Hilde Crevits bekendgemaakt. Vooral het netwerk van kusttrams wordt gemoderniseerd, maar ook Antwerpen en Gent krijgen nieuwe trams.
De Vlaamse regering schrijft een openbare aanbesteding uit voor de vernieuwing van de trams van De Lijn. Daarvoor maakt Vlaanderen 320 miljoen euro vrij, meldt minister Crevits.
Gaat het hier, zoals al eerder aangekondigt, om trams van 45m?

Zeker aan de kust zouden langere trams handig zijn, en vooral zou men toch eens moeten overwegen om daar gewoon met dubbele stellen te rijden. Ik vraag me altijd weer af hoe dat gaat in De Panne als daar een IC toekomt en iedereen op de kusttram moet...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De Lijn nieuws

Bericht door kika »

K V B schreef:Ik vraag me altijd weer af hoe dat gaat in De Panne als daar een IC toekomt en iedereen op de kusttram moet...
Vandaar dat de NMBS haar dienstregeling op De Panne gaat aanpassen :lol: In alle serieuziteit: daar is nog geen definitieve beslissing over gevalen, TTB heeft het er nog over dat langere stellen noodzakelijk zijn en financieel ook slim en wil daarover overleg met De Lijn. Die oudere bestelling, daar zouden inderdaad 20 langere stellen bijzitten, van 42,6 meter.
Plaats reactie