Tien nieuwe supertrams voor Gent
GENT - De Lijn heeft tien nieuwe extra lange trams besteld om in te zetten op lijn 1 in Gent. Dat heeft Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) maandag bekend gemaakt. De trams zullen 42,5 meter lang zijn, ruim tien meter langer dan de huidige hermelijntrams die in de stad rond rijden. In het najaar van 2014 zullen ze ingezet worden. Tien hermelijntrams worden doorgeschoven naar lijnen 4 en 21-22 en tien oude trams worden van het Gentse net genomen.
"De Vlaamse regering heeft de aankoop van 48 trams voor De Lijn goedgekeurd", klinkt het in een persbericht. "Het gaat om 20 lange lagevloertrams voor Antwerpen en Gent en 28 lagevloertrams van de nieuwste generatie voor Antwerpen. Goed voor een investering van 128,6 miljoen euro. Dit is de grootste aankoop van trams ooit door De Lijn."
"De investering is goed voor een verhoging van de capaciteit met 9 358 plaatsen. De opdracht is toegewezen aan de constructeur Bombardier. De nieuwe trams verschijnen vanaf het najaar van 2014 op de sporen."
Perrons
"De 48 trams zijn de eerste schijf van een bestelling van 88 trams. Ze worden ingezet voor de uitbreiding van het net en vervangen ook een aantal oude PCC-trams. Omdat 20 trams groter zijn dan de huidige Hermelijntrams en PCC-trams, neemt de capaciteit toe. In Gent zal de vervoermaatschappij door de levering van 10 nieuwe trams evenveel PCC’s uit dienst nemen."
"De lange lagevloertrams tellen zeven wagendelen en meten 42,7 meter. Ze zijn twee wagendelen of een derde (11,2 meter) langer dan hun kleinere broers. Daardoor kan één lange tram veertig procent meer reizigers meenemen dan de huidige Hermelijntram. Enkele Gentse perrons moeten aangepast worden aan de lange trams. De Lijn neemt de kosten voor haar rekening, in nauw overleg met de stad Gent."
Rolstoelgebruikers
"Door hun lage vloer zijn de nieuwe trams overal goed toegankelijk. Ze hebben één tot twee plaatsen voor rolstoelgebruikers vlakbij de stuurpost van de chauffeur. Daarnaast is er ruimte om fietsen en kinderwagens te stallen en bagage op te bergen. Aan alle deuren is er een intercom voor contact met de trambestuurder. Om veiligheidsredenen zijn alle trams uitgerust met camerabewaking en hebben ze een softfront. De tram geeft ook een heel ruime indruk doordat de grote ramen veel licht binnenlaten."
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits: “In de beheersovereenkomst tussen de Vlaamse regering en De Lijn zijn er een aantal doelstellingen opgenomen. Deze grootste bestelling ooit van nieuwe trams verhoogt het comfort van en de toegankelijkheid voor de reizigers. De Lijn maakt door de nieuwe trams ook werk van een meer efficiënt, duurzaam aanbod van hoogwaardig openbaar vervoer.”
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 120806_112