De Lijn nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De Lijn nieuws

Bericht door groentje »

Mijn woonkost in het Brussels Gewest ligt amper hoger dan voor mijn collega in pakweg Gent, Antwerpen of Leuven. Het is misschien duurder wonen dan in pakweg Gooik of Zoutleeuw, maar door in de stad te wonen kan ik het wel doen zonder auto (makkelijk een paar 100 euro per maand aan uitgaven), heb ik alle voorzieningen bij de hand, en heb ik de luxe over een steeds schaarser goed te beschikken: tijd. Mijn appartementje is wel iets kleiner dan de alleenstaande woning van diezelfde collega in pakweg Tremelo, maar ik heb nog altijd het gevoel een zee van ruimte te hebben.
De belangrijkste oorzaak van de dure verplaatsingskosten is nog steeds de onwil van veel mensen om zich dichter bij het werk te vestigen. Mij niet gelaten, maar ik zie niet goed in waarom ik dergelijk gedrag moet aanmoedigen met gesubsidieerde verplaatsingen.
Begrijp me niet verkeerd, als er verplaatsingen moeten gebeuren, heb ik ook liever dat die duurzaam gebeuren, en dus met het openbaar vervoer in plaats van de personenwagen. Maar alle rethoriek ten spijt over het aantrekkelijker maken van wonen in de stad, gebeurt nog steeds het omgekeerde. Het evenwicht is zoek, en te prijzen verhogen, ook voor het autoverkeer, lijkt me een logische stap.
Ik ben trouwens nog deze solden in Brussel naar de winkel geweest, op een woensdagnamiddag (toch niet het kalmste moment van de week), en moest zelfs niet wachten aan de kassa's. Ook concertkaartjes heb ik bijna altijd kunnen kopen tot enkele dagen vooraf. Maar goed, ik ga dan ook niet naar de Madonna's van deze wereld.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Asterix »

Ik vermoed dat je alleenstaande bent maar welk doorsnee-gezin met kinderen kan nog iets kopen in een stad als Brussel en dan liefst in een ietwat veilige en propere wijk? Antwerpen, Leuven en Gent zijn in hetzelfde bedje ziek.

Een auto kost natuurlijk ook geld maar ik betwijfel sterk dat die kosten opwegen tegen de dure vastgoedprijzen in steden. Voor gezinnen is een wagen trouwens vaak noodzakelijk, al was het maar om de wekelijkse inkopen getransporteerd te krijgen.

Ik ben het volledig met je eens dat de Vlaming té honkvast is, vaak tot in het absurde toe. Zou het echter niet beter zijn om het wonen in de steden aantrekkelijker te maken door geluidsoverlast, criminaliteit en netheid nu eens echt voorrang te geven op beleidsvlak in plaats van het OV in te krimpen?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De Lijn nieuws

Bericht door groentje »

Het is een en-en-verhaal, geen of-of-verhaal. Natuurlijk moet de veiligheid verbeteren, moet geluidsoverlast tegengegaan worden (o.a. door die talloze automobilisten van het platteland die wel naar de stad trekken om er te komen werken), heb je voldoende groen nodig... En ook het aandeel middenklassewoningen mag de hoogte in.
Bestellingen kan je laten thuisbrengen, zeker grote bestellingen, vaak zonder of voor een lage meerkost. En anders kan je nog een auto huren, voor die ene keer per maand komt dat nog altijd een pak goedkoper uit dan zelf zo'n benzineslurper op je oprit staan te hebben. Ik wil echter de mensen niet verbieden om voor zo'n levensstijl te kiezen, ik vind alleen niet dat ik hen daar nog eens voor moet betalen, terwijl ik al meer betaal door in de stad te wonen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: De Lijn nieuws

Bericht door K V B »

Jeroen schreef:Voor gezinnen is een wagen trouwens vaak noodzakelijk, al was het maar om de wekelijkse inkopen getransporteerd te krijgen.
Je komt een heel eind met een aanhangwagen aan je fiets hoor. Zo transporteer ik zonder problemen wel eens zes bakken bier per fiets (waarom is een ander verhaal... :-)

Nee, dat men denkt dat die wagen noodzakelijk is, is omdat men zijn levensgewoontes juist teveel op die wagen afgestemt heeft. Men probeert zich in te beelden hoe men zonder auto dezelfde dingen kan doen als men met de auto doet. Dat is verkeerd. Men moet gewoon nadenken over wat men met het OV kan, en hoe je daarmee je behoeften dekt.

Nu kunnen de OV bedrijven in België daar wel een beetje bij helpen. Er zou bijvoorbeeld gerust in de groter stations een echte supermarkt mogen zijn. Zodat je in plaats van wekelijks grote inkopen je gewoon dagelijks kleine inkopen kan doen tijdens het dode moment tussen twee treinen. Men moet OV knooppunten doelbewust ontwikkelen. In Brussel zie ik bijvoorbeeld veel potentieel rond het West Station...
Als men het mogelijk maakt om je dagelijkse gewoontes rond het OV te organiseren dan kan dat een auto vervangen, en dan kan het zelfs gerust wat duurder zijn, zodat men ook meer geld heeft om het beter te maken. Zo ervaar ik het sinds ik naar Zwitserland verhuisd ben. Ik doe vrijwel al mijn inkopen in de Migros in Bern Hbf, waar ik dagelijks passeer.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

Is er al enig nieuws over de trams die De Lijn gaat bestellen?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: De Lijn nieuws

Bericht door dekooiker »

K V B schreef:Nee, dat men denkt dat die wagen noodzakelijk is, is omdat men zijn levensgewoontes juist teveel op die wagen afgestemt heeft.
...Nu kunnen de OV bedrijven in België daar wel een beetje bij helpen.
Helaas, helaas...
Mijn vrouw trok zaterdag met de kinderen naar zee, zette me af aan een station waar ik de trein naar Brussel zou nemen.
Van en naar Brussel liep het helemaal zoals zou moeten.
Daarna een feestje en ik wilde de trein nemen om zo de voorlaatste bus naar huis te halen.
De trein wachtte op een aansluiting en zo verspeelde ik mijn bus.
Het stationspersoneel kan nochtans op eenvoudige wijze de bus een wachttijd opleggen!
Met de laatste bus naar huis, geluk gehad dat ik niet het risico nam om een uur later te vertrekken.

Elk persoon of gezin dat zulke situatie meemaakt (we gaan ne keer proberen met de bus en den trein, ze maken er toch veel reclame voor) houdt het na de eerste keer voor bekeken.
Het voortransport zal in het gunstigste geval per auto gebeuren maar dikwijls genoeg zal het volledige traject per wagen afgelegd worden al staan ze daardoor in file.

De dag nadien ging ik naar zee om de wagen op te halen.
Er moeten immers een aantal zaken gebeuren waarvoor de auto onmisbaar is.
De bus komt redelijk stipt toe, maar een omlegging en verderop wegenwerken maken van de overstap van zeven minuten een waagstuk.
Het wordt pas erg op het ogenblik dat de bus wel zou kunnen doorrijden: de chauffeur neemt niet eens de moeite.
Kort en goed haalde ik de trein nog omdat de boordchef zo vriendelijk was op me te wachten.

Er is verregaand gebrek aan sensibilisering van het OV-personeel.
De trein wacht op een andere trein maar niet op de bus, dat is een afspraak en daar leg ik me bij neer.
De bus wacht niet altijd op de trein want dat hangt van het staitionspersoneel af.
De bus wacht meestal op een andere bus voor zover die aansluiting voorzien is.
Tijd dat de vervoerbedrijven grondig werk maken van een zinvol netwerk waarbij de reiziger weet wat te verwachten.

O, en over dicht bij huis werken: vroeger kon dat per fiets afgehandeld worden.
De concentratie van de seinhuizen zorgen voor onnodig veel extra verplaatsingen.
Ook De Lijn sluit stelplaatsen waardoor de voerders opeensters van het werk wonen
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Asterix »

K V B schreef:
Jeroen schreef:Voor gezinnen is een wagen trouwens vaak noodzakelijk, al was het maar om de wekelijkse inkopen getransporteerd te krijgen.
Je komt een heel eind met een aanhangwagen aan je fiets hoor. Zo transporteer ik zonder problemen wel eens zes bakken bier per fiets (waarom is een ander verhaal... :-)
Het moet menselijk blijven, denk ik dan. Een gezin met drie kinderen dat wekelijks een boel levensmiddelen nodig heeft, is niet gebaat bij een fiets met een kar of zelfs twee karren. Als je dan dagelijks je inkopen in een supermarkt in het station moet doen, wil ik dat kassaticket op het einde van de maand eens naast dat van een grootwarenhuis als Colruyt leggen. Ik denk dat je dan al een pak geld kwijt bent in dat station.

Ik ben er persoonlijk wél voor te vinden om één gezinswagen in te ruilen voor een OV-abo en de tweede (kleinere) gezinswagen te houden. OV en eigen vervoer vullen mekaar aan maar ook niet meer dan dat.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De Lijn nieuws

Bericht door groentje »

Dat is zo in België, Jeroen, omdat de winkelruimtes daar duur verhuurd worden, maar in ruil wel vaak een monopoliepositie krijgen. Ook in Nederland is dat vaak het geval, met de AH-to-Go. In Duitsland zijn er in de grote stations vaak gewone supermarkten aanwezig, genre PennyMarkt of Edeka. En in Zwitserland blijkbaar ook. Aan het Zuidstation is er een (vrij dure) Carrefour Express. Maar sinds enige maanden is er aan de overkant van de straat een nieuwe Proxy Delhaize geopend, gelukkig.
Onze stations zijn er momenteel niet op ingericht, maar wat niet is, kan nog komen. En ik zie in de stad toch steeds meer die evolutie gebeuren. Het voordeel van een stationswinkel, is dat je er elke dag passeert, en je elke dag vers kan kopen, in plaats van 1x per week of 2 weken je wagen vol te laden in een grote winkel. Je bent iets meer tijd kwijt aan winkelen (elke dag aan de kassa wachten in plaats van 1x per week), maar je bespaart wel de rit naar de winkel.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Asterix »

Hoe het in andere landen is, weet ik niet. Ik ga ervan uit dat men hier de Belgische situatie anno 2012 bedoelt.

Vers kopen is natuurlijk leuk maar ik denk dat het grootste deel van de rekening bestaat uit onderhoudsproducten en levensmiddelen als drank, rijst, pasta, etc. Zaken waar de versheid weinig belang heeft. Ook de keuze in grootwarenhuizen is uitgebreider.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De Lijn nieuws

Bericht door kika »

Jeroen schreef:Het moet menselijk blijven, denk ik dan. Een gezin met drie kinderen dat wekelijks een boel levensmiddelen nodig heeft, is niet gebaat bij een fiets met een kar of zelfs twee karren. Als je dan dagelijks je inkopen in een supermarkt in het station moet doen, wil ik dat kassaticket op het einde van de maand eens naast dat van een grootwarenhuis als Colruyt leggen. Ik denk dat je dan al een pak geld kwijt bent in dat station.

Ik ben er persoonlijk wél voor te vinden om één gezinswagen in te ruilen voor een OV-abo en de tweede (kleinere) gezinswagen te houden. OV en eigen vervoer vullen mekaar aan maar ook niet meer dan dat.
Wacht even is in jouw wereldbeeld het gemiddelde gezin met 3 kinderen voorzien van 3 wagens? In dat geval: het is inderdaad niet voor iedereen weggelegd, en iedereen leeft zoals z/hij dat wil en kan. Door (on-)regelmatig onderweg in te kopen met de fiets (kar heb ik helaas niet, wegens compleet gebrek aan veilige stalruimte, en met mij vele stadsbewoners) sparen wij inderdaad vele autoritten uit. Ik begrijp wél je argumenten: zo kon ik in Bern hbf in de supermarkt geen luiers kopen en zijn 3 grote dozen met korting bij de lokale goedkopere supermarkt nogal onhandig om te transporteren op de fiets. Maar je kan wel degelijk ergens een middenweg vinden. Mijn partner heeft een wagen omdat ze die bijna dagelijks nodig heeft voor werk e.d. en als je verschillende werkplekken hebt die verder uit elkaar liggen en ook nog eens veranderen, dan snap ik dat compleet. Maar die 10 keer per jaar dat ik eens goed vloek omdat ik geen auto/rijbewijs combinatie bij de hand heb, zijn het me toch echt niet waard om duizenden euro's te investeren in verzekeringen, benzine etc.

Ik denk dat je ook niet uit het oog moet verliezen dat velen omwille van hun werk- en of woonsituatie inderdaad autoverslaafd zijn en als je op pakweg 8km van het station van Gavere woont, met 3 volwassen kinderen snap ik best dat je ook 3 auto's hebt, maar als je in pakweg een appartementje in Vorst woont naast de tram met 2 kleine kinderen, is het een compleet ander verhaal.

De Lijn, nieuws?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Asterix »

kika schreef:Wacht even is in jouw wereldbeeld het gemiddelde gezin met 3 kinderen voorzien van 3 wagens?
Schrijf ik dat misschien?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De Lijn nieuws

Bericht door kika »

Jeroen schreef:"Ik ben er persoonlijk wél voor te vinden om één gezinswagen in te ruilen voor een OV-abo en de tweede (kleinere) gezinswagen te houden."
Zo had ik dat gelezen, nu ik het opnieuw lees, samen met je opmerking vermoed ik dat je wat anders bedoelde: van 2 wagens nu overstappen op 1 (de kleinste) auto + een (1?) OV-abonnement.

De Lijn Nieuws: snelbussen uit Limburg naar/van Brussel (lijn 178, 179) en Antwerpen (68) worden geschrapt. Hoewel ik ze nooit nam, vond ik die altijd wel bijzonder.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Shrek »

kika schreef:De Lijn Nieuws: snelbussen uit Limburg naar/van Brussel (lijn 178, 179) en Antwerpen (68) worden geschrapt. Hoewel ik ze nooit nam, vond ik die altijd wel bijzonder.
Ik vind het jammer dat ze geschrapt worden, al begrijp ik goed dat er iets moest gebeuren.
1€60 van Brussel naar Bocholt is gewoon veel te goedkoop, dat kan iedereen wel berekenen. Maar in plek van halsstarrig vast te houden aan het standaard tarief had men misschien een speciaal tarief voor de snelbussen kunnen invoeren. Ik ben er zeker van dat de gebruikers liever wat meer zouden betalen dan geen bus meer te hebben :roll:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Asterix »

Dat wordt een probleem voor heel wat Brusselse/Leuvense studenten die naar Limburg moeten en voor wie de trein geen oplossing is!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: De Lijn nieuws

Bericht door dekooiker »

Vroeger was er een apart tarief voor de abonnementen op de snelbussen Limburg.
De vervlakking en de lage prijzen van de abonnementen hebben deze teloorgang zeker mee in gang gezet.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie