De Lijn nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Zorba »

Waarom zouden ze dat niet doen? Die technologie staat ook niet stil, en met 5 bussen kan je tenminste deftige testen doen.

Leuke order!
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: De Lijn nieuws

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik snap niet waarom ze het bij Iribus gaan zoeken, naar mijn weten hebben VDL Jonckheere en Vanhool altijd goede bussen geleverd, spijtig, ben niet echt fan van Irisbus :roll:
rail s

Re: De Lijn nieuws

Bericht door rail s »

TrainzDr3ver schreef:Ik snap niet waarom ze het bij Iribus gaan zoeken, naar mijn weten hebben VDL Jonckheere en Vanhool altijd goede bussen geleverd, spijtig, ben niet echt fan van Irisbus :roll:
Zo werkt het bij een aanbesteding niet hé :)
bobke schreef: Wat een warboel die orders, ipv één grote order om zo goedkope mogelijke bussen te verkrijgen (=massaproductie). 5 waterstof? :shock: :shock: Wat is de bedoeling daarvan? ( ze hebben toch eens een test gedaan met zo'n waterstofbus, maar die was negatief dacht ik)
Als er 1 order was geweest was het waarschijnlijk 1 order voor Irisbus geweest; die massaproductie is er sowieso. De technologie achter de waterstofbussen evolueert nog altijd maar dat order is duidelijk een cadeautje aan VanHool.

Waren er trouwens geen serieuze problemen met die VDL-VW microbussen? Nog VDL? Ik hoop dat de technologie hier ook wat geëvolueerd is :D
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Teach2 »

rail s schreef: Als er 1 order was geweest was het waarschijnlijk 1 order voor Irisbus geweest; die massaproductie is er sowieso. De technologie achter de waterstofbussen evolueert nog altijd maar dat order is duidelijk een cadeautje aan VanHool.
Die order voor 5 waterstofbussen is helemaal niet nieuw: het maakt deel uit van een Europees project rond waterstofbussen. Vlaanderen doet hier aan mee, net als Noorwegen (Oslo), Italië en het V.K. Het was al langer bekend dat er in Vlaanderen 5 bussen zouden komen. De keuzen voor Van Hool is logisch, aangezien Van Hool in dat project de verantwoordelijke voor de chassis/carrosserie is. Ook de 5 bussen in Oslo (die al rondrijden) zijn Van Hool's (http://www.vanhool.be/NED/actua/5xFCOsloNL.html), en op dit moment is Van Hool de bussen voor Italië aan het bouwen.
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Zorba »

Voortaan vlottere doorstroming kusttram door KAR-systeem

De doorstroming van de kusttram zal voortaan vlotter verlopen dankzij de pas geïnstalleerde technologie die de verkeerslichten beïnvloedt. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) testte het zogenaamde KAR-systeem (Korte Afstands Radio) maandagochtend zelf uit op een ritje met de tram. 53 verkeerslichten, dat is bijna de volledige kustlijn, en 49 trams zijn uitgerust met het nieuwe systeem.

Voordien werd er gewerkt met lussen die een magnetisch veld opwekten en metalen voorwerpen, in dit geval de kusttram, konden detecteren. Die werden ingewerkt in de grond. Met dat systeem werd een signaal uitgestuurd naar de verkeerslichten dat een tram in aantocht is. Een eerste lus voor het kruispunt zorgde ervoor dat het licht op groen sprong als de tram erdoor reed (de zogenaamde aanmelding van de tram) en wanneer de tram door een tweede lus, na het kruispunt, ging, mocht het licht opnieuw op rood staan (de ‘afmelding'). Nu wordt het signaal verstuurd via GPS en wordt er gewerkt met virtuele lussen.

‘Er zijn tal van voordelen. Het kost minder omdat het systeem niet moeten worden ingewerkt in de grond of het asfalt. Ook kabels zijn niet meer nodig. De nieuwe lussen zijn flexibel, terwijl de oude op een vaste plaats werden geïnstalleerd en tussen de aanmelding en afmelding van de tram is er blijvend contact', duidt Ethel Claeyssens van het Agentschap Wegen en Verkeer. Het systeem zorgt niet alleen voor een betere doorstroming maar ook voor verhoogde verkeersveiligheid. Vorig jaar waren er nog 86 ongevallen met de kusttram.

Inmiddels loopt ook al een proefproject met bussen op het traject Leuven-Brussel. Het is immers de bedoeling om het KAR-systeem uit te rollen over heel Vlaanderen.

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... rd=de+lijn


Een goede zaak vind ik, dit kan de stiptheid alleen maar ten goede komen :)
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

De Lijn verklaart oorlog aan zwartrijders

Bus- en tramreizigers die snel een sms-ticket aanvragen wanneer de controleur opstapt, zijn eraan voor de moeite. Vervoersmaatschappij De Lijn opent de aanval op die vorm van zwartrijden door sms-tickets met vertraging te versturen. De Lijn verhoogt ook het aantal controles.
Voor sommige reizigers op bus en tram is het allang een geliefd trucje om controleurs te ontlopen: blijven rondhangen in de buurt van het ontwaardingstoestel en de rittenkaart er pas in steken als er ook echt controle komt.

Met de sms-tickets van De Lijn kan dat nog subtieler, en dus is die truc nog populairder: reizigers zetten hun sms’je klaar, maar versturen het pas wanneer ze controleurs zien opstappen op bus of tram. Het is de keerzijde van het grote succes van sms-tickets – de vervoersmaatschappij verkocht er 1,8 miljoen van in de eerste drie maanden van 2013. Meer dan een op de tien pv’s tegen zwartrijden is er een wegens fraude met het sms-ticket.

Schaamrood op de wangen

Om het fenomeen tegen te gaan, verstuurt De Lijn vandaag alle sms-tickets met vertraging. Wie via 4884 een vervoersbewijs aanvraagt, krijgt eerst als antwoord een bericht zonder waarde. ‘Bedankt voor uw bestelling. Uw sms-ticket wordt binnen 60 seconden verstuurd en is geldig vanaf ontvangst. Koop uw sms-ticket voor u opstapt.’

Wie het trucje dan nog toepast, heeft geen andere keuze meer dan met het schaamrood op de wangen te bekennen dat hij of zij te laat was met versturen. ‘Dat is zwartrijden, want je moet een ticket hebben vóór je opstapt, of er één kopen bij de chauffeur’, zegt directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn. ‘Met dit systeem van vertraagde aflevering willen we het net rond zwartrijders verder sluiten en de reizigers bedanken die wél correct betalen.’

Tot 500 euro boete

Als de test vandaag succesvol is, krijgt u voortaan wel vaker sms-tickets met vertraging. Wanneer en met welke vertraging, dat is niet te voorspellen. Controleurs kijken overigens altijd naar het tijdstip van verzending en kunnen daardoor vaak fraudeurs onderscheppen.

Wie zijn sms-ticket te laat aanvraagt, moet een boete van minimaal 75 euro betalen. Die loopt voor recidivisten op tot 400 euro. Op het vervalsen of doorsturen van sms-tickets staan boetes van 150 tot 500 euro.

Het trucje met de sms is trouwens niet de enige aanval van De Lijn op zwartrijders. De vervoersmaatschappij verhoogt daarnaast ook het aantal controles. Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar ondergingen 517.691 reizigers een controle, en dat zullen er eind dit jaar bijna 1,89 miljoen zijn. Dat zijn er 90.000 meer dan in 2012, goed voor een tweede recordjaar op rij.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 6_00569691
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Frank »

bobke schreef:Meer dan een op de tien pv’s tegen zwartrijden is er een wegens fraude met het sms-ticket.
bobke schreef:Controleurs kijken overigens altijd naar het tijdstip van verzending en kunnen daardoor vaak fraudeurs onderscheppen.
Maar is er dan eigenlijk een probleem? Uit bovenstaande quotes kan je opmaken dat het trucje momenteel eigenlijk ook al niet werkt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Steve »

Ontradend effect wellicht, en discussies op het moment zelf vermijden...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De Lijn nieuws

Bericht door dentheo »

En nu kan bestellen als de bus aan komt rijden ook niet meer.... moet je op de volgende wachten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De Lijn nieuws

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:En nu kan bestellen als de bus aan komt rijden ook niet meer.... moet je op de volgende wachten.
En hoe wordt dat opgelost? vandaag al gezien: de klant blijft gewoon wat langer voorin hangen, tot het sms'je komt. Gevolg: als er enkele sms-klanten instappen, stropt alles nog meer op dan met klassieke ticketverkoop.
Mijn mening: afschaffen die sms-troep. Er zijn genoeg voorverkooppunten, waar je trouwens nog goedkopere biljetten kunt kopen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:
dentheo schreef:En nu kan bestellen als de bus aan komt rijden ook niet meer.... moet je op de volgende wachten.
En hoe wordt dat opgelost? vandaag al gezien: de klant blijft gewoon wat langer voorin hangen, tot het sms'je komt. Gevolg: als er enkele sms-klanten instappen, stropt alles nog meer op dan met klassieke ticketverkoop.
Mijn mening: afschaffen die sms-troep. Er zijn genoeg voorverkooppunten, waar je trouwens nog goedkopere biljetten kunt kopen.
Het vanop afstand kunnen bestellen is een enorme troef en verhoogt het gebruiksgemak van de bus enorm. Er zijn helemaal niet zoveel verkooppunten hoor, zeker niet als je om 7u de bus neemt en pas om 17u terug bent (en zo zijn er wel wat mensen :wink: ). Maar inderdaad, de sms-technologie heeft enkele belangrijke nadelen. Eens de mobib er is vind ik ook dat het sms-ticket eruit mag. Mobib combineert immers het gemak van het van-thuis-uit bestellen met de fraudebestendigheid van het buskaartje en de vlotheid van een abonnement. Maar tot de mobib echt in gebruik is kunnen we niet zonder sms.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: De Lijn nieuws

Bericht door rdv »

Die regel voor SMStickets is helemaal niet klantvriendelijk. Mijn bussen hebben regelmatig 30 minuten of meer vertraging, en vanop mijn halte zie ik ze niet van ver komen. Mijn rit duurt 50 minuten. Ik zou dan 2 SMS tickets moeten kopen. Eén voor het geplande vertrek en eventueel één op het moment dat mijn eerste ticket verstreken is. Ik zet mijn SMS klaar als ik aan de halte ben en verstuur de SMS als de bus om de hoek draait. Ik moet meestal dan nog eventjes bij de chauffeur blijven hangen totdat het bevestigingsSMSsje aankomt. Soms duurt dat méér dan een uur.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De Lijn nieuws

Bericht door kika »

overweg13 schreef:En hoe wordt dat opgelost? vandaag al gezien: de klant blijft gewoon wat langer voorin hangen, tot het sms'je komt. Gevolg: als er enkele sms-klanten instappen, stropt alles nog meer op dan met klassieke ticketverkoop.
Mijn mening: afschaffen die sms-troep. Er zijn genoeg voorverkooppunten, waar je trouwens nog goedkopere biljetten kunt kopen.
Als ik 4 dagen ofzo in België ben, is het een veel te grote klus om voorverkooppunten te vinden: ik ben meestal al voor 8u onderweg, krantenwinkels zeggen wel eens 'nee sorry, heb er geen meer' , of ze zijn met vakantie, nog niet open en op feestdagen zijn ze gesloten. Als er al een naast de bushalte is, want dat is ook eerder de uitzondering. Ik ben meestal een soort van gedoemd om alles bij de chauffeur te kopen als ik niet toevallig in de 'grote stad' ben waar er automaten en wat meer voorverkooppunten zijn. Maar bon, gezien ik al een aantal jaar geen Belgische SIM-kaarten meer heb, de technologie nogal ruk is en er blijkbaar ook veel fraudepogingen mee zijn, zal ik het ook absoluut niet missen.
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Frank »

overweg13 schreef:En hoe wordt dat opgelost? vandaag al gezien: de klant blijft gewoon wat langer voorin hangen, tot het sms'je komt. Gevolg: als er enkele sms-klanten instappen, stropt alles nog meer op dan met klassieke ticketverkoop.
De chauffeurs die ik meemaak, bekommeren zich doorgaans niet in het minst om de geldigheid van je ticket. Het probleem van voorin rondhangen (wachtend op het SMS-ticket) stelt zich in hun bussen ook niet. (waarmee ik het niet controleren van tickets bij het instappen zeker niet wil goedkeuren).
overweg13 schreef:Mijn mening: afschaffen die sms-troep. Er zijn genoeg voorverkooppunten, waar je trouwens nog goedkopere biljetten kunt kopen.
Voor de occasionele reiziger vind ik de SMS-tickets een goede uitkomst. Het is alweer een kaart minder in de portefeuille en je hebt de vrijheid het te kopen wanneer je het nodig hebt, ook vroeg of erg laat op de dag. Het systeem mag dan misschien niet perfect zijn, afvoeren zou ik zeker niet doen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De Lijn nieuws

Bericht door groentje »

Het voorverkoopsnet is inderdaad niet uitgebreid om systemen als het SMS-ticket al meteen af te voeren. Maar het achterlijke idee van De Lijn om het ticket met vertraging te versturen, dat verdwijnt liever morgen dan overmorgen. Wie slechts een kaartje aanvraagt op moment dat er een controleur opstapt, is in eenzelfde situatie als de reiziger die zijn Railpass pas invult wanneer hij de treinbegeleider ziet aankomen. In voorkomend geval wordt die reiziger gewoon beboet. Waarom moet De Lijn dan zo moeilijk doen? Ik vertrouw evenmin op De Lijn om stipt te zijn, zeker niet wanneer zo'n sms-ticket slechts een uur geldig is.
Plaats reactie