De Lijn nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

De Lijn vervoerde 547 miljoen reizigers in 2010
De bussen en trams van De Lijn hebben dit jaar 547 miljoen reizigers vervoerd. Dat zijn er 16 miljoen meer dan vorig jaar, blijkt uit de cijfers van de vervoersmaatschappij.

Antwerpen en Vlaams-Brabant
De groei is volgens De Lijn te danken aan de voordelige abonnementen en de investeringen in het aanbod. Het aantal abonnementen blijft ook stijgen: dit jaar werden er 475.654 geteld. Op tien jaar tijd is het aantal abonnees bijna verviervoudigd, zo meldt De Lijn. Vooral in Antwerpen (+3,3 procent) en Vlaams-Brabant (+4,1 procent) steeg het aantal reizigers sterk.

Cijfers onder vuur
In Vlaams-Brabant is dat vooral te danken aan de START-lijnen: het verbeterde aanbod in en naar de tewerkstellingsgebieden in de luchthavenregio en in de Vlaamse rand rond Brussel, luidt het. De reizigerscijfers liggen echter al een tijdje onder vuur. Er wordt geteld volgens een methode uit de beheersovereenkomst met de Vlaamse regering. Volgens die methode worden bijvoorbeeld per abonnement 90 ritten in stedelijk gebied gerekend of 52 elders.

Groei
"In 2011 werken we voort aan de invoering van een chipkaart waarmee we het verplaatsingsgedrag van onze reizigers beter kunnen leren kennen, en ons aanbod nog meer kunnen afstemmen op de vraag", zegt de directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot. "Hoewel 2010 door de besparingen een moeilijk jaar was, mikken we in 2011 opnieuw op een groei", voegt hij eraan toe.

Hoe gaat dat werken die chipkaart?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: De Lijn nieuws

Bericht door dekooiker »

Men zou wel eens wit kunnen wegtrekken bij het invoeren van de chipkaart.
Dan zal blijken dat er een pak minder reizigers vervoerd worden dan voorgespiegeld; men neemt het in bezit hebben van een abonnement al voor het maken van x verplaatsingen per week.
Ikzelf heb een (gratis) abonnement dat ik amper gebruik, mijn grootouders eveneens en hebben het nooit gebruikt, een gehandicapte vriendin kàn het niet eens gebruiken wegens bus niet aangepast enz.
Wij zijn niet de uitzonderingen hoor.

Het feit dat er alleen maar meer oudjes bijkomen leidt tot de zogezegde groei.
Een béétje zin voor realisme zou tot wat voorzichtigheid geleidt hebben maar neen...soms hunker ik terug naar de tijd dat een abonnement voor een welbepaald traject gold en reizigers nog respect voor de bestuurders hadden!
De trein.
Alleen voor durvers.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

De Lijn mikt op 2 miljoen sms-tickets per jaar Afbeelding De Lijn wist het aantal verkochte sms-tickets in 2010 te verdubbelen en verwacht dit in 2011 nog op te trekken. Vanaf 1 januari kunnen immers ook klanten van BASE en Mobistar met hun gsm betalen. Klanten van Proximus kunnen dat al langer.

In december werden 128.000 sms-tickets verkocht, tegenover 48.000 in februari. Sinds januari werden er 856.000 sms-tickets verkocht.

Momenteel is het sms-ticket goed voor 9 procent van de biljetverkoop buiten de voorverkooppunten. De Lijn wil dat optrekken tot 20 procent of 2 miljoen sms-tickets per jaar.

Een sms-ticket is tot 28 procent goedkoper dan een biljet bij de chauffeur.

http://www.nieuwsblad.b
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

De Lijn zeemt ramen als compensatie voor wegenwerken


GENT - Het centrum van Gent lag er nog nooit zo blinkend bij. Met dank aan De Lijn Oost-Vlaanderen. De openbare vervoersmaatschappij heeft glazenwassers ingehuurd om alle ramen in de binnenstad schoon te maken. De Lijn wil zich daarmee excuseren voor de overlast van de wegenwerken. Dieter Herregodts

De handelaars en bewoners van de Gentse binnenstad keken vrijdagvreemd op. Een voor een kregen ze een glazenwasser aan de deur. Tot hun verbazing begon de man ongevraagd ramen te lappen. Nochtans had niemand de werkman besteld. De schoonmaakbeurt was een cadeautje van De Lijn Oost-Vlaanderen.

'In het centrum van Gent zijn het voorbije jaar heel wat wegenwerken uitgevoerd', legt woordvoerster Christel Baumans uit. 'De Lijn was daar vaak een belangrijke partner in. Wij beseffen dat die werken voor heel wat hinder gezorgd hebben. Bij droog weer kregen de bewoners en handelaars af te rekenen met stof. Bij regen veranderde hun straat in een modderpoel. Zij hebben veel geduld gehad. Het was tijd om iets terug te doen.'

Ze hadden wat gadgets kunnen uitdelen, maar bij De Lijn kozen ze er deze keer voor om iets heel concreets te doen. 'Wij sturen een glazenwasser langs in alle centrumstraten waar een tram voorbijkomt en waar werken uitgevoerd zijn', zegt Baumans. 'Op de benedenverdieping zal hij alle ramen schoonmaken. Tegen volgende week moet de klus geklaard zijn.'

In totaal gaat het om meer dan honderd winkels en huizen. De bewoners die niet op het gelijkvloers wonen, worden niet vergeten. Zij krijgen van De Lijn een tienrittenkaart cadeau. In totaal zal de openbare vervoersmaatschappij er een 150-tal uitdelen.

Mooie geste

'Bij mij is de glazenwasser deze voormiddag al langs geweest', zegt Geert Decloedt die in het centrum een apotheek uitbaat. 'Wij hebben afgezien het voorbije jaar. Door de werken kwamen er veel minder klanten over de vloer. Natuurlijk compenseert een schoonmaakbeurt niet alle hinder die we geleden hebben, maar het is een mooie geste.'

Volgende week zaterdag worden de centrumstraten feestelijk geopend. De stad Gent zal alle winkels van neuzekes voorzien zodat ze die kunnen uitdelen aan hun klanten. Overigens zijn de werken in het stadscentrum nog lang niet voorbij. Of De Lijn ook in andere straten ramen zal lappen, is nog niet beslist.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... tcode=9000
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Asterix »

bobke schreef:De Lijn mikt op 2 miljoen sms-tickets per jaar
De Lijn wist het aantal verkochte sms-tickets in 2010 te verdubbelen en verwacht dit in 2011 nog op te trekken. Vanaf 1 januari kunnen immers ook klanten van BASE en Mobistar met hun gsm betalen. Klanten van Proximus kunnen dat al langer.
Blijkbaar loopt het al meteen verkeerd bij Base? De klantendienst stuurde gisteren sms'jes rond met de melding dat er te veel was gefactureerd bij aankoop van een ticket!
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Henk »

Jeroen schreef:
bobke schreef:De Lijn mikt op 2 miljoen sms-tickets per jaar
De Lijn wist het aantal verkochte sms-tickets in 2010 te verdubbelen en verwacht dit in 2011 nog op te trekken. Vanaf 1 januari kunnen immers ook klanten van BASE en Mobistar met hun gsm betalen. Klanten van Proximus kunnen dat al langer.
Blijkbaar loopt het al meteen verkeerd bij Base? De klantendienst stuurde gisteren sms'jes rond met de melding dat er te veel was gefactureerd bij aankoop van een ticket!
Ik heb vorige maand enkele sms-tickets gekocht via Telenet. Toen ik m'n gsm-factuur kreeg, bleek dat er telkens 30 cent te veel werd aangerekend. Ik heb uiteraard onmiddellijk de klantendienst zowel van Telenet als van De Lijn om uitleg gevraagd. 's Middags kreeg ik van Telenet een telefoontje dat er blijkbaar iets moet misgegaan zijn en dat ze de zaak zullen onderzoeken. Ze hebben een dossier geopend en zouden me op de hoogte houden. Dat is nu anderhalve week geleden, sindsdien niets meer gehoord. Van De Lijn kreeg ik enkel een ontvangstbevestiging, maar nog geen antwoord...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De Lijn nieuws

Bericht door overweg13 »

Ik kan maar niet begrijpen dat mensen zich hieraan laten vangen. (Ik snap dat trouwens ook niet van reizigers die nog een biljet in bus of tram kopen, maar daar kan blote onwetendheid aan de basis liggen.) Maar blijkbaar is het OV hier zo goedkoop dat de reizigers vermijdbare extra kosten met de glimlach betalen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Henk »

overweg13 schreef:Ik kan maar niet begrijpen dat mensen zich hieraan laten vangen. (Ik snap dat trouwens ook niet van reizigers die nog een biljet in bus of tram kopen, maar daar kan blote onwetendheid aan de basis liggen.) Maar blijkbaar is het OV hier zo goedkoop dat de reizigers vermijdbare extra kosten met de glimlach betalen.
Als je onverwachts de bus moet nemen en geen mogelijkheid hebt om een ticketje of lijnkaart in voorverkoop te halen... Of als het geen zin heeft om een lijnkaart te kopen omdat je maar heel uitzonderlijk de bus neemt... In mijn geval: ik krijg een abonnement, maar ik moet er in januari even op wachten. Een lijnkaart heeft dan geen zin, want dan ligt hij er weer een jaar verder ongebruikt bij.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De Lijn nieuws

Bericht door overweg13 »

Henk schreef:
overweg13 schreef:Ik kan maar niet begrijpen dat mensen zich hieraan laten vangen. (Ik snap dat trouwens ook niet van reizigers die nog een biljet in bus of tram kopen, maar daar kan blote onwetendheid aan de basis liggen.) Maar blijkbaar is het OV hier zo goedkoop dat de reizigers vermijdbare extra kosten met de glimlach betalen.
Als je onverwachts de bus moet nemen en geen mogelijkheid hebt om een ticketje of lijnkaart in voorverkoop te halen... Of als het geen zin heeft om een lijnkaart te kopen omdat je maar heel uitzonderlijk de bus neemt... In mijn geval: ik krijg een abonnement, maar ik moet er in januari even op wachten. Een lijnkaart heeft dan geen zin, want dan ligt hij er weer een jaar verder ongebruikt bij.
Wel ja, maar dat is waarschijnlijk toch niet de situatie van al die reizigers die ik met hun gsm zie zwaaien bij het instappen. Ik zie dat soms aan het station van Halle: als je dan weet dat daar binnen wandelafstand 4 voorverkooppunten zijn, dan stel ik me daar vragen bij...
Met vriendelijke groet

overweg13
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

Een sms is toch soms goedkoper?
Vanaf dat het meer dan twee zones is betaal je met je lijnkaart 1,60 dacht ik. Een sms kost 1.30 cent plus 0.15 cent transactiekosten, dat maakt 1.45. Dus sms is wel degelijk goedkoper als je meer dan 2 zones moet doen, zolang het binnen een uur blijft (waar de kans wel heel groot op is).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De Lijn nieuws

Bericht door overweg13 »

bobke schreef:Een sms is toch soms goedkoper?
Vanaf dat het meer dan twee zones is betaal je met je lijnkaart 1,60 dacht ik. Een sms kost 1.30 cent plus 0.15 cent transactiekosten, dat maakt 1.45. Dus sms is wel degelijk goedkoper als je meer dan 2 zones moet doen, zolang het binnen een uur blijft (waar de kans wel heel groot op is).
Dat is tegen de geest van het systeem: net zoals bij de kaarten hanteert De Lijn een systeem voor korte en lange afstanden. Dat probeert men op te vangen met die uurgrens. En dat lukt inderdaad niet altijd even goed. In bepaalde gevallen zal de sms inderdaad goedkoper zijn, al zal de reiziger globaal wel meer betalen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Asterix »

Henk schreef:
overweg13 schreef:Ik kan maar niet begrijpen dat mensen zich hieraan laten vangen. (Ik snap dat trouwens ook niet van reizigers die nog een biljet in bus of tram kopen, maar daar kan blote onwetendheid aan de basis liggen.) Maar blijkbaar is het OV hier zo goedkoop dat de reizigers vermijdbare extra kosten met de glimlach betalen.
Als je onverwachts de bus moet nemen en geen mogelijkheid hebt om een ticketje of lijnkaart in voorverkoop te halen... Of als het geen zin heeft om een lijnkaart te kopen omdat je maar heel uitzonderlijk de bus neemt... In mijn geval: ik krijg een abonnement, maar ik moet er in januari even op wachten. Een lijnkaart heeft dan geen zin, want dan ligt hij er weer een jaar verder ongebruikt bij.
Klopt. Ik stapte op, tastte in mijn binnenzak en kwam tot de constatatie dat ik mijn abo vergeten was. Dan kan je best snel een sms'je sturen :wink:

overweg13 schreef:
bobke schreef:Een sms is toch soms goedkoper?
Vanaf dat het meer dan twee zones is betaal je met je lijnkaart 1,60 dacht ik. Een sms kost 1.30 cent plus 0.15 cent transactiekosten, dat maakt 1.45. Dus sms is wel degelijk goedkoper als je meer dan 2 zones moet doen, zolang het binnen een uur blijft (waar de kans wel heel groot op is).
Dat is tegen de geest van het systeem: net zoals bij de kaarten hanteert De Lijn een systeem voor korte en lange afstanden. Dat probeert men op te vangen met die uurgrens. En dat lukt inderdaad niet altijd even goed. In bepaalde gevallen zal de sms inderdaad goedkoper zijn, al zal de reiziger globaal wel meer betalen.
Ik vind die uurgrens een pervers systeem. Met al die omwegen die een bus maakt...
Laatst gewijzigd door Asterix op 21 feb 2011, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De Lijn nieuws

Bericht door kika »

overweg13 schreef:
bobke schreef:Een sms is toch soms goedkoper?
Vanaf dat het meer dan twee zones is betaal je met je lijnkaart 1,60 dacht ik. Een sms kost 1.30 cent plus 0.15 cent transactiekosten, dat maakt 1.45. Dus sms is wel degelijk goedkoper als je meer dan 2 zones moet doen, zolang het binnen een uur blijft (waar de kans wel heel groot op is).
Dat is tegen de geest van het systeem: net zoals bij de kaarten hanteert De Lijn een systeem voor korte en lange afstanden. Dat probeert men op te vangen met die uurgrens. En dat lukt inderdaad niet altijd even goed. In bepaalde gevallen zal de sms inderdaad goedkoper zijn, al zal de reiziger globaal wel meer betalen.
Is die uurgrens eigenlijk gebaseerd op de werkelijke of de planmatige reistijd? Bij een rit Brussel - Vlaanderen krijg ik eigenlijk altijd een 2 aangerekend terwijl het meestal geen uur duurt. (Bij mij is het dus een gevalletje onwetendheid, SMS-tickets koop ik sowieso niet omdat ik in België roam).
Trammist

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Trammist »

kika schreef:Is die uurgrens eigenlijk gebaseerd op de werkelijke of de planmatige reistijd? Bij een rit Brussel - Vlaanderen krijg ik eigenlijk altijd een 2 aangerekend terwijl het meestal geen uur duurt. (Bij mij is het dus een gevalletje onwetendheid, SMS-tickets koop ik sowieso niet omdat ik in België roam).
Dat heeft niets te maken met communautair gezever, en biljet 1 of 2 zones kost op het voertuig altijd €2. Een 3+ kaartje kost op het voertuig €3.

Er is trouwens een verschilletje tussen de regelgeving van papieren tickets en sms-tickets. Want als de rit (op hetzelfde voertuig) langer dan 60 minuten duurt mag je de rit gewoon afmaken zonder bij te betalen, maar dat is enkel bij papieren tickets zo. Een papieren ticket wordt immers verkocht met een aantal zones. Met een sms-ticket (60 of 120 minuten) moet je wél een nieuwe sms sturen als je minuten op zijn en je bent er nog niet.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Kristofke »

Jeroen schreef:
Klopt. Ik stapte op, tastte in mijn binnenzak en kwam tot de constatie dat ik mijn abo vergeten was. Dan kan je best snel een sms'je sturen :wink:
Verloren geld, als abonnee mag je je abonnement af en toe eens vergeten. Je moet bij een controle dan achteraf wel langs een Lijnwinkel om te laten bevestigen dat je een abonnement hebt en je zaak te laten regulariseren. Kan ook zijn dat je dat intussen enkel nog schriftelijk kan doen.

EDIT: uit de folder boetes:
Abonnement, verminderingskaart of identiteitsbewijs niet bij?

Het controlepersoneel kan niet weten of u een abonnement of verminderingskaart heeft en zal een PV opstellen. De eerste twee keer binnen de twaalf maanden kijken we zo’n vergetelheid door de vingers, op voorwaarde dat u op het moment van de controle ook echt abonnee of titularis van de verminderingskaart bent.

U hebt uw abonnement van De Lijn niet bij?

Hebt u een geldige Buzzy Pazz of Omnipas? Zeg dat tegen de controleur. Hij zal dit noteren op het PV, zodat onze dienst Administratieve Boetes dit kan nakijken. Hebt u het niet gemeld aan de controleur? Breng dan onze dienst Administratieve Boetes zo snel mogelijk op de hoogte. Voeg bij uw brief of elektronische reactie een duidelijk leesbare kopie van uw abonnement en identiteitskaart.

Als u inderdaad abonnee bent, seponeren we het PV en krijgt u geen boete. U krijgt hiervan een schriftelijke bevestiging. Hebt u geen geldig abonnement op het moment van de controle, dan krijgt u een boete. U ontvangt dan een brief met een overschrijvingsformulier en moet de boete binnen de dertig dagen betalen.
De aandacht om opgeschreven te worden is natuurlijk wel minder ;)
Plaats reactie