De Lijn nieuws
Re: De Lijn nieuws
Provincie onderzoekt doortrekken Vlaamse kusttram naar West-Zeeuws-Vlaanderen
12 april 2011
CADZAND-BAD - Het dagelijks provinciebestuur gaat onderzoeken of de kusttram langs de Vlaamse kust doorgetrokken kan worden naar West-Zeeuws- Vlaanderen.
Dat staat in het coalitieprogramma van het nieuwe college van Gedeputeerde Staten. De eventuele komst van de tram moet het toerisme in de gemeente Sluis een impuls geven. De Vlaamse kusttram rijdt nu tussen Knokke en De Panne en vervoert in de zomer dagelijks 60.000 mensen.
Bron: PZC
12 april 2011
CADZAND-BAD - Het dagelijks provinciebestuur gaat onderzoeken of de kusttram langs de Vlaamse kust doorgetrokken kan worden naar West-Zeeuws- Vlaanderen.
Dat staat in het coalitieprogramma van het nieuwe college van Gedeputeerde Staten. De eventuele komst van de tram moet het toerisme in de gemeente Sluis een impuls geven. De Vlaamse kusttram rijdt nu tussen Knokke en De Panne en vervoert in de zomer dagelijks 60.000 mensen.
Bron: PZC
Re: De Lijn nieuws
De Lijn zet 24 stille hybride bussen in
LEUVEN - Vervoersmaatschappij De Lijn breidt haar buspark uit met 24 milieuvriendelijke hybride bussen. Die worden allemaal in Leuven ingezet. De stad staat hiermee in Vlaanderen op de eerste plaats als het op groene bussen aankomt.
De nieuwe hybride bussen werken met een dieselmotor die elektriciteit opwekt. Telkens wanneer zulke bussen afremmen, komt er energie vrij, die ze kunnen opslaan voor wanneer ze die nodig hebben. Dat brengt een heleboel voordelen met zich mee. 'Het belangrijkste voordeel is dat deze bussen tot twintig procent minder brandstof gebruiken dan een gewone dieselbus. Dat is niet alleen goedkoper, maar heeft ook een positief gevolg voor het milieu', zegt directeur van De Lijn Vlaams-Brabant Francy Peeters. 'Bovendien maakt de technologie veel minder lawaai. Het optrekken aan een halte kan tot drie keer stiller gebeuren.'
Hierdoor is zo'n bus ideaal om door een stad te rijden. De bus moet er vaak remmen en kan dus vaker energie opslaan. Het optrekken maakt minder lawaai. De 24 nieuwe milieuvriendelijke bussen van De Lijn worden dus haast allemaal in Leuven ingezet. Hiermee staat de stad in Vlaanderen op de eerste plaats wat het aantal groene bussen betreft. Momenteel rijden er ook tien in Antwerpen, vijf in Brugge en twintig in Gent.
'In 2009 hebben we de eerste hybride bus in ons wagenpark opgenomen om uit te testen', stelt woordvoerster van De Lijn Vlaams-Brabant Karen Vandenplas. 'Dat viel zo goed mee, dat we een grote bestelling hebben geplaatst. De 24 bussen die we nu hebben, worden in het najaar nog eens uitgebreid met elf extra hybride bussen in de provincie. Globaal gezien beslaan de hybride bussen 3,5% van het wagenpark in Vlaanderen. Onze provincie, en dus zeker Leuven, bereikt de vijf procent.'
De bussen zullen op verschillende lijnen in Leuven ingezet worden. 'Zo is er bijvoorbeeld de drukke lijn2. Hierop reden altijd kleinere citybussen. Maar die bussen zitten vaak overvol, wat niet aangenaam is. Daarom zetten we daar nu ook, op de drukste ritten, grotere hybridebussen in', zegt Peeters.
De bussen zijn een grote investering voor de busmaatschappij. 'Een hybride bus kost vandaag 300.000euro, maar wanneer ze met meer zullen geproduceerd worden in de toekomst, zal die prijs wellicht dalen. Maar door het mindere verbruik verlengt de levensduur van zo'n bus en dat betaalt de investering terug.'
De chauffeurs zullen wel een extra inspanning moeten doen. 'Ze moeten op een correcte manier rijden om het verminderd verbruik eruit te halen. Dat vraagt een zekere routine. Maar ze krijgen voldoende opleiding', stelt Peeters.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=EC392CJR
LEUVEN - Vervoersmaatschappij De Lijn breidt haar buspark uit met 24 milieuvriendelijke hybride bussen. Die worden allemaal in Leuven ingezet. De stad staat hiermee in Vlaanderen op de eerste plaats als het op groene bussen aankomt.
De nieuwe hybride bussen werken met een dieselmotor die elektriciteit opwekt. Telkens wanneer zulke bussen afremmen, komt er energie vrij, die ze kunnen opslaan voor wanneer ze die nodig hebben. Dat brengt een heleboel voordelen met zich mee. 'Het belangrijkste voordeel is dat deze bussen tot twintig procent minder brandstof gebruiken dan een gewone dieselbus. Dat is niet alleen goedkoper, maar heeft ook een positief gevolg voor het milieu', zegt directeur van De Lijn Vlaams-Brabant Francy Peeters. 'Bovendien maakt de technologie veel minder lawaai. Het optrekken aan een halte kan tot drie keer stiller gebeuren.'
Hierdoor is zo'n bus ideaal om door een stad te rijden. De bus moet er vaak remmen en kan dus vaker energie opslaan. Het optrekken maakt minder lawaai. De 24 nieuwe milieuvriendelijke bussen van De Lijn worden dus haast allemaal in Leuven ingezet. Hiermee staat de stad in Vlaanderen op de eerste plaats wat het aantal groene bussen betreft. Momenteel rijden er ook tien in Antwerpen, vijf in Brugge en twintig in Gent.
'In 2009 hebben we de eerste hybride bus in ons wagenpark opgenomen om uit te testen', stelt woordvoerster van De Lijn Vlaams-Brabant Karen Vandenplas. 'Dat viel zo goed mee, dat we een grote bestelling hebben geplaatst. De 24 bussen die we nu hebben, worden in het najaar nog eens uitgebreid met elf extra hybride bussen in de provincie. Globaal gezien beslaan de hybride bussen 3,5% van het wagenpark in Vlaanderen. Onze provincie, en dus zeker Leuven, bereikt de vijf procent.'
De bussen zullen op verschillende lijnen in Leuven ingezet worden. 'Zo is er bijvoorbeeld de drukke lijn2. Hierop reden altijd kleinere citybussen. Maar die bussen zitten vaak overvol, wat niet aangenaam is. Daarom zetten we daar nu ook, op de drukste ritten, grotere hybridebussen in', zegt Peeters.
De bussen zijn een grote investering voor de busmaatschappij. 'Een hybride bus kost vandaag 300.000euro, maar wanneer ze met meer zullen geproduceerd worden in de toekomst, zal die prijs wellicht dalen. Maar door het mindere verbruik verlengt de levensduur van zo'n bus en dat betaalt de investering terug.'
De chauffeurs zullen wel een extra inspanning moeten doen. 'Ze moeten op een correcte manier rijden om het verminderd verbruik eruit te halen. Dat vraagt een zekere routine. Maar ze krijgen voldoende opleiding', stelt Peeters.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=EC392CJR
Re: De Lijn nieuws
Een hele verbetering, zonder twijfel. Ik woon vlak aan een bushalte en het verschil in geluidsproductie van een vertrekkende hybride of gewone bus is enorm.
- Dieselfreak
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De Lijn nieuws
Zou het (her)introduceren van de trolleybus geen beter idee zijn?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: De Lijn nieuws
En hoelang zullen ze blijven rijden? Menig project van milieuvriendelijkere bussen is voortijdig op de plank terecht gekomen, omdat het onderhoud toch wel een pak meer kostte dan ingecalculeerd, etc. Het gaat dan vooral om bussen op aardgas, maar toch.
Re: De Lijn nieuws
In juni 2007 waren er testritten met een waterstofbus tussen Antwerpen en Lier.
Weet iemand of hier plannen uit voortgekomen zijn of dat dit plan volledig is afgeschoten?
Weet iemand of hier plannen uit voortgekomen zijn of dat dit plan volledig is afgeschoten?
Re: De Lijn nieuws
De Lijn werkt aan bestek voor 459 nieuwe bussen
21 mei 2011
De Lijn werkt een bestek uit voor 459 nieuwe bussen. Daarbij onderzoekt de vervoersmaatschappij ook de mogelijkheden van bussen op aardgas. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) gezegd in het Vlaams parlement.
Minister Crevits kreeg donderdag in het Vlaams parlement een pak vragen over een studie van Metaforum, een groep van professoren van de K.U. Leuven. In de studie wordt onder meer aangeraden om in het openbaar vervoer meer gebruik te maken van aardgas. Crevits kreeg dan ook de vraag waarom De Lijn niet rijdt met bussen op aardgas. Volgens de CD&V-minister is er in het verleden bij De Lijn een experiment geweest met aardgasbussen, maar is die piste niet doorgezet.
"In de periode 1995-2003 hebben we in Kortrijk inderdaad een experiment gedaan met vijf bussen op aardgas. De problemen waren niet zozeer technologisch van aard, maar hadden vooral te maken met het prijsverschil tussen diesel en aardgas", verduidelijkt men bij De Lijn. Dat het experiment geen vervolg heeft gekregen, betekent volgens Crevits echter niet dat De Lijn het aardgashoofdstuk definitief heeft afgesloten.
Zo zal De Lijn bij de nieuwe aanbesteding voor 459 bussen "verschillende mogelijkheden, gaande van diesel, hybride tot aardgas, in overweging nemen". Dat betekent ook weer niet dat De Lijn sowieso bussen op aardgas zal bestellen. "Maar we bekijken de mogelijkheden van alle technologieën", bevestigt men bij De Lijn. Wanneer de aanbesteding van de 459 nieuwe bussen zal afgerond zijn en wat de totale waarde ervan zal zijn, is nog onduidelijk.
Bron: Knack
21 mei 2011
De Lijn werkt een bestek uit voor 459 nieuwe bussen. Daarbij onderzoekt de vervoersmaatschappij ook de mogelijkheden van bussen op aardgas. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) gezegd in het Vlaams parlement.
Minister Crevits kreeg donderdag in het Vlaams parlement een pak vragen over een studie van Metaforum, een groep van professoren van de K.U. Leuven. In de studie wordt onder meer aangeraden om in het openbaar vervoer meer gebruik te maken van aardgas. Crevits kreeg dan ook de vraag waarom De Lijn niet rijdt met bussen op aardgas. Volgens de CD&V-minister is er in het verleden bij De Lijn een experiment geweest met aardgasbussen, maar is die piste niet doorgezet.
"In de periode 1995-2003 hebben we in Kortrijk inderdaad een experiment gedaan met vijf bussen op aardgas. De problemen waren niet zozeer technologisch van aard, maar hadden vooral te maken met het prijsverschil tussen diesel en aardgas", verduidelijkt men bij De Lijn. Dat het experiment geen vervolg heeft gekregen, betekent volgens Crevits echter niet dat De Lijn het aardgashoofdstuk definitief heeft afgesloten.
Zo zal De Lijn bij de nieuwe aanbesteding voor 459 bussen "verschillende mogelijkheden, gaande van diesel, hybride tot aardgas, in overweging nemen". Dat betekent ook weer niet dat De Lijn sowieso bussen op aardgas zal bestellen. "Maar we bekijken de mogelijkheden van alle technologieën", bevestigt men bij De Lijn. Wanneer de aanbesteding van de 459 nieuwe bussen zal afgerond zijn en wat de totale waarde ervan zal zijn, is nog onduidelijk.
Bron: Knack
Re: De Lijn nieuws
De trammaatschappij rijd toch al met 10 hybride bussen tussen Borgerhout en het Zuid
Re: De Lijn nieuws
De hybride bussen trekken ook een pak sneller op. Soms moet je je echt vasthouden!
Re: De Lijn nieuws
40 perrons te klein voor supertram
RUZIE OVER KOMST VAN EXTRA LANGE TRAMS NAAR GENT
GENT - Veertig van de zeventig perrons langs tramlijn1 moeten aangepast worden omdat ze te klein zijn voor de nieuwe 'supertrams' van veertig meter lang. Daarbij ook enkele net vernieuwde haltes. De Lijn wil ze de komende jaren allemaal aanpassen.
Tramlijn1 tussen Flanders Expo en Evergem is de drukste tramlijn van heel Vlaanderen en wordt jaar na jaar drukker. De Lijn besliste daarom recent om trams van 44 meter lang aan te kopen. Die zijn een pak langer dan de Hermelijntrams van dertig meter lang die vandaag al in Gent rondrijden, en kunnen 340 reizigers vervoeren in plaats van 250.
De trams zullen in Gent op lijn1 ingezet worden. De Lijn is wel nog op zoek naar een bedrijf dat de nieuwe supertrams zal leveren. Het definitieve model ligt daarom nog niet vast, maar hoe dan ook zullen een pak haltes te klein zijn. De achterste tramdeuren zullen de perrons niet halen.
'Veertig van de zeventig perrons op heel de lijn zullen aangepast moeten worden', zegt Isabelle Colbrandt van De Lijn. 'Daarbij zitten ook enkele perrons die net opnieuw aangelegd zijn (zoals aan de Kortrijksesteenweg en in de Sint-Niklaasstraat). Het gaat om kleine ophogingen en andere aanpassingen die De Lijn zelf zal uitvoeren en bekostigen. De trams zullen ingezet worden begin 2015. Tegen die tijd willen we alle haltes aangepast hebben.'
Overleg
'Deze gigantische meerkost is het gevolg van slecht management bij De Lijn', zegt Sas van Rouveroij (Open VLD). Hij nam De Lijn zwaar op de korrel in de laatste commissie Openbare Werken van het Vlaams Parlement. 'Had De Lijn voor de aankoop van de trams beter overlegd met Gent dan zouden deze aanpassingen niet nodig zijn. Hoe kan het nu dat De Lijn perrons bouwt in de wetenschap dat ze te klein zullen zijn voor de nieuwe trams?'
Minister Crevits gaf toe dat De Lijn beter had moeten overleggen met het Gentse stadsbestuur. Maar volgens De Lijn is dat wel degelijk gebeurd. 'De nieuwe perrons maken deel uit van een grote renovatie van de straten tussen de Korenmarkt en het Sint-Pietersstation. Die was beslist lang voordat er sprake was van langere trams', zegt Isabelle Colbrandt. 'Nu blijkt dat de langere trams er komen, hebben we samen met de stad een inventarisatie gemaakt van de te korte perrons.'
Veel perrons - ook splinternieuwe - moeten aangepast worden want anders zullen, wanneer de nieuwe trams stoppen aan de kop van de perrons, de achterste tramdeuren de perrons niet halen. fvv
Bron: De Gentenaar
RUZIE OVER KOMST VAN EXTRA LANGE TRAMS NAAR GENT
GENT - Veertig van de zeventig perrons langs tramlijn1 moeten aangepast worden omdat ze te klein zijn voor de nieuwe 'supertrams' van veertig meter lang. Daarbij ook enkele net vernieuwde haltes. De Lijn wil ze de komende jaren allemaal aanpassen.
Tramlijn1 tussen Flanders Expo en Evergem is de drukste tramlijn van heel Vlaanderen en wordt jaar na jaar drukker. De Lijn besliste daarom recent om trams van 44 meter lang aan te kopen. Die zijn een pak langer dan de Hermelijntrams van dertig meter lang die vandaag al in Gent rondrijden, en kunnen 340 reizigers vervoeren in plaats van 250.
De trams zullen in Gent op lijn1 ingezet worden. De Lijn is wel nog op zoek naar een bedrijf dat de nieuwe supertrams zal leveren. Het definitieve model ligt daarom nog niet vast, maar hoe dan ook zullen een pak haltes te klein zijn. De achterste tramdeuren zullen de perrons niet halen.
'Veertig van de zeventig perrons op heel de lijn zullen aangepast moeten worden', zegt Isabelle Colbrandt van De Lijn. 'Daarbij zitten ook enkele perrons die net opnieuw aangelegd zijn (zoals aan de Kortrijksesteenweg en in de Sint-Niklaasstraat). Het gaat om kleine ophogingen en andere aanpassingen die De Lijn zelf zal uitvoeren en bekostigen. De trams zullen ingezet worden begin 2015. Tegen die tijd willen we alle haltes aangepast hebben.'
Overleg
'Deze gigantische meerkost is het gevolg van slecht management bij De Lijn', zegt Sas van Rouveroij (Open VLD). Hij nam De Lijn zwaar op de korrel in de laatste commissie Openbare Werken van het Vlaams Parlement. 'Had De Lijn voor de aankoop van de trams beter overlegd met Gent dan zouden deze aanpassingen niet nodig zijn. Hoe kan het nu dat De Lijn perrons bouwt in de wetenschap dat ze te klein zullen zijn voor de nieuwe trams?'
Minister Crevits gaf toe dat De Lijn beter had moeten overleggen met het Gentse stadsbestuur. Maar volgens De Lijn is dat wel degelijk gebeurd. 'De nieuwe perrons maken deel uit van een grote renovatie van de straten tussen de Korenmarkt en het Sint-Pietersstation. Die was beslist lang voordat er sprake was van langere trams', zegt Isabelle Colbrandt. 'Nu blijkt dat de langere trams er komen, hebben we samen met de stad een inventarisatie gemaakt van de te korte perrons.'
Veel perrons - ook splinternieuwe - moeten aangepast worden want anders zullen, wanneer de nieuwe trams stoppen aan de kop van de perrons, de achterste tramdeuren de perrons niet halen. fvv
Bron: De Gentenaar
Re: De Lijn nieuws
Is dat geen erg strakke deadline die bij voorbaat al gedoemd is om niet gehaald te worden? Of alleen tegen zeer grote meerprijs?bobke schreef:De Lijn is wel nog op zoek naar een bedrijf dat de nieuwe supertrams zal leveren.
[...]De trams zullen ingezet worden begin 2015. Tegen die tijd willen we alle haltes aangepast hebben.'
Re: De Lijn nieuws
"Het gaat om trams van 44 meter die 340 reizigers kunnen vervoeren. Ter vergelijking: de huidige Hermelijntrams in Antwerpen en Gent zijn zo'n 30 meter lang en kunnen 250 reizigers vervoeren."
Wat ik echter wel niet begrijp, dat er gemiddeld op de nieuwe trams minder mensen per m² kunnen. Terwijl ik juist zou denken dat het omgekeerde zou zijn omdat in die 14m langer geen verlies aan stuurposten is.
Wat ik echter wel niet begrijp, dat er gemiddeld op de nieuwe trams minder mensen per m² kunnen. Terwijl ik juist zou denken dat het omgekeerde zou zijn omdat in die 14m langer geen verlies aan stuurposten is.
Re: De Lijn nieuws
Ik weet dat er jarenlang uitgegaan is van 6 personen per m² om de maximumcapaciteit te bereken en tegenwoordig slechts 4, maar ik weet niet of dat het verschil verklaart.bobke schreef:"Het gaat om trams van 44 meter die 340 reizigers kunnen vervoeren. Ter vergelijking: de huidige Hermelijntrams in Antwerpen en Gent zijn zo'n 30 meter lang en kunnen 250 reizigers vervoeren."
Wat ik echter wel niet begrijp, dat er gemiddeld op de nieuwe trams minder mensen per m² kunnen. Terwijl ik juist zou denken dat het omgekeerde zou zijn omdat in die 14m langer geen verlies aan stuurposten is.
Anderzijds blijft 340 reizigers op een tram van 44 meter wel bijzonder veel. De T4000 van de MIVB is bijna exact even lang en de totale capaciteit is ongeveer 250 personen, weliswaar met 4 personen per m². Ik heb dus de indruk dat De Lijn nog steeds van 6 per m² blijft uitgaan.
Re: De Lijn nieuws
In Brussel laten ze het "breder" hangen, passen er minder op een m2, niet onlogisch.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De Lijn nieuws
En de trams zijn breedspoor. Ik weet niet wat hun gabarit is, maar het zou kunnen dat de Brusselse breder zijn. Dat ik in elk geval de indruk die ik krijg.