Pagina 10 van 15

Re: De Lijn nieuws

Geplaatst: 16 mei 2012, 14:46
door K V B
Shrek schreef:
kika schreef:De Lijn Nieuws: snelbussen uit Limburg naar/van Brussel (lijn 178, 179) en Antwerpen (68) worden geschrapt. Hoewel ik ze nooit nam, vond ik die altijd wel bijzonder.
Ik vind het jammer dat ze geschrapt worden, al begrijp ik goed dat er iets moest gebeuren.
1€60 van Brussel naar Bocholt is gewoon veel te goedkoop, dat kan iedereen wel berekenen. Maar in plek van halsstarrig vast te houden aan het standaard tarief had men misschien een speciaal tarief voor de snelbussen kunnen invoeren. Ik ben er zeker van dat de gebruikers liever wat meer zouden betalen dan geen bus meer te hebben :roll:
Da's inderdaad de kern van het probleem. De Lijn is gewoon te goedkoop. Dan kan je geen kwaliteit leveren...

Het zou mijns inziens best zinvol zijn om een netwerk van snelbussen te hebben dat mazen in het spoorwegnet dicht, en dat een op afstand gebaseerd tarief heeft vergelijkbaar met dat van de NMBS.

Re: De Lijn nieuws

Geplaatst: 16 mei 2012, 15:00
door profke
ik kon "indertijd" gratis rijden met de trein (papa werkte bij overheid)

en toch nam ik die betalende sneldienst op zondagavond.

ik betaalde toen (als student !!! ) in belgisch geld, +/- 100 befr enkele rit.
en die was het waard.

een hoger tarief was dus een betere oplossign geweest ja

Re: De Lijn nieuws

Geplaatst: 16 mei 2012, 15:18
door kika
Dus het oude studententarief was 2,47€ + inflatie (=2,85€?) en vandaag is het 1,60?? Begrijpen doe ik het niet.

Re: De Lijn nieuws

Geplaatst: 17 mei 2012, 10:34
door dekooiker
Dat is nu het probleem van De Lijn: er valt niet veel aan te begrijpen.
Eerst geeft men 65+ een gratis pas.
Dan ziet men dat er veel volk op de bus zit.
Gevolg: méér bussen, hoe meer hoe liever.
Het verband tussen het gratis rijden en de noodzaak om meer materiaal in te zetten schijnt de politiek en De Lijn te ontgaan.
Ook beseffen ze niet dat een gratis abonnement (dat weliswaar aan De Lijn betaald wordt) een lawine in gang zet: de inkomsten zijn in verhouding veel lager geworden dan de uitgaven door het extra materiaal.
Neem het gratis vervoerbewijs af en we zitten met een dekkingsgraad die meteen heel wat hoger zit.
Na de afschaffing van de onnodige ritten.

Punt is dat men eerst het gratis rijden moet bannen en dan snoeien in het net.

Re: De Lijn nieuws

Geplaatst: 17 mei 2012, 10:53
door Shrek
dekooiker schreef:Dat is nu het probleem van De Lijn: er valt niet veel aan te begrijpen.
Eerst geeft men 65+ een gratis pas.
Dan ziet men dat er veel volk op de bus zit.
Gevolg: méér bussen, hoe meer hoe liever.
Het verband tussen het gratis rijden en de noodzaak om meer materiaal in te zetten schijnt de politiek en De Lijn te ontgaan.
Ook beseffen ze niet dat een gratis abonnement (dat weliswaar aan De Lijn betaald wordt) een lawine in gang zet: de inkomsten zijn in verhouding veel lager geworden dan de uitgaven door het extra materiaal.
Neem het gratis vervoerbewijs af en we zitten met een dekkingsgraad die meteen heel wat hoger zit.
Na de afschaffing van de onnodige ritten.

Punt is dat men eerst het gratis rijden moet bannen en dan snoeien in het net.
Ik denk dat het snoeien in zo'n situatie nog wel meevalt hoor. Volgens mij willen een hoop senioren gerust enkele tientallen euros neertellen voor een jaarabonnement. Het aantal reizigers zal niet sterk dalen, maar de inkomsten zullen wel beduidend hoger liggen. De bussen kunnen dan blijven rijden :wink:

Re: De Lijn nieuws

Geplaatst: 17 mei 2012, 12:39
door Asterix
dekooiker schreef:Na de afschaffing van de onnodige ritten.
Bestaan die nog, die "onnodige ritten"?

Re: De Lijn nieuws

Geplaatst: 29 mei 2012, 16:50
door bobke90
Bus en tram duurder door verlies bij De Lijn


Vervoermaatschappij De Lijn heeft vorig jaar 19 miljoen euro verlies gemaakt. Dus moet het bedrijf maatregelen nemen: volgend jaar gaan de tarieven voor bus en tram omhoog. En er komen strengere controles op zwartrijden, om ook daar meer inkomsten uit te halen. Maar de directie wil niet besparen op veiligheid.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 9_00167232

Re: De Lijn nieuws

Geplaatst: 03 jul 2012, 19:15
door L29&15
Goeden avond,

De lijn snoeit in haar aanbod. Zo te zien in wat ik vaststel rationaliseert zij ook in de omloop van het materieel. Hierdoor wordt de "spiltijd" niet meer gerespecteerd. Een voorbeeld.
Lijn 150 en 152 Lier - Herentals
Nu: vertrek Lier 150: x.05 aankomst Herentals: x.45 rijdt dan naar Westerlo V: x.53
152: x.55 x.30
Vertrek Herentals resp.: x.15 (150) en x.30.

Vanaf 01 september rijdt 152 nog tot Grobbendonk en keert er na 10 min stilstand terug naar Lier; vanaf Grobbendonk Lindekens op de dienstregeling van de huidige 150.
De 150 verschuift wat betreft Herentals - Lier een halfuur waardoor er slechts een kort oponthoud in Herentals is. Aansluitingen die men in de ene richting heeft, hebben in de andere richting een extra wachttijd van 30 min.

Een ander vb: De nieuwe sneldienst (429) Herentals - Antwerpen zal in Herentals vertrekken om x.24 en aankomen om x.17.
Vanuit Olen of Larum (Lijn 15b Limburg!!) haalt de snelbus 429 niet meer (aankomst Herentals doorgaans x.30). Omgekeerd nog wel A x.17 V -> Geel: x.30 doorgaans).
Er is wel snelbus 427 om x.54.

Re: De Lijn nieuws

Geplaatst: 06 aug 2012, 21:49
door bobke90
Tien nieuwe supertrams voor Gent
GENT - De Lijn heeft tien nieuwe extra lange trams besteld om in te zetten op lijn 1 in Gent. Dat heeft Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) maandag bekend gemaakt. De trams zullen 42,5 meter lang zijn, ruim tien meter langer dan de huidige hermelijntrams die in de stad rond rijden. In het najaar van 2014 zullen ze ingezet worden. Tien hermelijntrams worden doorgeschoven naar lijnen 4 en 21-22 en tien oude trams worden van het Gentse net genomen.
"De Vlaamse regering heeft de aankoop van 48 trams voor De Lijn goedgekeurd", klinkt het in een persbericht. "Het gaat om 20 lange lagevloertrams voor Antwerpen en Gent en 28 lagevloertrams van de nieuwste generatie voor Antwerpen. Goed voor een investering van 128,6 miljoen euro. Dit is de grootste aankoop van trams ooit door De Lijn."

"De investering is goed voor een verhoging van de capaciteit met 9 358 plaatsen. De opdracht is toegewezen aan de constructeur Bombardier. De nieuwe trams verschijnen vanaf het najaar van 2014 op de sporen."

Perrons

"De 48 trams zijn de eerste schijf van een bestelling van 88 trams. Ze worden ingezet voor de uitbreiding van het net en vervangen ook een aantal oude PCC-trams. Omdat 20 trams groter zijn dan de huidige Hermelijntrams en PCC-trams, neemt de capaciteit toe. In Gent zal de vervoermaatschappij door de levering van 10 nieuwe trams evenveel PCC’s uit dienst nemen."

"De lange lagevloertrams tellen zeven wagendelen en meten 42,7 meter. Ze zijn twee wagendelen of een derde (11,2 meter) langer dan hun kleinere broers. Daardoor kan één lange tram veertig procent meer reizigers meenemen dan de huidige Hermelijntram. Enkele Gentse perrons moeten aangepast worden aan de lange trams. De Lijn neemt de kosten voor haar rekening, in nauw overleg met de stad Gent."

Rolstoelgebruikers

"Door hun lage vloer zijn de nieuwe trams overal goed toegankelijk. Ze hebben één tot twee plaatsen voor rolstoelgebruikers vlakbij de stuurpost van de chauffeur. Daarnaast is er ruimte om fietsen en kinderwagens te stallen en bagage op te bergen. Aan alle deuren is er een intercom voor contact met de trambestuurder. Om veiligheidsredenen zijn alle trams uitgerust met camerabewaking en hebben ze een softfront. De tram geeft ook een heel ruime indruk doordat de grote ramen veel licht binnenlaten."

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits: “In de beheersovereenkomst tussen de Vlaamse regering en De Lijn zijn er een aantal doelstellingen opgenomen. Deze grootste bestelling ooit van nieuwe trams verhoogt het comfort van en de toegankelijkheid voor de reizigers. De Lijn maakt door de nieuwe trams ook werk van een meer efficiënt, duurzaam aanbod van hoogwaardig openbaar vervoer.”
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 120806_112

Re: De Lijn nieuws

Geplaatst: 06 aug 2012, 21:56
door Dieselfreak
De lange lagevloertrams tellen zeven wagendelen en meten 42,7 meter.
Dat betekent dat elk wagendeel maar 6 meter lang is. Is dat niet heel kort?

Re: De Lijn nieuws

Geplaatst: 06 aug 2012, 22:05
door Steve
Dieselfreak schreef:
De lange lagevloertrams tellen zeven wagendelen en meten 42,7 meter.
Dat betekent dat elk wagendeel maar 6 meter lang is. Is dat niet heel kort?
Nee, dat valt goed mee (uiteraard is niet elk deel gemotoriseerd). Kijk maar naar de T4000 die bij de MIVB rondrijdt en die kennelijk sterk zal lijken op deze nieuwe trams.

Re: De Lijn nieuws

Geplaatst: 06 aug 2012, 23:40
door groentje
Een tram moet bovendien scherpe bochten kunnen nemen. Met meerdere kleine delen kan je dat makkelijker dan met een groot stuk.

Re: De Lijn nieuws

Geplaatst: 06 aug 2012, 23:48
door dentheo
Wordt dat dan Cobra of Flexcity reeks ? Waarschijnlijk laatste, die nu ook voor Zürich gemaakt worden ?

Re: De Lijn nieuws

Geplaatst: 07 aug 2012, 09:27
door nmbs820
Ik vind die trams er mooi uitzien, alleen jammer dat het nog zo lang wachten is. :)
Zullen er dan nieuwe tramlijnen in Gent en Antwerpen zijn anders zullen ze toch met teveel trams zitten?
Of zullen ze PCC's aan de kant schuiven?

Re: De Lijn nieuws

Geplaatst: 07 aug 2012, 12:10
door K V B
dentheo schreef:Wordt dat dan Cobra of Flexcity reeks ? Waarschijnlijk laatste, die nu ook voor Zürich gemaakt worden ?
Voor Zürich heeft Bombardier de Cobra gebouwd, maar die is korter, en specifiek op Zürich toegesneden. En die levering is voor zover ik weet afgesloten, en wie daar de volgende reeks mag leveren is nog niet geweten.
De beelden in het Nieuwsblad laten echter wel een te korte tram zien. Een Flexity van 42m heeft 8 assen... Een vergelijkbaar model rijd momenteel in Geneve rond. Dat type ss ook een tweerichtingstram op smalspoor...