De Lijn nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
apestaart
Berichten: 293
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: De Lijn nieuws

Bericht door apestaart » 10 aug 2012, 14:25

Aangezien lijn 4 vanaf 1 december grotendeels lijn 8 zal vervangen en dus een zeer lange lijn zal worden, zou deze lijn best in aanmerking komen om hermelijnen in te zetten en indien dat niet mogelijk zal zijn, dat men tenminste gekoppelde PCC's inzet, want alleen enkele PCC's inzetten zal om problemen vragen.


wbrm
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: De Lijn nieuws

Bericht door wbrm » 10 aug 2012, 16:02

Vergeet lijn 9 niet, die zal de toekomstige lijn 4 tussen Berchem en Groenplaats (nu lijn 8 ) ontlasten.

Deef32

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Deef32 » 10 aug 2012, 19:53

apestaart schreef:
Deef32 schreef:En ik hoop dat men dan ook frequenter een HermeLijn op tramlijn 12 gaat inzetten. In de ochtend- en avondspits zijn de PCC's op die lijn (trouwens de oudste van DL Antwerpen, lijkt me) net sardienendozen, vooral het traject van het centraal station naar de Bolivarplaats (justitiepaleis).
Daar zou ik niet teveel op rekenen, in het beste geval zullen ze op lijn 12 gekoppelde PCC's inzetten en dan zult ge al mogen blij zijn; en dan nog: men doet dat alleen als er drukkere evenementen zijn.
Was eigenlijk een suggestie/verzuchting voor persoonlijk gemak, want ik ben dus een dagelijkse gebruiker van deze lijn :wink:

Deef32

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Deef32 » 26 aug 2012, 16:24

Sinds tramlijn 15 naar Boechout rijdt sinds 13/08/2012 heb ik opgemerkt dat er terug gekoppelde PCC-trams in omloop zijn op die lijn. Zijn dat aanvullende tramstellen, of is er een bepaalde verandering doorgevoerd?

Nog een opmerking, (bus)nummer 14 is opgeheven. Misschien al vrijgehouden voor een nieuwe tramverbinding??? :wink:

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9369
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Shrek » 26 aug 2012, 19:20

Deef32 schreef:Nog een opmerking, (bus)nummer 14 is opgeheven. Misschien al vrijgehouden voor een nieuwe tramverbinding??? :wink:
Er zijn gewoon veel stadslijnen verdwenen, de stadslijnen hebben altijd lage nummers, daarom dus dat die "vrijkomen".

dekooiker
Berichten: 1432
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: De Lijn nieuws

Bericht door dekooiker » 27 aug 2012, 13:12

Het lijnnummer verdwijnt op 1 september er dan zal de lijn naar Vremde als lijn 51 rijden.
Nummer 14 verdwijnt en wordt niet hergebruikt voor een andere verbinding.
De trein.
Alleen voor durvers.

Laurenske

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Laurenske » 28 aug 2012, 11:01

Deef32 schreef:Sinds tramlijn 15 naar Boechout rijdt sinds 13/08/2012 heb ik opgemerkt dat er terug gekoppelde PCC-trams in omloop zijn op die lijn. Zijn dat aanvullende tramstellen, of is er een bepaalde verandering doorgevoerd?
De koppelstellen reden al voor de verlenging ook op lijn 15. Dat men hen nu nog doet verbaasd me eigenlijk, want T15 heeft natuurlijk extra reizigers van Boechout én van het traject dat T7 tijdelijk niet meer bediend. Maar natuurlijk zijn de noden overal hoog, lijn 3,5,10 en 15 zijn lijnen die altijd met een HermeLijn zouden gereden moeten worden, maar zelfs daar zijn er niet genoeg voor. En in September gaat het zeker niet beteren. De Hermelijnen komen wel van de kust terug, maar zelfs met de 13 nieuwe gaat het nog voor problemen zorgen. Want dan komt lijn 4 en 9 er, en die hebben Hermelijnen nodig. Enkele koppelstellen van lijn 11 zullen wel vrijkomen, maar daar zijn we natuurlijk niet veel mee.

Dus geen aanpassing, wel een Hermelijn tekort.
Deef32 schreef:Nog een opmerking, (bus)nummer 14 is opgeheven. Misschien al vrijgehouden voor een nieuwe tramverbinding??? :wink:
We hebben nog genoeg opties, hé! T1,8,13 en 14 zijn ook nog vrij ;)

antwerpenaar
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 mar 2008, 20:30

Re: De Lijn nieuws

Bericht door antwerpenaar » 29 aug 2012, 16:43

In de zomer leent Antwerpen hermelijnen uit aan de kust.Zou het technisch mogelijk zijn dat in het laagseizoen (van oktober tot maart/april) BN-trams van de kust in Antwerpen zouden rijden ?

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4157
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Steve » 29 aug 2012, 17:03

antwerpenaar schreef:In de zomer leent Antwerpen hermelijnen uit aan de kust.Zou het technisch mogelijk zijn dat in het laagseizoen (van oktober tot maart/april) BN-trams van de kust in Antwerpen zouden rijden ?
Lijkt om heel veel redenen erg moeilijk tot onmogelijk, alleen al de breedte: 2,50 m voor een BN tegenover 2,30 m voor een Hermelijn (en die laatste is al ietsje breder dan de PCC met z'n 2,20 m...). Op nieuwe trajecten zal die breedte wel geen onoverkomen probleem vormen (worden tegenwoordig bijna altijd op 2,60 m berekend), maar op oude trajecten daarentegen...

Thalys 9409

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Thalys 9409 » 29 aug 2012, 21:41

BN-serie 60xx heeft geen automatische remming voor premetro en op de straatlijntjes zoals de L4-7-8-11-12 zit je met smalle straatjes en korte bochten

nmbs820

Re: De Lijn nieuws

Bericht door nmbs820 » 31 aug 2012, 08:30

Korte bochten heb je aan de kust ook, denk maar in Nieuwpoort waar al ongevallen gebeurd zijn. :wink:
Ik heb dinsdag trouwens al de vrachtwagen met aanhangplaat zien staan in Oostende om al Hermelijntrams over te brengen.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20556
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Steven » 31 aug 2012, 10:17

korte bochten gaat verder als rails alleen hoor, de bovenleiding en andere infra rond die boog moeten allemaal aangepast zijn aan het vrijruimteprofiel van die trams. Her komt dus soms echt aan op een cm. Is bij een trein trouwens ook zo.

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke » 22 dec 2012, 16:04

Heeft iemand nog recent nieuws vernomen over die nieuwe trams van De Lijn die ze zouden gekocht hebben aan Bombardier (Flexity 2)? Of meer weet over het orderboek :)

Laurenske

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Laurenske » 23 dec 2012, 10:07

Geen extra nieuws tot nu toe. Op het internet doet het gerucht wel de ronde dat de trams nog niet gekocht zouden zijn, maar dat er enkel een intentie tot kopen zou getekend zijn. Dat kan verklaren waarom er nog altijd geen bericht op Bombardiers website staat. Normaal gezien zouden de nieuwe stellen dus eind 2014 in Gent moeten aankomen, en begin 2015 in 't stad.

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke » 06 feb 2013, 13:32

'Grootste investering van De Lijn ooit'

Vervoersmaatschappij De Lijn schaft 386 nieuwe bussen aan voor een recordbedrag van 93 miljoen euro. Dat besliste de Vlaamse regering. Daarmee wordt tegemoetgekomen aan de verzuchtingen van de Vlaamse busindustrie.
Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) gaat het om 'de grootste investering van De Lijn ooit'. Onder de 386 nieuwe bussen zijn er er 'slechts' 160 bussen besteld bij de Franse busbouwer Irisbus.

Volgens Vlaams minister-president Kris Peeters is er met de busbestelling gezorgd voor een 'evenwichtig verhaal'. Bovendien is met de bestelling van de hybride bussen volgens Peeters een serieuze stap richting toekomst gezet.

Crevits komt met de bestelling tegemoet aan de verzuchtingen van de Vlaamse busbouwers Van Hool en VDL. Enige tijd geleden ontstond er immers een polemiek rond die busbestelling toen bleek dat bij het Franse Irisbus een order geplaatst zou worden voor 237 bussen, tot grote consternatie van de Vlaamse busindustrie.

Dat gaat nu dus niet door en de Vlaamse busbouwers krijgen een groter deel van de koek. Samen mogen ze nu 103 bussen bouwen. Van Hool mag nu 35 bussen leveren, waarvan 5 waterstofbussen en 3 elektrische bussen. VDL Roeselare mag nu 68 bussen bouwen, waarvan 41 extra microbussen.

Er volgt nog een aanbesteding voor 123 hybride bussen. Dat alles is samen goed voor 386 bussen.

Momenteel telt De Lijn ongeveer 2.000 bussen. Daarvan wordt een vijfde - de meest vervuilende en minst zuinige bussen - nu met de nieuwe bestelling vervangen. Aan de investering hangt een prijskaartje van 93 miljoen euro, de grootste bestelling ooit van De Lijn.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 130206_037

Wat een warboel die orders, ipv één grote order om zo goedkope mogelijke bussen te verkrijgen (=massaproductie). 5 waterstof? :shock: :shock: Wat is de bedoeling daarvan? ( ze hebben toch eens een test gedaan met zo'n waterstofbus, maar die was negatief dacht ik)

Plaats reactie