MIVB nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
trainlovertje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: MIVB nieuws

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 18 jan 2024, 20:29
trainlovertje schreef: 30 dec 2023, 13:50 Betreffende de komst van de luchthaventram:
- Lijn 22 wordt geïntroduceerd: Rogier - Eurocontrol via Meiser (later verder naar Brussels Airport)
Bedankt, maar heb je ergens een bron (uitspraak van MIVB?) die expliciet zegt dat het lijnnummer 22 zal zijn die later naar de luchthaven zal rijden, of is het net zoals bij mij een veronderstelling?
(Reden: titelkeuze pagina voor op Wikipedia).
Neen dat niet, alleen het geciteerde BRUZZ artikel. Maar ik heb altijd horen vallen dat de luchthaventram naar Brussel-Noord zou rijden, zoals destijds de plannen voor het Brabantnet voorschreven. Dan kan het maar één lijn zijn, lijkt mij.

Wat ikzelf nog zie gebeuren bij dit plan:
Tramlijn 62 en 22 zullen exact hetzelfde traject hebben tussen Liedts en Eurocontrol, en met tram 55 zullen er dus drie lijnen rijden tussen Liedts en Da Vinci. Het zou me niet verbazen als het bestaande traject van lijn 55 na indienstname van metrolijn 3 dan nog gebruikt zal worden door bvb tram 62 van Da Vinci tot Liedts om aan de wensen van de tegenstanders van de metro (= voorstanders van de tram) tegemoet te komen. Misschien dat er daarom een extra lijn naar Eurocontrol wordt toegevoegd ipv de bestaande lijn aan te passen... Over het nut van de nieuwe metro (t.o.v. de kosten) kan je je dan zeker vragen stellen, maar dat is zelfs nu al het geval.
joverwimp
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: MIVB nieuws

Bericht door joverwimp »

groentje schreef: 30 dec 2023, 14:09 Dit is al een iets duidelijkere uitleg dan in het artikel, bedankt. Een plannetje zou handig geweest zijn... Ik kan ook geen informatie erover vinden op de website van de MIVB, dus waarom communiceren als je de informatie niet zelf hebt? Een (zeldzaam) minpuntje voor de MIVB-persdienst.
Plannetje: https://mivbstories.be/6-nieuwigheden-d ... =nieuw2024
Bijlagen
tram map.jpg
joverwimp
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: MIVB nieuws

Bericht door joverwimp »

De MIVB controleerde het afgelopen jaar maar liefst 1,4 miljoen reizigers op zijn net, van wie er 72.651 een boete kregen voor het niet kunnen voorleggen van een geldig vervoersbewijs. Dat zijn er 4.866 meer dan het jaar voordien, of een stijging van 7 procent. Het grootste aandeel boetes waren boetes van 107 euro voor een eerste overtreding (54.459), terwijl 17.967 recidivisten een boete van 212 euro kregen en 225 reizigers 408 euro moesten ophoesten voor het bezit van een vervalst vervoersbewijs.

Volgens de MIVB worden 40 procent van de uitgeschreven boetes rechtstreeks betaald. Een kleine 10 procent wordt geïnd via een gerechtsdeurwaarderskantoor. De helft wordt dus nooit betaald.

'(https://www.bruzz.be/actua/mobiliteit/m ... 2024-02-16)
joverwimp
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: MIVB nieuws

Bericht door joverwimp »

De MIVB moest in 2023 vaker dan één keer per dag de metro's stilleggen vanwege spoorlopers. Het gaat in totaal om bijna vierhonderd gevallen. Dat is een verdubbeling tegenover vier jaar geleden.
De openbaar vervoermaatschappij ziet een verband met stijging van het aantal daklozen en drugsverslaafden in het metronetwerk.

https://www.bruzz.be/actua/samenleving/ ... newsletter
joverwimp
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: MIVB nieuws

Bericht door joverwimp »

Heel wat Brusselse trams dateren nog van de jaren 70 en zijn dus dringend aan vervanging toe. De MIVB bestelde in Wenen bij fabrikant Alstom 90 nieuwe toestellen van het model TNG of 'Tram Next Generation'.
De nieuwe lichting trams moet in de toekomst de verouderde toestellen vervangen, maar ook de MIVB toelaten om het netwerk verder uit te breiden. Dat komt echter met een fors kostenplaatje: de trams kosten namelijk 3 miljoen euro per stuk (een tram is 30 meter lang) of 100.000 euro per meter tram. Daartegenover staat wel dat de toestellen erg comfortabel zijn, met leren zetels en nephouten handgrepen. Ook zijn in het interieur verschillende art nouveau-elementen verwerkt, waaronder de kenmerkende gouden kleuren.
De MIVB deed de bestelling van de 90 TNG's al in 2018. Ondertussen rijden er ongeveer 12 rond in de stad. Tegen eind 2025 moeten zo'n 60 exemplaren Brussel doorkruisen.
(https://www.bruzz.be/actua/mobiliteit/m ... newsletter)
trainlovertje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: MIVB nieuws

Bericht door trainlovertje »

In het gemeenteblad van Sint-Agatha-Berchem, dat vandaag in de bus viel, stond er iets opmerkelijks: tram 9 en tram 19 zullen hun eindhaltes binnenkort wisselen. Tram 9 wordt vanaf juli Groot-Bijgaarden - Koning Boudewijn en tram 19 Simonis - De Wand.

Als je twee keer nadenkt is dit eigenlijk heel logisch, want op de huidige tramlijn 19 is het gedeelte tussen Groot-Bijgaarden en Simonis een pak drukker dan de rest van de lijn en ook tram 9 is erg druk vooral tussen Simonis en UZ Brussel. Dat wil zeggen dat de huidige tramlijn 9 binnenkort frequenter zal rijden tot aan het UZ Brussel*, met name zo frequent als tramlijn 19 nu rijdt (in de spitsuren om de 4 minuten, ipv om de 6 minuten vandaag).
Het gedeelte van lijn 19 Simonis - De Wand - dat vandaag voor een stuk bediend wordt door bussen owv werken in Jette en door de verlengde tramlijn 62 van Kerkhof van Jette tot De Wand - zal tijden de spits geen verlies in frequentie kennen in vergelijking met de situatie vóór de start van de werken in de Léon Theodorstraat in Jette, omdat sowieso 1 op 2 trams van lijn 19 uit Groot-Bijgaarden Simonis als terminus had en kop maakte aan de wissel net voor de halte Broustin, wat op zich ook weer voor wat oponthoud van tram 9 zorgde.

Als werknemer van het UZ Brussel wonende te Sint-Agatha-Berchem ben ik hier uiteraard tevreden mee, want dat betekent dat ik in de toekomst niet meer hoef over te stappen in Simonis, Broustin of Miroir. :wink:
Alleen kan je je bedenken dat lijn 9 een "CHRONO-lijn" is (dwz een tramlijn die grotendeels op eigen bedding rijdt) en die bedding er niet is vanaf Heilig Hartcollege tot Groot-Bijgaarden. Maar ja, dit hoort eigenlijk geen contra-argument te zijn, want het komt de capaciteit in de wisselzone van Simonis sterk ten goede als men de frequentie richting UZ Brussel wil optrekken.

*Ik heb hierboven vermeld dat er zeker tot UZ Brussel een verhoging van de frequentie op lijn 9 tijdens de spits zou komen. Dat is een persoonlijke beredeneerde gok, omwille van het volgende: men is momenteel een extra wissel aan het bijplaatsen aan het UZ Brussel (aan de noordelijke terminusplaats, waar vandaag slechts 1 tram per dag, enkel op schooldagen, z'n eindhalte heeft) waardoor het tramverkeer is onderbroken tussen UZ Brussel en Koning Boudewijn. Ik vermoed dat deze wissel zal dienen om twee trams achter elkaar in doorschuifsysteem op te kunnen stellen, zoals pakweg aan de eindhalte van tramlijn 4 aan het Noordstation/Thomas of metrolijn 2 aan Simonis/Belgica. Er zal in dit scenario één op twee trams doorrijden tot Koning Boudewijn, omdat dat stuk van de lijn minder druk is en omdat er waarschijnlijk capaciteit te weinig is aan de eindhalte Koning Boudewijn (slechts twee standplaatsen).
Ik heb hierboven dan ook enkel gesproken over de situatie tijdens de spits. Hoe de eigenlijke situatie er uiteindelijk uit zal zien, valt natuurlijk af te wachten, zeker in de daluren.

Na jaaaaren zal er dan geen tram 19 meer tot Groot-Bijgaarden rijden. En zo zie je maar: niets is voor eeuwig.
Plaats reactie