MIVB nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke »

MIVB kan vanaf 2011 fors meer mensen vervoeren op noord-zuidas

BRUSSEL - Vanaf 2011 breidt de MIVB de capaciteit van de noord-zuidas uit. Daarvoor staan de komende weken belangrijke infrastructuurwerken op stapel.
Vanaf 2011 kan de MIVB extra lange trams (bijna 50 meter lang) inzetten op de noord-zuidas.

Garagespoor

'Hierdoor kunnen we liefst 700 extra reizigers per uur vervoeren', zegt An Van hamme, woordvoerster van de Brusselse vervoermaatschappij.

'Dat is belangrijk want momenteel is er vaak tijdens de spitsuren een capaciteitsprobleem op de noord-zuidas.'

Om dat plan te realiseren, staan er de komende weken wel belangrijke werken op stapel. Het zogenoemde garagespoor wordt aangepast. Na de werken kunnen er twee in plaats van één extra lange tram (type T4000) stand-by staan op het reservespoor.

Werken deze zomer

De MIVB maakt van de kalmere zomerperiode ook gebruik om de sporen in de Vooruitgangstraat in Schaarbeek te vernieuwen. Op de kruising tussen de Vooruitgangstraat en de Thomastunnel komen nieuwe sporen. Tramlijnen3, 25, 33, 55 en 94 worden daarvoor in fasen onderbroken vanaf vandaag tot en met 8augustus.

De eerste fase loopt tot en met zondag 18juli. Het verkeer is dan verboden in de Thomastunnel en de Vooruitgangstraat, tussen de ingang van de premetrotunnel en de Thomastunnel.

Als gevolg hiervan is tram3 onderbroken tussen Noordstation en Jules De Trooz. Lijnen25 en 55 zijn beperkt tot Liedts. Tram33 is onderbroken tussen Noord en Liedts. Tram94 wordt onderbroken tussen Jules De Trooz en Liedts. De MIVB zet pendelbussen in.

De tweede fase is gepland van maandag 19juli tot en met zondag 8augustus. De trams rijden dan opnieuw normaal door de Thomastunnel, maar de Vooruitgangstraat blijft afgesloten tussen de toegang naar de premetrotunnel en de Thomastunnel.

Tram 94 rijdt dan opnieuw normaal, maar tram3 wordt onderbroken tussen het Noordstation en Thomas.

Voorts wordt tram25 beperkt tot Liedts en tram33 is onderbroken tussen Noord en Liedts. Tram55 wordt beperkt tot Thomas.

Lijn55 en het gedeelte van lijn3 tussen Esplanade en Thomas vormen samen één lijn tussen Bordet (station) en Esplanade. Ook dan zet de MIVB pendelbussen in.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=A12SU7NO
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke »

Verdubbeling ticketverkoop in MIVB-stations met toegangspoortjes

5 augustus 2010

In de 8 Brusselse metrostations waar de toegangspoortjes zijn geactiveerd is de ticketverkoop verdubbeld. Dat meldt de MIVB donderdag.

De Brusselse vervoersmaatschappij activeerde sinds 5 juli de toegangspoortjes in 8 metrostations. Tegen 2013 moeten de 69 (pre)metrostations over toegangscontrole beschikken. De vervoersmaatschappij greep bewust de kalmere vakantieperiode aan om de reizigers geleidelijk aan het idee te laten wennen dat het ticket of abonnement valideren verplicht is. "De klantenstroom via de toegangsdeurtjes verloopt vlot.

Om tijd te winnen is het zaak dat de klanten hun vervoerbewijs al klaarhouden bij het betreden van het station", aldus de MIVB. De invoering van de toegangscontrole heeft volgens de vervoersmaatschappij twee doelstellingen: het veiligheidsgevoel van de metroreizigers opkrikken en het aantal zwartrijders inperken. Op maandag 9 augustus worden ook in de stations Veeweyde en Kruidtuin de toegangspoortjes geactiveerd.

Bron: Metro Time

Dat betekend dat het zwart rijden toch wel veel groter was dan gedacht en dat het door de toeganspoortjes zwartrijders nu verplicht worden een kaartje te kopen. Jaja, het systeem van toegangspoortjes zal zich snel terugbetalen volgens mij.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MIVB nieuws

Bericht door groentje »

Meer controle had wellicht ook al heel wat geholpen, denk ik. Niet dat er geen controle is (ik heb in mijn 3 jaar Brussel al 1x controle gehad, en een tweede keer een controleploeg op een andere tram zien opstappen), maar dus duidelijk te weinig. Bij De Lijn trouwens ook, hoor.
pietje

Re: MIVB nieuws

Bericht door pietje »

groentje schreef:Meer controle had wellicht ook al heel wat geholpen, denk ik. Niet dat er geen controle is (ik heb in mijn 3 jaar Brussel al 1x controle gehad, en een tweede keer een controleploeg op een andere tram zien opstappen), maar dus duidelijk te weinig. Bij De Lijn trouwens ook, hoor.
tja, maar als je ziet dat bij De Lijn de kostendekking door ticketverkoop minder dan 20% is dan weet je wel waarom ze er niet meer moeite voor doen.
Bijna iedereen reist toch al op kosten van de vlaamse regering, dus die paar reizigers extra maken het verschil ook niet.

Hoe is eigenlijk de kostendekking bij de MIVB?
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MIVB nieuws

Bericht door groentje »

Toch wel een pak beter, maar natuurlijk, het gaat hier om een stadsvervoersbedrijf, waar de tarieven ook nog eens makkelijk het dubbele zijn. Mijn MTB-jaarabonnement heeft me 495 euro gekost, voor dat geld zou ik 2 Omnipassen gehad hebben, en nog geld over.
Volgens dit artikel in De Morgen bedroeg de dekkingsgraad maar liefst 52,55%.
pietje

Re: MIVB nieuws

Bericht door pietje »

groentje schreef:Toch wel een pak beter, maar natuurlijk, het gaat hier om een stadsvervoersbedrijf, waar de tarieven ook nog eens makkelijk het dubbele zijn. Mijn MTB-jaarabonnement heeft me 495 euro gekost, voor dat geld zou ik 2 Omnipassen gehad hebben, en nog geld over.
Volgens dit artikel in De Morgen bedroeg de dekkingsgraad maar liefst 52,55%.
Als ik even mag doorredeneren, dan kan je stellen dat als in Brussel eindelijk eens het autoverkeer zou teruggedrongen worden zoals in Amsterdam of zo, dus vijfhoek grotendeels verkeersvrij en parkings richting grote ring verplaatsen, dat men wel eens bijna rendabel kan zijn.
Dat zou de aantrekkelijkheid voor de overheid om extra te investeren in netwerk en rollend materieel danig verhogen.

goh, dromen mag toch zeker: de auto in Brussel terugdringen, wat een grap :?
Dietrich

Re: MIVB nieuws

Bericht door Dietrich »

Toeval of niet maar men wil nu binnen de kleine ring van Brussel overal een zone 30 invoeren. :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5328
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MIVB nieuws

Bericht door Steve »

groentje schreef:Toch wel een pak beter, maar natuurlijk, het gaat hier om een stadsvervoersbedrijf, waar de tarieven ook nog eens makkelijk het dubbele zijn. Mijn MTB-jaarabonnement heeft me 495 euro gekost, voor dat geld zou ik 2 Omnipassen gehad hebben, en nog geld over.
Volgens dit artikel in De Morgen bedroeg de dekkingsgraad maar liefst 52,55%.
Inderdaad, de dekkingsgraad schommelt al lang rond de 50% en blijft stijgen. Desondanks zijn de tarieven zeer redelijk in vergelijking met soortgelijke steden. De enigen die echt klagen over hoge tarieven zijn mensen die de (bijna belachelijk lage) tarieven van De Lijn gewend zijn...
pietje

Re: MIVB nieuws

Bericht door pietje »

Idd 500 € is zeker niet overdreven voor wat je er voor in de plaats krijgt.
Die Zone30 is hopelijk maar een opstapje om de auto verder terug te dringen, maar ik vrees dat het in Brussel nogal lang gaat duren eer de vijfhoek grotendeels verkeersvrij is.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: MIVB nieuws

Bericht door Kristofke »

In Delta zijn intussen alle MOBIB kaartlezers verdwenen op de toegangspoortjes om naar buiten te gaan, uitchecken zoals duidelijk verplicht is in de voorwaarden is dus niet meer mogelijk (enige info over geen boetes of zo is er niet).

En de helft van de MOBIB kaartlezers van de toegangspoortjes om naar binnen te gaan zijn ook verwijderd.

Wat is het probleem?
Dietrich

Re: MIVB nieuws

Bericht door Dietrich »

Misschien vandalisme? Ofwel zijn er nog altijd problemen met die bakken. Ik heb het vaak ook nog voor dat ze niet reageren, en deze week wilden de verkoopautomaten in Centraal mijn Mobibkaart ook niet inlezen (terwijl het loket dit wel kon).

Nu die kaart verplicht is voor veel mensen zijn er nog altijd veel te weinig lezers in de trams. Je moet vaak nog steeds tot gans vooraan/achteraan lopen om te ontwaarden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5328
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MIVB nieuws

Bericht door Steve »

Kristofke schreef:In Delta zijn intussen alle MOBIB kaartlezers verdwenen op de toegangspoortjes om naar buiten te gaan, uitchecken zoals duidelijk verplicht is in de voorwaarden is dus niet meer mogelijk (enige info over geen boetes of zo is er niet).

En de helft van de MOBIB kaartlezers van de toegangspoortjes om naar binnen te gaan zijn ook verwijderd.

Wat is het probleem?
In welke voorwaarden lees jij dat uitchecken verplicht is? Momenteel is dat helemaal niet zo. De MOBIB-ontwaarders die al aan de uitgangen staan gedragen zich dan ook als "incheckende" ontwaarders, met het risico op verlies van bijvoorbeeld een extra rit als het uur al verstreken is (terwijl je dan normaal nog de lopende rit mag afmaken). Om die reden worden de ontwaarders aan de uitgangen tijdelijk weggehaald. Ze komen pas terug als het uitchecken op het ondergrondse netwerk daadwerkelijk van kracht wordt (duurt nog wel even).

Er worden trouwens helemaal geen ontwaarders verwijderd bij toegangspoortjes die als ingang bedoeld zijn. Er worden er wel verwijderd aan de "publieke" kant van de stations, maar dan gaat het enkel om toegangspoortjes die als uitgang bedoeld zijn. In Delta is dat inderdaad het geval voor ongeveer de helft van de poortjes.
Dietrich schreef:Misschien vandalisme? Ofwel zijn er nog altijd problemen met die bakken. Ik heb het vaak ook nog voor dat ze niet reageren, en deze week wilden de verkoopautomaten in Centraal mijn Mobibkaart ook niet inlezen (terwijl het loket dit wel kon).

Nu die kaart verplicht is voor veel mensen zijn er nog altijd veel te weinig lezers in de trams. Je moet vaak nog steeds tot gans vooraan/achteraan lopen om te ontwaarden.
Als ze regelmatig niet reageren, is er wellicht een probleem met je kaart zelf. Eens langsgaan in een BOOTIK als het regelmatig voorvalt, dan krijg je een nieuwe kaart die wellicht een stuk beter zal werken.

In bijna alle trams staat er nu trouwens een toestel bij elke deur. Enkel een deel van de laatste generatie trams (types 3000/4000) moet nog aangepast worden, iets wat momenteel volop gebeurt. Momenteel vertegenwoordigt dat deel nog zo'n 10% van het totale aantal trams. :wink:
rds

Re: MIVB nieuws

Bericht door rds »

Ben je verplicht te badgen als je een jaarabonnement hebt? Ik doe dat bijna nooit. Ik moet de kaart volledig uit mijn portefeuille halen en 5 keer heen en weer draaien voor het toestel eer dat reageert. Of er hangt 1 lezer in heel de overvolle tram en daar leunt dan nog een neger tegen. Foert, als hunne brol niet werkt badge ik niet. En sommige trams hebben enkel oude kaartlezers. Andere hebben dan enkel nieuwe lezers. Snap het niet goed.

Misschien toch eens in een Bootik m'n kaart laten vervangen. Maar ik zie er zo nog meer sukkelen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5328
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MIVB nieuws

Bericht door Steve »

rds schreef:Ben je verplicht te badgen als je een jaarabonnement hebt? Ik doe dat bijna nooit. Ik moet de kaart volledig uit mijn portefeuille halen en 5 keer heen en weer draaien voor het toestel eer dat reageert. Of er hangt 1 lezer in heel de overvolle tram en daar leunt dan nog een neger tegen. Foert, als hunne brol niet werkt badge ik niet. En sommige trams hebben enkel oude kaartlezers. Andere hebben dan enkel nieuwe lezers. Snap het niet goed.

Misschien toch eens in een Bootik m'n kaart laten vervangen. Maar ik zie er zo nog meer sukkelen...
Ja, ook dan is het verplicht. En gezien de beschrijving die je geeft is het overduidelijk dat je kaart inderdaad niet goed werkt, dus best een nieuwe halen in een BOOTIK. Tegenwoordig hebben ze er ook (gratis) versterkte plastic kaarthoudertjes om beschadiging te vermijden, is de moeite waard.

In alle trams en bussen zijn er trouwens zowel nieuwe als oude modellen aanwezig, zonder uitzondering.

Om aan te tonen dat "de brol" wel degelijk goed werkt: ik steek m'n eigen MOBIB-kaart in het plastic hoesje, dat plastic hoesje in een zijzak van m'n portefeuille, die portefeuille in een (vrij dikke) winterjas. Om te ontwaarden hou ik dan gewoon m'n jas tegen het apparaat, op de plaats waar m'n portefeuille zit. In 95% van de gevallen werkt dat prima.

Als je daarentegen elke keer je kaart uithaalt en er dan ook nog eens het toestel mee gaat poetsen, kan het best zijn dat de ze niet meer zo goed werkt...
Dietrich

Re: MIVB nieuws

Bericht door Dietrich »

Ter verduidelijking, mijn kaart zit ook in zo'n houder (reeds gekregen in september 2008) en dan ook nog in portefeuille, en dat werkt 7/10 keren ook goed bij die ontwaarders. Maar de overige 3 keren reageren ze soms niet.

In het begin heb ik zelfs een ontwaarder geweten die ipv mijn jaarabonnement (van Quartier Latin) telkens één van mijn 10 enkele ritten ontwaardde. Dat is gelukkig wel al opgelost.
Plaats reactie