MIVB nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke » 21 mei 2011, 16:25

Roltrappen Brusselse metro bijna tweehonderd keer per dag gesaboteerd

* zaterdag 21 mei 2011, 09u15
*
* Auteur: belga, jdb

BRUSSEL - Elke dag worden de roltrappen van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB bijna tweehonderd keer gesaboteerd. Kwaadwillig opzet is de belangrijkste oorzaak voor de onbeschikbaarheid van roltrappen in de hoofdstedelijke metrostations, zo meldt de krant La Capitale zaterdag.
ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE TEXTLINK - NIET VERWIJDEREN

Alles over

*
Binnenland

Vorig jaar moesten de diensten van de MIVB gemiddeld 220 keer per dag opdraven om roltrappen in de metrostations te herstellen. Slechts dertig interventies worden toegeschreven aan 'een echte panne'. De overige interventies waren het gevolg van kwaadwillig opzet.

Vaak voorkomende daden van sabotage zijn het zonder reden activeren van het alarmsysteem, het met blikjes, metalen scherven of andere voorwerpen moedwillig blokkeren van het systeem of het weggooien van afval.

De herstellingen kosten de MIVB jaarlijks bijna 4,7 miljoen euro. Maar slijtage is ook een onderdeel van het probleem. De gemiddelde leeftijd van de roltrappen bedraagt namelijk 27 jaar. De vervoersmaatschappij vervangt momenteel beetje bij beetje de trappen, maar de totale vernieuwing van het hele net zal pas tegen 2020 rond zijn.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110521_008


Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3754
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: MIVB wil harten veroveren met campagne

Bericht door Asterix » 30 mei 2011, 10:50

benoit schreef:Het menselijk aspect en de verankering in de stad zullen naar verluidt dan ook alomtegenwoordig zijn in de campagnebeelden: "een klein meisje dat dromerig kijkt, de sfeer van een concert en een koppel met verschillende huidskleur dat het leven in de stad symboliseert."
Vreemd dat er nooit over veiligheid wordt gesproken...

kika
Berichten: 2735
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: MIVB wil harten veroveren met campagne

Bericht door kika » 30 mei 2011, 11:00

Jeroen schreef:
benoit schreef:Het menselijk aspect en de verankering in de stad zullen naar verluidt dan ook alomtegenwoordig zijn in de campagnebeelden: "een klein meisje dat dromerig kijkt, de sfeer van een concert en een koppel met verschillende huidskleur dat het leven in de stad symboliseert."
Vreemd dat er nooit over veiligheid wordt gesproken...
Het werft niet zo lekker, beelden van iemand die tussen die poortjes zit opgesloten, mensen met kinderwagens die nét niet omvallen boven/beneden geraken, bussen die door het rood rijden... of bedoelde je wat anders? Reclamecampagnes zijn per definitie wereldvreemd :wink:

Vorige woensdag is het jaarrapport 2010 van de MIVB voorgesteld, Kris Lauwers wilt meer geld in het nieuwe beheerscontract: http://www.brusselnieuws.be/audio/fenom ... voer-nodig

benoit
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: MIVB nieuws

Bericht door benoit » 27 sep 2011, 17:23

MIVB gaat automatische metro’s kopen
Brussel
dinsdag 27 september 2011, 11u36
© brusselnieuws.be

De MIVB gaat een openbare aanbesteding uitschrijven voor de aankoop van 43 automatische metrostellen. De veiligheidssignalisatie wordt ook opgefrist. Tegen 2018 moeten lijnen 1 en 5 volautomatisch lopen.
Het metrostation van de toekomst, met perronpoortjes

Het metrostation van de toekomst, met perronpoortjes (© MIVB)

Het zogenaamde ‘Pulsarproject’, een automatische metro zonder bestuurder, wil de capaciteit de hoogte indrijven. Zo kan de frequentie stijgen tot een metro om de twee minuten. Naast de nieuwe metrostellen wil de MIVB daarvoor ook poortjes voor op de perrons aankopen. De nieuwe metro zal namelijk op een vaste plaats op het perron stoppen.

Voor lijnen 1 en 5 is 2018 de streefdatum. Daarna volgen eventueel lijnen 2 en 6.

De MIVB houdt via een raamakkoord ook de optie open om een automatische metro in te stellen op de Noord-Zuidas. Als de verlenging van de metro richting Schaarbeek erdoor komt, wil de MIVB het stuk tussen het Zuidstation en Evere meteen laten uitbaten door een automatische metro. Ook de rest van lijnen 3 en 4 kunnen omgevormd worden tot metro. De studie daarover loopt nog, een realisatie van zo’n plan zou in ieder geval niet voor 2020 plaatsvinden.

De preselectie van de kandidaten voor de levering moet voor eind dit jaar rond zijn. De toewijzing voor de veiligheidssignalisatie en bijbehorende telecommunicatiemiddelen is gepland voor eind 2012 en die voor de metrostellen voor midden 2013.
Bron:http://www.brusselnieuws.be/artikel/miv ... %99s-kopen

Reportage op tvbrussel: http://www.tvbrussel.be/video/4/mivb-in ... sche-metro en http://www.tvbrussel.be/video/4/metro-a ... 8?page=0,0

De MIVB publiceerde ook volgend persbericht:
Automatische metro: MIVB schrijft 2 aanbestedingen uit

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB schrijft twee aanbestedingen uit die een nieuwe belangrijke fase betekenen voor de metro van de 21ste eeuw. Daarbij worden metrolijnen 1 en 5 geautomatiseerd (het zogenaamde “Pulsar”-project). De eerste aankondiging betreft de aankoop van 43 nieuwe metrotreinen. Voor de tweede aankondiging gaat het om de vernieuwing van de veiligheidssignalisatie.

Het beheerscomité van de MIVB machtigde Chief Executive Officer Alain Flausch om twee aankondigingen van opdracht voor de aankoop van het nodige materieel voor de automatische metro te publiceren. Het gaat om de aankoop van 43 metrotreinen en van de veiligheidssignalisatie en bijhorende telecommunicatiemiddelen. Voor beide aankondigingen wil de MIVB opteren voor een raamovereenkomst met een maximumduur van twaalf jaar.

De MIVB wil tegen 2018 de metrolijnen 1 (Stokkel-Weststation) en 5 (Herrmann-Debroux – Erasmus) omvormen tot een automatische metro. Deze as is bijzonder succesvol. Om de capaciteit te doen stijgen en het interval te doen dalen tot onder de twee minuten, gaat de MIVB de exploitatie van beide lijnen automatiseren en deurtjes plaatsen over de lengte van de perrons.

De raamakkoorden bieden ook de mogelijkheid voor de omschakeling op basis van dezelfde technologie vanaf 2020 van de metrolijnen 2 (Simonis-Simonis) en 6 (Simonis-Koning Boudewijn).Ten slotte houdt de MIVB ook de optie open om de noord-zuidas, die momenteel wordt uitgebaat met premetro, om te vormen tot een volwaardige en automatische metro.

De preselectie van de kandidaten voor de levering van de 43 metrotreinen en de veiligheidssignalisatie en bijhorende telecommunicatiemiddelen moet voor eind dit jaar gebeuren. De toewijzing van de opdracht voor de veiligheidssignalisatie staat gepland voor eind 2012 en deze voor de metrostellen voor midden 2013, vanzelfsprekend na goedkeuring door de beheersorganen van de MIVB.

Bron: http://www.mivb.be/last-news.html?l=nl& ... 210295.xml

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke » 28 sep 2011, 23:12

Hadden ze daarvoor geen Boa stellen voor gekocht (automatische)?

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4190
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MIVB nieuws

Bericht door Steve » 29 sep 2011, 09:13

bobke schreef:Hadden ze daarvoor geen Boa stellen voor gekocht (automatische)?
Nee, de Boa's zijn helemaal geen automatische metrostellen. Ze zijn, vermoedelijk, de laatste generatie "klassieke" metrostellen die we zullen kennen in Brussel.

melle

Re: MIVB nieuws

Bericht door melle » 29 sep 2011, 20:35

Nuja.. Kijk naar de Jubilee line in Londen. Deze treinen worden ook nog handmatig bestuurd hoewel het anders doet vermoeden. De jubilee line extension van Green Park tot Stratford heeft op bijna alle stations een glazen wand met schuifdeuren gekregen. De bestuurder hoeft enkel juist te stoppen. Hij heeft natuurlijk wel een halve meter marge. Voor zover ik weet werkt dat daar heel goed. Gaat het bij de MIVB om een volledige automatisering dwz dat de metro helemaal geen handmatige besturing meer heeft? Of er nog steeds een bestuurder mee om de deuren te openen en te sluiten? (cfr Victoria line in Londen)

Trammist

Re: MIVB nieuws

Bericht door Trammist » 29 sep 2011, 20:38

Ik verwacht veel tegenstand uit PS-hoek.
De rode Franstaligen gaan het niet pikken dat "hun" tewerkstelling "bedreigd" wordt door automatisering. Ook al is dat niet zo.

Allicht zal men het op z'n Belgisch oplossen en automatische treinen inzetten met een "protocollaire" bestuurder in de cabine...

kika
Berichten: 2735
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: MIVB nieuws

Bericht door kika » 30 sep 2011, 10:38

Hoe ziet het er uit qua ancieniteit? Sowieso begint men er niet aan voor 2020 (optimistisch) en je gaat niet van de ene dag op de andere geen enkele bestuurder meer nodig hebben. Door het rustig aan te pakken (1 lijn met eventueel mogelijkheden voor meer), neem je ook al een beetje het lont uit het kruidvat.

K V B
Berichten: 3103
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Bremgarten bei Bern, Zwitserland

Re: MIVB nieuws

Bericht door K V B » 30 sep 2011, 11:40

Trammist schreef:Ik verwacht veel tegenstand uit PS-hoek.
De rode Franstaligen gaan het niet pikken dat "hun" tewerkstelling "bedreigd" wordt door automatisering. Ook al is dat niet zo.

Allicht zal men het op z'n Belgisch oplossen en automatische treinen inzetten met een "protocollaire" bestuurder in de cabine...
Men kan toch doen zoals op de Docklands Light Railway. Geen bestuurder, maar wel een "train captain", die aanwezig is in de passagierscabine en daar oa ook voor de veiligheid zorgt.

fets
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: MIVB nieuws

Bericht door fets » 30 sep 2011, 13:33

K V B schreef:
Trammist schreef:Ik verwacht veel tegenstand uit PS-hoek.
De rode Franstaligen gaan het niet pikken dat "hun" tewerkstelling "bedreigd" wordt door automatisering. Ook al is dat niet zo.

Allicht zal men het op z'n Belgisch oplossen en automatische treinen inzetten met een "protocollaire" bestuurder in de cabine...
Men kan toch doen zoals op de Docklands Light Railway. Geen bestuurder, maar wel een "train captain", die aanwezig is in de passagierscabine en daar oa ook voor de veiligheid zorgt.
Oh nee, interactiviteit met de OV-gebruikers... daar gaan er een paar een risico- en taal-premie voor willen vragen :-(

Ik vermoed dat de huidige bestuurders tegen dan op lijnen 2/3/6 zullen rijden.

Teach2
Berichten: 398
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: MIVB nieuws

Bericht door Teach2 » 30 sep 2011, 17:11

Nuja.. Kijk naar de Jubilee line in Londen. Deze treinen worden ook nog handmatig bestuurd hoewel het anders doet vermoeden.
'Handmatig bestuurd' is veel gezegd: het enige wat de bestuurder eigenlijk doet is de deuren openen en sluiten en op de 'start' knop drukken. De trein rijdt dan automatisch naar het volgende station en stopt daar op de juiste plaats aan het perron.

dentheo
Berichten: 7774
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: MIVB nieuws

Bericht door dentheo » 30 sep 2011, 20:09

Is volgens mij zo al een tiental jaren , misschien zelfs langer, soort " 3/4 automatisch".....
Zouden ze in Parijs nog "meer" doen ?
Theo
Groeten vanop de Heide

TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: MIVB nieuws

Bericht door TrainzDr3ver » 30 sep 2011, 21:40

Ik denk dat alles in Parijs nog manueel bestuurd wordt, het enige wat daar vol automatisch is, zijn die metro's van lijn 14

benoit
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: MIVB nieuws

Bericht door benoit » 05 okt 2011, 13:49

MIVB-bedienden reizen mee met bus om chauffeurs te ondersteunen

Voortaan zijn medewerkers van de administratieve dienst van vervoersmaatschappij MIVB op 41 buslijnen aanwezig. Hun taak: de bestuurders bijstaan door de klanten eraan te herinneren om te valideren en om vooraan in te stappen.

Administratief personeel van MIVB helpt de buschauffeurs

De actie ging maandag van start. Zo'n 1400 MIVB-medewerkers nemen eraan deel. De begeleiders, die u kunt herkennen aan hun oranje hesje, zijn aanwezig op 41 van de 50 buslijnen. Ze rijden niet mee op de harmonicabussen, omdat het voor die bussen pas na acht uur verplicht is om vooraan in te stappen.

De deelnemende medewerkers zullen telkens de helft van hun werkdag meereizen met de chauffeurs. Ze mogen zelf kiezen welke lijn ze begeleiden en of ze dat in de voor -of namiddag doen. Daarom zal niet iedere bus op elk moment een begeleider hebben. Op woensdagen is er enkel begeleiding van 13 tot 15.30 uur.

Taken
“De begeleiders hebben drie taken,” verklaart MIVB-woordvoerster An Van hamme. “Ten eerste moeten de begeleiders de reizigers eraan herinneren om te valideren. Ten tweede zullen ze erop toezien dat reizigers vooraan instappen en achteraan uitstappen. Hun derde taak vervullen ze indirect. Doordat de begeleiders toezicht houden, krijgen de chauffeurs meer ruimte. Ze zullen bijvoorbeeld de reizigers kunnen begroeten wanneer die opstappen. Het is de bedoeling dat er door de aanwezigheid van de begeleiders meer respect komt voor de chauffeurs en dat die opnieuw baas worden in de bus.”

Inzicht
De MIVB hoopt ook dat de administratieve medewerkers door de actie beter inzicht krijgen in de job van de chauffeurs en hun werkomstandigheden. De ervaringen en vaststellingen van de begeleiders zouden moeten leiden tot betere werkomstandigheden voor de buschauffeurs.

“We zullen geen extra mensen inhuren om de vrijgekomen werkuren op de administratieve dienst op te vangen,” stelt Van hamme. “We vragen enkel extra inspanningen van ons personeel. Op de werknemers van de dienst dispatching na, die nu al in shifts werken, zal iedereen deelnemen aan de actie.”

De actie wordt afgesloten op 25 november. Ze is een onderdeel van de sensibiliseringscampagne ‘Uw reis op metro, tram of bus begint bij valideren’.

Bron: http://www.brusselnieuws.be/artikel/miv ... dersteunen

Plaats reactie