Ook klachten bij de Lijn

Smalspoor, tram en light-rail in België
Alain N.

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Alain N. »

Steven schreef:
Alain N. schreef:Bij mij vlammen ze 5 op de 10 goed door. Voor de PCC-trams zie ik af en toe zo'n ongekoppelde tram met 60 door de bebouwde kom laagvliegen.
Hoe heb je die zekerheid over die snelheid?
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat:

1) ik zelf met 60 km/u achter de tram rij en de snelheid op mijn dashboard zie (met de 5 km/u afwijking die erop zit).
2) de tram deze snelheden maar af en toe haalt, met pieken en vaak op baanvakken waar dit mogelijk is zoals de Lange Nieuwstraat tot de Cupérusstraat in Antwerpen.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Stef »

overweg13 schreef:
Stef schreef:Een collega van mij had eens geïnformeerd bij De Lijn hoe dat zit met dat "te vroeg rijden", hij had dat ook altijd op zijn lijn als hij naar het werk ging. Meestal staat die 5 min voor de tijd aangeduid op de halte klaar en toch had hij de bus gemist. Het antwoord van De Lijn luidde toen: "een bus mag 8 min te vroeg rijden". Ik vind dat best veel...
Dat is dan wel erg recent: tot voor kort gaf men aan dat het aangewezen is om 5 minuten voor het uur van doorrit te staan. Daar kan ik mee leven. Maar 8 minuten? Dat betekent dat als je bus 15 minuten vertraging heeft, dat je dan 23 minuten aan een halte hebt staan schilderen. Daar moet dan dringend iets aan gebeuren.
Heeft die collega van jou een officieel antwoord van De Lijn gekregen, of is het een chauffeur (of erger: een stelplaatsoverste) die zijn college ingedekt heeft? Want als dat van die 8 minuten waar is, dan is het de hoogste tijd dat treintrambus in actie schiet.
Dat was vorig jaar toen die mij dat vertelde. Die had gebeld (ik vermoed 070 nr). Er is duidelijk een verschil tussen het aanraden om 5 min op voorhand aan de halte te staan en de effectieve tijd dat de bus te vroeg mag rijden. Ik moet zeggen dat ik ook serieus verschoten was toen die mij dat vertelde. Verzonnen of niet door de persoon die hij aan de lijn (= telefoonlijn hier :mrgreen: ) had, het is wel een antwoord vanuit DL.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Frank »

overweg13 schreef:Voor mij mogen ze alle bussen gerust per gps volgen, en een automatische waarschuwing uitsturen wanneer de bus meer dan 3 minuten te vroeg rijdt. Als de fout dan ook nog geregistreerd wordt en opgeslagen, dan zou de kwaal van het te vroeg rijden wel eens snel uitgeroeid kunnen zijn.
Ik dacht dat de bussen al jaren opgevolgd konden worden, toch voor de entiteit Vlaams-Brabant? Natuurlijk, zelfs indien dit perfect kan, is er nog een verschil tussen de technische beschikbaarheid van de informatie en wat er, al dan niet, mee gedaan wordt natuurlijk.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door overweg13 »

Frank schreef:
overweg13 schreef:Voor mij mogen ze alle bussen gerust per gps volgen, en een automatische waarschuwing uitsturen wanneer de bus meer dan 3 minuten te vroeg rijdt. Als de fout dan ook nog geregistreerd wordt en opgeslagen, dan zou de kwaal van het te vroeg rijden wel eens snel uitgeroeid kunnen zijn.
Ik dacht dat de bussen al jaren opgevolgd konden worden, toch voor de entiteit Vlaams-Brabant? Natuurlijk, zelfs indien dit perfect kan, is er nog een verschil tussen de technische beschikbaarheid van de informatie en wat er, al dan niet, mee gedaan wordt natuurlijk.
Niet alleen in Brabant. Veertien dagen geleden kwamen we in Gent aan met een IC uit Brussel die dik 10 minuten vertraging had, net genoeg om de bus van lijn 65 naar Zomergem te missen. Omdat ik zeker wilde spelen vroeg ik aan enkele controleurs of zij wisten of de bus van lijn 65 al gepasseerd was, in dit geval niet met de bedoeling om klacht in te dienen, maar om zeker te zijn dat hij echt weg was. Na een tijdje wist een van de controleurs me te vertellen dat de bus gepasseerd was om 9:46 en 43 seconden, dus in feite 17 seconden te vroeg, maar dat beschouw ik als stipt. M.a.w., blijkbaar slaagt men erin de rit van een bus tot op de seconde nauwkeurig te volgen.
Dat dit enorme mogelijkheden zou moeten bieden, o.m. bij het opstellen van realistische dienstregelingen, maar ook bij te vroeg rijden, staat buiten kijf. Het is dan ook spijtig dat dit vooralsnog niet gebeurt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Robin »

overweg13 schreef:
Frank schreef:
overweg13 schreef:Voor mij mogen ze alle bussen gerust per gps volgen, en een automatische waarschuwing uitsturen wanneer de bus meer dan 3 minuten te vroeg rijdt. Als de fout dan ook nog geregistreerd wordt en opgeslagen, dan zou de kwaal van het te vroeg rijden wel eens snel uitgeroeid kunnen zijn.
Ik dacht dat de bussen al jaren opgevolgd konden worden, toch voor de entiteit Vlaams-Brabant? Natuurlijk, zelfs indien dit perfect kan, is er nog een verschil tussen de technische beschikbaarheid van de informatie en wat er, al dan niet, mee gedaan wordt natuurlijk.
Niet alleen in Brabant. Veertien dagen geleden kwamen we in Gent aan met een IC uit Brussel die dik 10 minuten vertraging had, net genoeg om de bus van lijn 65 naar Zomergem te missen. Omdat ik zeker wilde spelen vroeg ik aan enkele controleurs of zij wisten of de bus van lijn 65 al gepasseerd was, in dit geval niet met de bedoeling om klacht in te dienen, maar om zeker te zijn dat hij echt weg was. Na een tijdje wist een van de controleurs me te vertellen dat de bus gepasseerd was om 9:46 en 43 seconden, dus in feite 17 seconden te vroeg, maar dat beschouw ik als stipt. M.a.w., blijkbaar slaagt men erin de rit van een bus tot op de seconde nauwkeurig te volgen.
Dat dit enorme mogelijkheden zou moeten bieden, o.m. bij het opstellen van realistische dienstregelingen, maar ook bij te vroeg rijden, staat buiten kijf. Het is dan ook spijtig dat dit vooralsnog niet gebeurt.
De dispatch kan zien hoeveel bussen er zijn buiten gereden maar kan niet zeggen waar deze zich bevind ergens, dit toch voor Antwerpen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door wbrm »

Normaal heeft elke bus gps aan boord en kan de dispatch zien waar de bussen zich bevinden. Dit wordt alleen gebruikt bij onregelmatigheden. De dispatch kan onmogelijk elke bus in de gaten houden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door overweg13 »

wbrm schreef:Normaal heeft elke bus gps aan boord en kan de dispatch zien waar de bussen zich bevinden. Dit wordt alleen gebruikt bij onregelmatigheden. De dispatch kan onmogelijk elke bus in de gaten houden.
Ik dacht dat we in de 21ste eeuw leefden: het zou toch mogelijk moeten zijn automatisch van elke busrit de theoretische dienstregeling te vergelijken met de feitelijke. De mogelijkheden zijn dan onuitputtelijk: je kunt niet alleen volgen of de bus te vroeg of te laat rijdt, maar ook of hij de voorziene route (ook en vooral bij omleggingen) volgt. Misschien moet de chauffeur dan wel een knopje krijgen met "effekes bij den bakker". En als je het programma dan instelt dat het ook ingrijpt bij afwijkingen (te vroeg, verkeerde route) dan zou ik me als reiziger al een heel stuk meer op mijn gemak voelen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Robin »

wbrm schreef:Normaal heeft elke bus gps aan boord en kan de dispatch zien waar de bussen zich bevinden. Dit wordt alleen gebruikt bij onregelmatigheden. De dispatch kan onmogelijk elke bus in de gaten houden.
De dispatch kan niet zien waar de bus zich bevind, tenzij dit ondertussen veranderd is.
Toen ik er nog werkte konden ze wel zien op de bus was gestart en dergelijke maar waar die zich bevond konden ze toen (3jaar geleden) nog niet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Lekens M. »

Alain N. schreef:
Steven schreef:
Alain N. schreef:Bij mij vlammen ze 5 op de 10 goed door. Voor de PCC-trams zie ik af en toe zo'n ongekoppelde tram met 60 door de bebouwde kom laagvliegen.
Hoe heb je die zekerheid over die snelheid?
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat:

1) ik zelf met 60 km/u achter de tram rij en de snelheid op mijn dashboard zie (met de 5 km/u afwijking die erop zit).
2) de tram deze snelheden maar af en toe haalt, met pieken en vaak op baanvakken waar dit mogelijk is zoals de Lange Nieuwstraat tot de Cupérusstraat in Antwerpen.
Een PCC, gekoppelt of niet, rijd max. ongeveer 55km/u.
Aandringen moet niet want dan krijg je een storingsmelding en een noodremming!
Een hermelijn rijd max 50, ga er boven krijg je een melding op het display boven je hoofd en bij 51km/u remt hij zelf af.
Een PCC trekt inderdaat stevig op, ondanks dat ze dit al wat getemperd hebben, kan een PCC veel rapper optrekken dan menig andere auto.
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Lekens M. »

Robin schreef:
wbrm schreef:Normaal heeft elke bus gps aan boord en kan de dispatch zien waar de bussen zich bevinden. Dit wordt alleen gebruikt bij onregelmatigheden. De dispatch kan onmogelijk elke bus in de gaten houden.
De dispatch kan niet zien waar de bus zich bevind, tenzij dit ondertussen veranderd is.
Toen ik er nog werkte konden ze wel zien op de bus was gestart en dergelijke maar waar die zich bevond konden ze toen (3jaar geleden) nog niet.
Normaal gezien hebben ze nu via de gps aan boord van de bus de coordinaten waar deze zich bevind. Het is nu wel de vraag of elke bus een (werkende) gps aan boord heeft.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Asterix »

Het is weldegelijk mogelijk om te kijken waar een bus zich bevindt maar dan moet de chauffeur zich hebben 'aangemeld', zodat alle gegevens om de bus te kunnen identificeren, worden doorgestuurd via GPS. Wanneer de bus 8 minuten te vroeg rijdt, genereert dit een automatisch alarm ('Code Rood') op de dispatching en zal de chauffeur in principe via zijn boordradio tot de orde worden geroepen.

Nu, het invoeren van dat 070-nummer voor de klanten lijkt mij een hele stap achteruit. Vroeger kon men als klant een zonaal nummer bellen en kwam men uit op de lokale dispatching die de reiziger realtime info kon verschaffen over zijn bus. De werkdruk voor die mensen werd echter te groot waardoor er dan maar dat fameuze Contact Center is opgericht. Gevolg: geen realtime info meer, men kan enkel uw klacht acteren (ben je vet mee als je graag had geweten of de laatste bus van de dag nog gaat doorkomen) en je krijgt binnen de 15 dagen een antwoord. Daarenboven is dat callcenter ook maar tot een bepaald uur (21u op weekdagen?) bemand terwijl ik toch van mening ben dat de klant gedurende de hele dienstregeling een aanspreekpunt moet kunnen hebben. Mijn voorstel om na 21u de telefoonlijn door te schakelen naar de lokale dispatching die toch tot het einde van de dienstregeling is bemand, werd afgeketst. Gevolg: komt de laatste bus nog? Niemand weet het, trek uw plan.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Asterix »

Nog enkele andere klachten die ik als reiziger destijds heb gemeld maar waar ik nooit een fatsoenlijk antwoord op heb gekregen:

- de onduidelijke tarievenstructuur. Een rit van Leuven naar Diest kon ik op het Leuvense grondgebied 'betalen' met mijn studentenkaart. Eenmaal buiten Leuven vroeg ik een verlenging tot Diest. Dit kostte mij echter méér dan de omgekeerde rit (van Diest naar Leuven) waar ik in Diest mijn studentenkaart niet kon bovenhalen want die was enkel geldig bij opstap in Leuven én op Leuvens grondgebied. Hoe kan nu een rit, die deels door een derde partij wordt bekostigd, voor de klant duurder zijn dan wanneer hij dezelfde rit volledig zelf bekostigt? 'Oplossing' van DL: op voorhand kijken door hoeveel zones je gaat rijden en uitrekenen wat het voordeligste is. Dat gaat echter niet want er is geen enkele kaart groot genoeg om dat te tonen in 'boekvorm' en ook op de website vind je dat niet terug.

- de weinig flexibele dienstregeling. Je ziet het vaak: de voorlaatste rit van de dag rijdt de hele lijn af, de laatste rit enkel maar tot halfweg (tot aan de stelplaats meestal). Ik heb het al enkele malen meegemaakt dat de voorlaatste rit niet doorkwam (staking bij de pachter die die rit tot een goed einde had moeten brengen, defect aan de bus, te veel vertraging en rit afgeschaft etc) én dat de laatste rit niet het hele traject aandeed om dit op te vangen. Ik vind dit onaanvaardbaar. Wanneer de voorlaatste rit uitvalt, zou ook de laatste bus het hele traject moeten afleggen om gestrande reizigers op te vangen. Hiervoor is echter geen procedure voorzien en telefonisch geraak je op dat uur niet mij bij DL binnen.

- capaciteitstekort in het weekend. Deze NMBS-kwaal zie je meer en meer bij DL. Men zou in het weekend maximaal de gelede bussen moeten inzetten. Die chauffeur moet toch worden betaald. Hemeltergend dit fenomeen tijdens het weekend...

- het tijdverlies: door de ProData-lezing van de tickets maar ook door een niet-aflatende stroom aan reizigers die maar blijft toestromen (vb. halte Leuven station). Tijd om te vertrekken = deuren dicht en rijden.

- onduidelijkheid bij omleidingen. Buslijnen worden omgelegd en passeren hierbij een halte die in principe slechts wordt bediend door een andere lijn. Sommige chauffeurs stoppen aan die halte, anderen dan weer niet. Eenvormigheid? Ik kan hier als reiziger niet op rekenen.

Anderzijds ben ik bijna altijd aangenaam verrast door de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de chauffeurs. Dat verdient zeker wél een pluim. Helaas gaan de rotte appels er moeilijk van tussen: de opleiding is duur voor DL en men heeft een chronisch gebrek aan chauffeurs. Ik ken zo een zaak van een dronken chauffeur die op staande voet zijn ontslag kreeg en nadien aan het werk ging bij een pachter.
Laatst gewijzigd door Asterix op 09 apr 2012, 19:50, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door overweg13 »

Het is inderdaad hemeltergend dat een vraag om informatie over een bus die maar niet komt, je al gauw een euro kost, omdat het zo lang duurt voor je via het 070-nummer aan de correcte info komt. De operator moet immers ook bij de dispatching te rade gaan.
En wat omleggingen betreft: daar spelen zoveel factoren waar het fout kan lopen, dat het een wonder mag heten dat er af en toe ook eens correcte info opduikt: de aannemer die de afgesproken begin- en einddatum aan zijn laars lapt, de gemeente die niet echt mee zoekt naar oplossingen die de reiziger helpen, de diensten van De Lijn die er niet in slagen de informatie bij de chauffeurs te brengen, de chauffeurs die vaak niet de moeite doen om de correcte omgelegde reisweg te kennen, en die dan maar een collega onderweg - die het ook niet altijd weet - of de reiziger aanspreekt, de dienst die de informatie tijdig aan de halte moet hangen en weer wegnemen, die flagrante fouten maakt... Geloof me, na een jaar ellende in en om Halle ben ik expert geworden op dit vlak. Met het gevolg dat ik lijnen waarop gewerkt werd nu als de pest vermijd, voor zover mogelijk.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Steven »

Jeroen schreef: door een niet-aflatende stroom aan reizigers die maar blijft aankomen (vb. halte Leuven station). Tijd om te vertrekken = deuren dicht en rijden.
.
Dat is een algemeen OV probleem. Mening treinbegeleider laat mensen maar opstappen en opstappen ook al is het vertrekuur verstreken ondertussen. Ze doen geen enkele moeite om die trage mensen aan te manen sneller op te stappen in tegendeel er zijn er paar collega's die haast (niet letterlijk) tot in de hall gaan zien of er geen reizigers meer zijn voor hun trein.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door kika »

overweg13 schreef:En wat omleggingen betreft: daar spelen zoveel factoren waar het fout kan lopen, dat het een wonder mag heten dat er af en toe ook eens correcte info opduikt: de aannemer die de afgesproken begin- en einddatum aan zijn laars lapt, de gemeente die niet echt mee zoekt naar oplossingen die de reiziger helpen, de diensten van De Lijn die er niet in slagen de informatie bij de chauffeurs te brengen, de chauffeurs die vaak niet de moeite doen om de correcte omgelegde reisweg te kennen, en die dan maar een collega onderweg - die het ook niet altijd weet - of de reiziger aanspreekt, de dienst die de informatie tijdig aan de halte moet hangen en weer wegnemen, die flagrante fouten maakt... Geloof me, na een jaar ellende in en om Halle ben ik expert geworden op dit vlak. Met het gevolg dat ik lijnen waarop gewerkt werd nu als de pest vermijd, voor zover mogelijk.
En dat is nog niet eens de volledige waslijst aan wat er zoal fout kan lopen. Lijnkennis bij de spoorweg is toch echt iets anders als bij De Lijn :roll: Toch een grote pluim voor die chauffeurs die in het weekend uit de andere kant van de provincie een zieke collega komen vervangen en gewoon ook eerlijk zeggen dat ze de omleiding en weg dus niet kennen, liever dat, dan helemaal geen bus. En in zo'n geval heeft het ook geen zin om op de chauffeur te schieten, wel op z'n werkgever. Ook de permanente info aan haltes schiet vaak serieus te kort, als een occasioneel reiziger op een wat groter kruispunt terechtkomt (bvb. bij Antwerpen Zuid) en daar dan moet zoeken aan welke halte welke bus hij kan nemen en naar waar die gaat... ben je zo een kwartier verder.
Plaats reactie