Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Smalspoor, tram en light-rail in België
den_bokki

Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Bericht door den_bokki »

In 2010 bestaat de Kusttram 125 jaar. Naar aanleiding hiervan organiseert De Lijn in samenwerking met een aantal verenigingen een grote tramparade op 12 juni.
Tussen Westende en Oostende is er een parade voorzien met een heleboel tramstellen uit 125 jaar Trams aan de Kust.
Voorbereidingen zijn vollop aan de gang.

Hier een foto van de oudste elektrische Kusttram (bouwjaar 1911). Deze motorwagen heeft een grondige restauratiebeurt gekregen door de werkplaatsen van De Lijn te Oostende. Vorige week werd in de stelplaats van Knokke de tram voor de eerste maal succesvol uitgetest.
P4030010 - kopie.JPG
Groeten,
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Bericht door apestaart »

Werd deze type tram ook niet ingezet op de Oostendse stadslijnen?
den_bokki

Re: Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Bericht door den_bokki »

Hallo,

Dit is inderdaad een tram type dat ook in Oostende dienst gedaan heeft op de stadslijnen. De reeks noemde men "OB" (Oostende - Blankenberge).
Het bewaarde museumvoertuig A.9965 is het enige wat van die generatie trams overgebleven is. Het maakte deel uit van een kleine reeks motorpakwagens.
Het doel hiervan was vervoer van bagage en post.

Vanaf 1910 kende de Kust een opbloei kwestie van toerisme. Via de grote spoorweg kwamen toeristen vanuit het binnenland naar Zee. Om ze vanuit grote stations als Oostende naar badplaatsen zoals De Haan en Wenduine te vervoeren maakte men gebruik van tramstellen met een bagagewagon of soms ook een bagagemotorwagen. Hierachter koppelde men dan passagierswagond.
In die tijd was het mode om op vakantie te gaan met heel veel koffers. De trammaatschappij speelde daar op in door voertuigen hiervoor speciaal te voorzien.

Ook in 1932 werden nog drie zulke motorpakwagons gebouwd. Ze sleten hun loopbaan meestal als rangeervoertuigen te Knokke of Oostende.

Groeten,
den_bokki

Re: Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Bericht door den_bokki »

Ondertussen een update in verband met de tramparade van zaterdag 12 juni.

's Morgens vertrekken vanuit De Panne en Knokke diverse historische tramstellen richting Westende. In Westende zijn de stellen te bezichtigen tot 14u. Om 14u vertrekt dan het konvooi in stoetvorm naar Oostende. De tramstellen zullen keren in de stelplaats en zicht opstellen in de sportstraat. Aldaar zijn ze tot 's avonds te bezoeken. Later op de avond keren de tramstellen terug naar Knokke of De Panne. Mogelijk is er dan de gelegenheid mee te kunnen rijden vanuit Oostende naar één van de twee depots (staat nog niet 100% vast) .


Volgende historische NMVB-tramstellen en niet NMVB-tramstellen en moderne trams nemen deel:
A) Openingsstel:
- Motorwagen type S 9750 + baladeuse A.8816 + baladeuse A.8853 (met fanfare)

B) Geschiedenis 125 jaar Kusttram:
- 'OB'-motorpakwagen A.9965 + 'OB'-aanhangrijtuigen A.8768 en A.11593
- Standaard motorwagen 9985 + standaard bijwagens 9944 en 19211 + bijwagen A.871
- Autorail AR.193
- Motorwagen type SO (S-Oostende) 10041 + aanhangrijtuig type NO (N-Oostende) 19706 + aanhangrijtuig Destelbergen 19537
- Motorwagen type SE (S-Expo) 9093
- Diverse moderne Kusttrams type BN
- Moderne Hermelijn (versie Gent)

C) Overige historische tramstellen:
- PCC 1006 (ex-PCC van Den Haag, is speciaal voorzien van Gentse metersporige draaistellen)
- Antwerpse Stadstram 4408
- Gentse Stadstram 354 met bijwagen 70
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Bericht door Marianne »

Bij ons in de krant (BN/DeStem) werd er ook aandacht aan de kusttram besteed en ook aan het 125 jaar bestaan. Er stond een heel verslag in, wel in een apart catern, dus niet via Internet opvraagbaar helaas.
De route die de tram aflegt werd beschreven en ook de veiligheidsvoorzieningen, omdat je de tram nauwelijks hoort.

Er stond ook dat er naast de tramparade ook een tentoonstelling is over de tram in Oostende. Van 12 juni tot 14 november.

Er is ook een boek verschenen over de geschiedenis van de Kusttram (maar dat wisten jullie misschien al wel)
Het heeft als titel "de Kusttram" en is geschreven door George Allaert en Marc Reynebeau.

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Trammist

Re: Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Bericht door Trammist »

Ik ben het boek afgelopen vrijdag al gaan halen (had het vorige week besteld) !
Ik heb nog niet veel gelezen, maar het is z'n geld (€ 29,95) wel waard.

En die parade, 12 juni is volle examenperiode, ik zal zien of ik dat uitstapje naar de zee ertussen geprost krijg...
melle

Re: Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Bericht door melle »

Trammist schreef:Ik ben het boek afgelopen vrijdag al gaan halen (had het vorige week besteld) !
Ik heb nog niet veel gelezen, maar het is z'n geld (€ 29,95) wel waard.

En die parade, 12 juni is volle examenperiode, ik zal zien of ik dat uitstapje naar de zee ertussen geprost krijg...
Een dikke boe voor de lijn omdat ze dit midden in de examenperiode hebben geplaatst!!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Bericht door Steven »

Beste melle, eender welke datum zo een organisatie kiest geeft als resultaat dat er mensen zijn die niet kunnen gaan.
Allicht hebben volgende elementen een rol gespeeld, het hoogseizoen aan de kust is te druk om het dan te doen. Ze willen allicht toch een beetje zekerheid wat mooi weer betreft en allicht nog ettelijke andere factoren die er voor zorgen dat ze die datum gekozen hebben.
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Bericht door Locomotief 5175 »

Ik ga nu zaterdag naar Oostende gaan, en een boek Kusttram kopen, kun die verkrijgen in de lijnwinkel aan de station ??? of anders waar ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Trammist

Re: Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Bericht door Trammist »

Locomotief 5175 schreef:Ik ga nu zaterdag naar Oostende gaan, en een boek Kusttram kopen, kun die verkrijgen in de lijnwinkel aan de station ??? of anders waar ?
Ik heb mijn exemplaar bij Standaard Boekhandel (in Antwerpen) gekocht, al heb ik het wel moeten bestellen.
De Lijn heeft zeker geen monopolie op de boekverkoop.

Infofiche van het boek
Trammist

Re: Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Bericht door Trammist »

Informatie gehaald van het lid 'Boerentram' op SSC.

Ritten met historisch rollend materieel, in het kader van 125 jaar Kusttram.

12 juni 2010: Tramparade:

*vertrek om 14 u in Westende Bad tot 16u30 met aankomst in stelplaats Oostende.

*tentoonstelling van het rollend materieel in de stelplaats van Oostende tot 19u30

*19u30 begin vertrek van de stellen naar Knokke en De Panne (avondritten met passagiers)

naar De Panne: SE9093 en het OB stel

naar Knokke: al de rest (MIVA 4408 blijft in Oostende)


13 juni 2010: Ritten met het historisch rollend materieel:

- Knokke, Oostende, De Panne: SO+NO+DEST en MW9985+AHWA871

- De Panne, Oostende, Knokke: SE+NO+DEST

(allen met reizigers)



19 juni 2010: PCC-dag met de ex-HTM1006

- Knokke, Oostende, Knokke en doorstreepte diensten Oostende-De Haan (Zwarte Kiezel)


3 juli 2010: in de voormiddag: vooropening Tram Des Tijds in De Panne voor tramliefhebbers

- Pendelritten Stelplaats De Panne- Nieuwpoort/Zonnebloem met SO en 9985+A871


7 augustus 2010: Trammelant 2010

- De Haan/Loskaai -Zwarte Kiezel vv. met S, SE en 2 balladeusen

- ‘s morgens en ’s avonds stellen van Knokke naar De Haan en terug met passagiers

- AR 193 komt eveneens naar De Haan op spoor naast tramstation.


12 september 2010: TTO-Tramfestival'10

1) De Panne: tramfestival met het daar aanwezig materieel:

- SO naar Nieuwpoort

- 9985 korte ritten en rit naar Nieuwpoort (gekoppeld met A871)

- OB stel: ’s morgens en ’s avonds De Panne-station Adinkerke vv.


2) 12 september 2010: De Haan: Open monumentendag

- Pendelritten met S en SE tussen: Vosseslag, De Haan, Wenduine

- ritten Den Haan/Loskaai – Zwarte Kiezel met AR 193 + 2 baladeuses.


Uurregelingen en vervoerstarieven volgen!

(*)Onder voorbehoud van wijzigingen op het laatste ogenblik
melle

Re: Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Bericht door melle »

Steven schreef:Beste melle, eender welke datum zo een organisatie kiest geeft als resultaat dat er mensen zijn die niet kunnen gaan.
Allicht hebben volgende elementen een rol gespeeld, het hoogseizoen aan de kust is te druk om het dan te doen. Ze willen allicht toch een beetje zekerheid wat mooi weer betreft en allicht nog ettelijke andere factoren die er voor zorgen dat ze die datum gekozen hebben.
Ze hadden écht wel een andere datum kunnen kiezen hoor. Er is gewoon geen rekening gehouden, jammer genoeg...
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Bericht door Locomotief 5175 »

Het boek KUSTTRAM is wel te koop in de lijnwinkel aan de station in Oostende. Ik heb vandaag dit gekocht aan 25 euro !!!!!.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
STOOMLOK

Re: Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Bericht door STOOMLOK »

speciale trein naar de tramparade in Oostende...
en waar en hoe kan de bolle neus dieselrit H/T Antwerpen/Sint-Niklaas - Oostende geboekt worden ?

:roll: bij de spoorwegen denken ze dat iedereen een kristallen bol in huis heeft blijkbaar !
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Tramparade 125 jaar Kusttram op 12 juni

Bericht door vasonline »

STOOMLOK schreef:speciale trein naar de tramparade in Oostende...
en waar en hoe kan de bolle neus dieselrit H/T Antwerpen/Sint-Niklaas - Oostende geboekt worden ?

:roll: bij de spoorwegen denken ze dat iedereen een kristallen bol in huis heeft blijkbaar !
Hoi STOOMLOK,

Ik heb inderdaad nog geen dienstregeling gevonden....ik vroeg het me ook al af.
Wanneer vertrekt de treinrit in Brussel-Zuid / Antwerpen-Berchem ?
Zijn er al prijzen gekend?

Groetjes,

S.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie