Dagje Brussel, di 06/04/2010

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Trammist

Dagje Brussel, di 06/04/2010

Bericht door Trammist »

Excursie M.I.V.B. dinsdag 07 april 2010

Men voorspelde goed weer voor dinsdag, het was vakantie én, het was alweer een hele tijd geleden dat ik het mooie MIVB-netwerk in onze geliefde hoofdstad bezocht had.
Met andere woorden, ik had best wel zin in een dagje Brussel. Hier volgt mijn verslag.

Ik wilde oorspronkelijk hier in Deurne tram 8 om om 08:22 nemen, die tien minuten later aankomt aan het station Antwerpen-Berchem, maar ik had enkele dagen eerder mijn papierkerkhof opgeruimd en ik vond mijn GoPass niet meteen... Het werd dan maar de volgende tram, om 08:32... Ik had een goeie 5 minuten overschot om in Berchem IC 4530 richting Charleroi-Sud te halen. Wat moeiteloos lukte. De trein werd tot mijn verrassing verzekerd door 2 klassiekjes, namelijk de gemoderniseerde 620 en een bordeaux stelletje waarvan ik het n° kwijt ben. Vertrek om 08:51 en aankomst in Brussel-Centraal om 09:29 beiden stipt. Overweg13 en nog enkelen gaan mij haten, maar ik verkoos het gemoderniseerde exemplaar boven het bordeaux stelletje... :)
Afbeelding In Brussel-Centraal was mijn eerste bezorgdheid het kopen van een JUMP-ticket. Ik wou het eerst aan de automaat doen, maar ik snapte niks van dat ding. Heb je daar nu feitelijk een Mobib-kaart voor nodig, of niet? Als ik mijn vingers op het scherm zetten, kwam er niets, en knoppen zag ik evenmin staan... Dan maar aan de KIOSK.
Afbeelding Na die aankoop most ik uiteraard eerst mijn Jump valideren aan de oranje machine, en daarna 5 minuutjes wachten op M5, en om 09:47 was ik op weg naar Erasmus, waar ik aankwam om 10:06. De rit werd verzekerd door een 'oud' metrostel.
In Erasmus valt geen fluit te beleven qua aansluitingen, dus stapte ik in de eerste de beste metro terug, dit keer een BOA-stel richting Herrmann-Debroux, waar ik aankwam omstreeks 10:46.
Afbeelding In H-D kroop ik uit de ondergrond, en nam ik tram 94 naar tusseneindpunt Louiza (aank. 11:20). Het lijndeel naar Stade heb ik nog te goed. de rit werd verzekerd door wagen 2019. Onderweg kon ik genieten van de mooie wijken in Watermaal-Bosvoorde.
Aan Louiza gekomen stapte ik op T92 naar Schaarbeek Station, waar ik aankwam om 11:49. Ik begon intussen stilletjes aan een hongerke te krijgen, maar het was mij al snel duidelijk dat er niks te beleven viel in dat stuk Schaarbeek. Ik stapte over op een wachtende T24 met vertrek om 11:54 en aankomt aan Vanderkindere (terminus) om 12:37, maar die tijd is theoretisch, want ik ben vergeten de exacte aankomsttijd te noteren... Ik ben er meteen de plaatselijke snackbar binnengestapt, tramspotters moeten ook eten.
Afbeelding Na mijn lunch wist ik het eventjes niet, en ik heb toen uiteindelijk om 13:16 T92 richting Fort-Jaco genomen, ware het niet dat het deel tussen Helden en Fort-Jaco onderbroken was... en de 92 werd een 97, die echter maar tot aan Bareel reed, en daar ben ik erin geslaagd om de premetro-halte Horta tweemaal rats voorbij te lopen, maar derde keer... goede keer! Daar moest ik een minuut of 5 wachten op T3 naar Esplanade, waar ik uiteindelijk aankwam rond 15:00 ...
Afbeelding Aan Esplanade was er niks te zien, en ik nam onmiddellijk T3 terug, maar ik stapte af aan de toch wel vrij interessante halte De Wand, waar ik een tijdje moest wachten op T23 naar de Heizel, doorheen de oude NMVB-tunnel die de MIVB overgenomen heeft.
Uiteindelijk zette wagen 3045 mij om 15:23 af aan de Heizel, en heel de halte rook lekker naar de popcorn van de nabijgelegen Kinepolis... Het werd tijd om naar een Correspondance Chemin de Fer af te zakken. Ik had kunnen overstappen in het Weststation, maar ik verkoos door te rijden naar het Zuidstation, waar ik met 5 minuten overschot van tijd IC 2015 om 15:55 (met M6 rijtuigen) richting Antwerpen-Centraal nam. Vertrek en aankomst in Antw-Berchem stipt op tijd. In Berchem moest ik wel eventjes een sprintje trekken naar de Hermelijn van lijn 8 (Silsburg), maar ik was thuis om 16:55 :).


Ik hoop dat u veel leesplezier hebt gehad!
Trammist


De Wand Afbeelding Afbeelding Afbeelding Heizel, vernieuwd trameindpunt Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Trammist op 08 apr 2010, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Dagje Brussel, di 06/04/2010

Bericht door Lukas »

Hoi,

Trammist,

Proficiat met je mooie foto's.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dagje Brussel, di 06/04/2010

Bericht door Steve »

Wat de GO-automaat betreft: het zou veel geholpen hebben als je gewoon even aan het wieltje had gedraaid... :wink:

(tegelijkertijd verplaatst naar Algemeen Binnenland in Smalspoor & Light Rail)
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Dagje Brussel, di 06/04/2010

Bericht door Accelerat »

Krijg gelijk zin om weer eens naar BXL te gaan! :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dagje Brussel, di 06/04/2010

Bericht door Steven »

MIVB-reiziger schreef:Wat de GO-automaat betreft: het zou veel geholpen hebben als je gewoon even aan het wieltje had gedraaid... :wink:

(tegelijkertijd verplaatst naar Algemeen Binnenland in Smalspoor & Light Rail)
draaien en af en toe dan op ok drukken natuurlijk :-)
melle

Re: Dagje Brussel, di 06/04/2010

Bericht door melle »

Mooie reportage, Xander!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dagje Brussel, di 06/04/2010

Bericht door Steve »

Nog een kleine tip als je de bestemmingsaanduiding van de 3000 (tram) of Boa (metro) goed wilt hebben: stel je sluitertijd in op minimaal 1/125 (dus geen hogere waarde na de 1/), dan is hij altijd leesbaar.
Deef32

Re: Dagje Brussel, di 06/04/2010

Bericht door Deef32 »

Beste Trammist,

Mooi reisje annex reportage heb je gemaakt.

Een interessante tramroute die je in de toekomst nog eens kan doen: je neemt tram 23 aan dat mooie nieuwe tramstation van de Heizel. En die neem je tot aan de terminus aan het Leon Vanderkindereplein. Daar kan je overstappen op tram 3 richting Esplanade. Met deze tram passeer je het premetrostation Sint-Gillisvoorplein, voor mij één van de mooiste premetrostations van Brussel http://metro-de-bruxelles.blogspot.com/ ... -sint.html.
En met deze tram kom je ook uit onder het Noordstation voor de terugreis met de trein naar Berchem :).

Mvg.
Trammist

Re: Dagje Brussel, di 06/04/2010

Bericht door Trammist »

Deef32 schreef: Een interessante tramroute die je in de toekomst nog eens kan doen: je neemt tram 23 aan dat mooie nieuwe tramstation van de Heizel. En die neem je tot aan de terminus aan het Leon Vanderkindereplein. Daar kan je overstappen op tram 3 richting Esplanade. Met deze tram passeer je het premetrostation Sint-Gillisvoorplein, voor mij één van de mooiste premetrostations van Brussel http://metro-de-bruxelles.blogspot.com/ ... -sint.html.
En met deze tram kom je ook uit onder het Noordstation voor de terugreis met de trein naar Berchem :).
Dank je, maar als je mijn verslag beter had gelezen, had je gezien dat ik jouw voorgestelde route reeds (bijna) helemaal heb gedaan... :)
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dagje Brussel, di 06/04/2010

Bericht door groentje »

De 2 tramlijnen aan Montgomery blijven mijn favorieten. Langs het Woluwepark, de ambassades, door het Zoniënwoud...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dagje Brussel, di 06/04/2010

Bericht door Steve »

groentje schreef:De 2 tramlijnen aan Montgomery blijven mijn favorieten. Langs het Woluwepark, de ambassades, door het Zoniënwoud...
Alleen jammer van de 7000'etjes, die er voor mij altijd mee verbonden zullen blijven. :(
Trammist

Re: Dagje Brussel, di 06/04/2010

Bericht door Trammist »

MIVB-reiziger schreef:Alleen jammer van de 7000'etjes, die er voor mij altijd mee verbonden zullen blijven. :(
En ik beklaag mezelf dat ik nooit in een 7000 heb kunnen reizen... :cry:

Ik ben daarentegen wel vorig jaar tijdens de feesten in Stockel in een (echte) museumtram van Montgomery naar Ban-Eik gereisd, al was dat eigenlijk met een excursie van TreinTramBus. Wat mij nog steeds is bijgebleven is de desolate indruk aan de terminus. Een snelle blik op Google Maps leert me het tegendeel, maar ik voelde me er echt au milieu de nulle part.

Ik ga de 39/44 zeker en vast 'doen' op mijn volgende raid on Brussels !
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dagje Brussel, di 06/04/2010

Bericht door groentje »

Ban-Eik ligt anderzijds ook wel vlakbij St-Stevens-Woluwe, en je kan er heel leuk wandelen. Ik wil eens een wandeling uitproberen tussen Ban-Eik en Tervuren-Station.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dagje Brussel, di 06/04/2010

Bericht door Steve »

groentje schreef:Ban-Eik ligt anderzijds ook wel vlakbij St-Stevens-Woluwe, en je kan er heel leuk wandelen. Ik wil eens een wandeling uitproberen tussen Ban-Eik en Tervuren-Station.
Veel te wandelen is er eigenlijk niet, want de twee eindpunten liggen verbluffend dicht bij elkaar, niet eens anderhalve kilometer in vogelvlucht. En precies dat heeft al vaak aanleiding gegeven tot ideeën om de huidige lijn 39 door te trekken tot Tervuren en lijn 44 te schrappen, temeer daar er toch vrij weinig volk is tussen Tervuren-centrum en de halte Madoux midden op de Tervurenlaan, waar lijn 39 erbij komt.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dagje Brussel, di 06/04/2010

Bericht door groentje »

Tja, ergens wel logisch, maar ik zou het toch spijtig vinden mocht het traject door het bos sneuvelen.
Een wandeling hoeft trouwens niet in een rechte lijn te zijn, hé. :wink:
Plaats reactie