Métro Léger de Charleroi

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Deef32

Métro Léger de Charleroi

Bericht door Deef32 »

Blijkbaar is men daar over de taalgrens in het zwarte land in gang geschoten om grote delen van het ongebruikte premetronet gebruiksklaar te maken. Op de website van de TEC vond ik volgend (promo)filmpje http://www.charleroi-bouge.be/film/index.html
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Métro Léger de Charleroi

Bericht door Steve »

Deef32 schreef:Blijkbaar is men daar over de taalgrens in het zwarte land in gang geschoten om grote delen van het ongebruikte premetronet gebruiksklaar te maken. Op de website van de TEC vond ik volgend (promo)filmpje http://www.charleroi-bouge.be/film/index.html
Is al een hele tijd aan de gang hoor:

- de noordoostelijke tak wordt verlengd van Gilly (huidig eindstation) naar een nieuw eindpunt in Soleilmont, de ruwbouw is grotendeels aanwezig

- de noordelijke tak naar Jumet wordt nu enkel gebruikt als dienstverbinding voor de stelplaats in Jumet (sporen liggen midden op de chaussée de Bruxelles zonder haltes of wat dan ook), maar alles wordt compleet heraangelegd om reizigersverkeer mogelijk te maken. De in onbruik geraakte verbinding naar Gosselies wordt ook opnieuw in dienst gesteld.

- de "missing link" in de centrale lus tussen Charleroi-Sud en Parc wordt eindelijk afgemaakt, zodat er een echte lus ontstaat. Tussen Sud en Parc zal de tram bovengronds rijden, in tegenstelling tot wat tientallen jaren gepland was en zelfs al deels gebouwd.

- paradoxaal genoeg zijn er absoluut geen plannen om de zuidoostelijke tak naar Montignies / Châtelineau in dienst te nemen. Tot Montignies ligt de lijn er al jarenlang bijna volledig afgebouwd bij, maar er heeft nooit een tram gereden in reizigersdienst. Voorbij Montignies zijn er trouwens nog lange kilometers in ruwbouw aanwezig.

Als je meer wilt zien van de toestand vóór alle werkzaamheden: http://mivbreiziger.skynetblogs.be/post ... li#8351252
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Métro Léger de Charleroi

Bericht door Joris »

Hallo,
Die lijn naar Jumet, blijft die dan in de toekomst ook gewoon over de straat lopen? Want, was daar origineel niet ook een metrotunnel gepland?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Métro Léger de Charleroi

Bericht door Steve »

Joris schreef:Hallo,
Die lijn naar Jumet, blijft die dan in de toekomst ook gewoon over de straat lopen? Want, was daar origineel niet ook een metrotunnel gepland?
Groeten,
Joris De Mol
De lijn blijft inderdaad in de straat lopen, maar wel volledig in eigen bedding enzovoort. Aanvankelijk (dus al een paar decennia geleden) was een metroverbinding naar Jumet gepland, maar die zou een heel ander traject volgen. De sporen in de straat zijn puur een overblijfsel van de buurtspoorwegen.
Deef32

Re: Métro Léger de Charleroi

Bericht door Deef32 »

MIVB-reiziger schreef:
Deef32 schreef:Blijkbaar is men daar over de taalgrens in het zwarte land in gang geschoten om grote delen van het ongebruikte premetronet gebruiksklaar te maken. Op de website van de TEC vond ik volgend (promo)filmpje http://www.charleroi-bouge.be/film/index.html
Is al een hele tijd aan de gang hoor:

- de noordoostelijke tak wordt verlengd van Gilly (huidig eindstation) naar een nieuw eindpunt in Soleilmont, de ruwbouw is grotendeels aanwezig

- de noordelijke tak naar Jumet wordt nu enkel gebruikt als dienstverbinding voor de stelplaats in Jumet (sporen liggen midden op de chaussée de Bruxelles zonder haltes of wat dan ook), maar alles wordt compleet heraangelegd om reizigersverkeer mogelijk te maken. De in onbruik geraakte verbinding naar Gosselies wordt ook opnieuw in dienst gesteld.

- de "missing link" in de centrale lus tussen Charleroi-Sud en Parc wordt eindelijk afgemaakt, zodat er een echte lus ontstaat. Tussen Sud en Parc zal de tram bovengronds rijden, in tegenstelling tot wat tientallen jaren gepland was en zelfs al deels gebouwd.

- paradoxaal genoeg zijn er absoluut geen plannen om de zuidoostelijke tak naar Montignies / Châtelineau in dienst te nemen. Tot Montignies ligt de lijn er al jarenlang bijna volledig afgebouwd bij, maar er heeft nooit een tram gereden in reizigersdienst. Voorbij Montignies zijn er trouwens nog lange kilometers in ruwbouw aanwezig.

Als je meer wilt zien van de toestand vóór alle werkzaamheden: http://mivbreiziger.skynetblogs.be/post ... li#8351252
Mooie repliek beste MIVB-reiziger. Ik heb nog wat opgestoken van uw toegevoegde link :), die mooi gestoffeerd was.
Er zijn ook nog wat foto's te vinden van de stand van zaken op de vele werven in Charleroi op de website van de TEC (afdeling Charleroi).
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, en ik zal het zeker niet laten om eens een kijkje te gaan nemen.

P.s.: ik had te laat gezien dat er reeds een topic bestond over de premetro van Charleroi.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Métro Léger de Charleroi

Bericht door apestaart »

De werken in de richting van Jumet/Gosselies schieten goed op evenals de tak naar Soleilmont,
daar liggen al tramsporen
Wat de werken aan de lus rond het centrum betreft: hier heb ik de indruk dat het niet zo goed
vooruitgaat, daar liggen nog altijd nog geen tramsporen; zijn er soms verwikkelingen bijgekomen?
Voor de laatste stand van zaken verwijs ik naar de website van de TEC (www.infotec.be)
Plaats reactie