Tram 97 in Brussel

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Deef32

Tram 97 in Brussel

Bericht door Deef32 »

Blijkbaar rijdt tram 97 Louiza-Dieweg maar enkele malen per dag (meestal in de spits) zijn volledige route. Door de dag rijdt hij het traject Bareel-Dieweg en terug.
Weet iemand welke reden hier achter zit?
Bijlagen
800px-Film_97_Louise.jpg
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tram 97 in Brussel

Bericht door Steven »

er zijn wel meerdere lijnen waar de trajecten overdag niet exact hetzelfde zijn als s avonds hoor.
Deef32

Re: Tram 97 in Brussel

Bericht door Deef32 »

Steven schreef:er zijn wel meerdere lijnen waar de trajecten overdag niet exact hetzelfde zijn als s avonds hoor.
De avondlijnen dragen in Brussel andere nummers. Of worden tussen 8u en 16u ontdubbeld, bvb tram 94 (Stadion-Hermann Debroux wordt Stadion-Legrand en Louiza-Hermann Debroux).
Wat ik wel weet is dat de MIVB verplicht werd te bezuinigen en dat daardoor bvb tram 56 Noordstation-Schaarbeek (tijdelijk/definitief?) is afgeschaft.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Tram 97 in Brussel

Bericht door Steve »

Lijn 97 deed oorspronkelijk Louiza - Parking Stalle, grotendeels ter vervanging van de afgeschafte tram 18. Maar er kwamen nogal veel reacties van mensen uit Vorst en Ukkel, die de rechtstreekse verbinding tussen beide gemeenten verloren (tram 18 reed vanaf Stalle nog helemaal tot Dieweg), en anderzijds werd het nieuwe deel Bareel - Louiza niet zoveel gebruikt als verwacht (vooral gelegenheidsreizigers die hem voor een paar haltes namen in plaats van tram 92).

Het gevolg liet zich raden: tram 97 werd verlengd tot Dieweg en aan de andere kant meestal beperkt tot Bareel (behalve een handvol ritten tijdens de spitsuren die doorrijden tot Louiza), zodat dit zonder een noemenswaardig extra budget (dat er niet is...) kon worden gedaan.

En tussen haakjes is het misschien ook maar goed dat tram 97 niet voortdurend aan Louiza komt, want met alle doorrijdende trams 92 en vooral "terminussende" trams 94 is het daar al bijzonder druk. Tijdens de spitsuren is er, alle lijnen en richtingen door elkaar, elke minuut een doorkomst van tram.
Deef32

Re: Tram 97 in Brussel

Bericht door Deef32 »

MIVB-reiziger schreef:En tussen haakjes is het misschien ook maar goed dat tram 97 niet voortdurend aan Louiza komt, want met alle doorrijdende trams 92 en vooral "terminussende" trams 94 is het daar al bijzonder druk. Tijdens de spitsuren is er, alle lijnen en richtingen door elkaar, elke minuut een doorkomst van tram.
Dat klopt, dat kan ik vanuit het raam van mijn bureau aan het Poelaertplein goed zien :). Want dan verdringen de "terminussende trams 94" zich aan de 2 kopsporen rechtover het justitiepaleis.

Trouwens, beste MIVB-reiziger, bedankt voor de feedback!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tram 97 in Brussel

Bericht door groentje »

Als regelmatige gebruiker van de 97 heb ik toch niet helemaal hetzelfde idee als jij, MIVB-reiziger. De trams naar Louiza zijn/waren een leuk alternatief voor naar het oosten te rijden, een mogelijkheid die nu slechts met 2 overstappen meer mogelijk is. De facto heeft men de 97 een ander eindpunt gegeven, en daarvoor vind ik Bareel niet goed gekozen. Nog los van het feit dat men de reizigers zand in de ogen strooit door officieel nog door te rijden tot Louiza, had ik liever gezien dat men op zijn minst verder reed dat Bareel. Desnoods verlegde men de terminus naar het Zuidstation, een paar nethervormingen verloren Parklaan en Wielemans-Ceuppenslaan immers hun rechtstreekse verbinding. Bareel is ook geen goed overstappunt, evenmin als Wiels.
Bijkomende inlichting: voorlopig is het eindpunt trouwens Helden, naar Dieweg rijdt een vervangbus voor 97 en 92 (naar Fort-Jaco). Iemand die de planning voor die werken heeft?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Tram 97 in Brussel

Bericht door Steve »

Veel mensen vergeten dat er op twee minuten stappen van de Bareel het premetrostation Horta ligt, waar zowel de lijnen 3, 4 als 51 stoppen. Anderzijds is de Bareel natuurlijk niet de meest ideale locatie, maar veel alternatieven zijn er helaas niet (nog steeds rekening houdend met de budgettaire context).

Aan het Zuidstation is een tijdlang gedacht (op de PCC-trams is/was er trouwens zelfs een dergelijke film gemaakt), maar in de plaats daarvan is er op lijn 81 tijdens de spitsuren een groot aantal extra diensten gekomen tot het Zuidstation. Maakt de verlenging van lijn 97 minder opportuun, maar zorgt er vooral voor dat er geen enkele mogelijkheid meer is tot opstellen in en rond het Zuidstation...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tram 97 in Brussel

Bericht door groentje »

Dat klopt, de frequentie van de 81 is inderdaad omhooggegaan, wat inderdaad ook nodig was. Alleen staan de 97-en aan de Bareel ook serieus in de weg, hoor. Om naar het Zuidstation te gaan vanaf het Rochefortplein, ben je sneller te voet, dan met een tram tot aan Bareel, en daar overstappen op de 81 of naar het premetrostation dat inderdaad wat weggestoken zit. Ik weet ook niet goed waar je de 97 kwijt kan, misschien buitenlangs?
Plaats reactie