MIVB wil een metro zonder chauffeur

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

MIVB wil een metro zonder chauffeur

Bericht door Patrick »

wo 14/06/06 - De MIVB onderzoekt of het mogelijk is om een van de metrolijnen te automatiseren tegen 2015.
Op die lijn zouden dan metrostellen rijden zonder chauffeur.

De MIVB is samen met een delegatie van het Brussels Parlement gaan kijken in Parijs. Daar rijdt al een volledig geautomatiseerde metrolijn.

Ook het streefjaar 2015 is niet toevallig gekozen. Tegen dan zijn de eerste metrotreinen bijna vijftig jaar oud en hebben ze hun beste tijd gehad.

Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
Thomas

Bericht door Thomas »

Die metrolijn in Parijs, ze bedoelen toch niet dat kleine lijntje dat ergens een helling op rijdt, en totaal maar twee rijtuigen heeft?
Pierre

Bericht door Pierre »

Ze zouden dan beter in Londen gaan kijken, naar de Docklands Light Railway.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Pierre schreef:Ze zouden dan beter in Londen gaan kijken, naar de Docklands Light Railway.
Idd, dat werkt héél goed, heb het es een week, elke dag genomen. BTW de DLR is gemaakt door Bombardier. Het is misschien het enige transportmiddeel in GB die goed werkt, en veilig is :p Die andere metrostellen van Londen (die wit-rood-blauwe) zijn van GEC-ALSTHOM.
Wover

Bericht door Wover »

veilig? Ik ik heb toch al eventjes gelezen dat er daar een metro in een bocht door een te hoge snelheid tegen de rand was gecrasht...

Maar dat is ook wel het enige wat ik ervan gehoord had...


En die ge-automatiseerde metro in Parijs, is dat niet die ene waar elk spoor overkapt is met een glazen wand, waarin deuren zijn gemaakt die pas opengaan als de metro er stilstaat, om persoonsongevallen te voorkomen.
BN-koekje

Bericht door BN-koekje »

ale, weer een besparing op de arbeidskosten en extra werkloosheid... :(
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Wover schreef:En die ge-automatiseerde metro in Parijs, is dat niet die ene waar elk spoor overkapt is met een glazen wand, waarin deuren zijn gemaakt die pas opengaan als de metro er stilstaat, om persoonsongevallen te voorkomen.
Voor zo ver ik weet is de metro van Rijsel (Lille) volledig geautomatiseerd en dat is die met zijn glazen wand op het perron.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Wover schreef:veilig? Ik ik heb toch al eventjes gelezen dat er daar een metro in een bocht door een te hoge snelheid tegen de rand was gecrasht...

Maar dat is ook wel het enige wat ik ervan gehoord had...
Ik heb het specifiek over de DLR, die is wel veilig, en kan ieder moment door een persoon worden overgenomen enzo...
Wover schreef:En die ge-automatiseerde metro in Parijs, is dat niet die ene waar elk spoor overkapt is met een glazen wand, waarin deuren zijn gemaakt die pas opengaan als de metro er stilstaat, om persoonsongevallen te voorkomen.
Dat is in Lille (Rijsel) zo, daar is een glazen wand, en de deuren van de metro en de wand gaan dan perfect gelijktijdig open!
>Zie bovenstaande post...
Pierre

Bericht door Pierre »

Bij London Underground is zo'n glazen-wand systeem ook in gebruik op het nieuwste deel van de Jubilee Line (geen deel van de DLR)
Is inderdaad geen slecht systeem.
Afbeelding
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

Wover schreef:En die ge-automatiseerde metro in Parijs, is dat niet die ene waar elk spoor overkapt is met een glazen wand, waarin deuren zijn gemaakt die pas opengaan als de metro er stilstaat, om persoonsongevallen te voorkomen.
Inderdaad, die lijn in Parijs, lijn 14, heeft een glazen wand in elk station.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ik ben toch niet zo aan zo'n glazen wanden! :? Het mag wel veilig zijn, maar ik vind, als je op een perron staat, dat je ook goed de sporen moet kunnen zien. Het is veel te kooiachtig op die manier, vind ik! :?

En is het niet zo dat er op iedere trein van de DLR een veiligheidscontroleur meerijdt, die in ieder geval kan ingrijpen?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

SIMPY.be schreef:Die andere metrostellen van Londen (die wit-rood-blauwe) zijn van GEC-ALSTHOM.
Ja , maar wel alleen diegene van de Jubilee (grijze lijn) en Central Line (rode lijn) hé .. die dateren van resp. 1996 en 1993.De stellen die op de andere lijnen rijden , die van 1967 en van 1971 zijn van Metro Cammell en zijn gemoderniseerd geweest door Bombardier ..
Plaats reactie