Taalgebruik metro Brussel

Smalspoor, tram en light-rail in België
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door dentheo »

MIVB-reiziger schreef: Wat voor fantastisch onderbouwde uitspraken allemaal. Roepen zonder enige kennis van zaken is heel makkelijk. Helaas voor jou is de werkelijkheid een stuk anders.

Hoe is het dan wel ? Dan worden we allemaal een beetje slimmer.
Theo
Groeten vanop de Heide
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door KB »

Jeroen schreef:Ach, het is bij die MIVB altijd hetzelfde. Er lopen in de stations of op het rollend materiaal nooit meer dan 5 Nederlandstaligen per shift rond.
Uiteraard zou dit niet mogelijk mogen zijn, maar ik heb enkele bedenkingen.
Wordt dit probleem niet mee veroorzaakt door het feit dat de overgrote meerderheid van de Brusselaars Franstalig is? Natuurlijk kunnen die ook Nederlands leren, maar met zo weinig Nederlandstaligen in Brussel zullen ze het misschien niet nodig vinden. En als de MIVB de keuze heeft tussen geen personeel of eentalig Frans personeel, welke keuze hebben ze dan nog?
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door Steve »

Jeroen schreef:
MIVB-reiziger schreef:
Jeroen schreef:Ach, het is bij die MIVB altijd hetzelfde. Er lopen in de stations of op het rollend materiaal nooit meer dan 5 Nederlandstaligen per shift rond. En uitspraken als terminus/eindehalt zijn gewoon beschamend, net zoals eentalig Franstalige chauffeurs op de buslijnen naar Vilvoorde en Machelen, bijvoorbeeld. Zelfs de opleidingen moet je daar in het Frans volgen en als je dan iets durft te zeggen, ben je een Vlaamse racist die anti-Brussels is. Er wordt daar niets aan gedaan omdat de Franstalige vakbonden het spel meespelen.
Wat voor fantastisch onderbouwde uitspraken allemaal. Roepen zonder enige kennis van zaken is heel makkelijk. Helaas voor jou is de werkelijkheid een stuk anders.
Wel, mijnheer, ik heb er gewerkt in een coördinerende functie dus alles wat ik schrijf heb ik meerdere malen intern zelf meegemaakt. En u?

Wat is uw band trouwens buiten fotootjes trekken van de trams?
Wel, "mijnheer", dan heb je toch een heel andere MIVB gekend dan ikzelf. En mijn band gaat ettelijke malen verder dan het "fotootjes trekken van de trams" (hoe karikaturaal kun je het nog maken!), geloof me vrij. De gal die je hier spuit doet me nogal denken aan natrappen, toevallig met slaande deuren vertrokken? :)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door Asterix »

Beste MIVB-reiziger, mijn vraag was of u er heeft gewerkt. Pas dan en alleen dan maak je zelf mee hoe het er (intern) aan toe gaat. Het lijkt mij eerder dat jij de zaken van "horen zeggen" hebt. Mocht dat niet het geval zijn, hoor ik het graag. Onderbouwd dan wel want daar hecht je blijkbaar belang aan alhoewel ik dat nog niet heb mogen lezen in jouw betrokken post. Het is trouwens totaal ongeloofwaardig te stellen dat de situatie opeens zou zijn veranderd. Alsof de problematiek van de tweetaligheid in Brussel ook opeens zou zijn opgelost. Alsof de Nederlandsonkundige Franstaligen/allochtonen nu opeens wél het Nederlands beheersen. Alsof de MIVB opeens is beginnen dreigen met deze mensen te ontslaan. Dat geloof je nou toch zelf niet? Het zal er voor de Vlamingen absoluut niet op vooruit gaan en dat verneem ik ook van de ex-collega's die er nu nog werken...

@ KB, het overgrote deel van de personeelsleden zijn Franstalige Brusselaars. De vele allochtonen zijn per defintie bijna allemaal eentalig Franstalig. Dat men het niet de moeite zou vinden om het Nederlands te leren is één ding maar dat men dan ook de voordelen zoals de vaste benoeming afschaft die al deze mensen krijgen. Veel van mijn Franstalige ex-collega's zijn tot 24 keer (!) tijdens de werkuren naar Selor getrokken om steeds opnieuw dezelfde ridicule taaltest te gaan afleggen. Op den duur ken je de oplossingssleutel van buiten, ben je officieel tweetalig en heb je alle voordelen vandien zonder in het Nederlands nog maar de weg te kunnen uitleggen. Ik vind dat ronduit schandalig, ik heb er geen ander woord voor. Een Nederlandstalige veiligheidschef van de BCO die er op stond om alles tweetalig (dus NL en FR!) te communiceren werd ontslagen wegens vermeend racisme en dit onder druk van bepaalde vakbondsleden. Voor de Brusselse arbeidsrechtbank heeft ie nadien over de hele lijn gelijk gekregen en veel geld getrokken. Toen ik bij een bezoek aan een bepaald metrotraject in de veiligheidsnota's opmerkte dat het de taak van de bestuurder is om de reizigers de noodzakelijke info te geven bij een evacuatie (nogal belangrijk lijkt mij als de 900 Volt nog niet gesneden is en je tussen de sporen en wissels in het donker de juiste kant op moet) en dus een kennis van elementair Nederlands vrij belangrijk is, was ik opeens iemand van de 'harde lijn'. Idem dito toen ik het niet ok vond dat metro-instructeurs enkel Franstalige opleidingen kunnen/willen organiseren alhoewel ook zij officieel tweetalig zijn en hiervoor worden betaald. Toen was ik opeens (net zoals die veiligheidschef) een racist want ik was een Vlaming en kwam van buiten Brussel. Stel u voor! Er is toen een onderzoek ingesteld jegens mijn persoon en de conclusie was dat er geen sprake was van racisme en dat ik dat etiket had opgeplakt gekregen omdat ik een gezicht met die 'air' had. Voila! Toen ik vroeg wat nu de sanctie voor deze loze beschuldigingen zou zijn, kreeg ik als antwoord 'niets' want als Vlaming ben je in de minderheid en tegen een bepaalde kliek allochtone (mijn excuses dat ik de zaken noem zoals ze zijn) metrobestuurders en hun vakbonden kan je niets beginnen of ze leggen de boel plat, werd mij verteld. Je moet mij de MIVB niet leren kennen, hoor! Ik ben uiteindelijk met ziekteverlof gegaan en nadien bij een andere werkgever begonnen.
Plaats reactie