Taalgebruik metro Brussel

Smalspoor, tram en light-rail in België
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Taalgebruik metro Brussel

Bericht door LHOON »

Vandaag in Montgomery. Zonder commentaar...
Metro Montgomery, 2010-07-05
Metro Montgomery, 2010-07-05
boehoew

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door boehoew »

Dat is erg .... :shock:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door HLE 2302 »

Amai, taalfouten moeten nog kunnen, maar dit is wel een beetje heel erg ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
FSR8

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door FSR8 »

Als je dit probleem wil oplossen, kun je beter een mail sturen naar de MIVB, en niet hier de lachers op je hand proberen te krijgen. Ik schaam mij elke dag voor al die Vlamingen die hier in het centrum van Brussel zelfs geen deftig woord Frans kunnen spreken!
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door Kristofke »

tgoh dat is dan maar vaak omdat de andere kant ook geen deftig woord Nederlands kan zeker?
Dietrich

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door Dietrich »

Ze zullen dat zelf wel snel doorhebben. Moet blijkbaar maar sinds redelijk recent zijn want die borden met wachttijd in de premetro gaven een tijdje geleden nog aan dat ze in test waren.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door KB »

Er staan trouwens twee fouten op, niet alleen de verkeerde ij/ei ...
L'union fait la force.
Reuel

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door Reuel »

De Nederlandse spelling is nogal onlogisch voor een anderstalige. Zeker voor lettergroepen met dezelfde klank maar een andere schrijfwijze. Op zich een kleine fout, maar wel spijtig en onaanvaardbaar dat het op een groot aankondigingsbord staat.
En het woord dat van elkaar geschreven is. Tja... Je moest eens weten hoeveel Nederlandstaligen dit maken. In het vervolg bij de MIVB toch maar eens beter controleren ;)
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door LHOON »

Reuel schreef:En het woord dat van elkaar geschreven is. Tja... Je moest eens weten hoeveel Nederlandstaligen dit maken. In het vervolg bij de MIVB toch maar eens beter controleren ;)
Vooral onder Engelse invloed is het los schrijven van samenstellingen tegenwoordig een veelvoorkomend verschijnsel...
melle

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door melle »

FSR8 schreef:Als je dit probleem wil oplossen, kun je beter een mail sturen naar de MIVB, en niet hier de lachers op je hand proberen te krijgen. Ik schaam mij elke dag voor al die Vlamingen die hier in het centrum van Brussel zelfs geen deftig woord Frans kunnen spreken!
Die Vlamingen proberen tenminste nog...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door kika »

Het is best kras om 3 taalfouten op 4 regels te proppen. Maar het is wel begrijpelijk wat er staat en het lijkt me het beste om de medewerker die dat bord heeft geïnstalleerd/-programmeerd er gewoon even op te wijzen zoals FSR8 suggereert.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door dentheo »

en die vertraging +-4 wat wil dat zeggen ??
Theo
Groeten vanop de Heide
haamu

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door haamu »

dentheo schreef:en die vertraging +-4 wat wil dat zeggen ??
Da's geen vertraging. De cijfertjes achter de bestemmingen duiden aan binnen hoeveel tijd de tram aankomt (in dit geval is het dus niet zeker).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door Steve »

De extra tekst onderaan, die op zich tot weinig diende (uiteraard is het reizigersinformatie), is intussen volledig weggehaald. Goedbedoeld enthousiasme van een technicus die de voorziene (strikte) procedure voor het nalezen van boodschappen niet nageleefd heeft, laten we het daarop houden...

Ter informatie: elke officiële tekst moet normaal gesproken door minstens twee moedertaalsprekers van elke taal nagelezen worden. En geen willekeurig gekozen iemand, maar wel een beperkt aantal mensen die de taal zeer grondig beheersen. Daardoor is dit soort zaken gelukkig héél erg zeldzaam. Ik heb bij de NMBS trouwens al veel ergere blunders gezien, maar dat terzijde. :wink:
haamu

Re: Taalgebruik metro Brussel

Bericht door haamu »

MIVB-reiziger schreef:De extra tekst onderaan, die op zich tot weinig diende (uiteraard is het reizigersinformatie), is intussen volledig weggehaald. Goedbedoeld enthousiasme van een technicus die de voorziene (strikte) procedure voor het nalezen van boodschappen niet nageleefd heeft, laten we het daarop houden...

Ter informatie: elke officiële tekst moet normaal gesproken door minstens twee moedertaalsprekers van elke taal nagelezen worden. En geen willekeurig gekozen iemand, maar wel een beperkt aantal mensen die de taal zeer grondig beheersen. Daardoor is dit soort zaken gelukkig héél erg zeldzaam. Ik heb bij de NMBS trouwens al veel ergere blunders gezien, maar dat terzijde. :wink:
Hiermee ben ik het eens. Zo'n flagrante fout heb ik nog nooit gezien, met uitzondering van de stickers in de bussen "Met dank om naar achter door te schuiven."
Ik kan moeilijk geloven dat twee moedertaalsprekers vonden dat dat goed klonk...
Plaats reactie