Tweetaligheid bij de MIVB

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Duikbril AM86

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Bericht door Duikbril AM86 »

Bij de NMBS hebben ze veel premies blijkbaar, ik werk ook in Brussel maar bij ons krijg je geen 2taligheidpremie.

Bij de MIVB hebben ze volgens mijn geen 2taligheidspremie, de kennis van het Nederlands bij sommige bus of trambestuurders van de MIVB is
werkelijk huilen met de pet op.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Tweetaligheid bij de MIVB

Bericht door Steven »

die tweetaligheid die van het brusselse gewest komt krijg je niet zomaar, je moet zelf de aanvraagformulieren zoeken, uzelf inschrijven voor het examen, kortweg doe alles zelf en zorg dat je er door bent. Als je er dan door geraakt moet je zelf met het bekomen attest ook nog is de premie aanvragen. Veel geloop voor uw centen, je moet er dus iets voor over hebben. Er is ook weinig reclame rond, bij ons doen ze enkel de moeite de examendate van selor uit te hangen dat is alles.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Bericht door groentje »

Bij de MIVB hebben ze wel tweetaligheidspremies, bij mijn weten (heb ooit nog bij de MIVB gesolliciteerd), maar er wordt te weinig geëist dat iemand tweetalig is vooraleer bij de MIVB te beginnen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Bericht door Steven »

groentje schreef:Bij de MIVB hebben ze wel tweetaligheidspremies, bij mijn weten (heb ooit nog bij de MIVB gesolliciteerd), maar er wordt te weinig geëist dat iemand tweetalig is vooraleer bij de MIVB te beginnen.
de vraag is hoe goed de opvolging is, enkel een eenmalige test is niet voldoende, ook geregeld opleiding geven indien nodig of toch toezicht houden op de meertaligheid.

effe trachten terug naar het topic onderwerp te gaan want dat gaat eigenlijk over afgeschafte treinen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Bericht door Steve »

groentje schreef:Bij de MIVB hebben ze wel tweetaligheidspremies, bij mijn weten (heb ooit nog bij de MIVB gesolliciteerd), maar er wordt te weinig geëist dat iemand tweetalig is vooraleer bij de MIVB te beginnen.
Tweetaligheidspremies bij de MIVB? Nooit van gehoord, en ik weet waarover ik spreek. :wink:

Aangezien de MIVB wettelijk een volledig tweetalige maatschappij is, moeten de meeste medewerkers in theorie ook tweetalig zijn. Een taalpremie heb je meestal in omgevingen waar het kennen van extra talen niet verplicht is, maar wel handig kan zijn in bepaalde situaties. Bij de MIVB geldt wel dat je geen vaste benoeming kan krijgen als je niet slaagt voor het taalexamen (georganiseerd door Selor, vrij streng), en ook promotie maken is in principe niet mogelijk als je niet geslaagd bent...
Duikbril AM86

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Bericht door Duikbril AM86 »

Ik kan maar een ding zeggen van de MIVB en dat is dat het voor een vervoersmaatschappij in de hoofdstad
werkelijk zeer tiestig is gesteld met de kennis van het Nederlands bij 95% van hun tram- of buschauffeus.
Klantvriendelijkheid is iets anders naar mijn mening, merendeel van hun personeel kent nauwelijks een woord Nederlands.
éen privébedrijf dat het even slecht doet is Olivier Dachkin daar is de helf van de website in het Frans, Aolst in de plaats van Aalst als je
één van hun salons opzoekt enzo van die zaken.
Ga je er langs dan krijg je 9 op de 10 iemand die de helft alles in het Frans probeert uit te leggen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Bericht door Steve »

Duikbril AM86 schreef:Ik kan maar een ding zeggen van de MIVB en dat is dat het voor een vervoersmaatschappij in de hoofdstad
werkelijk zeer tiestig is gesteld met de kennis van het Nederlands bij 95% van hun tram- of buschauffeus.
Klantvriendelijkheid is iets anders naar mijn mening, merendeel van hun personeel kent nauwelijks een woord Nederlands.
95% is zwaar overdreven, maar het is geen groot geheim dat het bijna onmogelijk is om tegenwoordig nog (capabele!) bestuurders te vinden die een degelijk woordje Nederlands spreken. Je zou voor de grap eens een dag moeten meedraaien bij de aanwervingsdienst, die zich regelmatig genoodzaakt ziet om zelfs al vrij ver buiten Brussel te gaan rekruteren bij gebrek aan (geschikte) kandidaten in de eigen achtertuin...

Bij preventieagenten (stewards) is het probleem vergelijkbaar (vaak jonge werklozen met een tijdelijk contract als eerste werkervaring), maar bij de meeste andere soorten personeel is het probleem veel minder groot. Bij het administratieve personeel schat ik zelfs dat zo'n 30 à 40% Nederlandstalig is. Ik kan diensten genoeg opnoemen die zelfs bijna uitsluitend door Nederlandstaligen bevolkt worden.
haamu

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Bericht door haamu »

MIVB-reiziger schreef:
Duikbril AM86 schreef:Ik kan maar een ding zeggen van de MIVB en dat is dat het voor een vervoersmaatschappij in de hoofdstad
werkelijk zeer tiestig is gesteld met de kennis van het Nederlands bij 95% van hun tram- of buschauffeus.
Klantvriendelijkheid is iets anders naar mijn mening, merendeel van hun personeel kent nauwelijks een woord Nederlands.
95% is zwaar overdreven, maar het is geen groot geheim dat het bijna onmogelijk is om tegenwoordig nog (capabele!) bestuurders te vinden die een degelijk woordje Nederlands spreken. Je zou voor de grap eens een dag moeten meedraaien bij de aanwervingsdienst, die zich regelmatig genoodzaakt ziet om zelfs al vrij ver buiten Brussel te gaan rekruteren bij gebrek aan (geschikte) kandidaten in de eigen achtertuin...

Bij preventieagenten (stewards) is het probleem vergelijkbaar (vaak jonge werklozen met een tijdelijk contract als eerste werkervaring), maar bij de meeste andere soorten personeel is het probleem veel minder groot. Bij het administratieve personeel schat ik zelfs dat zo'n 30 à 40% Nederlandstalig is. Ik kan diensten genoeg opnoemen die zelfs bijna uitsluitend door Nederlandstaligen bevolkt worden.
Mijn ervaringen leren mij ook dat vooral de chauffeurs niet tweetalig zijn. Bij de klantendiensten is het meestal in orde. Hoewel ik het een keer meegemaakt heb dat een bediende in een BOOTIK geen Nederlands kon. Die zou die functie niet gekregen mogen hebben.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Bericht door groentje »

Het probleem is, dat er dan niemand had gezeten. Want de vijver van goede tweetaligen is niet onuitputbaar, en wel veelgevraagd. Ook bij de Nederlandstaligen is de kennis van het Frans vaak maar belabberd, hoor. Ik woon nu 3 jaar in Brussel, mijn Frans is heel wat verbeterd. En nu pas besef ik echt hoe slecht ik nog Frans spreek...
haamu

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Bericht door haamu »

Hm, jij hebt het waarschijnlijk over Vlamingen die in Brussel zijn komen wonen.

Ik ben Nederlandstalig Brusselaar (ik ben hier dus geboren) en spreek vlot Frans (dat moet ook in een gebied waar je een minderheid bent). Net zoals de meesten met wie ik op de lagere school gezeten heb (in het middelbaar zaten er veel meer Vlamingen uit de rand in mijn klas (Tervuren/Overijse/Sterrebeek) bij wie je merkte dat ze geen goede basis hadden).
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Bericht door groentje »

Ik heb het inderdaad over de import-Vlamingen en de pendelaars. Maar die autochtone Nederlandstalige Brusselaars zijn ook niet echt talrijk, en spijtig genoeg neemt hun aantal nog af.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Bericht door apestaart »

Gelieve nu bij het onderwerp blijven a.u.b. !!
Als men verder wil gaan met de tweetaligheid van het openbaar vervoer in Brussel, open dan een aparte topic daarvoor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS

Bericht door Shrek »

apestaart schreef:Gelieve nu bij het onderwerp blijven a.u.b. !!
Als men verder wil gaan met de tweetaligheid van het openbaar vervoer in Brussel, open dan een aparte topic daarvoor.
En dat kan hier nu :)
Plaats reactie