Inzet van Hermelijns in Gent

Smalspoor, tram en light-rail in België
IR3607

Inzet van Hermelijns in Gent

Bericht door IR3607 »

Weet iemand waarom er sinds de vakantieregeling zo weinig Hermelijns worden ingezet in Gent op de lijnen 21/22 en 4?

Lijn 1 wordt steevast door Hermelijns uitgevoerd, maar lijnen 4, 21 en 22 rijden voor minstens de helft met PCCs.

In het verleden probeerde men de gereduceerde dienstregeling te compenseren door maximale inzet van de Hermelijns. Vandaag rijden er echter een stuk minder trams dan gewoonlijk, met dan nog vooral de PCCs (zelfs enkele niet-gereviseerde). Het gevolg laat zich al raden: overladen tramstellen met vertraging erbovenop, vermits de stellen veel langer aan de halte moeten staan om iedereen te laten op- en uitstappen.

Ik heb al gehoord dat men momenteel bezig is met de bovenleidingen te vervangen, omdat deze blijkbaar niet sterk genoeg zijn voor het hoge aantal Hermelijn-trams dat Gent kent. Misschien hebben ze schrik dat de combinatie warm weer + teveel Hermelijns voor problemen kan zorgen met de bovenleiding/stroomvoorziening?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Bericht door Shrek »

Er zitten ook een hoop hermelijnen aan de kust, een deel komt waarschijnlijk uit gent :wink:
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Bericht door profke »

Er zitten ook een hoop hermelijnen aan de kust, een deel komt waarschijnlijk uit gent
hoe geraken die daar eigenlijk?
Ligt er een tramspoor gent-kust?
of zetten ze die tram op een treinspoor?
of op een trein-wagon?
pietje

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Bericht door pietje »

profke schreef:
Er zitten ook een hoop hermelijnen aan de kust, een deel komt waarschijnlijk uit gent
hoe geraken die daar eigenlijk?
Ligt er een tramspoor gent-kust?
of zetten ze die tram op een treinspoor?
of op een trein-wagon?
Neen, heel simpel: op een speciale vrachtwagen bekijk dit filmpje
boehoew

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Bericht door boehoew »

In totaal zijn er op dit moment 6 Gentse hermeLijnen aan de Kust (6332, 6333, 6334, 6339, 6340). HermeLijn 6335 was in de winter aan de Kust gebleven, dus die laat ik buiten beschouwing. Eigenlijk is het niet meer dan normaal dat deze trams naar de Kust komen; ze zijn ook eigendom van De Lijn entiteit West-Vlaanderen (dit in verschil met de Antwerpse hermeLijnen die naar de Kust komen, die behoren wel tot entiteit Antwerpen)
hein
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 apr 2006, 21:08
Locatie: oostende

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Bericht door hein »

boehoew schreef:In totaal zijn er op dit moment 6 Gentse hermeLijnen aan de Kust (6332, 6333, 6334, 6339, 6340). HermeLijn 6335 was in de winter aan de Kust gebleven, dus die laat ik buiten beschouwing. Eigenlijk is het niet meer dan normaal dat deze trams naar de Kust komen; ze zijn ook eigendom van De Lijn entiteit West-Vlaanderen (dit in verschil met de Antwerpse hermeLijnen die naar de Kust komen, die behoren wel tot entiteit Antwerpen)
hermelijnen 6339 en 6340 zijn blijkbaar in de plaats van de 6336 en 6337 naar de kust gekomen. In feite twee nieuwe trams aan de kust dus.
boehoew

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Bericht door boehoew »

Eigenlijk wel... die hadden nog nooit aan de Kust gereden. Ook is er voor de Antwerpse hermeLijnen een verandering. Dit jaar is immers de 7225 aan de Kust i.p.v. de 7236. Die 7225 had een 4 à 5 jaar geleden nog aan de Kust gereden, maar daarna niet meer. Wel jammer van de 7225 is dat het glas dat zich bevindt vóór zijn voorste rolfilm vuil is. Je kan bijna niet de bestemming lezen. Ook nieuw bij de hermeLijnen aan de Kust is dat ze nu ook uitgerust zijn met een auditieve halteaankondiging (een stem die de haltes voorleest). Het is uiteraard dezelfde als die van de gewone Kusttram. Echter niet op alle hermeLijnen werkt het. Op bijna alle Antwerpse hermeLijnen gaat het wel, maar op de Gentse (behalve de 6335, die in de winter aan de Kust verbleef en als 'proefkonijn' diende) hermeLijnen blijkbaar niet. Vreemd ... Voor zover ik weet verandert De Lijn Oost-Vlaanderen rond de Gentse Feesten hun halteaankondiging in die Gentse mannenstem. Waarom dat dan aan de Kust niet lukt is een raadsel... De kennis van de elektronica van de HermeLijn is waarschijnlijk aan de Kust niet zo uitgebreid als in Gent en Antwerpen.
Darko

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Bericht door Darko »

Toen ik in het paasverlof een week aan zee verbleef zat ik blijkbaar ook op een antwerpse hermelijn tram... Ze hadden vergeten de stem uit te schakelen dus hebben we even kunnen meegenieten van wat niet kustse haltenamen :p
Trammist

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Bericht door Trammist »

Darko schreef:Toen ik in het paasverlof een week aan zee verbleef zat ik blijkbaar ook op een antwerpse hermelijn tram... Ze hadden vergeten de stem uit te schakelen dus hebben we even kunnen meegenieten van wat niet kustse haltenamen :p
"Groenplaats" bij het Marie-Joséplein enzovoort...
Darko

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Bericht door Darko »

Trammist schreef:
Darko schreef:Toen ik in het paasverlof een week aan zee verbleef zat ik blijkbaar ook op een antwerpse hermelijn tram... Ze hadden vergeten de stem uit te schakelen dus hebben we even kunnen meegenieten van wat niet kustse haltenamen :p
"Groenplaats" bij het Marie-Joséplein enzovoort...
Jep zo'n dingen :p
been there done that
melle

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Bericht door melle »

Trammist schreef:
Darko schreef:Toen ik in het paasverlof een week aan zee verbleef zat ik blijkbaar ook op een antwerpse hermelijn tram... Ze hadden vergeten de stem uit te schakelen dus hebben we even kunnen meegenieten van wat niet kustse haltenamen :p
"Groenplaats" bij het Marie-Joséplein enzovoort...
Ik dacht dat deze op GPS systeem werkten en het openen van de deuren?
Darko

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Bericht door Darko »

melle schreef:
Trammist schreef:
Darko schreef:Toen ik in het paasverlof een week aan zee verbleef zat ik blijkbaar ook op een antwerpse hermelijn tram... Ze hadden vergeten de stem uit te schakelen dus hebben we even kunnen meegenieten van wat niet kustse haltenamen :p
"Groenplaats" bij het Marie-Joséplein enzovoort...
Ik dacht dat deze op GPS systeem werkten en het openen van de deuren?
Blijkbaar toch niet.... Want bij mijn weten ligt er geen groenplaats in oostende :p
boehoew

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Bericht door boehoew »

Darko schreef:
melle schreef: Ik dacht dat deze op GPS systeem werkten en het openen van de deuren?
Blijkbaar toch niet.... Want bij mijn weten ligt er geen groenplaats in oostende :p
Idd, ik herinner me dat ook nog... 'Groenplaats' kwam er niet in voor. 'Marie-Joséplein' was 'deSingel' en Raversijde was 'Antwerp Expo'. Er waren er nog maar dit waren de twee opmerkelijkste...

Het systeem van halteaankondinging bij hermeLijnen werkt m.b.v. wielomwentelingen. Zo zal de halte niet knipperen als hij tussen twee haltes zijn deuren opent. Bij kusttrams is dit wel zo. Het systeem bij de hermeLijn is veel preciezer, maar vaak vergeten bestuurders aan te geven dat ze vertrokken zijn (als hun rolfilm veranderd is). Dan blijf bv. heel de tijd 'Oostende Station' knipperen. In Antwerpen en Gent heb ik dit nog niet veel meegemaakt... Bestuurders zijn daar blijkbaar alerter...
Soms geeft dat systeem wel grappige situaties... Zo zat ik vorige week in een hermeLijn van Knokke naar Oostende. De bestuurder kende blijkbaar niet veel van dat 'andere' systeem en 'OOSTENDE STATION' bleef constant in drukletters staan. Toen hij het probeerde te veranderen, stuitte hij per ongeluk op 'De Panne Plopsaland' en 'Oostende Weg naar Vismijn' terwijl hij bij 'Heist Dijk' was... wel grappige situatie ;). Uiteindelijk gaf hij op en kwam 'OOSTENDE STATION' (de bestemming) weer op de displays.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Bericht door apestaart »

Ofwel springen ze 1 of 2 haltes vooruit bv ik bevond aan Heist Dijk en de halte aankondiging stond al op Knokke Watertoren of ik bevond een keer aan Lombardsijde dorp en hij stond al op Nieuwpoort Cardijnlaan, de trambestuurder heeft dat moeten corrigeren.
In Antwerpen en in Gent heb ik dat nog niet tegengekomen, daar werkt alles perfect.
En bij de BN-trams werkt ook alles perfect, wat ook het geval is bij de T-3000 en T-4000 van de Brusselse MIVB evenals bij de metrostellen.
Slechter gesteld is het bij de BN-trams in Charleroi, daar werken de halte aankondigingen helemaal niet, blijkbaar vinden ze bij de TEC het niet nodig dat ze werken.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Bericht door Hogersluys »

Alle nieuwe soortgelijke systemen in het buitenland werken met GPS. Dat elimineert dit soort blunders al.
Plaats reactie