Pagina 1 van 2

Inzet van Hermelijns in Gent

Geplaatst: 09 jul 2010, 19:48
door IR3607
Weet iemand waarom er sinds de vakantieregeling zo weinig Hermelijns worden ingezet in Gent op de lijnen 21/22 en 4?

Lijn 1 wordt steevast door Hermelijns uitgevoerd, maar lijnen 4, 21 en 22 rijden voor minstens de helft met PCCs.

In het verleden probeerde men de gereduceerde dienstregeling te compenseren door maximale inzet van de Hermelijns. Vandaag rijden er echter een stuk minder trams dan gewoonlijk, met dan nog vooral de PCCs (zelfs enkele niet-gereviseerde). Het gevolg laat zich al raden: overladen tramstellen met vertraging erbovenop, vermits de stellen veel langer aan de halte moeten staan om iedereen te laten op- en uitstappen.

Ik heb al gehoord dat men momenteel bezig is met de bovenleidingen te vervangen, omdat deze blijkbaar niet sterk genoeg zijn voor het hoge aantal Hermelijn-trams dat Gent kent. Misschien hebben ze schrik dat de combinatie warm weer + teveel Hermelijns voor problemen kan zorgen met de bovenleiding/stroomvoorziening?

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Geplaatst: 09 jul 2010, 20:20
door Shrek
Er zitten ook een hoop hermelijnen aan de kust, een deel komt waarschijnlijk uit gent :wink:

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Geplaatst: 09 jul 2010, 21:06
door profke
Er zitten ook een hoop hermelijnen aan de kust, een deel komt waarschijnlijk uit gent
hoe geraken die daar eigenlijk?
Ligt er een tramspoor gent-kust?
of zetten ze die tram op een treinspoor?
of op een trein-wagon?

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Geplaatst: 09 jul 2010, 21:21
door pietje
profke schreef:
Er zitten ook een hoop hermelijnen aan de kust, een deel komt waarschijnlijk uit gent
hoe geraken die daar eigenlijk?
Ligt er een tramspoor gent-kust?
of zetten ze die tram op een treinspoor?
of op een trein-wagon?
Neen, heel simpel: op een speciale vrachtwagen bekijk dit filmpje

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Geplaatst: 12 jul 2010, 11:13
door boehoew
In totaal zijn er op dit moment 6 Gentse hermeLijnen aan de Kust (6332, 6333, 6334, 6339, 6340). HermeLijn 6335 was in de winter aan de Kust gebleven, dus die laat ik buiten beschouwing. Eigenlijk is het niet meer dan normaal dat deze trams naar de Kust komen; ze zijn ook eigendom van De Lijn entiteit West-Vlaanderen (dit in verschil met de Antwerpse hermeLijnen die naar de Kust komen, die behoren wel tot entiteit Antwerpen)

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Geplaatst: 12 jul 2010, 20:34
door hein
boehoew schreef:In totaal zijn er op dit moment 6 Gentse hermeLijnen aan de Kust (6332, 6333, 6334, 6339, 6340). HermeLijn 6335 was in de winter aan de Kust gebleven, dus die laat ik buiten beschouwing. Eigenlijk is het niet meer dan normaal dat deze trams naar de Kust komen; ze zijn ook eigendom van De Lijn entiteit West-Vlaanderen (dit in verschil met de Antwerpse hermeLijnen die naar de Kust komen, die behoren wel tot entiteit Antwerpen)
hermelijnen 6339 en 6340 zijn blijkbaar in de plaats van de 6336 en 6337 naar de kust gekomen. In feite twee nieuwe trams aan de kust dus.

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Geplaatst: 12 jul 2010, 23:19
door boehoew
Eigenlijk wel... die hadden nog nooit aan de Kust gereden. Ook is er voor de Antwerpse hermeLijnen een verandering. Dit jaar is immers de 7225 aan de Kust i.p.v. de 7236. Die 7225 had een 4 à 5 jaar geleden nog aan de Kust gereden, maar daarna niet meer. Wel jammer van de 7225 is dat het glas dat zich bevindt vóór zijn voorste rolfilm vuil is. Je kan bijna niet de bestemming lezen. Ook nieuw bij de hermeLijnen aan de Kust is dat ze nu ook uitgerust zijn met een auditieve halteaankondiging (een stem die de haltes voorleest). Het is uiteraard dezelfde als die van de gewone Kusttram. Echter niet op alle hermeLijnen werkt het. Op bijna alle Antwerpse hermeLijnen gaat het wel, maar op de Gentse (behalve de 6335, die in de winter aan de Kust verbleef en als 'proefkonijn' diende) hermeLijnen blijkbaar niet. Vreemd ... Voor zover ik weet verandert De Lijn Oost-Vlaanderen rond de Gentse Feesten hun halteaankondiging in die Gentse mannenstem. Waarom dat dan aan de Kust niet lukt is een raadsel... De kennis van de elektronica van de HermeLijn is waarschijnlijk aan de Kust niet zo uitgebreid als in Gent en Antwerpen.

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Geplaatst: 12 jul 2010, 23:56
door Darko
Toen ik in het paasverlof een week aan zee verbleef zat ik blijkbaar ook op een antwerpse hermelijn tram... Ze hadden vergeten de stem uit te schakelen dus hebben we even kunnen meegenieten van wat niet kustse haltenamen :p

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Geplaatst: 13 jul 2010, 00:05
door Trammist
Darko schreef:Toen ik in het paasverlof een week aan zee verbleef zat ik blijkbaar ook op een antwerpse hermelijn tram... Ze hadden vergeten de stem uit te schakelen dus hebben we even kunnen meegenieten van wat niet kustse haltenamen :p
"Groenplaats" bij het Marie-Joséplein enzovoort...

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Geplaatst: 13 jul 2010, 00:21
door Darko
Trammist schreef:
Darko schreef:Toen ik in het paasverlof een week aan zee verbleef zat ik blijkbaar ook op een antwerpse hermelijn tram... Ze hadden vergeten de stem uit te schakelen dus hebben we even kunnen meegenieten van wat niet kustse haltenamen :p
"Groenplaats" bij het Marie-Joséplein enzovoort...
Jep zo'n dingen :p
been there done that

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Geplaatst: 13 jul 2010, 12:32
door melle
Trammist schreef:
Darko schreef:Toen ik in het paasverlof een week aan zee verbleef zat ik blijkbaar ook op een antwerpse hermelijn tram... Ze hadden vergeten de stem uit te schakelen dus hebben we even kunnen meegenieten van wat niet kustse haltenamen :p
"Groenplaats" bij het Marie-Joséplein enzovoort...
Ik dacht dat deze op GPS systeem werkten en het openen van de deuren?

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Geplaatst: 13 jul 2010, 12:52
door Darko
melle schreef:
Trammist schreef:
Darko schreef:Toen ik in het paasverlof een week aan zee verbleef zat ik blijkbaar ook op een antwerpse hermelijn tram... Ze hadden vergeten de stem uit te schakelen dus hebben we even kunnen meegenieten van wat niet kustse haltenamen :p
"Groenplaats" bij het Marie-Joséplein enzovoort...
Ik dacht dat deze op GPS systeem werkten en het openen van de deuren?
Blijkbaar toch niet.... Want bij mijn weten ligt er geen groenplaats in oostende :p

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Geplaatst: 13 jul 2010, 15:10
door boehoew
Darko schreef:
melle schreef: Ik dacht dat deze op GPS systeem werkten en het openen van de deuren?
Blijkbaar toch niet.... Want bij mijn weten ligt er geen groenplaats in oostende :p
Idd, ik herinner me dat ook nog... 'Groenplaats' kwam er niet in voor. 'Marie-Joséplein' was 'deSingel' en Raversijde was 'Antwerp Expo'. Er waren er nog maar dit waren de twee opmerkelijkste...

Het systeem van halteaankondinging bij hermeLijnen werkt m.b.v. wielomwentelingen. Zo zal de halte niet knipperen als hij tussen twee haltes zijn deuren opent. Bij kusttrams is dit wel zo. Het systeem bij de hermeLijn is veel preciezer, maar vaak vergeten bestuurders aan te geven dat ze vertrokken zijn (als hun rolfilm veranderd is). Dan blijf bv. heel de tijd 'Oostende Station' knipperen. In Antwerpen en Gent heb ik dit nog niet veel meegemaakt... Bestuurders zijn daar blijkbaar alerter...
Soms geeft dat systeem wel grappige situaties... Zo zat ik vorige week in een hermeLijn van Knokke naar Oostende. De bestuurder kende blijkbaar niet veel van dat 'andere' systeem en 'OOSTENDE STATION' bleef constant in drukletters staan. Toen hij het probeerde te veranderen, stuitte hij per ongeluk op 'De Panne Plopsaland' en 'Oostende Weg naar Vismijn' terwijl hij bij 'Heist Dijk' was... wel grappige situatie ;). Uiteindelijk gaf hij op en kwam 'OOSTENDE STATION' (de bestemming) weer op de displays.

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Geplaatst: 14 jul 2010, 09:48
door apestaart
Ofwel springen ze 1 of 2 haltes vooruit bv ik bevond aan Heist Dijk en de halte aankondiging stond al op Knokke Watertoren of ik bevond een keer aan Lombardsijde dorp en hij stond al op Nieuwpoort Cardijnlaan, de trambestuurder heeft dat moeten corrigeren.
In Antwerpen en in Gent heb ik dat nog niet tegengekomen, daar werkt alles perfect.
En bij de BN-trams werkt ook alles perfect, wat ook het geval is bij de T-3000 en T-4000 van de Brusselse MIVB evenals bij de metrostellen.
Slechter gesteld is het bij de BN-trams in Charleroi, daar werken de halte aankondigingen helemaal niet, blijkbaar vinden ze bij de TEC het niet nodig dat ze werken.

Re: Inzet van Hermelijns in Gent

Geplaatst: 07 sep 2010, 11:04
door Hogersluys
Alle nieuwe soortgelijke systemen in het buitenland werken met GPS. Dat elimineert dit soort blunders al.