nieuwe haltevermelding De Lijn?

Smalspoor, tram en light-rail in België
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door Paul »

Naar aanleiding van die nieuwe infoborden in Gent schreef Marc Reynebeau in De Standaard van vandaag een interessante column: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... +reizigers
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door groentje »

Goede column, ook al ben ik het niet helemaal eens met onze Marc.
Reuel

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door Reuel »

Verdorie, ik kan juist maar de inleiding lezen.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door Paul »

Hier de hele column van MR:

BERICHT AAN DE REIZIGERS
De Standaard woensdag 06 oktober 2010 Auteur: Marc Reynebeau.

Toen ik zaterdag, beladen met een volle tas leeftocht uit het warenhuis, naar de tramhalte stapte, liep ik tegen een paal aan die ik daar nooit eerder had gezien. Daarbovenop stond een scherm dat vooralsnog zwart en stom bleef, maar alvast mooi en beloftevol stond te glimmen.

Op de paal stond een knop met daarboven iets in brailleschrift en een tekening van een oor. Wellicht zal dat scherm straks, wanneer het op een of ander netwerk is aangesloten, meedelen wanneer welke tram eraan komt. Blinden zullen dat via de drukknop in gesproken vorm kunnen vernemen. En die blinden kunnen de paal niet missen, want die staat op een perronnetje dat zo smal is dat ze er gegarandeerd tegenaan zullen knallen, zoals mij al was overkomen.

Ondanks een zere knie schoot mijn gemoed vol. Wat zorgt De Lijn toch goed voor ons!

Nee, dat laatste meen ik niet. Als overtuigd propagandist van het openbaar vervoer moet ik dit zeer tegen mijn zin zeggen, maar ik mag niet liegen. Sinds enkele maanden rijden trams en bussen bijna systematisch met vertraging, steeds vaker duiken ze gewoon niet op, hun capaciteit is geregeld ondermaats, de uurregeling is amper nog klokvast en 's morgens en 's avonds mag je het al helemaal vergeten.

Rond half elf houden ze er al mee op, waarna zo om de drie kwartier (in het weekend om het anderhalf uur) wel een paar keer nog een soort nachtbus zou passeren, die een ander lijnnummer heeft en meestal heel andere trajecten volgt, waarover De Lijn de informatie geheim lijkt te willen houden.

Ai, arme occasionele tramreiziger! Zullen wij, straks wanneer het winter is, blijven wachten wanneer het spiksplinternieuwe scherm aangeeft dat de volgende bus pas over drie kwartier of over anderhalf uur langskomt? Met het risico dat hij misschien wel helemaal wegblijft? Ik denk het niet. Zo jaag je mensen terug de auto in. Waarna ook de nachtbus leeg blijft, zodat ook die vast zal worden afgeschaft.

Het komt door wat de Vlaamse regering in haar zwateltaal 'efficiëntiewinsten' noemt. Dat is newspeak voor besparingen die hun naam niet mogen hebben. De bankiers hebben te grote sier gemaakt, met de financiële crisis als gevolg, zodat het nu een harde tijd is voor iedereen. Daarom moet De Lijn zo hard besparen dat die openbare dienst nu onbetrouwbaar wordt.

Dat zegt iets over de prioriteiten van de Vlaamse regeerders. Geresponsabiliseerd als ze zijn, zetten ze de tering naar de nering. Dus mag die armoezaaier van een tramreiziger wel iets offeren. Dat uitgespaarde geld mag dan dienen om, zoals de wafelijzerpolitiek in het Oosterweelgedrocht het wil, de luchthaven van Deurne te redden, opdat bankiers en soortgelijken niet het ongemak van een treinritje naar Zaventem zouden hoeven te doorstaan.

Over de trein gesproken, wacht niet tot de volgende Open Bedrijvendag om een bezoek te brengen aan de nieuwe spoorwegtempels van Luik, Antwerpen, Brugge, Brussel-Zuid of Brussel-Centraal. Al die moderne architectuur van marmer, staal en glas! Al dat gebruikersgemak! Al die winkels!

Die laatste komen mij best van pas, nu ik daar geregeld tijd moet doodmeppen omdat de treinen almaar vaker vertraging hebben en ik mijn aansluiting mis. Misschien moet ik straks wel betalen om naar de schermen te mogen kijken om te weten hoeveel de vertraging precies bedraagt.

(Heren van de ijzeren weg, nu de openbare dienst steeds verder wordt vermarkt, zie ik me verplicht om geld te vragen voor dit ideetje: wie treininformatie wil, moet eerst een munt in een toestel proppen, zoals bij verrekijkers aan toeristische vergezichten. Idem voor dat nieuwe informatiebord aan de tramhalte bij het warenhuis. Om de pil te vergulden, noemen we het... mm... even denken... Persoonlijke assistentietoeslag!)

Zo heb ik wel eens last van kwalijke visioenen. Bijvoorbeeld dat ik mij op een ochtend in het station zal aanmelden om daar vast te stellen dat de trein definitief naar het museum is verwezen en het station plotsklaps is omgebouwd tot het winkelparadijs dat het nu al half is.

En zodra dat informatiebord aan het warenhuis echt zal werken, zal het zijn voor volgende mededeling: 'laat alle hoop varen, gij die hier staat te wachten op een tram die nooit meer zal langskomen'. Al zal het wel in computertaal zijn: 'dit item wordt niet meer ondersteund'. Waarna er verder alleen maar reclame op vertoond zal worden. Wie op het blindenknopje drukt, krijgt een holle schaterlach te horen.

(Marc Reynebeau is redacteur van deze krant. Zijn column verschijnt wekelijks op woensdag.)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Trammist

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door Trammist »

Wat voor een opgefokt gefrustreerd taaltje is dat nu weer. Hij heeft wel een deeltje gelijk, maar van hem verwacht ik toch hoogstaander literatuur...
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door groentje »

Tja, ik begrijp wel enigszins waarom zijn liefde ietwat afgekoeld is. Zoals je ook wel weet zijn de besparingen van De Lijn in Gent niet meteen een groot succes. Dat je dan een beetje gefrustreerd bent, kan ik goed begrijpen. En voor een simpele column kan het er wat mij betreft wel mee door, hoor.
pietje

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door pietje »

Ik vind het een goede column, bij dit soort schrijfsels is het de bedoeling dat er een beetje kort door de bocht gegaan wordt, zo wordt een punt duidelijk gemaakt.

Een column moet je natuurlijk niet letterlijk nemen, dat zou zwaar overdreven zijn.
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door eagleheart »

groentje schreef:Vandaag trouwens in een gelede bus op lijn 82 Lokeren - Antwerpen L.O. een schermpje gezien voor halteaankondigingen. Weliswaar met als enige informatie "De Lijn", maar goed, laat ons hopen dat er binnenkort eindelijk halteaankondigingen zijn in de bussen van De Lijn.

dat is hetzelfde probleem als op de m6 rijtuigen, te complex om te installeren.
dit systeem is al enkele jaren in bepaalde lijnbussen, maar er komt enkel 'de lijn' of 'halte gevraagd' op te staan.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door bobke »

eagleheart schreef:
groentje schreef:Vandaag trouwens in een gelede bus op lijn 82 Lokeren - Antwerpen L.O. een schermpje gezien voor halteaankondigingen. Weliswaar met als enige informatie "De Lijn", maar goed, laat ons hopen dat er binnenkort eindelijk halteaankondigingen zijn in de bussen van De Lijn.

dat is hetzelfde probleem als op de m6 rijtuigen, te complex om te installeren.
dit systeem is al enkele jaren in bepaalde lijnbussen, maar er komt enkel 'de lijn' of 'halte gevraagd' op te staan.
Ik dacht dat ie displays niet werkte in M6 rijtuigen omdat de huidige loc er niet voor geschikt is? En dat wanneer reeks 18 instroomt ze wel zullen werken?
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door eagleheart »

bobke schreef:
eagleheart schreef:
groentje schreef:Vandaag trouwens in een gelede bus op lijn 82 Lokeren - Antwerpen L.O. een schermpje gezien voor halteaankondigingen. Weliswaar met als enige informatie "De Lijn", maar goed, laat ons hopen dat er binnenkort eindelijk halteaankondigingen zijn in de bussen van De Lijn.

dat is hetzelfde probleem als op de m6 rijtuigen, te complex om te installeren.
dit systeem is al enkele jaren in bepaalde lijnbussen, maar er komt enkel 'de lijn' of 'halte gevraagd' op te staan.
Ik dacht dat ie displays niet werkte in M6 rijtuigen omdat de huidige loc er niet voor geschikt is? En dat wanneer reeks 18 instroomt ze wel zullen werken?
Blijkbaar zou het niet met de loc te maken hebben..
ze hebben gewoon geen tijd om dit deftig te doen werken omdat men dan rijtuig voor rijtuig moet doen, en deze rijtuigen kunnen zomaar niet gemist worden..
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door dentheo »

eagleheart schreef:
Blijkbaar zou het niet met de loc te maken hebben..
ze hebben gewoon geen tijd om dit deftig te doen werken omdat men dan rijtuig voor rijtuig moet doen, en deze rijtuigen kunnen zomaar niet gemist worden..
Groots, wie heeft dat uit gevonden, ik dacht dat M6 modern was ?
Dus zo'n stel op een andere lijn zetten, noppes ???
Laatst gewijzigd door dentheo op 10 okt 2010, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door thejay »

eagleheart schreef:
groentje schreef:Vandaag trouwens in een gelede bus op lijn 82 Lokeren - Antwerpen L.O. een schermpje gezien voor halteaankondigingen. Weliswaar met als enige informatie "De Lijn", maar goed, laat ons hopen dat er binnenkort eindelijk halteaankondigingen zijn in de bussen van De Lijn.

dat is hetzelfde probleem als op de m6 rijtuigen, te complex om te installeren.
dit systeem is al enkele jaren in bepaalde lijnbussen, maar er komt enkel 'de lijn' of 'halte gevraagd' op te staan.
Heeft niets met installeren te maken, de halteaankondiging moet gevoed worden vanuit de Prodatasoftware op de voertuigen. Deze is momenteel nog altijd opgebouwd op 'zone'-niveau.

Het 'halte'-niveau is technisch mogelijk, alleen de apparatuur van Prodata (inmiddels bijna 20 jaar oud) heeft niet genoeg geheugen om die extra bits & bytes aan te kunnen. Wachten is dus (helaas) op de nieuwe boordcomputer.
Alatus_leo

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door Alatus_leo »

groentje schreef:Vandaag trouwens in een gelede bus op lijn 82 Lokeren - Antwerpen L.O. een schermpje gezien voor halteaankondigingen. Weliswaar met als enige informatie "De Lijn", maar goed, laat ons hopen dat er binnenkort eindelijk halteaankondigingen zijn in de bussen van De Lijn.
De nieuwste stadsbusjes in Mechelen hebben die borden al enkele jaren, maar nog altijd werken ze niet.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door groentje »

OK, daar gaat mijn hoop op een snelle indienststelling. :cry:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:OK, daar gaat mijn hoop op een snelle indienststelling. :cry:
Je moet daar trouwens ook niet meteen veel van verwachten. Bij de TEC-Hainaut worden de halten ook vermeld in de bus, maar ik vrees dat je vaak te laat zou bellen (of te vroeg) mocht je er blindelings op vertrouwen. Daar is het spel nog niet nauwkeurig genoeg voor. Ook in de kusttram laat het systeem regelmatig een steek vallen. En tijdens een rit naar Valkenswaard heb ik kunnen merken dat ook de Nederlanders er nog niet in geslaagd zijn een en ander op punt te stellen.
De resultaten van mijn wandel-gps zijn trouwens ook bedroevend: nauwkeurigheid is voorlopig nog niet van deze wereld.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie