nieuwe haltevermelding De Lijn?

Smalspoor, tram en light-rail in België
Trammist

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door Trammist »

overweg13 schreef:...
De resultaten van mijn wandel-gps zijn trouwens ook bedroevend: nauwkeurigheid is voorlopig nog niet van deze wereld.
Typfoutjes ook nog niet :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5268
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door overweg13 »

Trammist schreef:
overweg13 schreef:...
De resultaten van mijn wandel-gps zijn trouwens ook bedroevend: nauwkeurigheid is voorlopig nog niet van deze wereld.
Typfoutjes ook nog niet :wink:
Ik geef toe dat ik af en toe wel eens een tikfout maak, maar deze keer vind ik ze toch niet meteen terug????
Met vriendelijke groet

overweg13
Trammist

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door Trammist »

Woops, my bad.

Posts mogen verwijderd worden.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door Molenbruch Y. »

En tijdens een rit naar Valkenswaard heb ik kunnen merken dat ook de Nederlanders er nog niet in geslaagd zijn een en ander op punt te stellen.
De resultaten van mijn wandel-gps zijn trouwens ook bedroevend: nauwkeurigheid is voorlopig nog niet van deze wereld.
Ik gebruik al eens lijn 50 van Veolia (Maastricht - Aken). Het aankondigingssysteem functioneert daar altijd perfect. Daarbij moet wel opgemerkt dat de haltes van zulk een snelbus vaak wel iets verder van elkaar liggen...

(Voel je vrij om de tiepvauten te zoeken, Trammist. :wink: )

Groeten,
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door kika »

Molenbruch Y. schreef:Ik gebruik al eens lijn 50 van Veolia (Maastricht - Aken). Het aankondigingssysteem functioneert daar altijd perfect.
Ik ook, maar ik ben het niet eens over de 'perfectie.' Toch al vaker meegemaakt dat het er helemaal uitlag, maar, nog niet meegemaakt dat het de foute haltes of richting aangaf, wat van het treintje tussen Heerlen en Aken niet gezegd kan worden.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door groentje »

Vooraleer het systeem perfect zal werken, zullen we inderdaad nog wel wat tijd mogen wachten, maar ik begin sowieso al de halte voordien op te letten, hoor. Maar als ik in een wildvreemde stad of stadsdeel ben, dan is halte-aankondiging echt wel een must. Niet iedere chauffeur heeft zin om om te te waarschuwen, en de chauffeur laten omroepen is wellicht veilig genoeg, al was het wel net in de bus over de Malojapas dat ik een bestuurder consequent de belangrijkste haltes hoorde omroepen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door Steve »

Bij de MIVB werken de aankondigingen vrij goed, zeker in de bussen (waar het systeem al jarenlang bestaat). Heel soms zit er een kleine vertraging op het systeem, maar dat heeft vooral te maken met de korte afstand tussen twee haltes. Op een niet-stedelijk netwerk is de tussenafstand meestal veel groter en zou de opvolging van de haltes in theorie beter moeten werken.
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door eagleheart »

thejay schreef:
eagleheart schreef:
groentje schreef:Vandaag trouwens in een gelede bus op lijn 82 Lokeren - Antwerpen L.O. een schermpje gezien voor halteaankondigingen. Weliswaar met als enige informatie "De Lijn", maar goed, laat ons hopen dat er binnenkort eindelijk halteaankondigingen zijn in de bussen van De Lijn.

dat is hetzelfde probleem als op de m6 rijtuigen, te complex om te installeren.
dit systeem is al enkele jaren in bepaalde lijnbussen, maar er komt enkel 'de lijn' of 'halte gevraagd' op te staan.
Heeft niets met installeren te maken, de halteaankondiging moet gevoed worden vanuit de Prodatasoftware op de voertuigen. Deze is momenteel nog altijd opgebouwd op 'zone'-niveau.

Het 'halte'-niveau is technisch mogelijk, alleen de apparatuur van Prodata (inmiddels bijna 20 jaar oud) heeft niet genoeg geheugen om die extra bits & bytes aan te kunnen. Wachten is dus (helaas) op de nieuwe boordcomputer.
ooit werd het 'installeren' wel eens vermeld ergens op deze website.
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door Zorba »

In Leuven staan er ondertussen ook digitale halteborden. Gisteren stonden ze reeds aan, maar ze werkten nog niet (geen enkele bus werd aangegeven).

Ze zien er alleszins wel zeer mooi uit, hopelijk klopt de aangegeven vertraging :)
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door eagleheart »

in de buurt van de metropolis staat een paal die wel werkt, een van de enigen denk ik
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door TrainzDr3ver »

Zorba schreef:In Leuven staan er ondertussen ook digitale halteborden. Gisteren stonden ze reeds aan, maar ze werkten nog niet (geen enkele bus werd aangegeven).

Ze zien er alleszins wel zeer mooi uit, hopelijk klopt de aangegeven vertraging :)
Die staan er ondertussen toch al een paar weken, zonder info over de bussen :lol:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door Asterix »

Het Nieuwsblad schreef: Digitale tijdsaanduiding aan bushaltes laat op zich wachten

LEUVEN - Al drie weken staan er aan enkele bushaltes op en net buiten de Leuvense ring computerschermen. Ze werken nog niet. De aandachtige voorbijganger merkte wel al op dat ze nu en dan aanspringen om daarna weer uit te gaan.

'Een scherm? Nee, dat is me nog niet opgevallen', zegt Kristina Henderick (76) uit Leefdaal terwijl ze aan de bushalte op de Naamsesteenweg in Heverlee staat.

Wanneer we haar uitleggen dat ze voortaan kan aflezen wanneer de bus op de minuut zal arriveren, is ze voor het idee gewonnen. 'Dat is zoals bij de kusttrams. Dat zou wel handig zijn. Ik kijk het dienstrooster altijd goed na voor ik vertrek, maar soms ben ik net te laat voor de bus of is er vertraging', zegt ze.

'We zitten in de laatste fase. Onze technici zijn nog volop bezig met de controle op de inhoudelijke werking van de schermen. Er worden scenario's afgetoetst zoals hoe we bijvoorbeeld bij omleidingen de juiste informatie zullen meedelen', zegt Karen Vandenplas, woordvoerster van De Lijn.

Voorlopig staan de schermen aan een paar bushaltes, maar volgens Vandenplas komt er een uitbreiding naar andere veel gebruikte bushaltes in Leuven en de rest van Vlaams-Brabant.
Alain N.

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door Alain N. »

De digitale borden aan de Nationale Bank in Antwerpen werken nog steeds niet, en occasioneel zie je er zelfs een foutmeldingsvenster van Windows op verschijnen... Dat zegt voor mij al genoeg over de stabiliteit van de software.
Heimer

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door Heimer »

doggys2 schreef:Toevallig deze borden gezien aan de Nationale Bank in Antwerpen.
Is dit het nieuwe model om wachttijden te melden namelijk enkel de laatste halte voor uw halte melden.
en als die lijnen nu eens onlangs van traject zijn veranderd dan kunnen de borden beter weinig info geven dan verkeerde.
lijn 12 keert nu terug aan Bolivarplaats
lijn 24 keert nu terug aan Schoonselhof
volgens mij schakelen ze over van een oud systeem naar een nieuw en doen ze kosten niet om het oude aan te passen
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: nieuwe haltevermelding De Lijn?

Bericht door Asterix »

Twee weken geleden reed er in Leuven al een bus met de haltevermelding rond. Het lijnnummer was correct, helaas de richting niet en ook de halte bleef 'hangen'. Het betrof een nieuwe, hybride bus.
Plaats reactie