Gaan trams bussen vervangen in Brussel ?

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Jean

Gaan trams bussen vervangen in Brussel ?

Bericht door Jean »


vr 03/02/06 - De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB onderzoekt of een aantal buslijnen vervangen kunnen worden door tramlijnen.

Dat zou in de toekomst nodig kunnen zijn omdat veel bussen overvol zitten.

Een tram kan meer mensen vervoeren en is ook beter voor het milieu.

Een buslijn die in aanmerking zou kunnen komen, is de drukke lijn 71, tussen het Centraal Station en het metrostation Delta.

Bron : http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
trengeik

Bericht door trengeik »

Het ongebreideld copy/pasten is weer begonnen :?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Je kan het ook gewoon melden, maar wat gebeurt er dan? Toch ook hetzelfde?

Gebruik gewoon deze quote om verder te discussiëren. Welke buslijnen zijn bij jouw weten zo overbevolkt, dat ze vertramd zouden mogen worden?
Wover

Bericht door Wover »

L15 herentals - geel

maar daar rijdt al een tram e, de 41 :P
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

tientallen jaren geleden hebben ze de buurtspoorwegen afgeschaft en nu willen ze er weer mee beginnen?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Het gaat vooral voor stadsbussen, hé. Maar persoonlijk zou ik het nog geen slecht gedacht vinden, als ze de buurtspoorweg in ere zouden herstellen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

trengeik schreef:Het ongebreideld copy/pasten is weer begonnen :?
dit is een interessante quote om over te discussieren, als jij dat niet vind negeer hem dan gewoon he :roll:

ik zou het ook niet erg vinden als ze meer bussen door trams vervangen. maar het is niet echt slim dat ze bv de tramlijn brussel-vilvoorde enkele jaren geleden afgebroken hebben en die dan nu opnieuw zouden aanleggen :roll:
Jean

Bericht door Jean »

trengeik schreef:Het ongebreideld copy/pasten is weer begonnen :?
Als je gewoon een link plaatst en het artikel waar de link over gaat wordt vd site verwijderd na verloop v tijd v d bron-site; dan ga je hier lomen zagen dat het hier vol staat met dode links zeker ?
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Het meest voorkomende argument voor de vervanging van tramexploitatie door busexploitatie ten tijde van de NMVB is wellicht de prijs. Tramexploitatie is pakken duurder dan busexploitatie en is dus nutteloos op 'onderbezette' lijnen. Wanneer lijnen echter met massa's bussen moeten worden uitgebaat, is tramexploitatie weer handiger en goedkoper: meer capaciteit en de voertuigen gaan veel langer mee dan de bussen.

Wat ook een reden was tot de afschaffing van tramlijnen waren natuurlijk de twee Wereldoorlogen die schade hebben toegebracht waardoor tramexploitatie niet verder te bekostigen was. Oplossing was dus vervanging door bussen.
Een concreet voorbeeld (uit m'n dorpje). Lijn St Niklaas - Kieldrecht werd opgericht in 1893, met in 1905 een verlenging tot Doel (ze werd tevens verpacht aan de SA Transport urbains et vicinaux). Tijdens de Tweede Wereldoorlog kon deze niet verder uitgebaat worden en werden de trams opgeheven. Sindsdien rijden bussen op deze lijn, sinds een tiental jaren onder het lijnnummer "31".

Grtz,
MaiKeg
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Het klopt dat tramexploitatie duurder is per voertuig. Zo'n tram kost al snel heel wat meer dan een bus. Nog een reden voor de verdwijning van de buurttram, is het feit dat heel wat lijnen zwaar onderkomen waren (net zoals de wegen, trouwens), zo vlak na de 2e wereldoorlog. Tramsporen kosten heel wat geld, geld dat er niet was. En bijkomend 'voordeel' voor de opheffing, was dat ze meteen de straat een heel stuk konden verbreden. :roll:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Hier in Brugge werd de laatste stadstramlijn afgeschaft in 1956! De reden hiervoor was om toen meer plaats te creëren voor het autoverkeer door de trambanen af te schaffen. :roll:

Ondertussen is die mentaliteit van vroeger, alles ten dienste van het autoverkeer, gelukkig al lang veranderd!
In de jaren vijftig had men zelfs nog overwogen om hier in Brugge de "coupure" droog te leggen, zodat er een brede autoweg zou kunnen aangelegd worden zoals de Bzoveel in Gent-Zuid, zodat je met je wagen zeer snel in het historische hart van Brugge zou geraken! :roll:
Gelukkig is het er nooit van gekomen, anders zaten we nu met een autosnelweg in onze schone stad!

persoonlijk ben ik ook zeer te vinden voor de vervanging van bepaalde buslijnen door trams, vooral dan door sneltrams op interlokale lijnen, waar er te weinig verkeer is voor een trein, maar teveel voor een bus!

Vanuit Brugge zouden volgende buslijnen mogen vertramd worden:
- Brugge-Blankenberge: er mag dan wel al een spoorlijn liggen tussen beide steden, rechtstaan op deze busverbinding is nog altijd meer regel dan uitzondering.
- Brugge-jabbeke-gistel: is wel wat minder stampvol dan de Blankenberge, maar deze bus rijdt om de 20 minuten en er rijden ook nog een aantal andere buslijnen deels over dit traject, zodanig dat ook die andere buslijnen zouden kunnen opgesplitst worden in een deel per tram en een deel per bus, met overstap tussen beiden.

Dit zou dan misschien het vertrekpunt kunnen zijn voor een nieuw stadstramnet in Brugge! :D

Op oude spoorbeddingen zouden ze ook sneltrams mogen inleggen, zoals een sneltramverbinding Oostende-Torhout-Kortemark-Ieper-Heuvelland en Brugge-Maldegem-Eeklo-Lovendegem-Gent.
bartolomew
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
Locatie: Turnhout

Bericht door bartolomew »

een idee dat ook al bij De Lijn en het Turnhoutse stadsbestuur geopperd is, is om lijn 41 Turnhout-Antwerpen terug te vertrammen. In de daluren wordt deze lijn met een halfuurfrequentie van gelede bussen gereden. Er rijden ook nog eens elk half uur snelbussen op het traject (met gelede bussen ook). Wanneer De Lijn toch de tram naar Oostmalle wil halen lijken de laatste 15 km naar Turnhout (met voldoende plaats op de stwg. op Antwerpen) me niet onoverkomelijk. Misschien dat de NMBS dan wel het potentieel inziet van een treinverbinding.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik heb ook mijn tramlijnen die ik graag heropend zie, maar ik vrees dat het bij dromen zal blijven...
Plaats reactie