De 65-plussers en hun kaart? Wanneer en bij welk tijdstip?

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Jonathan

De 65-plussers en hun kaart? Wanneer en bij welk tijdstip?

Bericht door Jonathan »

In de krant 'Het Laatste Nieuws' gaat al een paar dagen de discussie aan de gang over wanneer en op welk tijdsstip de senioren mogen reizen met de bus, tram of (pré)metro.

BRUSSEL - De jongste dagen kreunt onze dialoogredactie onder de inzendingen van jonge tram- en busgebruikers, die aanklagen dat de gratis reizende senioren alle zitplaatsen innemen. "Niet verwonderlijk", zegt de Leuvens professor sociaal recht Yves stevens. "De Lijn organiseert eigenlijk een averechtse discriminatie op basis van leeftijd. Zo ondermijnt de vervoersmaatschappij de solidariteit tussen de generaties. dat kan toch niet de bedoeling zijn?" Bij De Lijn ziet men niet waar het probleem zit: "De senioren reizen al uit eigen beweging buiten de spits", zegt woordvoorder Tom Van de vreken van de Vlaamse Vervoersmaatschappij. "En wie zijn wij om de mensen te zeggen wanneer ze wel of niet de bus mogen nemen"

NEEM TOCH EEN BUS LATER

Waarom moeten de senioren altijd nét de bus vol schoolkinderen nemen. Als De Lijn hen zou doen betalen tijdens de spits, zouden ze wel op andere tijdstippen reizen". Dat was de voorbije dagen de teneur van vele lezersreacties op onze Dialoogpagine. Jongeren en/of hun ouders zeggen dat die wel degelijk respect hebben voor de senioren, maar die het beu zijn elke dag uren te moesen rechtstaan "omdag gratisrijders alle zitplaatsen innemen."
Bij De Lijn lijkt men zich bewust van het probleem. Op de website waar de vervoersmaatschappij het principe van de Omnipas 65+ uitlegt, staat er ook dit: "We raden alle 65+ aan om het openbaar vervoer zoveel mogelijk tijdens de daluren te gebruiken: buiten de ochtendspits (van 7 tot 9 uur) en de avondspits (van 16 tot 18 uur). Tijdens de daluren kunt u rustig reizen met onze bussen en trams, en zijn er meer zitplaatsen vrij". Een suggestie dus, geen dwingende beperking. "Hoeft ook niet", zegt Tom Van de Vreken van De Lijn. "Uit onze statieken blijkt dat er twee piekmomenten zijn waarop de 65-plussers de bus en de tram nemen. Een eerste piek's ochtends tussen 9 en 10U., goed voor 55.000 senioren per week. Een tweede tussen 13 en 14u., goed voor 64.000 bezitters van de omnipas 65+. Zonder dat we hen dwingen, reizen de senioren dus nu al buiten de spits. En bovendien, wie zijn wij om de mensen op te leggen wanneer ze wel of niet op de bus mogen nemen?"
Bij de Spoorwegen denkt men daar heel anders over. 65-plussers kunnen er voor 4 euro het hele land afzeizen. Maar op wekdagen enkel na 9 uur 's ochtens. NMBS- woordvoerder Hugo Stevens: " We leggen bewust die beperking oop om te vermijden dat de ochtendspits tussen 7 uur en 9u. in de soep draait. 's avonds doen we dat niet, omdat die spits veel meer gespreid is, ongeveer van 16 tot 20 u. we zijn heel tevreden over dit systeem."
"Wij zien aan de reacties van tram- en busgebruikers dat ze niet onverdeeld gelukkig zijn met het gratis reizen van 65-plussers op De Lijn', zegt Peter Staelens, medewerker van de Bond van Trein-, Tram en Busgebruikers (BTTB). "Ook de senioren zélf niet. Ze voelen ook wle dat ze scheef bekeken worden als ze een bus nemen tijdens de spits. Daar speelt misschien wat jaloeize, maar het is zo. Wij zijn princiepieel voor het goedkoper maken van biljetten voor bepaalde doelgroepen. Dus we gaan zeker niet pleiten om dit af te schaffen. Maar eigenlijk zou het beter zijn om ook de senioren een bijdrage te laten betalen en hen tegelijkertijd vrij te laten reizen. Een compromis tussen De Lijn en de NMBS al het ware. En dan kunnen zorgen voor voldoende aanbod."
Yvens stevens, professor sociaal recht aan de KU Leuven en zelf lid van de 'spitsuurgeneratie', is bijzonder kritisch voor De Lijn: "Door het opvebaar vervoer gratis te maken voor één specifieke groep, organiseert De Lijn eigenlijk een averechtse discrminatie op basis van leeftijd. Gratis opbaar vervoer is geen seniorenrecht. Ouderen hebben recht op mobiliteit, zoals iedereen. Punt.Binnen die groep senioren is er een bijzonder grote diversiteit. Er zijn een pak gepensioneerden die makkelijk kunnen betalen. Leg mij een uit waarom een miljonair ven 70 gratis met de us moet rijden? Tegelijk zijn er ook veel jonge mensen die minder draagkracht hebben. Die ervaren dat Omnipas 65+ verhaal als bijzonder onrechtvaardig. Een rijd geleden zat ik op een volle bus. Een twintiger weigerde zijn zitje af te staan aan een gepensioneerde. Als jij gratis mag rijden en ik moet batalen voor dezelfde rit, pak dan maar de volgende bus, was de redenering. Door een lineaire maatrgel als gratis openbaar vervoer voor auderen, ondermijn je de soledariteit tussen de generaties. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?


Ook een lezersbrief:

GEPENSIONEERDEN OP BUS
Jacques Dekelver
Wat een kabaal over de 65-plussers op bus of tram. Ik ben zelf een 65-plusser en daarbij een gepensioneerd controleur. Je zou kunnen zeggen dat ik dus tweemaal gratis rij. Hou er toch rekening mee, 65-plussers, dat gratis vervoer niet betekent dat iedereen zomaar moet rechtspringen als ze een grijs haartje zien aankomen (of een kaalhoofdige, zoals ik). Volgens mij heeft een betalende reiziger nog altijd voorrang op een zitplaats, op enkle uitzonderingen na. Als de gepensioneerden niet oppassen, zou het wel eens snel gedaan kunnen zijn met dat gratis vervoer. Kijk maar eens naar de beperkingen bij de Spoorwegen.


Gratis? Per keer dat een senior zijn kaart in dat machien steekt, kreeg De Lijn vroeger 7 frank van de regering. Hoeveel dat nu is weet ik niet.
Laatst gewijzigd door Jonathan op 06 jul 2006, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
1607

Bericht door 1607 »

mja ik kan die jongeren wel gelijk geven ze. ik zelf heb zoiets van als ze nog goed tebeen zijn kunnen ze van mij gerust rechtstaan.
heb in het verleden ook enige gevallen gekend. kwam terug van mijn werk met de bus(net vroege shift gedaan van 6 tot 14 uur) en der vroeg mij ook iemand met een 65+ kaartje om te zitten. (de persoon was nog goed te been, en er zatten nog 65+ers die goed te been waren op die bus) heb geantwoord : meneer, ik ben al sinds half 5 uit mijn bed, heb 8 uur mijn kl*ten afgedraaid en gij wil nu nog mijn zitplaats ook? die persoon is met nogal een nors gezicht en zonder iets terug te zeggen verder naar achteren doorgeschoven. ik zag dat de buschauffeur zelf aan het lachen was en een paar onder de andere passagiers mij eigenlijk ook wel met een glimlach aankeken. natuurlijk enkel de mensen met een gratis kaartje konden er niet mee lachen. 8) heb alle respect voor ouderen maar ze mogen er niet van profiteren. respect moet er altijd zijn he. ik ben trouwens altijd 1 van de enigste die goeiedag aan de chauffeur zegt is me al opgevallen. dus er zit weldegelijk respect en beleefdheid in mijn opvoeding.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik ben eigenlijk nog nooit met de vraag geconfronteerd geworden. Wellicht zijn de oudjes die ik tegenkom zelf zo bescheiden dat ze het niet zelf durven vragen.
Mijn principe waar ik normaal niet vanaf wijk, is dat ik weiger mijn plaats af te staan zolang er nog zitplaatsen zijn. Uitzondering kan wel zijn, dat de enige beschikbare zitplaats te hoog is (op de bus) voor heel wat mensen, dan verhuis ik wel naar daar. Echter, soms is de drukte ook zo groot, dat er gewoon geen ruimte is om recht te staan, laat staan dat die bejaarde dan op de door mij ontruimde plaats kan geraken. Het hangt er dus sterk vanaf.
Thomas

Bericht door Thomas »

groentje schreef:Ik ben eigenlijk nog nooit met de vraag geconfronteerd geworden. Wellicht zijn de oudjes die ik tegenkom zelf zo bescheiden dat ze het niet zelf durven vragen.
Mijn principe waar ik normaal niet vanaf wijk, is dat ik weiger mijn plaats af te staan zolang er nog zitplaatsen zijn. Uitzondering kan wel zijn, dat de enige beschikbare zitplaats te hoog is (op de bus) voor heel wat mensen, dan verhuis ik wel naar daar. Echter, soms is de drukte ook zo groot, dat er gewoon geen ruimte is om recht te staan, laat staan dat die bejaarde dan op de door mij ontruimde plaats kan geraken. Het hangt er dus sterk vanaf.
Dat is bij mij ook zo. En dan heb je van die bejaarden die zo dicht mogelijk tegen jou komen staan, omdat ze op het enkele zitje willen zitten, en niet op de vrije plek naast iemand op een bankje voor twee.

Of je stelt je recht en je zegt tegen iemand dat hij/zij zich mag neerzetten, je draait je om en er zit al een gastje van 12 jaar op de net vrijgekomen paats.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Wat ik ook al een paar keer meegemaakt heb is dat ik mijn plaats af sta en dat ze dan niet eens dank u of merci of één of ander woord van dank terugzeggen :roll: :roll: :roll:
Plaats reactie