Busbanen

Smalspoor, tram en light-rail in België
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Busbanen

Bericht door dentheo »

Deze week was er in de pers wat herrie over busbanen
Zou er aan minimum aantal bussen/uur zijn waarboven men een busbaan overweegt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Busbanen

Bericht door TrainzDr3ver »

Op mijn straat zijn ze tussen Kampenhout en Steenokkerzeel busbanen aan het aanleggen, werken duren al een goei anderhalf jaar denk ik, en zal nog wel een paar maanden duren.

Hier bij mij passeren er 5 bussen per uur, per richting, richting Brussel en Zaventem Luchthaven
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Busbanen

Bericht door dentheo »

En voorzien ze dan busbanen aan beide kanten ?
Dus vijf bussen per baan per uur ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Busbanen

Bericht door Steve »

dentheo schreef:En voorzien ze dan busbanen aan beide kanten ?
Dus vijf bussen per baan per uur ?
Vijf bussen per uur is al een vrij behoorlijke frequentie, zeker buiten de stad. Als de busbaan een goede tijdswinst oplevert, is ze meer dan de moeite waard.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Busbanen

Bericht door dentheo »

Ik vind dat op de grens of erover.
Een heel baanvak aanleggen en onderhouden enz. enz. voor vijf bussen/ 14 uur per dag dat zijn ocharme 70 voertuigen op een dag !!!
Groots weggegooid geld.
Laatst gewijzigd door dentheo op 04 jun 2011, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Busbanen

Bericht door Steve »

En peperdure treinsporen voor één trein per uur (14 doorkomsten per richting per dag om in jouw logica te blijven), die dan ook nog eens in een volledige eigen bedding zijn en niet gewoon wat extra likjes verf op een bestaande weg zijn, dat is dan geen weggegooid geld?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Busbanen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:En voorzien ze dan busbanen aan beide kanten ?
Dus vijf bussen per baan per uur ?
In Kampenhout ligt er alleen een busbaan in de richting van de file. Het klopt dat die busbaan buiten de spits niet nodig is voor die 5 bussen per uur. Maar tijdens de spits rijden er meer bussen en is de tijdswinst tegenover de auto zeer groot :)
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Busbanen

Bericht door Robin »

afhankelijk waar ergens.
In Merksem op de bredabaan is het tijdens de spits altijd druk maar daar ligt ook de trambedding dus alle bussen erover, dit zullen er zowat 40 a 50 zijn denk ik per uur in.
Op de Noorderlaan is ook een busbaan, ook daar komt deze goed van pas. Als het goed regent staat die vol water en krijgen de struiken ernaast wel goed water :lol:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Busbanen

Bericht door dentheo »

MIVB-reiziger schreef:En peperdure treinsporen voor één trein per uur (14 doorkomsten per richting per dag om in jouw logica te blijven), die dan ook nog eens in een volledige eigen bedding zijn en niet gewoon wat extra likjes verf op een bestaande weg zijn, dat is dan geen weggegooid geld?
Inderdaad, waarom zou de trein altijd de beste oplossing zijn ?
Omdat wij treinliefhebbers zijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Busbanen

Bericht door kika »

Niet het minimum aantal bussen is doorslaggevend, volgens mij, maar hoeveel tijdswinst het je oplevert met bussen. Uiteraard als er teveel bussen zijn dat deze de trambaan verzadigen, krijg je weer een ander verhaal.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Busbanen

Bericht door dentheo »

Feit is wel....ze maken steeds de files op de wegen ernaast langer..
Misschien is dat het "verzwegen" doel ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Busbanen

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Feit is wel....ze maken steeds de files op de wegen ernaast langer..
Misschien is dat het "verzwegen" doel ?
Wil je openbaar vervoer aantrekkelijk maken zorg je er net voor dat deze niet moet delen in het leed van de andere weggebruikers dus bus en tram geef je dan best zoveel als mogelijk een eigen baan. Lijkt me logisch.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Busbanen

Bericht door kika »

dentheo schreef:Feit is wel....ze maken steeds de files op de wegen ernaast langer..
Is dat (altijd) zo? Eén van de redenen om ze te legetimeren is dat meer mensen de bus zullen nemen als ze zien dat dat sneller is of beter vooruit gaat, of dat klopt laat ik in het midden. Ik neem zelf zelden een bus omdat het bijna altijd sneller is om te fietsen, slechts op plaatsen waar ik geen huurfiets heb of als het om medische redenen niet kan, neem ik een bus. En 's avonds zijn er zelden genoeg bussen om sneller te zijn als te voet, toch tot een kilometer of 4-5.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Busbanen

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
dentheo schreef:Feit is wel....ze maken steeds de files op de wegen ernaast langer..
Misschien is dat het "verzwegen" doel ?
Wil je openbaar vervoer aantrekkelijk maken zorg je er net voor dat deze niet moet delen in het leed van de andere weggebruikers dus bus en tram geef je dan best zoveel als mogelijk een eigen baan. Lijkt me logisch.
Dan nog vindt ik dat er een minimum aantal bussen over moet rijden anders is het weggegooid geld.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Busbanen

Bericht door Steven »

De vraag is hoe je een minimum kan bepalen, elke situatie is namelijk uniek.
Plaats reactie