Brusselse trams fotograferen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Steve »

Een foto nemen van het Atomium, of om het even wie of wat je ziet vanaf de openbare weg, is nooit verboden.

Het punt gaat over het gebruik van de foto. Als je de foto ergens gaat publiceren, moet je opletten met allerlei rechten: portretrecht voor personen, andere rechten zoals die op het Atomium enzovoort.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door groentje »

Klopt. De eigenaars van het portretrecht van het Atomium gaan echter behoorlijk ver in hun eisen. Ze zijn dan ook gaan aankloppen bij SABAM... Er zijn al mensen geweest die een vordering in de bus kregen, omdat ze een foto op een persoonlijke website hadden gezet.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door TrainzDr3ver »

Als je ook trams in het groen leuk vind moet je zeker lijn 44 Montgomery - Tervuren is afgaan, maar het nadeel is dan al dat die eigenlijk buiten de stad ligt
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door doggys2 »

Toch een goed idee, het gaat mij vooral om de trams maar dat moet niet sowieso in de stad zelf zijn, weet jij bepaalde haltes die een mooi punt vormen?
Laatst gewijzigd door doggys2 op 08 jun 2011, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Steve »

doggys2 schreef:Toch een goed idee, het gaat mij vooral om de trams maar dat niet sowieso in de stad zelf zijn, weet jij bepaalde haltes die een mooi punt vormen?
Bijna elke halte van de lijn 44 ligt in het groen. Je zou bijvoorbeeld naar de halte De Villalobar kunnen gaan (net voorbij het knooppunt Trammuseum): tussen de bomen, weinig storende elementen op je foto, en je hebt ook nog zusterlijn 39 mee.
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door doggys2 »

Dat is genoteerd, bedankt.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Shrek »

Tervuren zelf vind ik ook een zeer mooie halte, daar kan je zeker mooie plaatjes schieten :)
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Robin »

groentje schreef:Klopt. De eigenaars van het portretrecht van het Atomium gaan echter behoorlijk ver in hun eisen. Ze zijn dan ook gaan aankloppen bij SABAM... Er zijn al mensen geweest die een vordering in de bus kregen, omdat ze een foto op een persoonlijke website hadden gezet.
Zo is het ook verboden om in de haven van Antwerpen foto's te nemen, weinige weten dit eigenlijk.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door doggys2 »

Shrek schreef:Tervuren zelf vind ik ook een zeer mooie halte, daar kan je zeker mooie plaatjes schieten :)
Tervuren staat nu ook op mijn lijstje, thanks
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Shrek »

doggys2 schreef:
Shrek schreef:Tervuren zelf vind ik ook een zeer mooie halte, daar kan je zeker mooie plaatjes schieten :)
Tervuren staat nu ook op mijn lijstje, thanks
Misschien nog een tip: de halte Ban-Eik (een tramstation tussen de velden - als je goed kadreert) ligt op slechts 20 minuutjes wandelen van Tervuren :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Asterix »

Robin schreef:
groentje schreef:Klopt. De eigenaars van het portretrecht van het Atomium gaan echter behoorlijk ver in hun eisen. Ze zijn dan ook gaan aankloppen bij SABAM... Er zijn al mensen geweest die een vordering in de bus kregen, omdat ze een foto op een persoonlijke website hadden gezet.
Zo is het ook verboden om in de haven van Antwerpen foto's te nemen, weinige weten dit eigenlijk.
Wat bedoel je met 'de haven van Antwerpen'?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Steve »

Jeroen schreef:
Robin schreef:
groentje schreef:Klopt. De eigenaars van het portretrecht van het Atomium gaan echter behoorlijk ver in hun eisen. Ze zijn dan ook gaan aankloppen bij SABAM... Er zijn al mensen geweest die een vordering in de bus kregen, omdat ze een foto op een persoonlijke website hadden gezet.
Zo is het ook verboden om in de haven van Antwerpen foto's te nemen, weinige weten dit eigenlijk.
Wat bedoel je met 'de haven van Antwerpen'?
Inderdaad - zolang je op de openbare weg blijft, zie ik niet in wat ze je kunnen maken. Als je je daarentegen op privéterrein begeeft, wordt het natuurlijk een andere zaak.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Bordensteker »

groentje schreef:Klopt. De eigenaars van het portretrecht van het Atomium gaan echter behoorlijk ver in hun eisen. Ze zijn dan ook gaan aankloppen bij SABAM... Er zijn al mensen geweest die een vordering in de bus kregen, omdat ze een foto op een persoonlijke website hadden gezet.
Lijkt me leuk om eens uit te proberen: een foto publiceren waarop dat hele staketsel van buizen en ballen weggephotoshopt is. En er dan in het bijschrift aan te refereren als "een niet nader te benoemen auteursrechtelijk beschermde ballentent bij Brussel" ...

Daar hebben ze in Antwerpen-Luchtbal bij de NMBS wat op gevonden; niet alleen is die stopplaats op die plaats gestopt en in het kader van de aanleg van flyovers en wat dies meer zij over 1 km richting stad verplaatst, maar een echte Luchtbal waait van nature met de wind mee en alleen het café met die naam is een blijvertje gebleken.
Verder (ook letterlijk) is er de wijkbundel Luchtbal – die een functie heeft in het (tijdelijk) laten verdwijnen van rollend materieel - naast Shinepoort, waar diensttreinen niet eens stoppen, maar ze wel op een andere manier de plaat poetsen.

_________________
even hoegenaamd geen last van remmingen
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik vind eigenlijk ook het gedeelte Trammuseum - Tervuren een mooi stuk, met vooral het mooie eindstation Tervuren, met mooie overkapping, ze zijn die nu wel aan het renoveren heb ik gezien
Atomium

Re: Brusselse trams fotograferen

Bericht door Atomium »

Er bestaan heel wat misverstanden over het wel of niet mogen nemen en publiceren van foto's van het Atomium. Ik citeer van de Atomiumwebsite:
Het beeld van het Atomium is beschermd en mag slechts in bepaalde omstandigheden worden gebruikt.
Het beeld van het Atomium, werd in zijn tijd beschermd door zijn ontwerper, wijlen André Waterkeyn, en heeft een grote symbolische waarde. De vzw Atomium ziet erop toe dat dit beeld niet wordt vervalst, vervormd of misbruikt in een negatieve context (racistische, antidemocratische slagzinnen, enz.).
De rechten worden beheerd door SABAM en door de vzw Atomium, die door M. André Waterkeyn voor zijn dood en nu door zijn rechthebbenden zijn aangeduid. Elk gebruik van de afbeelding van het Atomium moet daarom voor publicatie worden voorgelegd aan de vzw.
Naargelang het gaat om toepassingen met een cultureel, pedagogisch of strikt commercieel oogmerk worden verschillende tarieven toegepast.
Toch mag het beeld van het Atomium in bepaalde gevallen gratis worden gebruikt.
>>> Dat geldt bijvoorbeeld voor foto's genomen door particulieren, die op private websites zonder winstoogmerk zijn geplaatst (de moderne tegenhanger van fotoalbums), op voorwaarde dat deze foto's worden verspreid in een lage resolutie (maximaal 600 pixels of 72 dpi). Dit moet voorkomen dat het beeld wordt gedownload voor onrechtmatige doeleinden.

Ook in dat geval mag de vermelding "© www.atomium.be - SABAM 2011 - naam van de fotograaf" niet ontbreken onder de foto.
Conform de wetgeving lopen de gebruiksrechten op het beeld van het Atomium op natuurlijke wijze af op 4 oktober 2075, op de zeventigste verjaardag van de dood van André Waterkeyn.
Plaats reactie