De Lijn zet verwarming op trams een streepje lager

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

De Lijn zet verwarming op trams een streepje lager

Bericht door Stef »

Door het anders instellen van de verwarming en de koeling in de hermelijntrams bespaart De Lijn tot 20 procent op stroom. Het zal wel iets frisser worden op de 112 trams die De Lijn in Antwerpen, Gent en aan de kust laat rondrijden. TreinTramBus, de beweging voor een beter openbaar vervoer, vreest dat reizigers in de winter kou zullen lijden.

'Is het buiten warmer dan 15graden, dan wordt de thermostaat op 19graden gezet. Is het buiten kouder dan zetten we hem op 15graden.'


http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=5A3GLD7F
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De Lijn zet verwarming op trams een streepje lager

Bericht door Robin »

liever wat frisser want in de winter hebben we toch allemaal een dikke jas aan. Als je dan op een tram komt waar het een dikke 20° graden is :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Trammist

Re: De Lijn zet verwarming op trams een streepje lager

Bericht door Trammist »

Helpt misschien tegen de doelloos rondjes rijdende gepensioneerden...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De Lijn zet verwarming op trams een streepje lager

Bericht door dentheo »

De man op TV hield een verhaal over een trager draaiende buitenlucht ventilator als enkele deuren open zijn.
Dus minder "overdruk" en de koude wind komt verder in het rijtuig....
Gaan die deuren al automatisch dicht (op zijn Zwitsers ) ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: De Lijn zet verwarming op trams een streepje lager

Bericht door dekooiker »

Trammist schreef:Helpt misschien tegen de doelloos rondjes rijdende gepensioneerden...
:D
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De Lijn zet verwarming op trams een streepje lager

Bericht door Dieselfreak »

Doen ze dat op bussen ook? Of heeft het gebruik van verwarming daar geen invloed op het energieverbruik? Als ik het juist heb, worden bussen verwarmd met warmte van de motor, net als auto's, en zorgt het gebruik van verwarming daar dus niet voor extra energieverbruik.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: De Lijn zet verwarming op trams een streepje lager

Bericht door LML »

Trammist schreef:Helpt misschien tegen de doelloos rondjes rijdende gepensioneerden...
Buiten de doelloos rondjes rijdende gepensioneerder zijn er ook de doelloos rondjes rijdende jongeren-uit-pure-verveling in de weekends en de vakantieperiodes. Allochtoon of autochtoon. Met vandalisme en geweld tot gevolg. Ook hier aan gedacht...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Trammist

Re: De Lijn zet verwarming op trams een streepje lager

Bericht door Trammist »

LML schreef:
Trammist schreef:Helpt misschien tegen de doelloos rondjes rijdende gepensioneerden...
Buiten de doelloos rondjes rijdende gepensioneerder zijn er ook de doelloos rondjes rijdende jongeren-uit-pure-verveling in de weekends en de vakantieperiodes. Allochtoon of autochtoon. Met vandalisme en geweld tot gevolg. Ook hier aan gedacht...?
Die hebben het ook niet graag koud.


Rest van het bericht verwijderd door mod
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De Lijn zet verwarming op trams een streepje lager

Bericht door Steven »

Mensen aub als je ruzie wil maken doe dat privé maar niet hier, anders verwijder ik van beide partijen de berichten.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: De Lijn zet verwarming op trams een streepje lager

Bericht door Kristofke »

Dieselfreak schreef:Doen ze dat op bussen ook? Of heeft het gebruik van verwarming daar geen invloed op het energieverbruik? Als ik het juist heb, worden bussen verwarmd met warmte van de motor, net als auto's, en zorgt het gebruik van verwarming daar dus niet voor extra energieverbruik.
Een gelede bus kan dat niet doen, daar is extra verwarming voor nodig.

Die zie je vaak zitten onder de zetel. In de Volvo bussen zie je die in het plafond van het middenpad zitten, ze zijn van het merk ThermoKing dacht ik.

In de winter verkies is nog altijd te warm dan te koud.

Hetzelfde bij treinen: liever een oud klassiekje dat goed warm stookt, dan een break die warm start maar na een kwartier koude lucht begint te blazen (ik haat breaks in de winter). Een jas kan je altijd uit doen, er een bij aantrekken is moeilijker.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: De Lijn zet verwarming op trams een streepje lager

Bericht door Stef »

Steven schreef:Mensen aub als je ruzie wil maken doe dat privé maar niet hier, anders verwijder ik van beide partijen de berichten.

Voor mijn part mogen die berichten sowiezo al verwijderd worden... Brengt niets bij tot het forum, net zoals mijn bericht nu trouwens...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie