Pagina 1 van 2

Langere trams voor Antwerpen en Gent.

Geplaatst: 04 nov 2011, 22:35
door doggys2
Volgend jaar wil De Lijn 88 langere Hermelijnen aanschaffen, deze zouden 44 meter lang zijn in plaats van 30 meter nu, maar wat met de huidige perrons en haltes volgens mij is daar meestal te weinig ruimte voor.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... kopen.aspx

Re: Langere trams voor Antwerpen en Gent.

Geplaatst: 05 nov 2011, 04:34
door Robin
ik denk dat dit net moet lukken, de trams hebben nu wel een ruime overschot. Men zal dan wel de maximumlengte kunnen benutten van de perrons.
Ook in de metro is er ruimte genoeg.

Re: Langere trams voor Antwerpen en Gent.

Geplaatst: 05 nov 2011, 09:49
door b-loc
Eindhalte (moscou) van tramlijn 4 in gent Zwijnaarde - Moscou zijn de perrons net de lengte van de huidige hermelijnen
14 meter langer is een heel pak

Re: Langere trams voor Antwerpen en Gent.

Geplaatst: 05 nov 2011, 10:42
door doggys2
Nog een voorbeeld : lijn 8 Antwerpen richting Lambermontplaats aan de halte Cuperusstraat staat de hemelijn nu reeds voorbij het zebrapad en nog 14 meter en hij staat op het kruispunt en zo zijn er nog wel meerdere plaatsen dus aanpassinbgen zullen zich opdringen.

Re: Langere trams voor Antwerpen en Gent.

Geplaatst: 05 nov 2011, 12:28
door kika
De vraag is eerder voor welke lijnen zijn ze bedoeld?

Re: Langere trams voor Antwerpen en Gent.

Geplaatst: 05 nov 2011, 12:47
door wbrm
Het lijkt mij logisch dat ze in de prémetro gaan worden ingezet, ook bovengronds zijn er op die lijnen(2, 3, 5, 6, 15) niet veel problemen denk ik.
In Gent wordt het dan lijn 1, waar ze het hardst nodig zijn.

Re: Langere trams voor Antwerpen en Gent.

Geplaatst: 05 nov 2011, 13:04
door doggys2
kika schreef:De vraag is eerder voor welke lijnen zijn ze bedoeld?
Zo had ik het nog niet bekeken en inderdaad moeten deze niet op alle lijnen worden ingezet.

Re: Langere trams voor Antwerpen en Gent.

Geplaatst: 05 nov 2011, 21:36
door AGE-411
Dit bericht circuleert al een tijdje in de wandelgangen.
Wie vaak lijn 1 neemt kent het probleem maar al te goed: een overvolle tram. Frequentieverhogingen (nu '6, '5 tijdens de spits) zijn geen oplossing, want dan krijgt men vaak gaten van enkele minuten, met daarna een aantal trams vlak achter mekaar (waarvan de laatste dan bijna leeg zit).

Re: Langere trams voor Antwerpen en Gent.

Geplaatst: 07 nov 2011, 14:28
door apestaart
En zullen deze lange trams ook 's zomers aan de kust ingezet worden?

Re: Langere trams voor Antwerpen en Gent.

Geplaatst: 07 nov 2011, 18:36
door Robin
als je langere diepladers vind om ze op te zetten :)

Re: Langere trams voor Antwerpen en Gent.

Geplaatst: 08 nov 2011, 10:12
door apestaart
Die zal men ook nodig hebben om die trams te vervoeren van de tramfabriek naar Antwerpen en Gent, dus is het geen probleem voor het transport van Antwerpen en Gent naar Oostende.
De kwestie is of die lange trams ook 's zomers zullen ingezet worden, want aan de kust zijn er nogal veel reizigers, die BN-trams die waarschijnlijk ook even lang zijn zitten meestal stampvol.

Re: Langere trams voor Antwerpen en Gent.

Geplaatst: 08 nov 2011, 12:20
door pietje
apestaart schreef:Die zal men ook nodig hebben om die trams te vervoeren van de tramfabriek naar Antwerpen en Gent, dus is het geen probleem voor het transport van Antwerpen en Gent naar Oostende.
Niet noodzakelijk: de langere trams kunnen ook in 2 of meer delen geleverd worden om daarna in een lokale werkplaats in elkaar gezet te worden.
Wanneer je ze voor een bijkomende verplaatsing telkens terug uit elkaar moet halen kan dat zijn weerslag hebben op de kostprijs van het onderhoud wegens voortijdige slijtage van bepaalde onderdelen die niet voorzien zijn op een regelmatige opsplitsing van de tram.

Re: Langere trams voor Antwerpen en Gent.

Geplaatst: 08 nov 2011, 15:48
door bobke
Ik ben wel benieuwd aan welke constructeur ze gaan bestellen en welk type. Goedkoop zal het alvast niet zijn, de trams zijn een derde langer, maar kosten een derde meer heb ik al gelezen in een artikel van het Nieuwsblad. (alhoewel je zou denken, hoe langer, hoe goedkoper per passagier?, je kunt immers de twee dure stuurposten delen door een groter aantal passagiers?)

Re: Langere trams voor Antwerpen en Gent.

Geplaatst: 08 nov 2011, 17:23
door doggys2
apestaart schreef:Die zal men ook nodig hebben om die trams te vervoeren van de tramfabriek naar Antwerpen en Gent, dus is het geen probleem voor het transport van Antwerpen en Gent naar Oostende.
De kwestie is of die lange trams ook 's zomers zullen ingezet worden, want aan de kust zijn er nogal veel reizigers, die BN-trams die waarschijnlijk ook even lang zijn zitten meestal stampvol.
De BN-trams zijn volgens mij ongeveer even lang als de huidige Hermelijnen en dus met de nieuwe trams heeft men ook daar 1/3 meer ruimte.
En langere diepladers kunnen toch ook voor de huidige stellen worden gebruikt.

Re: Langere trams voor Antwerpen en Gent.

Geplaatst: 08 nov 2011, 18:04
door Steve
Voor wie zich hier al zorgen maakt om allerlei praktische beslommeringen: nieuw is het allemaal niet, want bij de MIVB rijden er al bijna 5 jaar lang trams van 43,22 meter rond. En die zijn ook gewoon in één stuk geleverd over de weg, al moet je natuurlijk met meer factoren rekening houden (zowel qua reisweg als plaats waar de tram "afgeladen" wordt).

Het aanpassen van de haltes en andere infrastructuur is natuurlijk wel een ander paar mouwen. Trams met een dergelijke lengte aarden het best op lijnen met grote stukken eigen baan waar je zonder al te veel hindernissen je infrastructuur kunt aanpassen.