Tram Charleroi, een modern bedrijf!
Tram Charleroi, een modern bedrijf!
Jaren is het trambedrijf van Charleroi aan het verloederen geweest, lijn na lijn werd gesloten tot eigenlijk enkel nog de miljoenen kostende metro werd bereden.
Sommige stations liggen echt in niemandsland en reizigers zijn daar dan ook niet veel te vinden, het trambedrijf is dan ook verlieslatend en bovendien word na 20u. alles verbust.
De eerste tekenen dat er een nieuwe frisse wind begon te waaien was toen een aantal metrostations werden opgefrist, de rijdende trams duidelijk regelmatiger een wasbeurt kregen en reeds jaren buiten dienst staande trams worden modjesmaat terug opgeknapt voor de reizigersdienst.
Dat het niet bij een windje bleef maar dat er duidelijk een nieuw beleid word gevoerd werd duidelijk toen de plannen op tafel werden gelegd voor een tramlijn naar Soleilmont en het opnieuw in dienst nemen van de tram naar Jumet en Gosselies.
Ook word de ring rond het centrum (metro) volledig gemaakt, wel een deel bovengronds, met 1 nieuw station Tirou.
Ook worden er nieuwe lijnnummers ingevoerd, eerst werd dit M1-M2-M3-M4, ondertussen aangepast naar 1-2-3-4 (dus zonder M ervoor)
Ondertussen is er al veel uitgevoerd of bezig met uitvoering;
*Afwerking ring-metro met 1 nieuw station (wel deels bovengronds)
*afwerking van de in ruwbouw aanwezig zijnde metrotak en stations Marabout en Sart Culpart en het nieuw gebouwde station Soleilmont gelegen in een keerlus.
Opening zou voorzien zijn voor 3 december 2011, tevens zouden er dan ook nog enkel trams rondrijden in de TEC livrei en niet meer in het NMVB oranje.
*Volop bezig met de werken is de (her)aanleg van de tramsporen naar Jumet en Gosselies
Opening van deze lijn is voorzien eind 2012
Ook positief is dat de tram naar Anderlous blijft rijden, dus het stukje min of meer boerentram trace tussen station Petria en Anderlous Monument blijft momenteel bestaan!
Er zijn geruchten dat stelplaats Anderlous verdwijnt en de tram er in 1 lus gaat rijden, andere geruchten zeggen dan weer dat de stelplaats blijft en men in de (zeer) verre toekomst zelfs vanuit Anderlous terug wilt verlengen (klinkt bekend, eerst tramlijn verbussen en sporen opbreken en nadien er terug een tram willen).
Voor 2013 of later, dus pas na de opening van de lijn naar Jumet en Gosselies, verwacht ik daar geen duidelijk over.
Wat met de metrotak naar Montigny-sur-sambre?
Afgwerkt in 1985 met 4 stations (Neuville-Chet-Pensee-Centenaire) maar nooit in dienst gekomen en intussen zwaar te lijden gehad van achterstallig onderhoud en vooral vandalen die van de ooit volledig en volledig werkende stations geen spaander heel hebben gelaten.
Ondertussen is ook hier al terug wat beweging gezien, de wildernis is daar gesnoeid en samen met een aantal noodherstellingen is er zelfs al elektrisch gereden tot eindhalte Centenaire.
De bovenleiding is trouwens nooit spanningsloos geweest, enkel al om koperdieven te ontmoedigen.
De signalisatie heeft wel zwaar te lijden gehad door vandalisme, deze werkt maar tot juist voorbij het staion van Neuville (een deel van de gesloopte signalisatie verderop de lijn is ondertussen verwijderd).
Er is nog geen openingsdatum, maar de bedoeling is zeker dat ook deze metrotak in dienst kom.
Wat al afgewerkt is prachtig gedaan, in Charleroi hebben ze terecht terug een modern trambedrijf dat er best mag wezen.
Sommige stations liggen echt in niemandsland en reizigers zijn daar dan ook niet veel te vinden, het trambedrijf is dan ook verlieslatend en bovendien word na 20u. alles verbust.
De eerste tekenen dat er een nieuwe frisse wind begon te waaien was toen een aantal metrostations werden opgefrist, de rijdende trams duidelijk regelmatiger een wasbeurt kregen en reeds jaren buiten dienst staande trams worden modjesmaat terug opgeknapt voor de reizigersdienst.
Dat het niet bij een windje bleef maar dat er duidelijk een nieuw beleid word gevoerd werd duidelijk toen de plannen op tafel werden gelegd voor een tramlijn naar Soleilmont en het opnieuw in dienst nemen van de tram naar Jumet en Gosselies.
Ook word de ring rond het centrum (metro) volledig gemaakt, wel een deel bovengronds, met 1 nieuw station Tirou.
Ook worden er nieuwe lijnnummers ingevoerd, eerst werd dit M1-M2-M3-M4, ondertussen aangepast naar 1-2-3-4 (dus zonder M ervoor)
Ondertussen is er al veel uitgevoerd of bezig met uitvoering;
*Afwerking ring-metro met 1 nieuw station (wel deels bovengronds)
*afwerking van de in ruwbouw aanwezig zijnde metrotak en stations Marabout en Sart Culpart en het nieuw gebouwde station Soleilmont gelegen in een keerlus.
Opening zou voorzien zijn voor 3 december 2011, tevens zouden er dan ook nog enkel trams rondrijden in de TEC livrei en niet meer in het NMVB oranje.
*Volop bezig met de werken is de (her)aanleg van de tramsporen naar Jumet en Gosselies
Opening van deze lijn is voorzien eind 2012
Ook positief is dat de tram naar Anderlous blijft rijden, dus het stukje min of meer boerentram trace tussen station Petria en Anderlous Monument blijft momenteel bestaan!
Er zijn geruchten dat stelplaats Anderlous verdwijnt en de tram er in 1 lus gaat rijden, andere geruchten zeggen dan weer dat de stelplaats blijft en men in de (zeer) verre toekomst zelfs vanuit Anderlous terug wilt verlengen (klinkt bekend, eerst tramlijn verbussen en sporen opbreken en nadien er terug een tram willen).
Voor 2013 of later, dus pas na de opening van de lijn naar Jumet en Gosselies, verwacht ik daar geen duidelijk over.
Wat met de metrotak naar Montigny-sur-sambre?
Afgwerkt in 1985 met 4 stations (Neuville-Chet-Pensee-Centenaire) maar nooit in dienst gekomen en intussen zwaar te lijden gehad van achterstallig onderhoud en vooral vandalen die van de ooit volledig en volledig werkende stations geen spaander heel hebben gelaten.
Ondertussen is ook hier al terug wat beweging gezien, de wildernis is daar gesnoeid en samen met een aantal noodherstellingen is er zelfs al elektrisch gereden tot eindhalte Centenaire.
De bovenleiding is trouwens nooit spanningsloos geweest, enkel al om koperdieven te ontmoedigen.
De signalisatie heeft wel zwaar te lijden gehad door vandalisme, deze werkt maar tot juist voorbij het staion van Neuville (een deel van de gesloopte signalisatie verderop de lijn is ondertussen verwijderd).
Er is nog geen openingsdatum, maar de bedoeling is zeker dat ook deze metrotak in dienst kom.
Wat al afgewerkt is prachtig gedaan, in Charleroi hebben ze terecht terug een modern trambedrijf dat er best mag wezen.
Re: Tram Charleroi, een modern bedrijf!
Je bent wel heel erg optimistisch over het trambedrijf in Charleroi... Laten we hopen dat je gelijk krijgt!
Het is overigens Anderlues, niet 'Anderlous'.
Vriendelijke groet,
Paul
Het is overigens Anderlues, niet 'Anderlous'.
Vriendelijke groet,
Paul
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: Tram Charleroi, een modern bedrijf!
Ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom ze die trams tot zover buiten het centrum lieten rijden, waarom zijn ze daar eigenlijk verder mee blijven doen?
Terwijl al die andere waalse steden geen trams meer hadden
Terwijl al die andere waalse steden geen trams meer hadden
Re: Tram Charleroi, een modern bedrijf!
Hoewel er nu een aantal flinke stappen gezet zullen worden, ben je inderdaad erg optimistisch. Veel zaken blijven nog onzeker, waaronder bijvoorbeeld de lijn naar Montignies (niet "Montigny") en Châtelineau. Als men al over de flinke investeringen heen komt om de bestaande stations weer op te lappen en de stations en tunnels in ruwbouw verder te bouwen, blijven er nog de hoge kosten voor de exploitatie. De toekomst en nota bene het succes van de komende stappen zullen veel uitwijzen.
Re: Tram Charleroi, een modern bedrijf!
Maar ja, moet het net de ontwikkeling krijgen die vroeger gedacht was ??
Er is daar nogal wat veranderd, de vervoerstromen zullen ook niet meer lopen naar de niet meer bestaande of gesloten bedrijven...
Er is daar nogal wat veranderd, de vervoerstromen zullen ook niet meer lopen naar de niet meer bestaande of gesloten bedrijven...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Tram Charleroi, een modern bedrijf!
Mooi, prettig om te lezen openingsbericht. Wie of wat zijn de huidige katalysatoren voor de Charleroise (?) lightrail? In Luik is het voor een belangrijk deel ook de Waalse Ecolo, die helaas haar huiswerk niet overal even goed doet/deed. Beetje gelijkaardige opmerking als Theo dus: wat zijn huidige en verwachte verkeersstromen?
Re: Tram Charleroi, een modern bedrijf!
De tak naar Centenaire:
Er is inderdaad een rit geweest in de zomervakantie
Mocht je het filmpje nog niet gezien hebben, hieronder vind je de link:
http://telesambre.rtc.be/content/view/12076/166/
Er is inderdaad een rit geweest in de zomervakantie
Mocht je het filmpje nog niet gezien hebben, hieronder vind je de link:
http://telesambre.rtc.be/content/view/12076/166/
Re: Tram Charleroi, een modern bedrijf!
In Charleroi zijn er in de jaren 70 en 80 zo'n grote investeringen in het tramnet gebeurd dat het de competitie met de auto wel aankon en dus voldoende passagiers aantrok. De andere steden hadden vreselijk verouderde netten (en voertuigen) waardoor er geen kat op zatTrainzDr3ver schreef:Ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom ze die trams tot zover buiten het centrum lieten rijden, waarom zijn ze daar eigenlijk verder mee blijven doen?
Terwijl al die andere waalse steden geen trams meer hadden
Re: Tram Charleroi, een modern bedrijf!
Als dat inderdaad zo was, waarom hebben ze dan niet voortgebouwd ?Shrek schreef: In Charleroi zijn er in de jaren 70 en 80 zo'n grote investeringen in het tramnet gebeurd dat het de competitie met de auto wel aankon en dus voldoende passagiers aantrok.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Tram Charleroi, een modern bedrijf!
In de jaren 70 en 80 was Charleroi de enige Waalse stad waar nog trams reden. Dat daar toen zo'n grote investeringen zijn gebeurd (nogal ondoordachte en buitenmaatse volgens mij), was gewoon het gevolg van de Belgische wafelijzerpolitiek. Antwerpen kreeg een premetro: dan zou Charleroi er ook een krijgen. Er werden nieuwe BN-trams besteld voor de kustlijn: precies evenveel werden er besteld voor Charleroi...
Re: Tram Charleroi, een modern bedrijf!
Het verschil zit hem nu dat, volgens mijn bescheiden mening, men in Charleroi nu kan vooruit denken, terwijl men aan deze kant van de taalgrens op gebied van mobiliteit (en openbaar vervoer) denkt op korte termijn en extreme kostcutting (maar ik dacht dat we dat in andere threads ook al hebben besproken).
Re: Tram Charleroi, een modern bedrijf!
Aangezien de grote bedrijven daar gesloten zijn wordt het tramnet dus aangepast en niet gerealiseerd zoals vroeger voorzien ?LRDArdo schreef:Het verschil zit hem nu dat, volgens mijn bescheiden mening, men in Charleroi nu kan vooruit denken.
Dat had ik uit de eerste mail niet zo begrepen, sorry.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Tram Charleroi, een modern bedrijf!
Ik was gisteren toevallig in Charleroi, en wat een bedrijvigheid was het daar !
Ik heb het stukje van de boucle centrale helemaal afgewandeld (zo lang is dat niet). Er reden 3 verschillende trams op het nieuwe deel ! 2 ervan hadden lijnfilm "école" en eentje "test". De spoorinfrastructuur is ook volledig klaar, enkel de perrons van de halte "Tirou" moeten nog afgewerkt worden. Het nieuwe stuk tramspoor ziet er ook heel netjes en modern uit, helemaal anders dan de bestaande stukken MLC.
Ik heb het stukje van de boucle centrale helemaal afgewandeld (zo lang is dat niet). Er reden 3 verschillende trams op het nieuwe deel ! 2 ervan hadden lijnfilm "école" en eentje "test". De spoorinfrastructuur is ook volledig klaar, enkel de perrons van de halte "Tirou" moeten nog afgewerkt worden. Het nieuwe stuk tramspoor ziet er ook heel netjes en modern uit, helemaal anders dan de bestaande stukken MLC.
Re: Tram Charleroi, een modern bedrijf!
Het is van dat: 27/02 wordt de startdatum.
Lijn 3 gaat pas in het najaar van start.
Ik denk dat ik ook al een hekel puntje zie: Lijn 1 komt niet meer aan Beaux-Arts (toch wel het voornaamste station van het hele net). Je kan als reiziger overstappen op lijn 2, of blijven zitten en de hele ronde mee doen. In beide gevallen zorgt het voor een hele pak tijdsverlies.
Lijn 3 gaat pas in het najaar van start.
Ik denk dat ik ook al een hekel puntje zie: Lijn 1 komt niet meer aan Beaux-Arts (toch wel het voornaamste station van het hele net). Je kan als reiziger overstappen op lijn 2, of blijven zitten en de hele ronde mee doen. In beide gevallen zorgt het voor een hele pak tijdsverlies.
Re: Tram Charleroi, een modern bedrijf!
Je kan overstappen op lijn 2 of 3 in Piges of Ouest, maar het is inderdaad tijdverlies.